Štúdio Kylotonn Racing Games prináša na naše obrazovky ďalšiu nádielku adrenalínu a rýchlosti. Podarí sa pokračovaniu digitálnej adaptácie najnebezpečnejších pretekov na svete vyplniť karanténne dni? Prečítajte si viac o TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 v našej recenzii.

Intermezzo pre nemotoristov: Isle of Man je malý ostrov v Írskom mori (medzi Veľkou Britániou a Írskom) s vlastnou vládou a guvernérom, ktorý však podlieha Spojenému kráľovstvu. Ostrov je známy predovšetkým rurálnymi stavbami, nádhernými výhľadmi a najnebezpečnejšími pretekmi na svete – Isle Of Man TT.

Preteky známe aj ako Tourist Trophy píšu svoju históriu už od roku 1907. Dvojtýždňová udalosť odstaví významnú časť lokálnych ciest vždy v máji alebo júni, kedy si dlhé rovinky vychutnávajú jazdci na dvojkolesových tátošoch v nadpozemských rýchlostiach. Tak, ako v časoch II. svetovej vojny, ani tento rok však adrenalínové preteky neuvidíme, boli zrušené kvôli koronavírusu. Nedostatok rachotenia motorov v ušiach tak prichádza kompenzovať aspoň zaujímavý moto titul, TT Isle of Man: Ride on the Edge 2.

Prvý diel francúzski vývojári, inak zodpovední aj za posledné diely zo série WRC alebo V-Rally 4, ukázali svetu ešte v roku 2018. Recenzoval ho náš redaktor René a už vtedy išlo o pomerne podarený a netradičný titul.

Séria TT Isle of Man si totiž za svoju unikátnu pridanú hodnotu vybrala špecifickosť. Nie je totiž určená pre každého, nemá záujem redefinovať žáner pretekania na motorkách ani sa nesnaží dostať na naše obrazovky všetky motorky sveta. Stavila na jednoduchosť a precíznosť. Prostredím je v podstate iba jeden malý ostrov, plus pár okruhov Írska a Veľkej Británie. Motoriek je niekoľko desiatok, ale iba v troch kategóriách. A všetko vaše úsilie, všetky preteky a úpravy na vašich strojoch smerujú iba k jedinej udalosti – účasti na Tourist Trophy.

Isle of Man 2 stavia na nápaditých, ale neistých základoch prvého dielu. Prináša významné zlepšenie predovšetkým fyziky stroja, ale na svoje si prídu aj hráči nároční na grafické zobrazenie. Primiešajme k tomu kariéru okorenenú perkami a vylepšovaním motorky a máme tu zaujímavý koktejl, ktorého spotreba bude trvať hodiny. A tie hodiny budú zmesou utrpenia a satisfakcie – tak, ako to má byť.

Pretekať môžete na zvolenej trati, buď s virtuálnymi súpermi, alebo sám v režime Time Trial. Všetko podstatné sa však ukrýva v kariérnom režime a postup v ňom vám neskôr odomkne ďalšiu zaujímavú súčasť hry. No o tom až neskôr.

Krátky úvodný tutoriál vás hneď pri prvom zapnutí hry prevedie pomerne jednoduchými zákrutami, ukáže vám ovládanie, dvojicu bŕzd, niekoľko pohľadov a pustí vás do hry. Prvú motorku si volíte sami, pri tej druhej už vyberáte zároveň aj celosezónneho sponzora, ktorý má na vás nároky a vy musíte plniť ciele. Následne sa posúvate kalendárom plným udalostí.

Hra vás ku svojmu vrcholu nepustí len tak. Finálny pretek je totiž až na konci sezóny a pred ním vás ešte čaká poriadny zoznam menších pretekov. V nich si musíte vybojovať 6 z 8 rôznych “signatúr”, bez ktorých grandiózne finále neabsolvujete. Tieto špeciálne odznaky získate iba v konkrétnych pretekoch rôzneho typu a rôznej obtiažnosti, za akúkoľvek bodovanú priečku. V rámci kariérneho roka totiž budete jazdiť preteky s hromadným štartom, ale aj štandardný Time Trial, kde budete osamote naháňať najlepší čas.

Variabilita jednotlivých pretekov je veľmi slušná. V konkrétny termín si spravidla môžete vybrať jeden z viacerých v ponuke. Je len na vás, po akej odmene bažíte a na akú úroveň odhadujete svoje schopnosti. Garantujem vám, že v prvej sezóne bude aj najnižšia úroveň dostatočnou výzvou.

Samotné pretekanie je potom oslavou rýchlosti. Výkon motorky je náročné kontrolovať, v riadení musíte byť extrémne precízny a naučiť sa správne brzdiť dá zabrať aj pri plnej asistencii systémov. Toto nie je žiadna arkáda, a jemné vybehnutie na obrubník spravidla znamená krkolomný let jazdca aj motorky v smere jazdy. Dávať si treba aj na zmeny terénu pod kolesami či drobné skoky, aj tá najmenšia chybička končí respawnom.

