Register

A password will be e-mailed to you.

Resident Evil Village klope na dvere a prichádza spolu s transylvánskou tematikou, ktorú možno považovať za jeden z najväčších konceptuálnych odklonov v histórii značky. Ešte pred oficiálnym vydaním sme sa však pustili do gameplay demoverzie, ktorá ponúka celú hodinu nerušeného hrania. Pozreli sme sa teda na zúbok novému prírastku do naozaj bizarnej rodinky rôznorodých hororov, ktoré nás desia už takmer tri celé dekády. Ako na nás zapôsobila dedina a hrad Dimitrescu?

Je to naozaj tak. Po úspechu a kvalitách, ktoré zožal a s ktorými prišiel siedmy diel, bolo iba otázkou času, kedy sa príbeh Ethana Wintersa dočká oficiálneho sequelu inovujúceho zaužívané prvky a hlavne rozvíjajúceho lore kedysi striktného zombie univerza. Pomyselný druhý diel novej dejovej línie bol ohlásený minulý rok a, pochopiteľne, zožal ďalšie fanúšikovské ovácie. Zo zverejnenej ukážky bolo zrejmé, že autori menia tematiku aj prostriedky k vyvolávaniu strachu, no zostávajú verní first person pohľadu, akčným survival koreňom a hlavne postavám, s ktorými sme sa zoznámili vo fantastickom predchodcovi.

Ako fanúšik celej ságy i siedmeho dielu som sa na Village enormne tešil. Trailery vyzerali parádne, gameplay ukážka ma vyložene strhla, no a demoverziu som ochutnal ešte na konzolách, keďže tam bola k dispozícii o niečo skôr, a to vďaka partnerstvu štúdia Capcom so spoločnosťou Sony, ktorá vydáva konzoly PlayStation. Ten pravý hororový zážitok však prišiel s počítačovou gameplay ukážkou, ktorá ponúka časovo značne obmedzujúcu hodinu hrania. Sú moje dojmy stále rovnako pozitívne, nadšené a radostné aj po adekvátnom odskúšaní si relatívne solídneho úseku celej hry? To sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Vizuálny teror

Po grafickej stránke ide o špičkovú a aktuálnu záležitosť. Je síce možné, že narazíte na niekoľko nedokonalostí, avšak tie sa budú dať v pomerne rozsiahlych nastaveniach bez najmenších problémov upraviť (niektorí šikovní používatelia mnohé nedostatky adekvátnymi grafickými voľbami zmiernili alebo odstránili). Takto má vyzerať moderný titul, ktorý nezaspal na vavrínoch a som rád, že si budem môcť ôsmy diel zahrať na poriadnom hernom železe (PlayStation 4 verzia je fajn, no cítiť, že už proste nestíha), nakoľko v sprievode funkcie ray tracing ide zrejme o najkrajší horor súčasnosti. Vlastne, nie zrejme, ale určite a preukázateľne.

Chválu musím adresovať aj architektúre a celkovému stvárneniu prostredia, ktoré mi pripomenulo chladnosť i skľúčenosť prvého Dark Souls (z tých pohľadov do diaľky, kde nevidno nič iba úpätia hôr, mi dodnes beží mráz po chrbte). Aj tu sa ocitáte v zovretí masívnych hôr, nad hlavou sa vám týčia strešné štíty démonického hradu Dimitrescu, prostredie buráca a hrmotí, čo dopĺňa nepríjemné pocity z prechodu týmto prekliatym miestom. Verte mi, nie je to veľmi príjemné, pričom ani nestretnete závratné množstvo monštier. No autori výborne pracujú s faktom možného nebezpečenstva, a preto si ani na sekundu nevydýchnete. Ohrozenie môže prísť kedykoľvek, a to si všetci (vrátane mňa) veľmi dobre uvedomujú. Preto nestratíte pozornosť ani na jediný moment a hra si vás podmaní svojou schopnosťou vyvolávať emócie napätie či rovno strach.

