V minulosti každoročne vychádzali kvantá hier, ktoré boli určené pre multiplayerové zápolenie, obzvlášť to gaučové. Nejeden raz sa váš kamarát, brat, či známy sťažoval, že mu na split-creen obrazovke pozeráte na jeho polovicu a podvádzate, pričom bezpochyby robil to isté – veď ste sa pozerali na jednu televízor, či monitor. Postupom času však začali byť tieto tituly na ústupe, pretože ich vytlačilo online hranie. Našťastie, stále sa nájdu hry, ktoré predsa len prinesú lepšiu zábavu, ak si ich zahráte vo väčšom počte, avšak v rámci jednej miestnosti. A medzi tieto počiny určite patrí aj značka Overcooked!, ktorá na next-gen konzoly dorazila v kompletnom balíku s podtitulom All You Can Eat.

Recenzovaná verzia: PlayStation 5

Overcooked! je tu s nami od roku 2016, pričom na jeho pokračovanie pomenované Overcooked! 2 si hráči počkali dva roky. Obe hry sú v jadre totožné, no hrateľnosť je tak zábavná a chytľavá, že v pokračovaní naozaj nebolo nutné do nastoleného konceptu zbytočne vŕtať. Ako sa zdá, vývojári zo štúdia Ghost Town Games majú v obľube dvojročné odstupy, a tak pre novú generáciu konzol pripravili kompiláciu oboch spomenutých hier, ktorá neprekvapivo vyšla dva roky po vydaní druhého dielu. Aby sme však autorom nekrivdili, Overcooked! All You Can Eat prináša i niekoľko vylepšení, no k tomu sa dostaneme postupne.

Záchrana Cibuľového kráľovstva

Áno, v Overcooked! je príbeh. Ako si však dokážete domyslieť, je tu iba z dôvodu, aby ste mohli plniť jednotlivé úrovne a napredovali až k stretu s finálnym protivníkom. V prípade prvého dielu je nutné poraziť obrovskú mäsovú guľu so špagetami menom Ever Peckish, pričom v pokračovaní sú hrozbou pre Onion Kingdom zmutované „nemŕtve“ chleby nazvané Unbread.

Zápletka je, samozrejme, v oboch hrách banálna a nehrá príliš veľkú úlohu, pretože hernou náplňou je vytváranie pokrmov, a to či už v prípade „boss fightu“, ale štandardného levelu. Jednoduché premisy, na ktorých príbehový režim stojí, pojednávajúce o ohrození Onion Kingdom nejakým zloduchom sú však plne postačujúce.

Hlavne to nespáľ!

Základná náplň oboch hier a tým pádom aj kolekcie All You Can Eat spočíva vo vytváraní pokrmov, ktoré uvidíte na obrazovke. Začiatky sú, samozrejme, jednoduché, no postupne sa náročnosť začne dvíhať a častokrát budete mať čo robiť, aby ste vôbec splnili ten, či onen level. Ono nemusí byť problém poskladať zákazníkom objednané jedlo, no problémom, aspoň pre hráča, býva chaos, ktorý pri varení nastáva.

Vy ako kuchár totiž nemusíte iba dôjsť po, napríklad v prípade hamburgeru, žemľu, šalát, rajčinu, či mäso, no jednotlivé ingrediencie musíte i nakrájať, či tepelne upraviť. A práve v takých chvíľach, najmä ak vás tlačí čas, nastáva panika a chaos, keďže vám môže počas krájania zhorieť mäso, následne sa chytí kuchyňa, takže je nutné požiar uhasiť, a tak ďalej. A to radšej ani nehovorím o vyzdvihovaní a umývaní tanierov. Nepochopte to však nesprávne, tento chaos dokáže byť tak zábavný, ako máloktorá iná party hra.

Môžete sa spolu s „parťákom“ dohodnúť, že on bude krájať a vy budete robiť zase niečo iné, no i tak prídu chvíle, kedy sa skrátka pozabudnete a budete robiť piate cez deviate. V týchto chvíľach má neopakovateľné kúzlo už spomínaný gaučový multiplayer, pri ktorom si užijete náramnú zábavu, ktorú online hranie jednoducho nedokáže sprostredkovať. Tým netvrdím, že hrať Overcooked! skrz online je nuda, to určite nie, avšak „hulákanie“ jeden na druhého v rámci miestnosti je niekde úplne inde.

