Ačkoliv se akční RPG NieR z roku 2010 postupem času stalo kultovní klasikou, ve své době velký úspěch nesklidilo. Jeho pokračování s názvem NieR: Automata z dílen japonských PlatinumGames se však stalo nečekaným hitem. Dokonce takovým, že vydavatelství Square Enix začalo uvažovat o tom, zda by si jeho předchůdce nezasloužil druhou šanci. Povede se NieR Replicant ver.1.22474487139… zaujmout hráče alespoň tak, jako se to povedlo NieR: Automata?

Mezi pojmy remake a remaster je v herním průmyslu často velice tenká hranice a dochází k jejich záměně nejen ze strany hráčů, ale i samotných vydavatelství. Obecně však můžeme říci, že remaster vezme existující hru, omladí ji graficky a případně udělá mírné úpravy ve jménu uživatelského komfortu. Remake do originálu zasahuje více a hru předělá do zbrusu nového enginu, přičemž výsledek může být s původní hrou až na grafický kabátek téměř totožný, jako například v případě Demon’s Souls, či ji může brát pouze jako odrazový můstek pro totální reimaginaci stejného konceptu, jako to udělal Resident Evil 3.

NieR Replicant ver.1.22474487139… (dále jen NieR Replicant) balancuje přesně na zmíněné tenké hranici, k čemuž odkazuje i číslovka na konci názvu, tedy odmocnina z 1 a půl. Podle autorů se nejedná ani o remake, ani remaster, ale o takzvanou vyšší verzi originálu z roku 2010. NieR Replicant sice vychází z kódu původní hry, ovšem upravuje i mnohé prvky, na které remastery obyčejně nesahají, a přidává i nový obsah, který se do původní hry nedostal a skončil v knižních doplňkových materiálech.

Na západě je však situace ještě o kus složitější. Původní hra vyšla v Japonsku ve verzích NieR RepliCant pro PlayStation 3 a NieR Gestalt pro Xbox 360, které se lišily věkem a vzhledem hlavního hrdiny. V RepliCant byl hlavní hrdina typický teenage hezounek, kterých v JRPG žánru najdete nespočet, ale v Gestalt se hlavní role ujal životem strhaný čtyřicátník. S tímto rozdělením přišli vývojáři na popud americké větve Square Enix, která se obávala, že s původním hrdinou hra na západě neuspěje. V anglické verzi jsme se tak na obě platformy dočkali pouze varianty Gestalt. Jak už ale název napovídá, časy se mění a nová verze vychází pouze z varianty RepliCant.

Ačkoliv příběh otce Niera měl své nepopíratelné kouzlo, na které část fanoušků originálu nenechá dopustit, zápletka a dialogy byla vždy psaná na míru bratrovi Nierovi. Na západě tedy máme poprvé možnost zahrát si NieR v té podobě, jaký byl autory primárně zamýšlený. I pouhá vyšší verze tak pro nás anglicky mluvící představuje značně jiný zážitek.

NieR Replicant nás uvádí do role nezletilého šermíře Niera v tisíce let vzdálené budoucnosti, kde lidstvo vlivem magické katastrofy deevolvovalo zpět k podmínkám podobným středověku. Těžký život po apokalypse Nierovi komplikuje kromě nebezpečných stínových monster Shades i jeho nemocná mladší sestra Yonah, která trpí na tajemný mor Black Scrawl, pro který není léku. Když už však vše vypadá beznadějně, nachází Nier v starobylé svatyni mluvící magickou knihu, nazývající se Grimoár Weiss.

Čirou náhodou je Weiss právě tou knihou z bardy vyprávěných legend, podle nichž má moc sprovodit ze světa Shades a vyléčit Black Scrawl. Nier s Weissem se tak vydávají na výpravu za magickými Sealed Verses, během níž se k nim přidají i fyziologicky netypická hubatá bojovnice Kainé a milý chlapec Emil se schopností přeměnit na kámen kohokoliv, kdo se mu podívá do očí. Zní vám to jako klišé? No, nejste tak úplně vedle, ale pokud jste hráli NieR: Automata, správně tušíte, že NieR Replicant v sobě schovává trochu víc, než se na povrchu zdá.

Co se hratelnosti týče, NieR Replicant je převážně lineárním akčním RPG, zasazeném do kompaktního světa o několika málo lokacích. Převážná většina herní náplně se točí kolem soubojů, které se ve vyšší verzi dočkaly zásadních úprav. Původní hru jsem bohužel nehrál a odvolám se tak na názory ostatních hráčů, kteří se shodují, že i když její soubojový systém nebyl úplně mizerný, byl velice primitivní a rozhodně se jen kvůli němu hru nevyplatilo hrát. Nejspíš i proto dostal revamp soubojového systému v NieR Replicant prioritu číslo jedna.

