Register

A password will be e-mailed to you.

XCOM: Enemy Unknown oživil pred 8 rokmi oživil meno klasickej ťahovej stratégie a prinavrátil jej tak lesk a cveng tohoto žánra. Spin-off Chimera Squad je najnovším príprastkom do tejto rodiny. Ako sa podaril?

Recenzovaná verzia: PC

Sériu XCOM asi netreba bližšie predstavovať. Po úspešnom titule XCOM 2 prichádza po štyroch rokoch menšia odbočka s názvom Chimera Squad. Musím sa priznať, že jej promovanie akosi ušlo mojej pozornosti a pristála v mojom PC skôr náhodou. To však nieje problémom, XCOM mám dobre zmapovaný. Dovolím si však tvrdiť, že pokiaľ by Firaxis mieril medzi špičku žánru, bolo by o nej počuť viac. A môj dojem sa potvrdil aj po hraní. Ide len o “prieskum” trhu?

Nový XCOM vás zavedie do obdobia 5 rokov po skončení vojny medzi mimozemšťanmi a ľudskou rasou. Udalosti sa mierne upokojili a ľudia sa pokúšajú o mierumilovný život spolu s mimozemskými civilizáciami. A mesto City 31 je tým správnym multikultúrnym rajom. No dobre, raj je možno prehnané slovo, inak by sme asi ako hráči nemali čo na práci. Krehké spolunažívanie v meste podrývajú tri hlavné frakcie, ktoré všemožne sabotujú tieto snahy o harmóniu. Či už ľudský psionici, mimozemský gang alebo frakcia zložená z mixom oboch, všetku musia spoznať svoje miesto. Každá frakcia má isté príbehové pozadia. A, samozrejme, nie úplné čisté úmysly, ktoré realizuje v niektorých z deviatich štvrtí mesta. A tie budete čoby veliteľ “policajnej zásahovky”. Ako evokuje už názov hry, vaša jednotka – Chimera bude zložená z ľudí, ale pod ruky dostanete aj mnoho tých rás, ktoré v predošlých dieloch stáli na opačnej strane barikády. Napríklad taký brutálny Muton, Viper alebo Sectoid. Všetko sú však sympaťáci od kostí.

Jednou z hlavných zmien je určite veľkosť pôsobnosti. A to ako globálnej tak aj samotnými levelmi. Aj keď nebojujete po celom svete, mesto rozhodne predstavuje potenciál. V rámci úrovni však ide o markantné zmenšenie hernej plochy, čo však ide na vrub aj miernej zmene hrateľnosti. Mapy sú rozdelené spravidla na malé úseky, ktoré pripomínajú skôr veľké miestnosti. Takéto úseky sú spravidla jeden až tri. Po vyčistení jedného z nich postúpite automaticky do ďalšieho. Škoda je, že tak musíte robiť hneď, bez akéhosi vydýchnutia medzi týmito úsekmi. Takto to ide až kým sa neprestrieľate na koniec úrovne. Bohužiaľ, za mňa táto zmena opäť zintenzívnila moje úvodné pocity. Nakoľko sú mapy menšie, plánovanie padá častejšie za obeť akcii. Stále je to síce princíp XCOMu, kedy posúvate svojich vojakov a vykonávate akciu, no na druhej strane ste neustále v prestrelkách a odpadáva to napätie, keď vás zo zálohy prepadlo komando mimozemšťanov a vy ste nemali práve vhodne rozmiestnených vojakov.

Nakoľko však Chimera Squad mierne opúšťa zavedený koncept, v súvislosti s tým prináša aj niekoľko noviniek. Medzi tie lepšie považujem mechaniku Breach. V praxi to funguje tak, že si určíte nejaké miesto vstupu do miestnosti a potom efektne vrazíte dovnútra. Každé prístupové miesto má svoje výhody a nevýhody. Niektoré vám pridajú palebný bonus, iné napríklad uvrhnú nepriateľov do chaosu. Ďalším, no z môjho pohľadu trochu kontroverzným, novým prvkom je priradenie špecifických vojakov do kampane. Ak ste boli zvyknutí na to, že budete poctivo vylepšovať svojich náhodne generovaných vojakov naprieč kampaňou, tak toto tu bohužiaľ odpadá. A bolesť z ich prípadnej straty tu nenájdete ale ani to puto medzi vami a nimi.

