Register

A password will be e-mailed to you.

Crash Bandicoot si užil časy najväčšej slávy počas éry prvej PlayStation. Jeho popularita bola vďaka hrám od štúdia Naughty Dog tak vysoká, že bol hráčmi často pasovaný za maskota PlayStationu, i keď to nebola pravda. Hráči to však brali tak, že Nintendo má Maria, Sega zase Sonica a PlayStation Crasha. Nikto však asi nepredpokladal, že tak, ako rýchlo séria vyletela na vrchol popularity, z neho aj rovnako, ak nie ešte rýchlejšie, spadne. Túto skutočnosť si dobre uvedomuje aj Activision, ktorý po remastroch/remakoch štyroch príspevkov pôvodne z dielne Naughty Dogu servíruje fanúšikom úplne pokračovanie, ktorému v názve svieti číslovka 4 namiesto 8. Dochádza tak viac-menej k “ignorovaniu” všetkého, čo Crash zažil po hre Crash Team Racing. A hoci to môže pôsobiť kontraproduktívne, v tomto prípade ide o správne rozhodnutie, pretože až dnes recenzovaný Crash Bandicoot 4: It‘s About Time kvalitatívne dokázal nadviazať na hry od už zmieneného Naughty Dogu.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Ako som už vravel, Crash Bandicoot 4: It‘s About Time je priame pokračovanie pôvodnej trilógie, no tvorcovia zo štúdia Toys for Bob hovoria o tom, že udalosti z hier ako Wrath of Cortex, či Twinsanity, a tak ďalej, sa stali ibaže v inom univerze. Pokiaľ ste si teda niektorú z tých menej populárnych Crashovych hier v minulosti obľúbili, nemusíte zúfať, že nepatria do kánonu, iba po novom ide o príbeh z inej dimenzie. Hoci už nie je ten hlavný, no, našťastie, neskončil v koši. A keď už som pri tých dimenziách, tie hrajú v novinke skutočne dôležitú úlohu. Poďme sa teda spolu s Crashom a jeho kamarátmi pozrieť na dobrodružstvo, ktoré sériu posúva opäť niekam vpred a najmä ju vracia na vrchol v rámci svojho žánru.

Cortex Strikes Back

Všetci vieme, že hlavným nepriateľom Crasha a jeho priateľov je Dr. Neo Cortex, ktorý sa neustále pokúša ovládnuť svet a popri tom zahubiť Crasha, ktorého síce sám stvoril, no nedopadlo to tak, ako si šialený vedátor predstavoval. Po poslednej potýčke zostali Cortex, Dr. Nefarious Tropy a Uka Uka uväznení v čase, čo však týmto ikonickým postavám nehrá do karát, pretože tak predsa nie je možné uskutočňovať jeden zlomyseľný plán za druhým, všakže? Nakoniec sa však zloduchom podarí uniknúť a navyše otvoriť brány do mnohých dimenzií, vďaka čomu tu nemáme hrozbu v podobe ovládnutia sveta, ale rovno svetov a vesmírov naprieč mnohými dimenziami. To, samozrejme, nemožno nechať tak. Crash, Coco a Aku Aku tým pádom musia vyraziť na nové dobrodružstvo.

Dôležitú úlohu v príbehu hrajú kvantové masky, ktoré sú 4 a okrem toho, že hrdinom poskytujú rôzne schopnosti, sú nutné pre uzatvorenie dier medzi dimenziami. Hoci si možno myslíte, že  príbeh nebude dôležitý, pretože o ňom Crash aj tak nikdy nebol, tak sa mýlite, pretože v tomto prípade dokázali tvorcovia dať dokopy zaujímavú zápletku, pripraviť niekoľko zvratov, napchať príbeh vtipom a to všetko bez toho, aby titul stratil tvár, či ducha série. Samozrejme, netreba čakať žiaden hlavolam, ani nič z čoho sa vám zavaria mozgové závity, no príbeh má hlavu i pätu, je zábavne ho postupne odkrývať a tým pádom sa hráč teší na napredovanie a zisťovanie, čo ďalšie si autori pripravili. Sám som nečakal, že príbeh budem chváliť, no bolo by z mojej strany hlúpe, ak by som tak neučinil.