Na designu nových soubojů se podílel designér Takahisa Taura z PlatinumGames a dotyk mistrů žánru hack‘n’slash je na hře bezesporu vidět. Souboje sice pořád nejsou z nejkomplexnějších, ale nová komba a animace, plus možnost plynulého sesílání kouzel, z nich dělají poměrně zábavnou záležitost. Hlavně co se týče rozmanitých a dramatických bossfightů, které do sebe zakomponovávají i prvky bullet hell arkád.

I díky nim a originálním gameplayovým vložkám v podobě střídání kamerových úhlů či variací na rozličné herní žánry se i poměrně dlouhá hra, která navíc s oblibou hráče nutí opakovat různé pasáže, dovede vyhnout stereotypu. V průběhu hraní se tak podíváte například do sídla odkazujícího kamerou na první díl Resident Evil, v starobylém chrámu budete muset řešit hádanky jak vystřižené ze Zeldy a… čeká na vás i pár dalších překvapení, které jsou vesměs tak nečekané, že by je byla škoda vyzradit předem. A pokud by vás akce omrzela, nečekaně ji můžete proložit třeba rybařením či pěstováním zeleniny na zahrádce.

Co se na rozdíl od soubojů však téměř nezměnilo, je příběh. Proč také měnit něco, kvůli čemuž se NieR zpětně stal kultovním titulem? Nierova cesta za lékem pro svou mladší sestru, ačkoliv dokáže být místy poněkud naivní a přímočará, po pomalejším začátku evokujícím pohádkovou fantasy ve stylu The Legend of Zelda nabídne řadu nečekaných zvratů, skvělých charakterových momentů a hutnou lore. A ačkoliv zachycuje značně temné události a protagonisty pochybného morálního přesvědčení, navzdory očekávání se jedná o v jádru vesměs optimistický příběh o tom, že i v umírajícím světě se najdou důvody, proč vytrvat a žít.

Nierovu družinu podivných existencí, která představuje jeden z hlavní světlých bodů celé hry, k životu přivádí nejen povedený scénář, ale i skvělý dabing. Již původní NieR se pyšnil nezvykle kvalitní lokalizací, která vzešla z blízké spolupráce západní a východní větve Square Enix na tvorbě západního protagonisty.

I přes to, že v NieR Replicant byl nahrazen původním mladým protagonistou, lokalizace až na nutné úpravy zůstala zachována. Ve vyšší verzi se dokonce vrátilo celé hlavní hlasové obsazení původní hry, v čele s Laurou Bailey v roli Kainé a Liamem O’Brienem jako Grimoárem Weissem. Na rozdíl od originálu NieR Replicant rovněž disponuje kompletním namluvením všech dialogů, včetně všech vedlejších postav. I když obvykle ve hrách preferujete původní znění, anglický dabing NieR Replicant mohu jedině doporučit.

Méně výrazných zlepšení se hra dočkala i po jiných stránkách. Orchestrální soundtrack byl s mírnými úpravami znovu nahrán ve vyšší kvalitě a je minimálně stejně famózní jako v původní hře. Grafická stránka hry je samozřejmě na míle vzdálená zubatému, deset let starému originálu, po technické stránce se bez problémů vyrovná NieR: Automata a i na konzolích běží v plynulých 60 FPS. Zároveň se ale na rozdíl od jiných remaků pevně drží atmosféry originálu i za cenu toho, že některé lokace působí trochu prázdněji, než jsme v dnešní době zvyklí. Není to ale nutně na škodu, jelikož to hře dodává zvláštní unikátní atmosféru.

I v případě, že původní hru znáte jako své boty, má smysl si NieR Replicant zahrát. Kromě zmíněného vylepšeného soubojového systému obsahuje vyšší verze nový příběhový obsah, který se předtím dostal pouze do japonské doprovodné knihy Grimoire Nier. V rámci hlavního příběhu na vás čeká takzvaná Episode Mermaid a za upgradování zbraní odemykáte krátké povídky, dokreslující příběhové pozadí hry. Hra dokonce nabízí zbrusu nový konec, o kterém řeknu pouze to, že si na něj vyplatí počkat.

NieR Replicant tedy přináší spoustu pozitivních změn, ovšem část herních prvků zůstala stejná jako v originále a… možná by si zasloužila změnit také. Je mi však jasné, že záměrem tvůrců nebylo vytvořit novou hru se stejným příběhem, ale pouze poupravit existující hru, aby obstála v nové konzolové generaci. A řekněme si to na rovinu, to, že původní NieR sklízel vesměs lehce nadprůměrná hodnocení, má své důvody.

Asi nejhorším prvkem celého titulu jsou sidequesty, respektive obecně vzato nároky na kompletaci hry. O hlavním příběhu jsme si chvály pověděli dost, avšak vedlejší questy jsou téměř bez výjimky nudné a nenápadité a v některých případech vysloveně trollí své hráče. Tu a tam nabídnou zajímavý dialog, ovšem není toho dost a valná většina za strávený čas pobíháním od čerta k ďáblu a stereotypním grindem surovin prostě nestojí. Navíc pokud patříte k milovníkům trofejí a achievementů, připravte se na čiré peklo v podobě šlechtění rostlin rostoucích několik dní reálného času, několikaminutové lovení vzácných ryb a nekonečné hledání komponent na upgrade zbraní.