Vaši členovia tímu sú totiž skutočne výhradne striktne definovaní. To má pritom pozitívnu stránku v tom, že majú príbehové pozadie a sú plne dabovaní. Ukazuje sa aj niečo ako ich charakter a niektoré postavy sú naozaj vtipné. Medzi tie lepšie patrí “had” Torque. Každý člen má teda aj svoje špeciálne vlastnosti a viete si tak kombinovať tím podľa zamerania členov. Na druhej strane, vašich zverencov nemožno stratiť v boji. A práve toto je jeden z významných elementov, ktoré v XCOMe vždy hrali rolu. Chýba mi aj dlhšie zotavovanie zranených členov tímu. Odpadá tak vaša starosť o postavy, ako aj značná obtiažnosti hry. Absentuje, bohužiaľ, aj akýsi vývoj postáv z hľadiska ich charakteru a odpadla aj možnosť vylepšovať základňu.

Z herného hľadiska a kľúčových mechaník je hra z valnej väčšiny recyklácia predchodcov. Čo však podotýkam nie je na škodu. Na hernej mape si vyberáte misie a niektorých členov možno aj priradiť na špeciálne nehrateľné aktivity, ktoré vám prihodia nejaké tie zdroje naviac. Postupne ako budete bojovať proti frakciám, sa vám odomyká aj mesto. S progresom kampani prichádza na rad aj vylepšovanie vašich zbraní, brnenia, a rôznych bojových hračiek. Tie si kúpite za elírium, peniaze a intel (informácie). Nenechajte sa však pomýliť. Kým herná mapa je zmenšená oproti predchodcom, samotná kampaň vám zaberie desiatky hodín a nepatrí medzi krátke. Príbehová náplň každopádne nepredstavuje scenáristický vrchol tvorby, zato však má “drajv”, a motivuje vás k hraniu.

Z technického hľadiska je hra na tom zvukovo veľmi dobre. To isté platí aj o grafike. Interface neurazí, zato je prehľadný. Na druhej strane samotný titul je enromne zabugovaný. Od zbytočných chýb typu zlý kamerový uhol, kde vám občas do zorného poľa padne strecha, či múr, až po totálne katastrofy, ktoré vyslovene kazia hru “zvnútra”. Nejde o padanie, ale napríklad miznutie výbavy vojakov a podobné prešľapy hry. Stáva sa, že vám jednoducho zmizne brnenie, alebo zbraň v polovici kampane. A vy máte oslabeného vojaka… už navždy, lebo nedokážete vymeniť niektoré jeho vybanie. Hlúpo pôsobí ak postavy mieria opačným smerom ako je cieľ, no strely lietajú správne. Hodí sa zmieniť aj to, že po vstupe, kedy vy vykonáte prvý útok na nepriateľov, sa vaši vojaci rozmiestnia po miestnosti a hra prechádza do klasického top-down pohľadu. Bohužiaľ, neviete ovplyvniť ako sa vaši vojaci rozmiestnia a nie vždy tak učinia ideálne. Väčšinou však nájdu vhodné krytie. Nepochopiteľná je pre mňa i nemožnosť vypnúť 3rd person kameru pri vstupe do miestností a kým niekomu toto môže rezonovať, mne to prekážalo. Absolútne totiž strácate prehľad o priestore. Chýba mi aj deštrukcia prostredia, ktorá síce v predošlých XCOMoch bola trocha nevyladená, ale za to pôsobila príjemne na oko.

Chimera Squad prichádza s niektorými dobrými nápadmi. Na druhej strane, iné dobré nápady, ktoré jednoducho definovali túto značku zákonite odpadajú. Celá hra pôsobí oproti svojim predchodcom zjednodušene, s väčším dôrazom na akciu a rýchlejší postup, hoci je to stále XCOM. Či to však bude baviť starých harcovníkov rovnako ako predtým (sú totiž predsa len zvyknutí na iné princípy), to je na zváženie. Mne toto zjednodušenie úplne neulahodilo. Cítim v ňom totiž premrhaný potenciál a nedopracované súčasti, spolu s veľkým množstvom chýb, ktoré však istotne odstránia záplaty. Hra na mňa vlastne pôsobí ako taký prieskum trhu a je zjavné, že Firaxis boli držaní na uzde a Chimera Squad hodili do éteru len ako bočný projekt. A hoci ide o spin-off, necítim z neho dostatočnú inováciu a vlastne ani nejakú snahu o prepracovanie toho, čo robilo XCOM tak kvalitnou sériou. Je to škoda, avšak možno v budúcnosti tvorcovia dokážu skombinovať starú klasiku a nové prvky.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

XCOM: Chimera Squad - Kvalitný mimozemský spin-off?
XCOM: Chimera Squad má ako spin-off zaujímavé nápady, avšak trochu mu podráža nohy nielen množstvo chýb, ale hlavne zjednodušenie celého konceptu.
Pozitíva
  • Nové nápady a mechaniky
  • Postavy a ich príbehy
  • V niečom je to stále starý dobrý XCOM
Negatíva
  • Bugy
  • Zjednodušenie konceptu
  • Nenaplnený potenciál
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (0 Hlas)
0%

Komentuj!

komentárov