Kvalitný mix

Nový príspevok do dlhoročnej série sa našťastie neuspokojil s prešľapovaním na mieste, ako tomu bolo kedysi v prípade (dnes už nie) štvrtého dielu The Wrath of Cortex, ktorý síce priniesol krajší vizuál než jeho predchodca, no to bolo asi tak všetko, zvyšok sa iba recykloval. Crash Bandicoot 4: It‘s About Time je, našťastie, plný skvelých nápadov, no nezabudlo sa ani na ctenie si klasických prvkov. Crash po novom cestuje po dimenziách, no tie v zásade predstavujú ostrovy, ktoré boli použité v prípade úplne prvého dielu Crash Bandicoot. Nechýbajú ani ďalšie ikonické veci, ako napríklad zbieranie trofejí, farebných drahokamov a podobne. Čo oceňujem je, že Crash už od začiatku ovláda dvojitý skok a nie je nutné ho odomykať, ako tomu bolo v prípade Wrath of Cortex, i keď sa danú schopnosť Crash naučil už v hre Warped. Novinky v Crashovom move-sete však nechýbajú, keďže náš hrdina tento raz ovláda aj beh po stenách, kĺzať sa po konároch/rúrach, či hojdať sa na lanách.

Najzásadnejšie novinky do hrateľnosti však prinášajú už zmienené kvantové masky. Tie hrdinom umožňujú ovládať čas, gravitáciu, zhmotňovanie predmetov, či rotovať obrovskou silou, vďaka čomu je možné dostať sa na vzdialené miesta, odrážať niektoré útoky, či rozbíjať všetko, čo sa vám postaví do cesty. Spočiatku si vyskúšate schopnosti masiek jednotlivo, no postupne prídu aj úrovne, kde sa bude striedať využívanie všetkých masiek. A môžete mi veriť, masky dôsledne preveria vaše schopnosti.

Rôzne dimenzie, rôzne dobrodružstvá

Cestovanie dimenziami nemá za následok iba skutočnosť, že navštívite rozličné lokality a obdobia, no zahráte si i za ďalšie postavy, ktoré celú príbehovú mozaiku pekne doplnia. Nejde však iba o príbehové doplnenie, hranie za Tawnu, Dingodila, či Cortexa mení i samotné hranie. Cortex totiž nemá možnosť dvojskoku, či kĺzania (miesto toho má k dispozícii “dash”), a tak musí využívať svoj multifunkčný blaster, ktorým môžete buď zneškodniť nepriateľov, alebo ich zmeniť na určitý druh plošinky. Tawna je azda najbližšie hraniu za Crasha/Coco, nakoľko je pohybovo nadaná, no ako bonus má vystreľovaciu kotvu, ktorá jej umožňuje dosiahnuť na vzdialené predmety, prípadne sa premiestniť na zdanlivo nedostupné miesta. Dingodile je, vzhľadom na svoju telesnú stavbu, pre zmenu mierne ťažkopádny, no vynahrádza to svojou zbraňou.

Hranie za každú postavu je tak rozdielne, za čo si autori jednoznačne zasluhujú pochvalu. Ani v jednom prípade sa však nebudete nudiť, čo sa mnohokrát stáva, pretože tá, či ona postava býva iba akýmsi doplnkom. Tu to, našťastie, neplatí.

Ďalším spestrením, teda okrem levelov so zmienenými postavami, sú takzvané Flashback tapes úrovne, ktoré Crasha a Coco presunú do roku 1996, pred udalosti prvej hry, keď ešte boli testovacie subjekty pre Cortexa. K týmto úrovniam sa nedostanete zadarmo, takže si ich budete musieť najskôr odomknúť. Za odmenu si zahráte tieto retro úrovne, ktoré však mnohokrát sú skôr za trest, nakoľko sú poriadne náročné. Mne to neprekážalo, pretože Crasha mam spojeného s náročnosťou. V tomto som mal asi najväčšiu výhradu voči inak skvelému tretiemu dielu, ktorý bol v porovnaní s predchodcami omnoho jednoduchší.

