Oficiálny seriál síce neodštartoval, ale adrenalín z dvoch kolies môžeme do žíl pumpovať aspoň virtuálne. Najnovší diel MotoGP s názvom MotoGP 20 ponúka toľko inovácií a zlepšení, až ide o vysoko návykovú hru, ktorej ťažko niečo vyčítať.

Talianske štúdio Milestone sa s prípravami nového ročníka MotoGP poponáhľalo, a na obrazovky hráčov sa titul dostal už koncom apríla, len pár dní pred oficiálnym štartom novej MotoGP sezóny. Zasiahla však vyššia moc a sezóna sa (minimálne) posunula… Rýchlosť a adrenalín, ktoré sú seriálu MotoGP vlastné, si tak môžeme vychutnať aspoň virtuálne. Nové MotoGP s číslovkou 20 som otestoval na PlayStation 4 a musím konštatovať, že ide veľmi pravdepodobne o najlepší diel série.

Prvou výraznou zmenou, ktorú si fanúšikovia série všimnú hneď pri úvodnom spustení je kompletná zmena vizuálu nahrávacích obrazoviek. Nové sú fonty, logo, grafika aj celá farebná paleta. Všetko pôsobí sviežo a moderne, tu si vývojári a dizajnéri odnášajú prvé malé plus. Po načítaní nás čaká klasický kachličkový formát hlavného menu, v ktorom ťažko hľadať nejaké veľké prekvapenie. Hráč má na výber rýchly pretek v akejkoľvek výkonnostnej kategórii, klasický formát sezóny, kariérny mód, multiplayer, ale aj historický mód, kde možno vyskúšať retro stroje.

Hlavným ťahákom je bez pochýb kariérny mód, ktorý prešiel veľkou prestavbou. Opäť začína vytvorením profilu profesionálneho pretekára, s vlastným menom a tvárou. Nasleduje výber kategórie. Začať môžete v MotoGP 3, ale aj v MotoGP 2 či rovno vo “veľkom” MotoGP. Tu, hlavne nováčikom, odporúčam štartovať od najslabšieho seriálu, ovládanie stroja totiž vôbec nie je jednoduché. Vhupnutie do vrcholného seriálu MotoGP by mohlo skončiť zbytočnou frustráciou.

Po výbere kategórie nasleduje výber agenta, respektívne manažéra. Ten môže byť špecializovaný na finančné rokovania, ale aj na prestupové. V závislosti od jeho výberu sa bude odvíjať váš plat, ale aj vaša budúcnosť a tímová príslušnosť. Vybrať si môžete z tímov, ktoré pravidelne súťažia v danom seriáli, ale aj z úplne nových tímov, ktoré ešte len začínajú písať svoju históriu. Všetko závisí od ich záujmu o vás a od vyjednávacích schopností vášho agenta. Následne si už len v rámci možností editujete vzhľad motorky a kombinézy. Môže sa štartovať.

Sezóna pre vás začína pár týždňov pred štartom celej súťaže. Toto obdobie slúži na zostavenie tímu mechanikov, inžinierov a analytikov. Áno, v MotoGP po novom nielen jazdíte samotný pretek, ale riadite celý váš tím. V hernom svete nejde o žiadnu prevratnú novinku, podobné schémy poznáme zo série F1 či WRC. Integrácia do MotoGP je prehľadná, ľahko pochopiteľná a ku kariérnu režimu jednoducho patrí.

Zostavený tím môžete takmer ihneď poveriť skúmaním vylepšení v konkrétnej oblasti. Upgrade si tak môžete vybrať v jednotlivých stromoch vylepšení a následne k nemu priradiť jednotlivý personál. Tu do hry prichádza mágia v správnom skladaní tímu. Jednotliví členovia totiž majú rôzne špecializácie. Jeden má vysoké hodnotenie v oblasti aerodynamiky, iný je preborníkom motorov a ďalší môže rovnako pomôcť s elektronikou aj motorom. Kvalita a počet priradených členov tímu následne určuje dĺžku vývoja konkrétneho vylepšenia.

Váš tím má pri každých pretekoch svoje ciele, ktoré sú ľahko merateľné. Spravidla ide o umiestnenie na štartovacom rošte a finálnu klasifikáciu po závode. Ak tieto úlohy plníte, spokojnosť rastie a môžete očakávať predĺženie zmluvy či ponuku od iného tímu. Ak však úlohy viackrát nesplníte, prichádza nekompromisné vyradenie zo súťaže a následné hľadanie nového tímu.

