Keď pred dvoma rokmi vyšiel Marvel’s Spider-Man od Insomniac Games, išlo o zaslúžený úspech. Sony si pripísala na svoje konto ďalšiu skvelú exkluzivitu, fanúšikovia Spider-Mana dostali po dlhej dobe konečne poriadnu hru a v mojich očiach išlo dokonca o najlepšiu komiksovú hru vôbec, nech už je Batman: Arkham séria akokoľvek kvalitná. Na pokračovanie Spider-Mana som mal chuť ihneď po dokončení. Ani som netušil, ako rýchlo sequel, nech i nie plnohodnotný, dorazí. Nie je však ušitý horúcou ihlou?

Treba si však uvedomiť, že Miles Morales nie je plnohodnotné pokračovanie prvého dielu, na to si ešte nejaký ten čas počkáme. Máme tu čo dočinenia s prídavkom, ktorý je právom prirovnávaný k Uncharted: The Lost Legacy. Hra totiž obstojí ako samostatne predávaný počin, no netreba mať prehnané očakávania, aspoň teda ohľadom dĺžky príbehovej kampane. To však nie je prekážkou, keďže Marvel’s Spider-Man: Miles Morales má i napriek tomu dosť obsahu na “zahasenie smädu” po ďalšom dobrodružstve pavúčieho superhrdinu.

Ten druhý Spider-Man

Novinka nadväzuje na príbeh predošlej hry, takže už v New Yorku máme dvoch Spider-Manov a nie iba jedného. Pôvodný “Spidey” však veľmi rýchlo vyprace pole pôsobnosti, nakoľko vycestuje do Európy ako fotograf Mary Jane Watson. V hektickom úvode si však stihneme užiť v akcii oboch pavúčich mužov, ako mentora, tak i jeho žiaka. Miles je však nováčik, čiže ochrana New Yorku bez pomoci Petra bude poriadnou skúškou ohňom. Veci však, ako už býva zvykom, nepôjdu podľa plánu a po veľmi krátkej dobe začne mať Miles viac než plné ruky práce.

Aby v New Yorku nebolo málo problémov s obyčajnými zločincami, už čoskoro sa na scéne objaví Tinkerer a i Prowler, no ako sa ukáže, ten hlavný problém bude niekde inde. Už som spomínal, že príbeh nie je tak rozsiahly, ako pri prvej hre, takže sa k záverečným titulkom dopracujete za zhruba nejakých 10 hodín, prípadne o trošku viac, ak si zvolíte náročnejšiu obtiažnosť. Príbeh má tým pádom riadny spád a nemá čas zastavovať, čo môže spôsobiť problémy, našťastie však nie štúdiu Insomniac Games. Napriek rýchlemu tempu vývojári zvládli dopriať jednotlivým postavám dostatok priestoru a venovať sa i niečomu inému, než len záchrane Veľkého jablka. Dokonca som mal pocit, že sa vývojári snažili napísať postavu Milesa “uveriteľnejšie” než Petra, pretože Miles je chlapec, ktorý síce má schopnosti superhrdinu, no trápia ho veci, čo môžu i vás, čo hráčovi dáva priestor na lepšie zžitie sa s postavou.

Osvedčený základ + zopár noviniek

Ak ste hrali Spider-Mana pre PS4, budete sa pri hraní novinky cítiť ako doma. Jadro hrateľnosti je totiž rovnaké, avšak nezabudlo sa ani na novinky. V prvom rade je tu obmenený strom schopností, tie má totiž Miles v porovnaní s Petrom odlišné. Zásadnejšie, aspoň z pohľadu samotného hrania, sú schopnosti, ktoré Miles postupne objavuje. Ako prvá je tu možnosť vytvárať elektrinu, čo Milesovi umožní napríklad nakopnúť generátor, ale aj rozdávať nepriateľom poriadne silné údery počas súbojov.

Druhá schopnosť je užitočnejšia pri stealthe, nakoľko sa Miles bude vedieť zneviditeľniť, čo tichý postup vpred značne zjednoduší. Obzvlášť vtedy, ak si odomknete jednu z položiek v už spomínanom strome schopností. Veľa rozdielov však počas hrania v porovnaní s dva roky starým predchodcom nenájdete, no o to tu ani nešlo. Ostatne, načo “opravovať” niečo, čo nie je rozbité.