Každopádne, Overcooked! funguje najmä vďaka skvelej hrateľnosti, ktorá stojí aj na jednoduchej ovládacej schéme. Tú si osvojíte veľmi rýchlo, no časový limit vás i tak mnoho razy vyvedie z mieri. Dôležité však je, že autori veľmi dobre vedeli, že v jednoduchosti je krása a aplikovali to aj v praxi. Jasné, niekedy je prekážkou, že sa kuchyňa hýbe a vy tak musíte kooperovať, pretože sa do druhej časti nedostanete, prípadne je to strata času, no i to je súčasť hrateľnosti. V Overcooked! 2 navyše dorazila i možnosť hádzať jednotlivé ingrediencie a veci, no nie kvôli nervom, ale pretože niekedy rozostavenie kuchyne neumožní styk jedného kuchára s druhým. Je však škoda, že táto mechanika po zremasterovaní nezavítala aj do prvého dielu, no asi by som chcel veľa.

V čom je rozdiel?

Overcooked! All You Can Eat je, ako som už písal, kompiláciou oboch doteraz vydaných častí, a to vrátane všetkých DLC prídavkov, ktoré obe hry obdržali. A že ich nebolo zrovna málo. Dôležitejšie však je, že prvý diel bol prerobený do enginu dvojky, a tak je možné aj prvú hru hrať v online kooperácii, čo originál neumožňoval. Prostredníctvom updatu dorazí i cross-platform multiplayer, takže si bude možné zahrať aj s hráčmi na Xbox Series X|S. Suma summarum nájdete v All You Can Eat cez 200 úrovní, pričom sedem levelov je nových, pribudli aj traja kuchári, skiny pre kuchárov, no a zberateľov trofejí potešia i nové trofeje/achievementy.

Obe hry sa dočkali vizuálnych vylepšení, a tak na PlayStation 5 a Xbox Series X bežia oba tituly v 4K pri 60 snímkach za sekundu. Nedošlo však iba k navýšeniu rozlíšenia, v úrovniach je viac objektov a rôznych vecí, navýšili sa i detaily a obe hry, najmä teda prvý diel, vyzerajú jednoducho krajšie. Taktiež sa skrátili načítania úrovní, čo je vítané. Zamrzí však skutočnosť, že autori lepšie nevyužili nový DualSense ovládač, v tomto prípade ide naozaj iba o základ.

Ak už všetko mám?

Je otázne, či sa vám oplatí vrážať financie do remastrovanej kolekcie, ak už máte pôvodné hry aj so všetkým dodatočným obsahom. Bohužiaľ, ani ak vlastníte naozaj všetko dostupné, nie je tu možnosť získať nejaký update či upgrade na All You Can Eat verziu, a to ani za nejaký symbolický poplatok. Chápem, že kolekcia je cielená na hráčov na next-gen konzolách, no nevidím dôvod, prečo by hra nemohla vyjsť aj na ostatné platformy, keďže jej náročnosť na hardware je vzhľadom na štylizáciu naozaj nízka, ak sa teda necieli na 4k/60fps, i keď PlayStation 4 Pro a Xbox One X by to, pravdepodobne, zvládli.

Pokiaľ však patríte medzi hráčov, ktorí chcú vynikajúcu party hru a doposiaľ Overcooked! Či Overcooked! 2 nevlastnili, potom je remastrovaná kompilácia Overcooked! All You Can Eat skvelou voľbou, pretože i po niekoľkých rokoch od vydania pôvodných hier ide o špičku v rámci žánru. Navyše, v tomto prípade získate naozaj poriadnu porciu obsahu, ktorá zabezpečí kvalitnú zábavu počas veľkého počtu herných party seans.

Overcooked! All You Can Eat – Hor sa do varenia
Overcooked! All You Can Eat prináša v jednom balíku všetok doposiaľ vydaný obsah a prihadzuje aj niečo nové. Pokiaľ ste jednu z najlepších co-op značiek doteraz nehrali, je ideálny čas na nápravu, Overcooked! a Overcooked! 2 už, pravdepodobne, nikdy nebudú v lepšej "kondícii".
  • Jedna z najlepších party co-op hier je na next-gene ešte lepšia
  • Všetok Overcooked! obsah v jednom balíčku plus niekoľko úplných noviniek
  • Pridanie online hrania do prvej časti, vylepšený vizuál