Samotné jazdenie sa dostalo na novú, ešte lepšiu úroveň predovšetkým vďaka dvom inováciám. Prvou je reálnejšia simulácia spotreby paliva. Úplne bežne sa vám môže stať, že hoci máte natankované na 5 kôl, a pretek aj trvá 5 kôl, jednoducho ho nedokončíte. Výlety mimo trate a prílišné tlačenie na plyn sa vám vráti v podobe vysokej spotreby a máte problém.

Asymetrické potrebenie pneumatík a drobné poškodenia karosérie motorky po občasnýcho stretoch so súpermi sú teraz priamo naviazané na fyzikálne správanie motorky. Hráč má potom čo robiť, aby v posledných kolách udržal svoje tempo a presnosť a jazdy. Simulácia sa tu stala ešte reálnejšou, čo je vítané.

Keďže sa v technických atribútoch motorky nevyznám, veľmi ma potešil “Guided setup” nastavení motorky pred každou súťažnou jazdou. V jednoduchom pár položkovom menu si zvolíte želané správanie motorky (napríklad lepšie zatáčanie) a systém sa o vás postará. Výsledok je poznať hneď v ďalšom meranom kole. Zaujímavosťou je pomerne asertívne správanie jazdca počas pretekov, ktorý gestikuluje rukami azda pri každom dotyku motorky s iným hráčom. Umelá inteligencia je pritom nastavená agresívne, protihráči vám nič nedarujú. Zabudnite aj na ich vláčikové správanie zo starších dielov, ktorého sa v Milestone vzdali už pri minuloročnej edícii.

Pre začiatočníkov nechýba ani podpora systémov, ako automatické brzdenie, pomoc s trakčnou kontrolou, stabilitou stroja mimo vozovky či režim Rewind, ktorý vás dokáže vrátiť do momentu pred chybou. Samozrejme, všetko je možné vypnúť a hra sa stáva tvrdou a veľmi náročnou simuláciou. Intenzitu automatických podporných systémov je pritom možné nastavovať priamo počas preteku.

V hre vás čaká celkovo viac ako 70 typov motoriek, 20 oficiálnych tratí reálnej série MotoGP, a dve historické chuťovky. Oplatí sa ešte dodať, že v historickom móde si môžete zajazdiť za jedného zo 43 legendárnych pilotov a ich počet sa dá rozšíriť novým DLC. Pretekať môžete aj online, a to vo verejnom preteku či súkromnom, len s vašimi priateľmi. Nechýba ani eSport sezóna, do ktorej si možno zakúpiť virtuálne body formou DLC. MotoGP 20 vychádza aj na platformu Switch.

Výčitky k MotoGP 20 mám presne tri. Prvá sa týka chaotického správania kamery z nadhľadu, ktorú občas vyrušujú okolití jazdci. Kamera mierne trhá a odskakuje. Ide o výnimočný problém, ale nastáva. Tou druhou sú prepady snímkovania na platforme PlayStation 4. Napriek tomu, že vývojári proklamujú podporu 60fps na PlayStation 4 Pro, na základnej verzii hra pri väčších kolíziách jednoducho laguje. Opäť, nedeje sa to často. Nuž, a posledným nepáčivým momentom je grafika v boxoch, či štartovacom rošte. Napriek tomu, že hra ponúka nádherné modely motoriek, pri detailných záberoch na vášho jazdca na cieľovej rovinke v spoločnosti hostesky nadobudnete pocit, že sa píše rok 2008.

Ak som dal minuloročnému dielu 80%, verzia 2020 nemôže z tejto recenzie odísť s nižším hodnotením. Špičkový a chytľavý kariérny mód, vizuálne vylepšenia a dramaticky vylepšené fyzikálne správanie motorky robia z nového ročníka návykovú záležitosť, ktorá poteší každého fanúšika motošportu. Rád by som MotoGP 20 udelil i vyššiu známku, ale i napriek novým aktualizáciám sa tu objavujú drobné nedostatky, ktoré finálne skóre zrážajú. No i tak skvelá práca, páni z Milestone.

MotoGP 20 - Nový ročník pozitívne prekvapil
Najnovší diel série MotoGP je pozitívnym prekvapením. Prepracované správanie motorky, kariérny mód aj nový vizuál iste pritiahnú nových hráčov, ktorí si MotoGP 20 užijú. Pre fanúšikov série je tento diel absolútnou povinnosťou.
  • Prepracovaný a chytľavý kariérny mód
  • Grafické vylepšenia
  • Nový vizuál