Príbeh nie je všetko

I keď je Miles Morales singleplayerová “príbehovka”, hlavné misie vôbec nie sú všetko. Okrem toho tu máme zločiny ako aj v predošlej hre, rôzne zberateľské predmety a solídny počet vedľajších misií, ktoré vedia hernú dobu natiahnuť aj na tridsať hodín, čo už znie omnoho lepšie, než údaj uvedený vyššie. Zabudnúť nemožno ani na New Game+, pretože ak budete chcieť získať všetko, budete sa musieť pustiť aj do druhého priechodu.

Odkazy a pocty kam sa pozriete

Dnes je komiksová tematika veľmi populárna, pričom či už filmy, alebo hry sú vďaka tomu plné easter eggov, narážok, odkazov, pôct a podobne. Inak tomu nie je ani v prípade Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Nebudem vám prezrádzať, čo všetko tu nájdete, no autori nezabudli napríklad ani na poctu nedávno zosnulému hercovi Chadwickovi Bosemanovi, ktorý v Marvel Cinematic Universe stvárnil Black Panthera.

Ochutnávka next-genu

Nový Spider-Man je jedným z launchových titulov PlayStation 5, vďaka čomu hra vyzerá naozaj fantasticky. Určite časom dorazia i krajšie hry, ktoré výkon PlayStation 5 využijú ešte viac, no ako ochutnávka toho, čo nás čaká, slúži Miles Morales viac než dobre. Na výber máte z dvoch možností, čo majitelia PlayStation 4 Pro budú dobre poznať. Tento raz však možno zvoliť 4K rozlíšenie s 30fps a Ray tracingom, prípadne odlesky oželieť a preferovať 60fps. Chybu neurobíte ani jednou možnosťou, v oboch prípadoch totiž grafická stránka hry stojí za to.

Samozrejmosťou je aj podpora haptiky a adaptívnych triggerov nového ovládača DualSense, i keď v porovnaní s predinštalovaným titulom Astro’s Playroom ide o miernejšie vyžitie týchto funkcií. Triggery kladú pri hojdaní sa po meste mierny odpor, vibrácie sú taktiež fajn, no vyzerá to tak, že autori sa riadili heslom, že menej je niekedy viac. Neberte to ako kritiku, nemyslím si, že každá jedna hra teraz musí nasilu zakomponovať prvky na plnohodnotné využívanie DualSense ovládača, je to iba konštatovanie a upozornenie, aby ste nemali prehnané očakávania.

Bleskurýchle sú i načítania, nech už ide štart samotnej hry, rýchle cestovanie, či nahrávanie v prípade, keď náhodou zomriete, ak sa teda môžete o nejakom načítaní vôbec baviť. O zvukovej stránke možno povedať asi toľko, že je jednoducho prvotriedna, no v tomto ohľade asi ani nik iné nečakal.

Tak zas nabudúce…

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales je vydarenou ochutnávkou toho, čo nás v ďalších rokoch na PlayStation 5 čaká. V prvom rade však ide o veľmi podarené pokračovanie dva roky starého titulu, ktoré rozhodne stojí za pozornosť, či už máte k dispozícii PlayStation 5 alebo staršiu PlayStation 4, na ktorej síce budete musieť oželieť niektoré grafické efekty a funkcie DualSense ovládača, no ak hra funguje a vyzerá ako dva roky starý Marvel’s Spider-Man (prípadne ešte o trošku lepšie), čaká na vás opäť výborný superhrdinský zážitok a bolo by zbytočné čakať na to, kým sa dostanete k aktuálne vypredanej konzole. Pokiaľ patríte medzi priaznivcov prvej hry, prípadne komiksovej tematiky, nenechajte si novinku ujsť, pretože Insomniac Games i tento raz trafili klinec po hlavičke.

P.S. I nový Spider-Man dostal do vienka českú lokalizáciu, takže si ho bez problému môže užiť aj na cudzie jazyky menej zdatný hráč.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales - Nový ochranca New Yorku
Marvel's Spider-Man: Miles Morales je skvelé pokračovanie prvej hry, ktoré dokonca prišlo s charizmatickejším hrdinom než minule. Výborný launch titul úspešne nadväzuje na kvality svojho predchodcu a jediné čo mu možno vytknúť je o niečo kratšia príbehová línia. Inak možno novinku jedine odporúčať.
  • Zaujímavý príbeh s výborne napísanými postavami
  • Súbojový systém
  • Audiovizuálne spracovanie, množstvo odkazov