Sůl do rány sype fakt, že téměř nic z toho, co jsem zmínil, k obyčejnému dohrání není vůbec potřeba. Jedná se tak vysloveně o past na hráče, posedlé kompletováním her. Po stránce obtížnosti hra celkově nepatří k nejtěžším. Na střední obtížnost bych počet úmrtí napočítal na prstech jedné ruky a pokaždé k nim došlo, když jsem si troufl na nepřítele, který měl moc velkou matematickou převahu v úrovních.

V rámci žánru akčních RPG je hra také poměrně plochá. Nové úrovně pouze přidávají bonusy k poškození, zdraví a maně a nedočkáte se tak ničeho ve stylu výběru skillů či perků. Hra sice obsahuje tucty zbraní, ale nikdy nemáte důvod používat jinou než tu s nejvyšším číslem poškození. Zbraně a kouzla lze také obohacovat magickými slovy, které slouží jako ekvivalent run v Diablu, ale jejich vliv na hratelnost je tak minimální, že stačí bezmyšlenkovitě nechávat hru vybrat ty nejlepší. Rozdíl stejně téměř nepocítíte.

Je také třeba zmínit jistou repetitivnost, která je s NieR neodmyslitelně svázaná. Příběh hry je rozdělen do dvou částí, které se obě odehrávají ve stejném světě. V obou částech tak navštívíte ty stejné dungeony (některé i víckrát než dvakrát) a lokace, pouze s mírnými variacemi. Pro kompletní průchod hrou je navíc potřeba druhou část příběhu odehrát až čtyřikrát. Každá příběhová cesta sice nabízí nové, mnohdy zásadní scény, ale hratelnostně se v ničem neliší. New Game+ navíc neškáluje obtížnost nahoru a již tak jednoduchá hra je s dalšími průchody čím dál bezmyšlenkovitější.

Dalo by se polemizovat o tom, zda se jedná o mistrovský tah nebo prachsprostou snahu o natažení délky hry, ale za sebe mohu akorát zkonstatovat, že si nemyslím, že NieR Replicant takové množství průchodů variacemi v jednotlivých cestách ospravedlňuje dostatečně. Druhý průchod, který nového obsahu nabízí nejvíc, vnímám pro příběh jako zcela zásadní. Zbytek se dá s přeskakováním cutscén dohrát relativně rychle, ale nemohu vám mít za zlé, pokud hru v průběhu třetího, téměř totožného průchodu, vzdáte a vydáte se směrem YouTube.

PC hráči si také musí připočíst nemilý bonus v podobě ne úplně vydařeného portu. I když je hra relativně nenáročná a hýbe se svižně i na slabších konfiguracích, engine nedokáže využít hardwaru naplno a na vysoká rozlišení se nemusí hýbat tak bezproblémově, jak byste vzhledem ke kvalitě grafiky čekali. V případě, že vyzkoušíte hrát nad 60 FPS, setkáte se také s řadou bugů, jelikož herní logika je svázána s frameratem.

Pokud sáhnete po gamepadu, hra na obrazovce bude vytrvale držet kurzor myši… ale pokud sáhnete po myši a klávesnici, tak ho naopak schová. Chybějící autosave v kombinaci s občasnými pády hry při načítání nové oblasti občas zapříčiní ztrátu několika desítek minut progresu. Komunita již nyní vytvořila modifikaci, která valnou část chyb opravuje a neustále se na ní pracuje, i tak ale nepočítejte se zcela hladkým průběhem hraní.

Převáží však klady nad výtkami? Za mě určitě ano. NieR Replicant ver.1.22474487139… vylepšuje deset let starý originál správným a velice citlivým způsobem, který z poněkud těžkopádné hry dělá daleko příjemnější zážitek. Ani sebelepší remaster či remake však nic nezmění na tom, že NieR vyžaduje od svých hráčů značnou shovívavost. NieR: Automata i nadále zůstává vyladěnější verzí téhož konceptu, ale to neznamená, že by NieR Replicant hlavně po stránce příběhu dnes již neměl co nabídnout. Obrňte se trpělivostí a vydejte se objevovat krásy umírajícího světa – máte se na co těšit.

NieR Replicant ver.1.22474487139... – Druhé šance
NieR Replicant ver.1.22474487139… vylepšuje deset let starý originál správným a velice citlivým způsobem, který z poněkud těžkopádné hry dělá daleko příjemnější zážitek. Ani sebelepší remaster či remake však nic nezmění na tom, že NieR vyžaduje od svých hráčů značnou shovívavost.
  • Poutavý příběh
  • Vylepšené souboje
  • Skvělý soundtrack