Register

A password will be e-mailed to you.

Po vytvorení remaku prvého dielu Abeovej strastiplnej cesty bolo jasné, že sa dočkáme aj pokračovania. Odvtedy, čo Abe s ostatnými mudokonmi (opäť) unikli z RuptureFarms, vďaka čomu sa vyhli svojmu plánovanému osudu, už ubehlo skoro sedem rokov. Vývojári zo štúdia Oddworld Inhabitants prichádzajú s druhým remakom s podtitulom Soulstorm. Podarilo sa im však zdokonaliť to, čo nám predviedli v New’n’Tasty!, a môžeme sa tak tešiť na nezabudnuteľný zážitok? To sa dozviete už za chvíľu.

Recenzovaná verzia: PC

Vývojári mali dostatok času na to, aby z Oddworld: Exodus urobili doslova takmer novú hru. Soulstorm vám tak naservíruje v značnej miere pozmenený príbeh. Po novom musíte zdolať s Abeom 15 úrovní, respektíve 17, čo vám zaberie pri prvom hraní minimálne 15 hodín. Pýtate sa, prečo má Soulstorm buď 15, alebo až 17 úrovní? Je to kvôli tomu, že môžete dosiahnuť štyri rôzne konce. Z toho dva sú smutné a dva šťastné. Lenže vývojári sa s hráčmi nemaznajú. Tak, ako aj v New’n’Tasty!, musíte zachraňovať mudokonov. Pokiaľ ich nezachránite dostatok, hra sa pre vás končí pätnástou úrovňou. Ak ste však dostatočne trpezlivý a úspešne zachránite viac ako 80 % mudokonov v aspoň dvanástich úrovniach, odomknú sa vám aj tieto dodatočné.

Osobne mi to nepríde ako veľmi dobré rozhodnutie, keďže takýmto štýlom len trestajú hráčov, čo si chcú užiť príbeh a nemajú záujem a preskúmavanie všetkých kútov. V mnohých úrovniach sú mudokoni skrytí v tajných oblastiach, takže sa veľmi ľahko môže stať, že ich prehliadnete. A ak si myslíte, že najprv hru len preletíte a až potom sa pokúsite opätovne zahrať úrovne, kde ste nezachránili dostatok mudokonov, čaká vás ďalšie sklamanie. Síce máte možnosť zopakovať si splnené levely, ale hra vás hneď upozorní, že každý z nich musíte dokončiť na posedenie, keďže po jeho vypnutí už uložená pozícia nebude k dispozícii.

Soulstorm sa pýši tým, že patrí medzi takzvané 2,9D plošinovky. Čo to však v praxi znamená? Okolitý svet je v podstate 3D, nepriatelia vás tak môžu zasiahnuť zo všetkých smerov v priestore. Ako sa s Abeom pohybujete, tak sa kamera postupne otáča a vy sa v takomto 3D priestore pohybujete, aj keď sa stále môžete pohybovať len v rámci pravidiel 2D priestoru. New’n’Tasty! bol vytvorený v Unity Engine. Keď som prvýkrát videl snímky z tohto pokračovania, čakal som, že vývojári presedlali na Unreal Engine 4. No mýlil som sa. Musím priznať, že som zostal v nemom úžase, keď som zistil, že Soulstorm taktiež vznikal na rovnakom engine ako New’n’Tasty!. Po grafickej stránke je Soulstorm proste úchvatný, a to či už samotné úrovne, postavy alebo cutscény. Hre však musím vytknúť práve už predtým zmienenú kameru. Hlavne pri jej otáčaní sa mi mnohokrát stalo, že pri vykonaní dvojskoku Abe preskočil rôznu vzdialenosť a ukončil svoj život v bezodnej priepasti.

Samotní vývojári prezentujú Soulstorm ako hru, akou mal byť aj Exodus. Sú hrdí na to, že príbehovú líniu predĺžili z 9 úrovní na 15 (respektíve 17). Príbeh je najmä vďaka cutscénam pôsobivý, aj keď, priznám sa, mal som často pocit, akoby sa dokopy nič nedialo. Jednotlivé úrovne sú dobre nadizajnové, a tak stále robíte niečo iné, zdolávate smrtiace pasce, snažíte sa prekonať rôznych protivníkov a popri tom sa usilujete zachrániť krk čo najväčšiemu počtu mudokonov. Soulstorm však nemá s hráčmi (ani Abeom) zľutovanie. Aj keď ponúka až tri rôzne náročnosti, vo väčšine prípadov je to skoro jedno, keďže sa mení iba poškodenie, ktoré vám spôsobia sligovia. Ak sa teda rozhodnete prijať túto výzvu, pripravte sa na to, že hra vám nedá nič zadarmo. Abe bude doslova bojovať o holý život a pri tom bude umierať… a to často… veľmi často. Na rôznych miestach tak strávite aj desiatky minút, kým prídete na to, ako postúpiť ďalej.

Pýtate sa, ako je to možné a prečo som nepoužíval rýchle ukladanie? Na to je jednoduchá odpoveď. Vývojári sa rozhodli, že rýchle ukladanie je prežitok a hráčom to netreba. To by sa ešte dalo nejako predýchať. Horšie však je, že v hre je len jeden slot pre checkpoint, ktoré sú mnohokrát tak zle umiestnené, že hráč opakovaním tých istých úsekov prichádza doslova o nervy. A ak si myslíte, že horšie už byť nemôže, tak sa mýlite. V hre narazíte na niekoľko checkpointov, ktoré sú na takých miestach, že skrátka spadnete rovno k nepriateľom a hra sa uloží, čím sa prepíše váš predchádzajúci postup. Umriete, načítate checkpoint, umriete… takto to môžete opakovať donekonečna, ale z danej šlamastiky sa nedostanete, takže môžete reštartovať celú úroveň.

