Fanúšikom izometrických taktických akcií zrejme netreba približovať sériu Commandos, alebo aktuálnejšie Desperados. No a partička tichých zabijakov tentokrát prichádza i na východný front.

Alter Games a ich prvý počin nás zavedie do roku 1941 a Veľkej vlasteneckej vojny. Ako už napovedá jej názov, partizáni budú hlavným tŕňom v päte miestnym prívržencom nacistov či samotného Wehrmachtu. No a tento stručný popis zrejme dostatočne ilustruje, čo možno od tejto hry čakať. Ujmeme sa paramilitárnej jednotky, ktorá využíva všetky podvratné možnosti voči značne silnejšiemu nepriateľovi, aby ho úspešne vyhnala zo svojej domoviny.

Aj keď na prvý pohľad by samotná hra mohla pôsobiť ako obyčajná kópia Commandos, nie je tomu tak. Poďme však pekne poporiadku. Partisans 1941 je lineárnou stealth akciou, kde zápletku na pozadí netreba priveľmi rozpitvávať a hlavný naratív spočíva skôr v osobných príbehoch vašich postav. Už tá prvá menom Zorin, ktorý uniká poprave len o vlások a následne sa dostane z vyhladzovacieho tábora, načrtne o aké príbehy približne pôjde. Postupne sa k vám na vašej ceste pridávajú ďalšie a ďalšie postavy, pričom každá z nich je niečím špecifická – hoci nie až do takej miery ako tomu bolo v spomínanom legendárnom titule. Hlavnou náplňou ostáva i naďalej tichý postup, plánovanie, taktika a manažment surovín. Dôjde však aj na akčnejšie pasáže.

Ruská produkcia prichádza takmer vždy s dobrými nápadmi, ale občas je ich spracovanie krkolomné a užívateľsky neprívetivé. Z tohto pohľadu treba spomenúť napríklad komplikovanejší inventárny manažment. V ňom máte k dispozícii všetko, od zbraní, lekárničky, munície, až po kamienky, ktorými odlákavate nepriateľov. A to je celkom otravné, obzvlášť keď zistíte, že jedna z vašich postáv neútočí. Avšak väčšinu času hrá beztak prím nôž a tiché zabitia, pričom toto dokáže každý jeden člen vašej jednotky. No nakoľko sa ich špecifikácie trochu líšia, nájdete tu medika, chlapca, ktorý sa vie prezliecť za nepriateľa, guľometčíka, či ostreľovača. Implementovaný je aj jednoduchší RPG systém, kedy za získané skúsenosti pridávate postavám body do ich schopností. Takže jeden z nich dokáže zabíjať rýchlo a ticho nožom a ak je to potrebné, vie ho aj vrhať. Ďalší je zasa veľmi presný s puškou, a tretí vie poriadne pokropiť nepriateľov samopalom. Medik vie, samozrejme, liečiť zranenia priamo v boji a tak podobne.

To však nie je ani zďaleka všetko, nakoľko medzi jednotlivými misiami máte na starosti aj základňu, respektíve hlavný tábor. Ten si postupne vylepšujete, staviate nové zariadenia a priradzujete postavám prácu. Napríklad je potrebné nazbierať drevo, uloviť ryby, postaviť nové budovy, či vyliečiť sa. Partisans 1941 totiž prináša pomerne zaujímavý systém zranení, nakoľko vybraná postava vám môže v boji úplne odpadnúť, alebo nebude možné využívať niektoré jej schopnosti. V tábore sa odohráva i väčšina konverzácií, takže viete čo sa deje vo svete. Na samotné misie potom delegujete postavy buď podľa toho, či ich príbeh povinne potrebuje, alebo si ich vyberáte podľa vášho uváženia. Musíte myslieť aj na morálku vašich súdruhov. Ak ju udržíte vysoko, aj ich výkon v misiách bude dobrý. A naopak, ak vám padne nízko, v boji budú len svojim starým odleskom.

Náplne misií sú rôznorodé. Zrejme sa dovtípite, že pôjde napríklad o ochranu civilistov, ničenie nepriateľskej techniky, sabotáže, záchranné akcie, či atentáty. Úvodné mapy sú skôr menšie a priamočiare a všetko sa viac rozbehne v strednej časť hry, keď je možné voliť rôzne cesty a postupy. Každá oblasť je väčšinou zamorená nacistami. Tých si však viete označiť a vďaka tomu viete, kam všade dovidia a ako sa vyhnúť ich detekcii, podobne ako v Commandos. Budete skrývať telá, pokladať míny, podrezávať hrdlá, ale dôjde aj na prestrelky, kde sa aplikuje jednoduchý systém krytia ako zo série XCOM. Aby ste všetko pekne zladili, prítomný je tu spomalený režim a tak si viete naplánovať akcie, podobne ako v Shadow Tactics: Blades of the Shogun.

Po technickej stránke je hra celkom v poriadku. Nestretol som sa totiž so žiadnymi pádmi či poklesmi FPS. Grafika osciluje medzi kreslenou štylizáciou a realizmom, ale neprekáža – zobrazuje čo treba a časom ju akceptujete. Podobne slušná je aj zvuková stránka. Avšak ani partizánov neobišli typické syndrómy východnej produkcie. Kým kreativitu a oživenie tohto žánra možno iba kvitovať, už menej sa dajú chváliť miestami až absurdné bugy. Len animácie sa častokrát míňajú medzi postavami, takže si naložíte mŕtvolu na plecia a ta letí meter od vašej postavy. Nepriatelia vás niekedy nevidia, hoci by mali a občas zase vidia na neuveriteľnú diaľku skrz malú štrbinu. Rovnako tak počujú skrz nepriechodné múry, ako na druhej strane šuchne tráva. Mína občas nezabije človeka a ten pokračuje v ceste, akoby sa nič nedialo. Problematická je aj AI a tak sa môže stať, že nepriatelia sa uprostred boja rozbehnú niekam preč. Avšak toto sú bugy, ktoré možno opraviť budúcimi patchmi a dúfam, že sa tak čoskoro stane.

Celkovo je Partisans 1941 veľmi dobrou hrou, obzvlášť ak preferujete tento žáner. Vnáša novy vietor do plachiet trochu skostnatelému štýlu, ktorý nakopol už zmienený Shadow Tactics: Blades of the Shogun a pokračoval v ňom Desperados III od rovnakých autorov. Titul mení tempo od pomalého postupu až po Rambo štýl, okoreňuje dianie RPG prvkami a do toho mieša údržbu základne. Zamrzia akurát zbytočné chyby, no ak sa vám podobný žáner páči, rozhodne choďte do toho.

Partisans 1941 - Ruské Commandos na scéne
Partisans 1941 je vydareným následovníkom Commandos. Niektoré prvky síce mohli byť i lepšie, ale nové nápady jednoznačne ťahajú hru do zelených čísel.
  • RPG systém a manažment surovín