Register

A password will be e-mailed to you.

Fínske štúdio Housemarque je pomerne dobre známe, hoci sa doposiaľ venovalo menším hrám. Ich špecialitou boli až donedávna twin-stick arkádové strieľačky ako Nex Machina, Resogun, Matterfall, a ďalšie. Týmito počinmi si získali značnú základňu fanúšikov, avšak samotná spoločnosť nakoniec musela priznať, že hry podobného razenia už dnes ani zďaleka nie sú tak populárne ako kedysi. Bolo otázne, či táto zmena nebude pre tím vývojárov osudná, ako ukázalo sa, že nie. Dôkazom je titul Returnal, ktorý už budúci týždeň zamieri exkluzívne na konzolu PlayStation 5.

Hry od Housemarque mám rád, tým sa nebudem tajiť. Chápem, že moderné publikum môže hundrať nad tým, že ide o menší titul a prečo by s ním niekto trávil svoj čas, keď môže hrať niektorú z nespočetného množstva AAA hier. Je to však škoda, pretože takéto predsudky vedú iba k tomu, že sa mnoho hráčov pripraví a množstvo vynikajúcich, hoci menších počinov. To však je téma na inokedy, dnes je dôležitá novinka Returnal, ktorá pre Husemarque môže, ale aj nemusí predstavovať vstup do ligy “veľkých hráčov”.

Nenechajte sa pomýliť, v nasledujúcich riadkoch nenájdete zhodnotenie toho, či Returnal je, alebo nie je kvalitná hra. To si povieme až v recenzii, ktorá dorazí tesne pred vydaním. Na základe prvých hodín strávených s hrou vám však môžem čo-to prezradiť, a tak sa už nebudem zdržovať, poďme na vec.

V úvode sledujeme Selene, hlavnú hrdinku tohto dobrodružstva, ako so svojim vesmírnym plavidlom Helios letí na planétu Atropos. Ako si viete predstaviť, pristátie nedopadne podľa očakávaní, následkom čoho je loď Helios zničená a Selene musí zistiť, ako sa z nehostinnej planéty dostať preč. Nastáva tak boj o holý život, i keď v tomto smere je to trochu inak, než by si Selene priala, keďže veľmi rýchlo spolu s hlavnou hrdinkou zistíte, že na Atropos sa budete vracať skutočne často, pretože každá smrť je síce koncom, no zároveň aj začiatkom.

Returnal, ako je známe už od oznámenia tohto titulu, využíva časovú slučku, vďaka ktorej sa po úmrtí neustále vraciate na začiatok, i keď s tým, že si svoj skon pamätáte a v tomto prípade vám zostanú aj nazbierané skúsenosti. Horšie je, že prídete o lepšie zbrane a predmety, takže sa na výpravu vyberiete opäť. Nebude to však také jednoduché, nakoľko Atropos sa po každom skone Selene mení. Nie je to tak, že by ste boli na úplne inej planéte, avšak (povedzme) skladačka je postavená inak, hoci z rovnakých dielov. Prieskum je tak veľmi dôležitou súčasťou hrateľnosti, s tým musíte počítať.

Rovnako treba brať na zreteľ aj to, že smrť je herným mechanizmom, a tak sa jej netreba až tak veľmi obávať. Samozrejme, čím dlhšie prežijete, tým lepšie pre vás, no zomierať skrátka budete. Returnal v sebe totiž spája roguelike a metroidvaniu. Či dobre, to je zatiaľ otázne, no po prvých hodinách strávených s hrou sa mi ju iba veľmi ťažko vypínalo. Pred vstupom do sveta Returnalu však treba mať na pamäti, že nejde o jednoduchú záležitosť, ktorou prejdete ako horúci nôž maslom. Potrápiť vás dokáže aj bežný protivník, najmä ak sa na vás prirúti celá skupina. Kapitolou samou o sebe sú bossovia, keďže aj tým je v priebehu hrania nutné čeliť. Jedného z nich si možno prehliadnuť na nižšie priloženej ukážke s názvom Hostiles, v ktorej sa predvádza takzvaný IXION. Nehovorím tu o náročnosti alá souls-like, no novinka od fínskeho zoskupenia predstavuje výzvu.

Mnoho hráčov si okrem Selene bezpochyby obľúbi i planétu Atropos, ktorá má naozaj pútavú atmosféru, ktorá je temná a hororová, minimálne teda v úvode hry. Nejde však o horor, keďže bez akýchkoľvek problémov rozpoznáte rukopis Housemarque. Ten je charakteristický rýchlou a návykovou akciou, takže sa nebudete pomaličky a s obavami pohybovať vpred, ako v klasických hororoch. Po opustení twin-stick strieľačiek som sa obával, či Housemarque dokážu preniesť svoj um aj do iného žánru a hoci to ešte nemožno zhodnotiť, zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že by to fínsky tím mohol zvládnuť.

Keď už sa bavíme o rýchlej a návykovej akcii, dôležitým prvkom hrania je adrenalín, vďaka ktorému sa Selene zlepšujú schopnosti. Ten vám stúpa popri úspešnom likvidovaní protivníkov, no musíte si dávať pozor, nakoľko ak vás niekto zasiahne, prídete nielen o trochu zdravia, ale aj o nahromadený adrenalín. Keď však budete pokračovať v boji a budete sláviť úspech, opäť vám adrenalín porastie.

Pre oko je potešujúca i technická stránka, keďže hra vyzerá jednoducho výborne a plne využíva benefity PlayStation 5. Grafika a audio je skvelé, nahrávacie obrazovky prakticky žiadne a zlatým klincom je DualSense, respektíve jeho podpora. Každú vašu akciu, prípadne i interakcie prostredia doslova cítite vďaka novému ovládaču, ktorý sa prostredníctvom Returnalu predvádza v plnej sile. Len počkajte, ako budete na vlastnej koži cítiť dážď. Nejde však iba o využitie haptickej odozvy, výborným mechanizmom je i využitie adaptívnych triggerov, nakoľko pri využívaní zbrane funguje L2 ako tlačidlo pre mierenie, avšak iba ak trigger stlačíte do polovice. Keď prekonáte odpor v polovici a dotlačíte L2 na maximum, pripravíte si špeciálnu strelu. Šikovné a maximálne návykové.

Ako som už písal, ide o prvé dojmy z hrania úvodných hodín. Z toho, čo som mal možnosť si zahrať môžem povedať toľko, že autori ma dokázali nalákať na to, čo ma ešte len čaká. Chcel som totiž hrať ďalej, no neskoré nočné hodiny mi to, bohužiaľ, nedovoľovali. Akcia je návyková, čo je jedine dobre, obzvlášť ak ide o akčný titul. To, či si však Sony a ich PlayStation 5 pripíše po launchových exkluzivitách ďalší vydarený počin do portfólia je ale nateraz otázne. Hodnotenie Returnal si nechám do recenzie, ktorú si budete môcť prečítať budúci týždeň.

Hru na preview a recenziu poskytla spoločnosť

Komentuj!