Už je tomu dvanásť rokov, čo na pulty obchodov dorazil titul LittleBigPlanet od štúdia Media Molecule. Skákačka s puzzle prvkami zaujala ako kritikov, tak i hráčov, pričom jej hlavného hrdinu menom Sackboy si zamiloval azda každý hráč. Ocenenia sa hrnuli z každej strany, takže sa nemožno čudovať tomu, že značka rástla, vďaka čomu sme tu až donedávna mali celkovo osem hier so Sackboyom v hlavnej úlohe. S vydaním PlayStation 5 však dorazil i úplne nový, deviaty prírastok pomenovaný Sackboy: A Big Adventure. A či sa vývojárom zo štúdia Sumo Digital vydaril si povieme v nasledujúcich riadkoch.

Počas oznámenia nového dobrodružstva Sackboya asi spočiatku fanúšikovia jasali, že nás čaká LittleBigPlanet 4, avšak nakoniec sme sa dozvedeli, že dostaneme spin-off nazvaný pomerne jednoducho a trefne. Sackboy: A Big Adventure je totiž veľké dobrodružstvo titulného hrdinu, avšak nejde o hru, ktorá by kopírovala formulku nastolenú hlavnou sériou. Vývojári zo Sumo Digital o tom vedia svoje, keďže po Media Molecule prevzali starostlivosť o túto značku, z čoho vznikol titul LittleBigPlanet 3. Ten vyšiel ako cross-gen počin pre PlayStation 3 a 4 v roku 2004, pričom na dlhých šesť rokov išlo o posledné dobrodružstvo pleteného Sackboya. Je pravdou, že tretí diel mal najslabšie hodnotenia, avšak Sony na obľúbeného hrdinu nezabudlo. Ten sa tento raz musí posnažiť o to, aby hráčov presvedčil, že má čo ponúknuť i mimo hlavnej série.

Bol raz jeden Vex

Základná premisa Sackboy: A Big Adventure nie je ničím extra výnimočná. Ide o boj dobra so zlom, pričom zlo v tomto prípade predstavuje nepriateľ Vex, ktorý napadne Nápadosvět, domov titulného hrdinu a začne odtiaľ unášať jeho priateľov. Chce totiž vytvoriť Kazisvět, ktorý je plný strachu a nočných mor. No a kto iný by ich mal zachrániť, než Sackboy. Pravdepodobne nikto nečakal, že hra bude stáť na príbehu ako napríklad The Last of Us Part II a podobne, takže prehnané očakávania ani neboli na mieste. Príbeh je však zábavný, no treba si uvedomiť, že cielený primárne na mladšie publikum. Máme pred sebou jednoducho “rozprávku”, a tak aj treba k hre pristupovať. Pri skákačkách je to však v poriadku, veď ani taký Crash Bandicoot, či Spyro the Dragon neočarili hráčov kvôli prepracovanosti príbehu. Kúzlo týchto titulov je skrátka niekde inde.

Hlavne hravo

Narozdiel od 2.5D prevedenia LittleBigPlanet sa Sackboy presunul úplne do 3D, čo hre svedčí. Vďaka tomu pôsobí modernejšie a má šancu osloviť väčšie publikum. To najdôležitejšie však je, že po slabšie prijatom LittleBigPlanet 3 šliapli Sumo Digital na plyn a počas celého dobrodružstva pred vás servírujú nové nápady a ukazujú, že kreativita im rozhodne nechýba. V jednotlivých úrovniach a svetoch, ktorých je päť a, mimochodom, sú poriadne rozmanité, tak budete používať rôzne predmety, užívať si skvelú hudbu a čo je najdôležitejšie, zabávať sa. Ani si nepamätám, kedy som sa tak skvelo zabavil, ako pri hudobnej úrovni, v ktorej hra song Uptown Funk od Marka Ronsona s hosťujúcim Brunom Marsom. Nesklamú ani súboje proti bossom, pretože vždy musíte používať rozličnú stratégiu a prísť na to, ako nepriateľa zdolať.

Ak mám byť úprimný, na Sackboy: A Big Adventure som sa po oznámení tešil, no nečakal som, že pôjde, aspoň pre mňa, o najväčšie prekvapenie spomedzi launch hier pre PlayStation 5. Nechápte ma zle, no od Marvel’s Spider-Man: Miles Morales a Demon’s Souls som jednoducho nečakal nič iné, než že pôjde o skvelé hry. Pri Spider-Manovi sa dalo opierať o prvú hru, pričom pri Demon’s Souls o originál, celú formulku souls-like hier a štúdio Bluepoint, ktoré skrátka vie, čo robí, viď i Shadow of the Colossus. Sackboy: A Big Adventure je totiž extrémne hravá a vynaliezavá skákačka, ktorá každému priaznivcovi žánru urobí radosť. A možno nielen im.

Nielen pre deti

Chápem, ak si niekto myslí, že Sackboy je určený iba deťom, na prvý pohľad tak môže pôsobiť, avšak nie je tomu úplne tak. V úvode je, samozrejme, hra pomerne jednoduchá a pokiaľ nemáte chuť plniť úrovne čo najpoctivejšie, prejdete nimi pomerne bez obtiaží. Pozor musíte dávať viac-menej iba na to, aby ste po ceste zozbierali dostatok modrých orbov, inak vás hra do ďalšej oblasti nepustí. Nie je nutné zozbierať každý jeden kus, avšak zadarmo vám nikto nič nedaruje. Pochopiteľne, viete sa vracať do predošlých úrovní, ak je nutné nejaký ten orb pre postup vpred doplniť. Na konci dobrodružstva, ku ktorému sa viete prepracovať za viac ako 10 hodín (v závislosti na vašej šikovnosti), sa však už budete musieť poriadne obracať, keďže tu už obtiažnosť rozhodne nie je nastavená na “easy”. Okrem hlavných úrovní sú tu aj časové výzvy, ktoré preveria, ako ste na tom so zručnosťou.

Fešák, no nevyčnieva z davu

Z Sackboy: A Big Adventure sa nakoniec vykľul cross-gen titul, takže nemožno čakať, že by vám grafická stránka hry vyrazila dych. To však v tomto prípade ani nie je nutné, nakoľko je v tomto prípade omnoho dôležitejšia výtvarná štylizácia, ktorá je jednoducho kúzelná. Na PlayStation 5 je, samozrejme, výhoda vo vyššom rozlíšení a viacerých predmetoch na obrazovke, avšak z tohto, čo som videl na rôznych porovnávacích videách, verzia pre PlayStation 4 a 4 PRO po grafickej stránke síce, logicky, zaostáva, avšak nie natoľko, aby vám to skazilo zážitok z tohto zábavného dobrodružstva. Ak ste sa teda k PlayStation 5 nedostali, pokojne si môžete tento titul zadovážiť aj pre PlayStation 4. Užijete si ho totiž rovnako a navyše si potom môžete hru bezplatne upgradnúť na PlayStation 5 verziu.

Sumo Digital odviedli skvelú prácu, úrovne sú plné detailov, farieb, rôznych efektov a predmetov. Nechýbajú ani rôzne kostýmy, ktoré pre Sackboya počas priechodu odomykáte. To nie je pre priaznivcov LittleBigPlanet žiadna novinka, no je tu naozaj poriadne množstvo kostýmov a ich častí, ktoré možno skombinovať a mať tak svojho jedinečného Sackboya. V tomto smere si autori zaslúžia pochvalu, keďže je tu toľko rozličných variant, že nebude nutné, aby ste dva razy hrali za rovnakého Sackboya.

Kde mám partnera?

Ak máte radi kooperáciu, určite vás poteší, že v hre nechýba ani možnosť zahrať si s ďalšími troma kamarátmi. Zatiaľ síce iba offline, avšak na ceste je aj online kooperácia. Niektoré úrovne v hre sú totiž vyložene iba pre hranie vo viacerých hráčoch. Ostatne, pre značku je multiplayer dôležitým prvkom, pretože práve hra pre viacerých hráčov bola pre mnohých priaznivcom dôvodom, prečo si LittleBigPlanet tak veľmi obľúbili.

Zrodila sa hviezda?

Sackboy: A Big Adventure je naozaj veľmi príjemné prekvapenie. Chápem, že množstvo hráčov dalo prednosť Demon’s Souls a Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, no je to obrovská škoda, pretože pletený hrdina si vašu pozornosť zaslúži. Autori zo Sumo Digital totiž priniesli modernú skákačku, ktorá je plná skvelých nápadov, nenudíte sa pri nej ani na malú chvíľu a navyše, môžete pri nej stráviť desiatky hodín, pretože zvovuhrateľnosť je na veľmi dobrej úrovni.

Nechýba, podobne ako v Spider-Manovi, česká lokalizácia, takže si hru budú môcť užiť aj hráči, ktorí majú s angličtinou problémy. Lokalizácia je naozaj podarená a je vidieť, že si prekladatelia dali záležať, nakoľko preklad využíva možnosti českého jazyka pomerne rozsiahlo a nevyhýba sa ani slovným obratom, ktoré by sa pri “nudnom” preklade od A po Z nemohli objaviť.

Ak by som mal mať nejakú výhradu, tá sa spája s kamerou, ktorá občas zaberá dianie na obrazovke z nie zrovna ideálneho uhla, takže skôr škodí, ako pomáha. Našťastie, ide o veľmi ojedinelý jav. Sackboy: A Big Adventure nemá mnoho slabín, ide jednoducho o ďalší skvelý titul medzi exkluzivitami pre konzoly PlayStation. Ako som už písal, medzi launch hrami pre PlayStation 5 ide o najväčšie prekvapenie. A to je asi najlepšia pochvala, ktorú si malý Sackboy mohol vyslúžiť.

Sackboy: A Big Adventure - Malý-veľký pletený hrdina
Sackboy: A Big Adventure sa síce v line-upe launch hier pre PlayStation 5 trochu stratil "pod radarom", avšak vašu pozornosť si rozhodne zaslúži. Pletený hrdina sa totiž vydal na dobrodružstvo, ktoré urobí radosť ako mladším, tak i starším hráčom. A čo je najdôležitejšie, hra je zábavná od začiatku až do konca, takže nuda nehrozí ani na malú chvíľu. Nakoniec teda ide asi o najväčšie prekvapenie medzi novinkami pre PlayStation 5.
  • Rozmanité úrovne a jednotlivé svety
  • Množstvo obsahu k odomknutiu, kúzelný vizuál a štylizácia
  • Znovuhrateľnosť, skvelá hudba