Bahno, kamene, prach, bažiny, prívalové vody, sneh a zamrznuté jazerá. Takto by som zadefinoval nové pokračovanie úspešného open world off-road simulátora od štúdia Saber Interactive. Presne tak, mám na mysli najnovšie pokračovanie série Spintires, ktoré nesie názov SnowRunner. Novinka vás posadí na sedadlo vodiča v extrémnych podmienkach, ktoré nebude ľahké zdolať. Ak ste pripravený vyraziť na toto dobrodružstvo, nebudeme sa zbytočne zdržiavať a poďme rovno na vec.

Na recenzovanie SnowRunner som sa úprimne tešil. Ako hráč predchádzajúcej časti s názvom Spintires: MudRunner a aj pôvodného Spintires som vedel presne, do akého bahna idem skočiť. Oba tieto spomínané simulátory dokážu priniesť fantastický herný zážitok, ak teda holdujete podobnej zábave. Aj keď opakované plnenie úloh, prevažne vo forme prevozu dreva z miesta na miesto, v predchádzajúcich častiach časom omrzelo, v novinke s názvom SnowRunner nuda rozhodne nehrozí.

Ešte pred oficiálnym vydaním tohto kúsku vydavateľská spoločnosť Focus Home Interactive hráčov doslova bombardovala nádhernými ukážkami z pripravovaného SnowRunnera.  Predovšetkým v nich prezentovali krásne nové snežné prostredie, no pozornosť sa venovala aj novému obsahu oproti predošlej časti. Jednou z noviniek je úprava vozidiel. V tejto ponuke sa môžete skutočne vyblázniť. Jednotlivé autá, ktoré vlastníte a máte ich v garáži, si viete prekopať a poupravovať v podstate od základu cez prevodovku, diferenciál, pneumatiky, pruženie. Vozidlám viete zmeniť aj farbu, prípadne doplniť nejaký módny doplnok vo forme majáku, stúpačiek, výfuku a tak ďalej. Ponuka je skutočne pestrá. Základná hra obsahuje 40 vozidiel, z ktorých je skoro polovica licencovaných značiek ako je Ford, Chevrolet a Freightliner. Zvýšený bol aj počet typov návesov, doplnkov a pridané aj nové možnosti nakladania materiálu prostredníctvom žeriavov a rôznych iných nakladačov. V neposlednom rade nemožno zabudnúť na pekný bonus v podobe lokalizácie do českého jazyka.

Hor sa do práce, preprava môže začať

Ako už býva zvykom, na začiatku sa však musíte uskromniť s tým, čo je k dispozícii a nečakať hneď poriadne výkonné ťahače, prípadne iné vozidlá. Ocitáte sa v Michigane, v USA a vlastníte menší pick-up značky Chevrolet, model CK 1500. Za pomoci úvodného tutoriálu sa dostávate k prvému majáku a odkrývate časť mapy a zároveň aj nové úlohy, zákazky a aj vozidlá, ktoré sú v tejto oblasti aktívne. Presadnete si do objaveného ťahača a vydávate sa na plnenie prvých zákaziek, ktoré však aj v úvode dajú zabrať. Úvodnou zákazkou je oprava starého mostu. Je potrebné doviesť na určené miesto pri moste stavebný materiál ako drevo a železné piliere. Po oprave mosta a animácii sa dostávate na druhý breh rieky a objavujete garáž. Následne sa vám odomykajú aj ďalšie krajiny.

Priznám sa, že nejedenkrát som opakoval hru od začiatku. Niežeby som nevedel splniť jednotlivé úlohy, ale ísť po neznámej ceste a neodokrytej mape je dosť nebezpečné. Hlavne v prípade, keď zapadnete do bahna s nákladom a nedokážete sa z neho vytiahnuť von. Preto som osobne zvolil inú taktiku. Presadol som naspäť do pick-upu a postupným prechádzaním po mape som ju si ju celú odokryl, aby som vedel kadiaľ vedú cesty. Touto formou som objavil aj prístupové cesty na ďalšie oblasti v danej krajine. Takýmto spôsobom síce zaberie SnowRunner veľa času, ale mne to tak vyhovovalo. Spolu inak obsahuje jedenásť máp, ktoré sú rozmiestnené v destináciách ako sú Michigan, Aljaška a Tajmýr v Rusku. Rozloha máp je oproti predošlej časti približne štvornásobne väčšia, čo sa určite odzrkadlí na dĺžke stráveného času pri hraní.