Taktiež som rád, že Capcom ani po rokoch nestráca na nápaditosti. Tie polia? Tie nepríjemne sa ohýnajúce klasy, tie morbídne zvuky príšer hltajúcich mäso, to evidentné nebezpečenstvo, ktoré ale nevidíte a iba počujete? To je jednoducho hororová dokonalosť, pričom chcem zdôrazniť, že ma už dlho nič takto nepotešilo a zároveň nevydesilo. Každý fanúšik hororu musí oceniť a uznať, že ide o výborne prevedenú ideu, ktorá fantasticky pracuje s hráčskymi očakávaniami a jeho schopnosťou čeliť strachu počutému, no nie videnému. Naozaj, aj keby sa demo skladalo iba z prechodu takýmto poľom, bol by som spokojný. No to som ešte netušil, že príde únik z horiaceho domu a hlavne stretnutie sa s dedinčanmi, ktoré je tak krásne vygradované, že ho už teraz možno považovať za modernú klasiku (ostatne, ako aj nechválne preslávenú večeru zo sedmičky).

Just aim, shoot and repeat

Súboje mi tentokrát prídu o niečo komplexnejšie a zložitejšie, ako tomu bolo v prípade mnou milovanej sedmičky. Vyznievajú akosi intenzívnejšie a kontaktnejšie zároveň, čo je primárne zásluhou agresívnej umelej inteligencie. Tá vám príliš nedáva vydýchnuť a vďaka tomu protivníci takmer neprestajne atakujú Ethana. V praxi to znamená to, že promované blokovanie je absolútnou nutnosťou k prežitiu. Dnes už ikonickí Molded využívali skôr úzke koridory a stiesnené chodby, aby vám čo možno najviac znepríjemnili prechod danou oblasťou. V nočných morách ma dodnes straší to chladné a nepríjemné dolné poschodie domu posadnutej rodiny Bakerovcov.

Prítomné monštrá (ako vlkodlaci, tak aj obludy v pivniciach hradu) sú však enormne ofenzívne a nepríjemné aj v rámci rozsiahlejšej lokácie. Súčasne je dôležité si uvedomiť, že neodmysliteľnou súčasťou akčných stretov je aj crafting, bez ktorého sa budete musieť spoliehať na verný nôž (spoiler – prehráte) a v neposlednom rade aj inteligentné narábanie s dostupnou muníciou. Populárna značka si v posledných herných prídavkoch udržiava svoj survival štatút, a preto ani vo Village nebudete mať množstvo nábojov a takpovediac nekonečný počet prostriedkov k likvidácii odporností číhajúcich v tomto temnom a pochmúrnom kraji, kde sú všetci buď mŕtvi, alebo vás chcú zabiť.

A aby som nezabudol, prostriedky na boj sa takisto rozrastajú. Z trailerov vieme, že prítomný bude i variant na legendárneho a mýtického kupca (The Duke) zo štvrtého dielu, no už v demo verzii môžete nájsť nášľapnú mínu, ktorá vás zbaví nebezpečenstiev. Ešte si ale neodpustím jednu poznámku, keďže mi príde, že ide o určitú evolúciu, ktorá je úplne logická, no náramne ma potešila. Keď si spätne spomínam na hranie siedmeho dielu, viem, že strieľanie (rozumejte ako mierenie so zbraňami) v ňom nebolo úplne najplynulejšie a animácie pôsobili predsa len trochu pomalšie. V osmičke už je Ethan ostrieľanejší, a preto dokáže narábať so strelnými zbraňami svižnejšie a v istom zmysle akčnejšie.

Koniec koncov, naposledy si prešiel ohromným peklom, v ktorom sa musel zoceliť, čo sa prejavilo na jeho schopnostiach so zbraňami. Je síce pravdou, že ste začínali ako radový človek, no potom, ako vám odseknú ruku, následne nohu, desaťkrát zabijete jediného muža, postrieľate stovky monštier, sa z vás predsa len stane iný a silnejší človek (teda aspoň ja si to myslím). Ale nebojte sa, je iba malá pravdepodobnosť, že by došlo na John Wick scénu z Resident Evil snímky s podtitulom Vendetta. Som však rád, že súboje vďaka tomu dostávajú nový rozmer, ktorý korešponduje ako s technologickým vývojom, tak aj s naratívnym oblúkom v rámci novej príbehovej vetvy scenáristov z Capcomu.

