Register

A password will be e-mailed to you.

Curse of the Dead Gods je novinkou roguelike žánru, ktorého prostredie je najmä inšpirované fantasy prvkami. Žáner roguelike je už v dnešnej dobe pomerne známy a vďačiť za to môžeme aj komerčne a kriticky úspešnému indie titulu Hades z minulého roka. Preto sa i hráči začali pozerať na tituly z tejto kategórie s väčším rešpektom a rovnako sa zdvihli aj očakávania. Roguelike v súčasnosti nie je v hernom priemysle žiadnym outsiderom a pomyselnú latku kvality zdvihol aj Curse of the Dead Gods.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Fantasy roguelike

Vchádzate do temného koridoru. Po tucte prejdených metrov sa za vami začnú zatvárať dvere a vy sa zo všetkých síl snažíte vrátiť k ním včas a využiť poslednú možnú medzierku otvoru pre únik. No márne. Dvere sú už naveky zatvorené a vy ste uväznení v temnom a prekliatom Chráme mŕtvych Bohov. Vydávate sa preto na strastiplné dobrodružstvo v snahe nájsť cestu von, no všetci obyvatelia Chrámu v hre Curse of the Dead Gods sú odhodlaní vám v tom zabrániť..

Hra od nezávislého francúzskeho štúdia Passtech Games začína už vyššie rozpísaným úvodom. Po tomto začiatku vás okamžite vtrhne do prvého dungeonu a vy sa v ňom učíte základné princípy prostredníctvom textového tutoriálu a následného výcviku. Mechaniky súbojov sú veľmi komplexné, no zato jednoduché a zábavné.

V zajatí svetla a tmy

Práca so svetlom je absolútnou inováciou v roguelike žánre a zároveň je v tomto titule jednou z dvoch najdôležitejších mechaník. Vašou základnou pomôckou a zároveň zbraňou je fakľa, ktorá okolo vás iluminuje prostredie. Môžete ňou zapáliť nádoby so žeravým uhlím alebo nepriateľov, aby pre vás sprostredkovali okolité žiarenie. Ak sa okolo vás nevyskytuje takýto zdroj svetla, alebo stojíte od neho ďaleko, budete v takzvanej tme, ktorej je najlepšie sa vyhýbať. Tá totiž má na svedomí o 50% väčšie poškodenie, ktoré obdržíte. Zásadnou nevýhodou tmy je aj neviditeľnosť okolitých pascí a tie môžu byť niekedy rozhodujúce vo váš neprospech. To, či ste vo svetle alebo tme vám značí malý piktogram v dolnom strede obrazovky.

Pasce s pohybovým senzorom

Spomínajúc pasce sa dostávam k fantastickému interaktívnemu prostrediu dungeonov. Nástrahy sú tu na každom kroku a to vo viacerých podobách. Buď sa jedná o zmienené pasce, alebo ide o prastaré kanóny chrliace ohnivé gule či útočiace sochy a tak ďalej. Všetky tieto nástrahy ignorujú pohyb nepriateľov a sú spustené len po tom, ako okolo nich prejdete. Preto je ich možné využiť aj vo svoj prospech a to správne načasovaným spustením pasce, keď sa v jej blízkosti alebo línií nachádza nepriateľ, ktorému môže rovnako ako vám ublížiť. Tieto objekty s pohybovým senzorom sú však viditeľné len vo svetle, a preto je dôležité nepretržite iluminovať okolie vo vašej blízkosti a využiť to vo svoj prospech.

Práca s výdržou je kľúč

Manažment staminy je druhou z najdôležitejších mechaník. Štandardne máte dostupných päť bodov výdrže a viaceré špeciálne úkony ju spotrebovávajú. Po prečerpaní všetkých piatich bodov nemôžete na krátku chvíľu vykonávať tieto pohyby, ale výdrž sa vám za pár sekúnd obnoví. Medzi najdôležitejší takýto špeciálny úkon patrí kotúľ, alebo dodge roll, ktorým máte možnosť sa vyhnúť útoku nepriateľa alebo projektilu pasce. Ak sa útoku uhnete na poslednú chvíľu, spustíte takzvaný “perfect dodge roll”, ktorým si obnovíte jeden bod výdrže.