Cieľ hry je podstate jednoduchý, prevážate náklad tam a naspäť, čiže v rámci série žiadna novinka. SnowRunner je ale “okorenený” o obrovskú škálu úloh a misií. Potrebný môže byť odťah, prípadne vytiahnutie z bažiny, alebo nakladanie materiálu a jeho následný prevoz. Týchto úloh a misií je dokopy 215. V rámci úloh nájdete aj rôzne časové výzvy, takže sa určite nebudete nudiť. Všetko sa zobrazuje na 3D mapke v spodnom rohu.

Za splnenie úloh v hre získavate body a peniaze vo forme virtuálnej meny. Tie môžete utrácať v predajni aut a postupne si napĺňať svoj vozový park. Ten si viete dopĺňať aj o rôzne prívesy, ktoré buď nájdete, prípadne zakúpite. Samozrejme, aj tieto si viete jednotlivo upravovať.

Fyzika, hrateľnosť, grafika…

Fyzika je presne to, čo si hra z predchodcu Spintires: Mudrunner zachovala. Nepostrehol som žiadne rozdiely a vozidlá sa správali v teréne presne tak, ako som bol zvyknutý. V čom si určite SnowRunner oproti trojročnému predchodcovi polepšil, je grafická stránka. Počas hrania je možné spozorovať realistické stopy, prípadne deformáciu terénu za pneumatikami počas brodenia sa v bahne, alebo pri prechode cez hlinu, sneh, vodu alebo štrk. Grafika spravila obrovský skok dopredu, za čo si autori zaslúžia pochvalu, najmä ak zoberiem do úvahy, že rozpočet ani zďaleka nemohol konkurovať AAA produkcii. Je tu krásne vidieť prechod medzi dňom a nocou, vydarený je aj ranný východ, kedy prechádzajú slnečné lúče medzi stromami. Svoje čaro majú aj hviezdy na oblohe, para vychádzajúca z bažín, prípadne hustý lejak, ktorý vás zastihne v lese.

Na testovanie SnowRunner som používal DualShock 4, aj keď za pomoci volantu by určite bola zážitok ešte lepší. Hralo sa mi dobre a k samostatnej hrateľnosti a ovládaniu nemám žiadne výhrady. Titul obsahuje viac kamier/ pohľadov, pričom ja som využíval zväčša pohľad z kabíny vozidla. Nakoľko je citlivosť otáčania volantom dosť citlivá, takýmto spôsobom som mal plnú kontrolu nad daným vozidlom. Dosť ma však zamrzela nefunkčnosť spätných zrkadiel, ktoré by v tomto prípade veľmi pomohli. Rovnaká situácia bola aj v prípade predchodcu, no tento raz už mohol byť tento neduh predsa len odstránený. Taktiež by určite potešila možnosť prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, prípadne doplnenie smerových svetiel.

Aj titulné menu si prešlo malou zmenou. Nenájdete tam už položku challenge a ani tutorial. To je totiž nenápadne ukryté priamo v hre. V menu však nájdete kódex, ktorý slúži ako manuál.

So SnowRunnerom som nestrávil stovky hodín, no určite sa aj k tejto hodnote dopracujem. Desiatky hodín brodenia sa bahnom či snehom však stačili k tomu, aby som si o tomto titule spravil názor a zistil, ako vývojári pokročili oproti minulému počinu. SnowRunner sa oproti trojročnému predchodcovi posunul o niekoľko levelov vyššie skoro po všetkých stránkach. Nie je to síce titul pre každého, ale pokiaľ patríte medzi priaznivcov tohto žánru, určite po novinke od Saber Interactive siahnite a neobanujete. Zážitok, ktorý vám prinesie SnowRunner, totiž nenájdete nikde inde.

SnowRunner – Od bahna a bažín až k snehu na Aljaške
SnowRunner posunul latku o niekoľko stupňov vyššie, a to vo všetkých smeroch. Užijete si v ňom realistické grafické spracovanie, krásne vymodelované destinácie a aj to, čo vám už napovedá názov - sneh. Nie je však pre každého, pretože vyžaduje trochu viac trpezlivosti. Pokiaľ však patríte medzi fanúšikov off-road simulátorov, tento titul nesmie chýbať vo vašej zbierke.
  • Realistické grafické spracovanie
  • Väčší herný obsah
  • Výborné spracované fyzikálne vlastnosti vozidiel