Na druhej strane, Crash Bandicoot 4: It‘s About Time rozhodne nie je jednoduchá hra, čo môže niektorých hráčov zaskočiť. I z toho dôvodu sú tu dva štýly hrania, a to Retro a Modern variant. Retro variant je verný originálnym hrám, a tak máte k dispozícii obmedzený počet životov a keď ich miniete, čaká na vás Game Over a opakovanie celej úrovne. Ak si zvolíte Modern, na samotnom hraní sa nič nezmení, no budete mať neobmedzený počet životov, čo pravdepodobne, niektorí hráči ocenia. Na druhej strane, následne, aspoň z môjho pohľadu, klesá motivácia pokoriť výzvu, ktorú pred vás vývojári nachystali. Ja som nemal ani v Retro móde problém udržovať počet životov nad 90, čiže stačí iba trochu trpezlivosti a zbytočne sa nenáhliť vpred. Aby toho nebolo málo, autori do hry zakomponovali adaptívnu obtiažnosť, a teda ak na nejakom mieste zomriete naozaj veľa razy, v priebehu daného úseku sa objaví checkpoint, ktorý tam dovtedy nebol. Počítať však musíte s tým, že Crash Bandicoot 4 nie je ľahká hra, ktorú zdoláte s prstom v nose. To však nebol ani prvý diel, no nie?

Príval noviniek nekončí…

Hoci som už mnoho noviniek napísal, stále to nie je všetko. Okrem klasických úrovní tu je totiž aj takzvaný N. Verted variant, vďaka ktorému si jednotlivé úrovne zahráte v obrátenej podobe a navyše s niekoľkými zmenami, čím sú dané úrovne obohatené ešte o nejaké špeciality. Či už v klasickej, alebo N. Verted verzii úrovne zbierate drahokamy (čo nie je novinka), za čo si odomykáte oblečenie pre Crasha a Coco. Žiadne mikrotransakcie, skrátka odmena sa tvrdú drinu, a tak to má byť.

Zabudnúť nemožno ani na multiplayer. Áno, vidíte dobre, v Crashovi je multiplayer. Samozrejme, boli tu multiplayerové spin-offy ako Crash Team Racing, či Crash Bash a podobne, no v hlavnej sérii ide o novinku. V režime Bandicoot Battle nájdete Checkpoint Race a Crate Combo. Prvá možnosť, ako už napovedá názov, je pretek, v ktorom ide o čas. So svojimi kamarátmi si môžete zapretekať, kto zvládne danú úroveň prejsť čo najrýchlejšie. I v druhej možnosti je dôležitá rýchlosť, avšak prím hrá rozbíjanie krabíc. Zahrať si možno ako za Crasha, tak i Coco, Fake Crasha a novú postavu, ktorou je Fake Coco, ktorá sa v sérii objavuje po prvý raz. Je tu i kooperatívny Pass N. Play, kedy sa s priateľmi striedate pri zdolávaní úrovní v príbehovej kampani. Jeden život = jeden hráč. Na konci však každý jeden hráč dostane vlastné skóre podľa toho, ako sa mu v priebehu hrania darilo.

Ako môžete vidieť, Crash Bandicoot 4: It‘s About Time toho ponúka naozaj veľa. Samotná príbehová kampaň zaberie zhruba 12 hodín, no tým sa rozhodne nekončí, keďže následne máte k dispozícii obsah, ktorý je spomenutý vyššie. Počítať tak možno s desiatkami hodín, možno aj stovkou, ak sa rozhodnete hru splniť na 106%, pretože až vtedy uvidíte ten pravý záver.