Možnosť instantného obnovenia výdrže má množstvo variácii. Okrem spomínaného perfektného sa vyhnutiu útoku nepriateľa je tu aj trocha náročnejší variant v podobe odrazenia útoku, alebo parry. To spustíte vtedy, ak v poslednej možnej chvíli stlačíte príslušné tlačidlo a odvrátite tak útok protivníka. Úspech v tomto úkone vám pridá dva body výdrže a zároveň oslabí obranu dotyčného nepriateľa na niekoľko sekúnd. Je to o čosi náročnejšie ako perfect dodge roll a rovnako to aj predstavuje riziko, keďže ak sa vám to nepodarí trafiť presne, nepriateľ vám uštedrí ranu do čierneho. No úspech vás obleje satisfakciou a hra vás za to patrične odmení. Niečo ako blok v tejto hre neexistuje, teda nemôžete len bezprizórne stáť a držať stlačené príslušné tlačidlo. Túto skutočnosť vnímam veľmi pozitívne. Dodáva to hre potrebnú dynamiku, napätie a dôležitosť sa správne rozhodnúť v reálnom čase.

Lineárne komnaty

A takéhoto rozhodovania budete mať v hre neúrekom. Každý dungeon sa skladá z takzvaných segmentov, ktoré sú, ako je to v roguelike zvykom, náhodne generované. V týchto prostrediach mi však chýbala ich komplexnosť, prekvapenia a nejaké tajomstvá, ktoré čakajú na vaše odhalenie. Segmenty sa tvária, že nie sú lineárne, no v podstate sú. Po vstupe do jedného z nich je to spravidla o vyčistení prvej miestnosti od nepriateľov, prechod cez oddelenie miestností, kde sa za vami zavrie brána a nebudete sa už môcť vrátiť, vyčistenie druhej miestnosti a tak ďalej.

Aj keď segmenty zvyknú byť lineárne, z času na čas sa tu zvykne objaviť tajná miestnosť, kde vidíte trocha zdeformovanú stenu, ktorá je rozbiteľná. No tieto steny sú nanešťastie jediným prekvapením v dungeonoch a to na roguelike nestačí. Bez toho je to len presekávanie sa cez tieto miestnosti. Po krvichtivom prejdení týmito lineárnymi prostrediami vás čaká na konci každého z nich príslušná odmena v podobe oltárov.

Rozvetvená výprava

Druh odmeny v týchto oltároch priamo závisí od kategórie segmentu. Tú si vyberáte zo stromu cesty vášho dobrodružstva, ako ste to mohli vidieť napríklad v hre Slay the Spire. Tieto kategórie vám segment sám o sebe nezmenia. Zmení sa len jeho záver, kde nájdete spomínaný oltár s príslušnou kategóriou odmeny. Jestvuje len jediný druh odmeny, ktorý zmení segment a tou je liečenie, kde natrafíte len na oltár bez nepriateľov.

Hra ponúka odmeny vo forme zbraní, zlata, vylepšení momentálne vlastniacich zbraní, relikvií či upgrade atribútov. Pri každom oltári dostanete na výber tri zo spomínaných odmien. Ak sa vám táto trojica nepozdáva, alebo vám nič z nej nepasuje do vašej výbavy, máte možnosť zmeniť túto ponuku na novú trojkolekciu odmien. Takýto prístup je však obmedzený a je nutné zvážiť, či sa oplatí to obmeniť alebo si to budete šetriť na vhodnejšiu príležitosť. Následne prichádza na rad otázka platenia. Máte možnosť, či chcete platiť zlatom, ktoré ste doposiaľ nazbierali alebo krvou. Bezpečnejší variant je, pochopiteľne, platiť zlatom. No niekedy ho nemusíte mať dostatok, pretože ste napríklad podcenili situáciu a vynechali miestnosti s týmto platidlom. Vtedy prichádza do úvahy len možnosť platenia krvou. Tá vám stiahne 10% z vášho súčasného počtu životov a pridá príslušné body skazy.

Zajatie vo fialovom kabáte

Prekliatie je ďalšia mechanika v Curse of the Dead Gods a nápoveda jej prítomnosti je aj v názve hry. Fialová mriežka Skazy sa napĺňa po vstupe do každého segmentu o 20 bodov. Každý dungeon teda začína s touto hodnotou. Ak mriežka dosiahne 100 bodov, na konci miestnosti utrpíte prekliatie, ktoré môže mať mnoho podôb. Napríklad niektoré nádoby so žeravým uhlím budú vrhať tmu namiesto svetla. Každé prekliatie má však aj istú formu kompenzácie. V tomto príklade je to výhoda vami udeleného poškodenia v tme. Je to príjemne vybalancované a vrhá to na hru pozitívnu dynamiku a ďalšie otvorené možnosti prístupu. Za takýchto okolností by bolo najvýhodnejšie používať zbraň, ktorá má bonus poškodenia v tme.

Kvantum variácií

Zbrane majú svoju základnú podobu, ale ich doplnky, ako ohnivý útok, sú náhodne generované priamo v dungeone. Variácie sú takmer nekonečné a tým pádom aj ich kombinácie. Tieto útočné nástroje sa delia na primárne, sekundárne a obojručné. Prvé dve spomínané máte v ruke naraz a sú schopné sa navzájom kombinovať a vykonávať špeciálne útoky, ako napríklad vystrelenie viac rán pištoľou v jednom pohybe a podobne. Obojručné zbrane spravidla využívajú jeden bod výdrže pre jeden pohyb, no za každý ňou usmrtený cieľ sa vám body vrátia. Výhodou je mať obojručnú takzvanú ťažkú, alebo heavy, zbraň, ktorá je schopná rozbiť spomínané naštrbené steny a tým sa dostať k truhle alebo zlatu. Sila úderov všetkých zbraní je priamo spätá s obratnosťou, alebo dexterity, ktorá je jednou z troch atribútov.

Ďalšími atribútmi sú constitution a perception, ktoré pridávajú počet zdravia a šancu nájdenia pokladu respektíve. Je škoda, že týchto vlastností nášho bezmenného hrdinu nie je viac, vznikli by tak ešte početnejšie možnosti kombinácie vami stavaného “buildu”. Poslednou odmenou z oltárov sú relikvie, ktorých môžete vlastniť maximálne päť a ponúkajú rôzne vylepšenia. Ak si spojíme všetky tieto všakovaké vylepšenia zbraní, atribútov a relikvií, vznikne vám takmer nekonečne veľa variácií, ktorými môžete pristupovať k hre. Kombinácii je tu vážne neúrekom a už je len na vás, ktorá vám bude najviac vyhovovať a chopíte sa jej. Niekedy je nutné zvážiť aj druh dungeonu, v ktorom sa momentálne nachádzate.

Unikátnosť na každom kroku

Tieto komnaty sa zameriavajú na rozličné elementy. Jedným druhom je oheň, nasledujú blesky a jed. Dokopy hra zahŕňa desať dungeonov na štyroch rôznych poschodiach. O každé jedno poschodie vyššie je pridaný ďalší segment a tým stúpa aj náročnosť. Rôznorodosť v týchto dungeonoch je pestrá a každý z nich má svoju unikátnu tému, pasce, nepriateľov a bossov. Dizajn protivníkov je excelentný a všetci sú si od seba, či už vizuálne alebo útokmi, odlišní. Dôležité je byť s nimi oboznámený, pretože ku každému treba pristupovať inak a predvídať jeho pohyby.

Po dokončení základných segmentov každého z týchto dungeonov na vás čaká unikátny boss. Tí predstavujú solídnu výzvu a pri nejednom sa zapotíte. Ak ste si správne zvolili build, alebo ste boli šikovní, či ste mali len malý kus šťastia a bossa ste porazili, obdržíte od neho loot v podobe dvoch druhov výzbroje, lebky a náramky. V opačnom prípade, keď vás boss porazil, nastáva smrť a vy sa roguelike štýlom vraciate do podzemia, kde môžete tieto lebky a náramky využívať pre permamentné upgrady.

Podzemie bez Hadesa

Lebky vám odblokujú príslušné schopnosti, ktoré vám zaručene môžu pomôcť pri ďalšej výprave prekliatym chrámom. Ďalším variantom ich využitia je vybudovať si v podzemí podstavce, na ktorých budete mať možnosť si pred vstupom do dungeonu vybrať vašu štartovaciu výzbroj a tým si uľahčiť váš ďalší pokus o víťazstvo. Náramky slúžia na odblokovanie zbraní, ktoré budete môcť následne nachádzať v dungeonoch. Tieto záležitosti ešte väčšmi dopĺňa fakt nekonečného množstva kombinácii a ponúkajú tak hráčovi jeho absolútnu moc nad svojím prístupom.

Príjemnou súčasťou hry je podrobne rozpísaná štatistika vášho práve neúspešne ukončeného pokusu. Nachádzajú sa tam viaceré zaujímavé poznatky, z ktorých si môžete vziať príklad do budúcej výpravy. Hra ponúka aj celkovú štatistiku a tú môžete nájsť v menu, kde sú tieto informácie ešte o čosi rozšírenejšie.

Príbeh v inotajoch

Ako to už v roguelike tituloch býva, príbeh je načrtnutý len zbežne. V Curse of the Dead Gods sa k jeho častiam môžete dopracovať prostredníctvom rôznych popisov zbraní, relikvií a podobne. Hra ponúka aj beštiár, kde sa nachádza zoznam všetkých príšer, ktoré ste zabili. Po eliminácii určitého počtu daného nepriateľa sa vám odblokuje ich rozsiahlejší popis a rovnako aj príbeh. Tieto spisy sú však úplne bez kontextu a ostáva už len na vás, aby ste si tieto fakty dali dokopy.

Audiovizuálny pôvab

Ďalšou excelentnou stránkou hry je bez pochýb aj jej audiovizuálny prejav. Zvuky monštier, dverí, pascí, zbraní a tak ďalej sú dominantnou zložkou tejto hry a odporúčam ju hrať so slúchadlami. Vizuál je rovnako očarujúci, všetko je od seba farebne odlíšené a vynikajúco sa na to pozerá. Titul si skrátka zamilujete hneď na prvý pohľad.

Curse of the Dead Gods od francúzského Passtech Games je vynikajúcim roguelike zážitkom, ktorý by nemal vynechať žiadny nadšenec tohto žánru. Jeho dominantnými zložkami sú inovácie žánru, enormné množstvo variácií výstavby postavy a tým voľnosť hráča, audiovizuálna zložka a náročnosť. Titul naopak zaostáva v lineárnom prostredí, čo je v roguelike neodpustiteľné – no, v tomto prípade to, našťastie, až tak hrozne neprekáža.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Curse of the Dead Gods - Roguelike dobrodružstvo naprieč prekliatym chrámom
Curse of the Dead Gods je výborným francúzskym roguelike, ktorý si nemôže nechať ujsť žiadny nadšenec tohto žánru.
Pozitíva
  • Vysoká náročnosť
  • Špičkový audiovizuál
  • Enormné množstvo variácií prístupu
Negatíva
  • Lineárne prostredie bez secretov
90%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
88%

Komentuj!

komentárov