Problémy v páchnucom raji hororu

Najväčšiu výčitku adresujem nie úplne najlepšej náročnosti, respektíve balansu, ktorý s ňou súvisí. Najťažšia výzva je totiž takmer nehrateľná a je absolútne evidentné, že nie je určená na prvotný prechod. Skôr, než by ste zabili prvého protivníka, došli by vám náboje, a to je iba jeden jediný oponent. Asi netreba prízvukovať, že naprieč prechodom dedinou a hradom Dimitrescu na vás číha hneď niekoľko stelesnení zla, a preto si ani nie som istý z akého dôvodu môžete hrať prítomný Hardcore režim. Opäť raz ide o problematické vytváranie náročnosti, ktoré skrátka nie je prevedené ideálne. Videli sme to minulý rok pri remaku Mafie, bolo to prítomné aj v inak chválenom God of War, dokonca i nešťastní Marvel’s Avengers kvôli tomu trpeli a mňa mrzí, že sa s týmto neduhom stretávame v hernom priemysle čoraz častejšie.

Súčasne platí, že je pomerne náročné vžiť sa v priebehu časového limitu do atmosféry a naplno si užiť všetky aspekty, ktorými na vás Village vplýva (tým však nechcem povedať, že som sa v konkrétnych momentoch nebál). Preto by som do budúcna možno ocenil hrateľnú ukážku, s ktorou prišiel tretí diel. Ak si náhodou nespomínate, minulý rok vznikla gameplay pasáž z trojky, ktorá nikoho nelimitovala časom, takže sme si mohli naplno užiť autorskú snahu. Je dobré, že Capcom experimentuje, no v budúcnosti by som radšej volil tradičnejší prístup (s časovou konzolovou exkluzivitou pritom nemám výrazný problém).

Dedina volá

Ak ste až doposiaľ náhodou pochybovali, svoj strach, prameniaci z otáznych kvalít najnovšieho prírastku do azda najrozsiahlejšieho virtuálneho hororu, môžete bezproblémovo uložiť do pomyselnej truhlice. Resident Evil Village bude nielenže dobrou hrou a výborným hororom, no pokojne sa môže jednať o ašpiranta na titul roku. Vývojári zo štúdia a vydavateľstva Capcom si veľmi dobre uvedomujú, že ide o pokračovanie jedného z najlepších žánrových projektov minulej dekády, a preto si pripravili skutočnú esenciu kvality.

Z hodinového dema si nájdem iba málo prvkov, ktoré mi vyložene prekážajú, pričom najväčšiu kritiku som adresoval balansu náročnosti. V plnej verzii však môžete mať trošku iné vybavenie, než vám ponúka gameplay demo, takže z tohto hľadiska sa ešte nechám prekvapiť a dúfam, že pozitívne. Inak je vidieť, že z komorných základov jednotky tvorcovia expandovali do pomerne rozsiahlej nočnej mory, ktorá nielenže dokáže inteligentne desiť, ale prichádza i s intenzívnymi stretmi zarývajúcimi sa hlboko pod kožu.

AAA hororov pre konzoly alebo PC nevychádza až tak veľa, ba čo viac, kvalitných žánrových záležitostí je ako šafranu. Preto som rád, že Capcom inovuje koncept, s ktorým začal pracovať v roku 2017 (to sú už naozaj štyri roky?). Štúdio pravdepodobne servíruje ďalší akčný survival horor, ktorý exceluje v rámci elementárnych pilierov hrateľnosti a audiovizuálneho stvárnenia (tá architektúra je skrátka dokonalá). Dámy a páni, dedina volá, pričom mám pocit, že sa o nej bude najbližšie roky hovoriť často a primárne v pozitívach. Takže si na siedmeho mája nič neplánujte, nakoľko vás čaká jeden morbídny výlet naprieč odstrašujúcou dedinou a jej priľahlým okolím. Rozhodne to bude stáť za to.

Komentuj!