Ako animovaný film

Už predstavenie hry budilo emócie, pretože Toys for Bob siahli po silnej štylizácii, pričom tomuto rozhodnutiu bola, samozrejme, prispôsobená i podoba postáv. Chápem, ak niekomu nový vizuál nevyhovuje, avšak ja osobne nemám s touto zmenou problém, pretože ide o novú hru, ktorá nemusí iba tupo kopírovať nastolený štandard. Hoci remasterovaná trilógia Crash Bandicoot N. Sane Trilogy vyzerala naozaj skvelo, novinka ide ešte ďalej. Vývojári z Toys for Bob po Spyro Reignited Trilogy potvrdzujú, že tvorba pôsobivých svetov plných detailov im ide výborne. Túto vizuálnu nádheru poháňa Unreal Engine 4, ktorý v tomto prípade odvádza vynikajúcu prácu. Hra vyzerá výborne, skvelo sa hýbe, i keď na pár miestach framerate, predsa len, jemne zakolísa. Nejde však o nič, čo by narúšalo výborný dojem z hrania, prípadne by nešlo opraviť aktualizáciou.

Výborná je i audio stránka, ktorá poteší nielen podarenými melódiami, ale aj návratom dabérov, ktorí svoje hlasy prepožičali známym hrdinom už v minulosti. Menej radostnou správou je, že Mel Winkler, alias Aku Aku od Crash Bandicoot 3: Warped už tejto ikonickej maske viac razy svoj hlas neprepožičia, keďže v júni tohto roka zomrel v spánku. Ak teda uvidíte, že mu je hra venovaná, viete prečo. S postavou sa však rozlúčil dôstojne, čo je tá lepšia správa.

Už bol najvyšší čas

V mnohých recenziách zaznelo, že Crash Bandicoot 4: It‘s About Time je ten najlepší diel v rámci celej série. Osobne sa s týmto tvrdením nestotožňujem, avšak bezpochyby ide o jednu z najlepších častí. U mňa stále víťazí druhý diel, ktorý mám skrátka najradšej, i keď jeho variabilita nie je tak vysoká, ako v prípade novších hier. To však nie je podstatné, pretože Crash je konečne späť a naviac vo vynikajúcej kondícii. Ak bude séria takto pokračovať, Crasha čaká skvelá budúcnosť, hoci aktuálne predaje nie sú tak dobré, ako boli v prípade remasterov. Všetko však môže, a pravdepodobne, i zmení príchod next-gen konzol a prípadných portov na ďalšie platformy. Tak či onak, Crash Bandicoot 4: It‘s About Time je skákačka, ktorú by ste si nemali nechať ujsť. Je totiž vynikajúca, plná obsahu a jej jedinou slabinou v očiach niektorých hráčov bude občas naozaj vysoká náročnosť, i keď ja to skôr beriem ako pozitívum a ctenie si niečoho, čo bolo pre značku v jej počiatkoch charakteristické. Nováčikom môže predsa len pridať zopár šedín, no aspoň je hranie výzvou, vďaka čomu nehrozí nuda.

Pred niekoľkými rokmi by to povedal iba málokto, keďže značka bola viac-menej mŕtva, no teraz je Crash Bandicoot späť na vrchole a tento rok asi bude tým najlepším, čo žáner ponúkne. A ja môžem urobiť iba jedno, a to odporučiť vám tento titul všetkými desiatimi, nič iné si totiž novinka od Toys for Bob ani nezaslúži. Vitaj späť Crash, že to ale trvalo!

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Crash Bandicoot 4: It's About Time - Konečne návrat na vrchol
Crash Bandicoot 4: It‘s About Time je titul, na ktorý fanúšikovia čakali viac ako dvadsať rokov. Bezpochyby tu máme ten najlepší diel po hrách od Naughty Dogu a konečne to vyzerá tak, že séria má pred sebou skvelú budúcnosť, ak teda zostane v rukách aktuálnych vývojárov. Toys for Bob totiž dokážu nielen ctiť ducha pôvodných hier, ale i pridávať novinky, ktoré Crashovi svedčia. Tak zase niekedy nabudúce, no už teraz sa neviem dočkať.
Pozitíva
  • Konečne pokračovanie hodné mena Crash Bandicoot, príbeh
  • Rôznorodé úrovne a svety, množstvo obsahu, zaujímavé a dobre zakomponované novinky, humor
  • Vynikajúce audiovizuálne spracovanie, žiadne mikrotransakcie
Negatíva
  • Občas zakolísa framerate
  • (Pre niekoho) obtiažnosť
85%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov