České štúdio CBE Software, pôvodne tvorené len dvoma vývojármi – Janom Kavanom a Lukášom Medkom – nepatrí medzi začiatočníkov v oblasti vývoja počítačových hier. Má za sebou až štvoricu prevažne adventúrnych titulov, z ktorých najúspešnejším sa stal remake ich vlastného titulu J.U.L.I.A., 3D adventúra J.U.L.I.A.: Among the Stars z roku 2014. Od tohto roku vývojári pracovali až doteraz iba na jedinej hre: hororovej first person adventúre Someday You’ll Return.

V titule Someday You’ll Return, označovanom samotnými vývojármi ako moravský Silent Hill, sa ocitnete v koži Daniela, vydávajúceho sa do jemu dobre známych lesov hľadať svoju dcéru. Nebolo to totiž prvýkrát čo sa z ničoho nič vyparila a preto Daniel predpokladal, že sa to bude znova opakovať. Čo sa nakoniec aj stalo a práve do tejto oblasti ho tam zaviedol signál, ktorý zachytil prostredníctvom svojho smartfónu. Rozhodne však nebol pripravený na to, čomu nakoniec musel čeliť v skalných bralách a lesoch moravského pohoria Chřiby.

Jednoducho formulovaná úloha nájsť svoju dcéru tvorí síce ústredný motív celého deja, avšak samozrejme, časom sa celá dejová línia razantne skomplikuje a rozvinie do omnoho väčšej hĺbky. Hodí sa pritom povedať, že samotný príbeh rozhodne nepatrí k najoriginálnejším a obsahuje i množstvo predvídateľných psychedelických scén. Tie sa v hororovom žánri posledných rokov vyskytujú od čias Layers Of Fear snáď až príliš často a mnohokrát podľa mňa nijak výraznejšie nenapomáhajú atmosfére, ani nezlepšujú kvalitu daných titulov.

Na druhej strane, za čo tvorcov musím jednoznačne pochváliť je snaha urobiť zo Someday You’ll Return titul, postavený skôr na atmosférických základoch. Ich novinka teda rozhodne nedopĺňa rady aktuálne dominujúcich a miestami i trochu primitívnych „ľakačkových hororoviek“. Rovnako treba uznať, že príbeh je ako celok napísaný pomerne kvalitne a obsahuje množstvo drobných, zároveň však originálnych detailov. Výsledkom je fakt, že sa mu darí udržať si vašu pozornosť až do konca.

Someday You’ll Return sa radí do početnej rodiny hier založených na engine Unreal 4. Herné prostredie je v tomto prípade vytvorené podľa skutočných reálií, i keď, samozrejme, vzdialenosť medzi jednotlivými destináciami je v skutočnosti ďaleko väčšia ako v hre. Takisto som si všimol, že herná mapa je predsa len trocha zúžená. Dá sa to však pochopiť, pretože na hernú plochu sa muselo zmestiť čo najviac atraktívnych lokalít z pohoria. Teda zatiaľ čo prejsť cestu vedúcu od pomyselného bodu A do bodu B by vám v praxi trvalo niekoľko hodín, v hre vám to zaberie maximálne 10-20 minút. No i menšia časť tohto pohoria je vymodelovaná úchvatne a navštívite viaceré atraktívne destinácie od hradu Cimburk až po hradisko svätého Klementa.

Každá existujúca destinácia v hre má inak aj svoj QR kód. Ten môžete po jeho objavení skenovať prostredníctvom svojho mobilu a vyhľadať si danú lokalitu na skutočnej mape. Zvyšné lokality, ktoré sú iba výplodmi autorského zámeru tvorcov, však pochopiteľne žiadne QR kódy neobsahujú. Medzi takéto miesta patrí napríklad starý, a poriadne strašidelný, vojenský bunker, ktorý navštívite už v prvej kapitole, nenachádzajúci sa na žiadnej mape moravského kraja. Z vyššie napísaného každopádne vyplýva, že tvorcovia veľmi šikovne kombinujú hororové, “fantasy” prvky s tými reálnymi a celkovo je cítiť, že si na svojom diele dali záležať.

Čo sa týka samotnej hrateľnosti, nezanedbateľný dôraz je kladený na logické hádanky. Tých je tu viac, ako by ste mohli čakať, no zväčša sú spracované kvalitne. Ako pozitívum vnímam hlavne to, že v rámci ich riešení absentujú zbytočné nelogickosti a iracionality. Síce ich Someday You’ll Return neobsahuje priveľa, avšak časť z nich vám predsa len trochu potrápi mozgové závity. Potom tu však môžeme naraziť aj na ďalšiu, rovnako početnú skupinu “hádaniek”, ktorých primárny obsah tvorí prieskum najmä okolitej lokality, z dôvodu nutnosti nájsť nejaký konkrétny predmet.

Do zažitých a často už pomerne ošúchaných mechaník klasických walking simulátorov sa navyše tvorcom podarilo vcelku úspešne zakomponovať i nové a patrične osviežujúce, prvky. Viaceré priamo súvisia s vašim mobilným telefónom, prostredníctvom ktorého sa budete musieť miestami orientovať na turistickej mape, prijímať a odosielať spravy, telefonovať…. a niektoré s nimi zase vôbec nesúvisia, pričom za všetky spomeňme vytváranie liečivých elixírov.

Spominaná tvorba elixírov inak trochu pripomína minihru z Kingdom Come: Deliverance a spočíva v hľadaní konkrétnych byliniek, ich následnom spracovaní (krájaní, drvení). Tieto konkrétne časti (lístky, korene, okvetné lístky) musíte následne vhodiť do kotlíka na varenie a tým vytvoríte požadovaný elixír. Samozrejmosťou je však nutnosť poznať daný recept. Každý elixír má pritom špecifickú funkciu: jeden typ vám pomôže prekonať strach z výšok, iný vám zabije v tele nebezpečný jed a tak podobne.

Občasná interakcia s prostredím, či už ide o klasické hľadanie kľúča, alebo zapálenie fakle, posúvajú tento titul spolu s klasickým inventárom ďaleko viac ku adventúrnemu žánru. Tomu napomáhajú aj vyššie spomínané hádanky, alebo dokonca tvorba rozličných predmetov, pripomínajúcich zľahka survival žáner. Veľmi skoro totiž získate náradie, pomocou ktorého budete môcť či už rozoberať, spájať, alebo upravovať rozličné predmety. Je však nutné podotknúť, že v rámci hry budete môcť vytvárať, či prerábať iba to, čo naozaj potrebujete pre ďalší postup.

Hernú dobu, už beztak netradične dlhú (dej sa odohráva na ploche dvanástich, nerovnomerne dlhých kapitol) ešte predlžujú rôzne skryté zberateľské predmety. Vďaka nim sa často môžete vydať aj do miest, ktoré inak vôbec nemáte dôvod skúmať. No nie je ich až toľko, pretože titulu v globále dominuje voľný pohyb prísne vymedzenými koridormi, ktoré predstavujú prírodné prekážky. Samotné zberateľské predmety tvoria poväčšine insígnie rôznych združení, či dokonca papieriky od cukríkov, ktorých sa  v hre nachádza presne sto.

Z tohto pohľadu (pomer ceny a dĺžky) môžem titul rozhodne iba odporúčať, nakoľko je po cítiť, že ide o počin vývojárov, ktorý do neho vložili nielen svoj čas v podobe posledných päť rokov, ale aj svoje srdce – akokoľvek klišovito to môže znieť. Krajinu zobrazenú v Someday You’ll Return zrejme poznajú dokonale a je vidieť, že ju chceli prezentovať širokej hráčskej verejnosti. V dôsledku ich snahy sa potom ľahšie prehliadajú aj niektoré negatíva, medzi ktoré radím napríklad aj anglický dabing (český tu, bohužiaľ, nenájdete). U vedľajších postáv je ešte ako-tak presvedčivý, avšak v prípade hlavného predstaviteľa často nepôsobí uveriteľným dojmom. Za zmienku ďalej stoja i miestami nedokonalé animácie postáv, či aj po oficiálnom vydaní stále nepreložené texty a tak podobne.

K negatívam možno vlastne zaradiť aj nútené stealth prvky. V hre je totiž možné i zomrieť, pričom o život vás môžu na vybraných miestach pripraviť akési nepríjemne nadprirodzené lesné bytosti. Tým sa nemôžete nijak brániť a musíte sa pred nimi výhradne ukrývať. Problém je však  v tom, že stealth nie nie nijak zvlášť prepracovaný, ani zábavný a často je jednoduchšie vašim protivníkom ujsť. Po krátkej chvíli totiž stratia vašu stopu a vy môžete bez obáv pokračovať ďalej. Aspoň, že týchto pasáží nie je až tak veľa.

Napriek týmto popísaním výhradám, však môžem skonštatovať, že dlhšie čakanie na túto českú adventúru sa vyplatilo. Aj napriek úpornej snahe vývojárov síce neprekročil tieň vlastného žánrového zamerania, ale ako celok ide rozhodne o príjemný adventúrny počin, zasadený navyše do atraktívneho domáceho prostredia. Pokiaľ ste niekedy premýšľali nad tým, aké by to bolo vydať sa na výlet do tajomných moravských lesov, ale chýba vám k tomu čas, či prostriedky, dajte šancu tomuto malému brnenskému štúdiu a vyskúšajte si to aspoň virtuálne. Verím, že nebudete ľutovať a možno vás po jeho dohraní napadne vybrať sa tam osobne na výlet. Aspoň mňa tvorcovia presvedčili a o to im asi aj išlo.

Someday You'll Return - Odvrátená tvár moravských lesov
Teraz je už jasné, že dlhšie čakanie na tento český počin sa rozhodne vyplatilo. Someday You'll Return síce neprekročil tieň vlastného žánrového zamerania, ale ako celok ide o kvalitnú adventúru, zasadenú do atraktívneho juhomoravského prostredia.
  • Krásne vymodelované prostredie
  • Dobre napísaný príbeh
  • Šikovne namiešaný mix vymyslených prvkov, zasadených do skutočných reálii