Herné mechanizmy ostali skoro rovnaké ako v New’n’Tasty!, až na to, že Abe sa naučil používať dvojskoky. Svojím spôsobom Soulstorm kombinuje prvky akčnej, stealth aj logickej hry. K tomu ešte môžete rozkazovať mudokonom, či vás majú nasledovať alebo čakať. Tento aspekt bol však oproti predchodcovi značne zjednodušený. Po novom môžete vašim nasledovníkom dať určité predmety, ktorými vám budú pomáhať najmä pri úteku veľkého množstva svojich druhov. Ďalšou novinkou je vyrábanie predmetov. Postupne budete v priebehu hrania nachádzať rôzne veci, z ktorých si vyrobíte premyslenejšie vynálezy. Mudokonom však môžete dať len základné predmety, keďže s tými vylepšenými by si asi pravdepodobne ublížili. Pripravte sa na to, že keď spojíte mudokonskú kolu s mudokonským mentosom, dostanete zbraň na hromadné ničenie sligov.

Od vydania Soulstormu vývojári nezaháľali a už stihli vydať tri aktualizácie, ale aj napriek tomu je možné naraziť na niekoľko bugov. Umelá inteligencia mudokonov je niekedy na takej úrovni, že niet divu, prečo ich všetci zneužívajú. Abeovi sa občas stáva, že zostane zamrznutý vo vzduchu, alebo protivníci po načítaní checkpointov zostávajú zaseknutí na mieste. Nerozumiem však, prečo je PC verzia v mnohých bodoch nedoladená. Už pri prvom spustení ma zaskočilo, že Soulstorm ignoruje klávesnicu a myš, ovládanie v ponuke je znázornené prostredníctvom tlačidiel na gamepade. To bolo až také náročné tam pridať symboly klávesov? Soulstorm vyšiel na PC aj na Playstation, ale na PC nie je možné nijako zmeniť jazyk, aj keď všetky jazyky v hre sú. V lete by sa mali na pultoch obchodov objaviť aj fyzické kópie, pričom sa má Soulstorm dočkať aj českej lokalizácie. O to viac som zvedavý, či ho vôbec bude možné do nej prepnúť.

Zvuková stránka je rovnako pôsobivá. Mudokonský alebo sligský prízvuk je proste nezabudnuteľný. Počas prechádzania úrovňami je možné vypočuť si rôzne hlásenia, ale väčšinou si ich hráč popri umieraní ani nevšimne. Napriek ponurej atmosfére Soulstorm prekypuje vtipmi, aj keď väčšina z nich je skôr založená na škodoradosti. Keď obklopíte sliga plameňmi, zostane bezradne stáť a volať svoju mamu, čím sa hra snaží ukázať, že predsa len aj tí sligovia sú len živé stvorenia.

Oddworld: Soulstorm prichádza aj po viac ako dvadsiatich rokoch od vydania Exodusu s hardcore mechanikami, ktoré môžu mnohých hráčov značne frustrovať. Najväčším problémom je aktuálne absencia rýchleho ukladania, čo môže viacerých odradiť od toho, aby hre dali poriadne šancu sa predviesť. Taktiež by som povedal, že cena 50 € je trochu prehnaná, keďže aj napríklad najnovší Crash Bandicoot stojí 40 € (a vyšla na neho i slovenčina). Pokiaľ ste však fanúšikom Aba – alebo jeho mudokonským následovníkom – hru si zrejme užijete. No ak nie, pripravte sa na to, že budete potrebovať nervy z ocele, aby ste Soulstorm zdolali.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Oddworld: Soulstorm - Aké útrapy sprevádzajú túžbu po slobode
Remake druhého dielu Abeovej odysey ponúka hráčom najmä vylepšenú grafiku a nové herné mechanizmy. Napriek všetkému je však Soulstorm pomerne náročná hra, a to hlavne kvôli absencii rýchleho ukladania a nevhodne umiestneným checkpointom. Pokiaľ sa rozhodnete dať Abeovi aj "druhú" šancu po New'n'Tasty!, pripravte sa na to, že tentokrát budete potrebovať riadnu dávku trpezlivosti, ak sa chcete dostať k vytúženej slobode.
Pozitíva
  • Pôsobivá grafika
  • Dĺžka hry (minimálne 15 hodín)
  • Nezabudnuteľný dabing mudokonov
Negatíva
  • Absencia rýchleho ukladania
  • Občasné bugy (chyby UI, zasekávanie postáv)
  • Náročnosť
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov

O autorovi

Počítačovým hrám sa venujem už od detských čias. Mojím najobľúbenejším žánrom boli real-time stratégie (C&C, Jurassic Wars, Cossacks). Pri hrách však uprednostňujem najmä príbeh. V roku 2019 som začal prekladať hry do slovenského jazyka a dnes som členom slovenskej komunity amatérskych prekladateľov - lokalizácie.sk. Našim cieľom je ukázať, že si hry zaslúžia byť aj v slovenčine a zároveň tak aj pomôcť CZ/SK prekladateľskej scéne. Na stránke somhráč.sk pracujem ako externý redaktor, pričom píšem najmä recenzie na hry, ktoré boli preložené do slovenčiny alebo je možné, že niekedy v budúcnosti by sa mohli dočkať sk prekladu.

Súvisiace príspevky