Svetové okruhy, ktoré poznáme z Moto GP či F1, v tejto hre nenájdete. To však neznamená, že prostredia sú nudné a jednoliate. Práve naopak. Aj vďaka detailnej grafike dokážu jednotlivé okruhy vyraziť dych a ponúknuť nádherné výhľady, ktoré však míňate v 200+ km/h rýchlosti. Slnko sa hrá s odrazmi od povrchov všade navôkol a hra je naozaj vizuálne pekná. Preto trošku zamrzí občasné, veľmi nevhodné odskakovanie kamery od jazdca. Kamera sa totiž prispôsobuje prostrediu a ak si to práve šiniete cez alej stromov, môže sa stať, že koruna niektorého z nich pošle uhol kamery tam, kam nechcete.

Kariérny mód je okorerený viacerými možnosťami vylepšovania. Od sponzora môžete dostať nové súčiastky na motorku, ktoré zvýšia výkon motora či bŕzd alebo znížia celkovú hmotnosť. K dispozícii máte aj vlastnú garáž, kde si finančné odmeny za vyjazdené preteky môžete vymeniť za nový lak alebo pruženie. Už po pár týždňoch tak môžete pretekať s podstatne ostrejším strojom než s akým ste do sezóny vstupovali. A to nie je všetko. Okrem vylepšovania atribútov motorky si ku každým pretekom môžete pribaliť perky.

Tie na prvý pohľad v hre pôsobia navyše, v konečnom dôsledku však vedia pred samotným pretekom pekne zamiešať kartami vo váš prospech. Perky kupujete alebo získavate ako odmeny za odjazdené preteky a sú jednorázové. Existujú celkovo 4 kategórie (Mechanici, Inžinieri, Poistenie, Vplyv), do každých pretekov si môžete zobrať maximálne jeden perk z každej.

Pred dlhým závodom sa môže hodiť nižšia spotreba, v technickom preteku zasa skrátenie Respawn time o 0,1 sekundy. Všetko sú to drobné detaily, ale keď ide o desatinky sekúnd, každá výhoda je dobrá.

Špeciálnym módom, ktorý sa odomkne až po odjazdení určitého limitu kilometrov, je Free Roam. Ide o akýsi pokus o open world v motoristickom svete. S ľubovoľnou motorkou si tak môžete nezáväzne zajazdiť po cestách všetkých prostredí a len tak vychutnávať krajinu, alebo sa pokúšať o rekordy v zrýchlení na 200 km/h, maximálnej dosiahnutej rýchlosti či dĺžke skoku. Príjemná zábavka vám tak dovolí odhaliť viac zo sveta Isle of Man a prehľadať zákutia, na ktoré inak neostáva čas.

Režim viacerých hráčov je rozdelený do dvoch rovín – online a offline. Hra cez sieť vám ponúkne na výber kombinácie všetkých prostredí so všetkými triedami motoriek a v prípade, ak je dostatok súperov online, môžete závodiť. Alebo si založiť vlastnú miestnosť a čakať. Lokálny multiplayer, bohužiaľ, neponúka možnosť split-screenu, a tak sa s vašim súperom musíte vystriedať pri jednom ovládači.

Záver

TT Isle Of Man 2 je hra určená takmer výlučne vášnivým digitálnym motorkárom. Ovládanie je náročné a potrénuje vaše schopnosti aj trpezlivosť. Terén neodpúšťa žiadne chyby, a to ani v amatérskom móde. Kým dostanete motorku plne pod kontrolu, musíte do hry investovať poriadnu porciu hodín hrania.

Ak toto všetko absolvujete, hra vás odmení. Prejazd úzkymi uličkami obce v rýchlosti blížiacej sa hranici 300 km/h je adrenalínovým zážitkom aj za monitorom či televíznou obrazovkou. Chlapi, ktorí toto jazdia naživo, musia mať extrémne veľké… ale veď viete čo.

Grafika vás pritom vtiahne, úroveň detailov je viac než slušná a okolie vierohodné. Na dlhých kilometroch reálnych tratí stretnete hmlu, ale aj ostré slnko, ktoré vás na chvíľu oslepí. A nejde tu pritom len o jazdecké schopnosti, motorku musíte aj adekvátne vylepšovať a do pretekov si pribaliť “správne” perky.

TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 - Priamo hľaď, plný plyn!
TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 je oslavou rýchlosti. A to veľmi podarenou. Síce má isté nedokonalosti, ale podobný pocit z jazdy na naše obrazovky nedokáže doručiť žiadna iná hra. V rámci žánru ide o špičku, no na vyššie hodnotenie to zatiaľ predsa len nestačí.
  • Zážitok z rýchlosti, fyzika
  • Vylepšovanie motorky a perky
  • Semi-open world mód