Nádherná izometrická adventura Beautiful Desolation konečně vyšla. A jde tak o druhý velký počin malého studia THE BROTHERHOOD (po Stasis společně s rozšířením Cayne), který připomene staré časy a hry z konce 90. let. A to jak se všemi klady, tak i zápory. Toporná hratelnost a v některých místech neúplná narace je tak vyvážena důrazem na detaily a velkou volností, které se hráč v průběhu Beautiful Desolation dočká v míře nadprůměrné. Otázkou tak je, zda si titul z daleké Jihoafrické republiky dokážete plně užít, nebo pro Vás tento indie počin nebude tím nejvhodnějším.

První předpoklad, proč se o Beautiful Desolation zajímat, lze vyčíst už jen ze samotného názvu. Trefně vystihuje, co lze očekávat. Výborně provedenou vizuální stránku (Beautiful) tu trochu narušují menší a větší komplikace (Desolation), kterých není zase tak málo. Ovšem není to pouze o líbivé grafice, hra bratrů Bischoffových je v mnoha směrech ambiciózním počinem. Stasis z roku 2015 se odehrávalo na menší vesmírné lodi Groomlake, Beautiful Desolation má naproti tomu prakticky vzato desítky lokací a několik map, které budete moci prozkoumat. Cena za variabilní prostředí a diverzitu obyvatel je ale velká; titul v mnoha případech působí jako někdy prázdný až nedokončený. A to ačkoliv jsou roky práce na hře vidět.

Píše se rok 1976 a ocitáme se v Jihoafrické republice. Zde se dvojice bratrů, Mark a Don Lesliovi, pokouší prozkoumat tajemný předmět na obloze, ke kterému je ovšem přísný zákaz se přiblížit. Ale spojení pilot (práce Dona) a investigativního žurnalisty (Mark) je ovšem příliš lákavé na to, aby si takovou příležitost nechali ujít. Na gigantický objekt, nazývaný Penrose, se jim povede dostat. Horší to ale už bude s návratem do běžného života. Rychlá eskalace děje nás zavede, nepřipravené, do alternativní reality blízké budoucnosti. Širé pláně a hluboké lesy JARu mají zcela jiný nádech, a dokonce na nich žijí i úplně jiné rasy, a technologie jsou také zcela rozdílné. Bratři se tak ocitají v kompletně novém světě, a hledají, co se vůbec stalo. Tedy hledají… Don Leslie se nedlouho po transferu do alternativní reality ztratí.

Příběh jako takový zajímavý je, ale jeho dávkování není optimální. Jednou na hráče vytasí velké množství informací, podruhé zase mlčí. Nelinearita, která podporuje explorativní prvek Beautiful Desolation, také není nejlepší při takto zamotaném a komplikovaném příběhu napříč reality a budoucností. Nicméně pokud přistoupíte na styl vyprávění autorů, brzy si zvyknete. Potkáte mnoho postav (od domorodců po technologicky upravené mutanty), konkrétní kmeny a národy (kterým budete moci pomoct proti jiným) a také i rozdílné lokace napříč Jihoafrickou republikou (ačkoliv v této realitě už má jiný název), mezi kterými se budete moci “warpovat” – tedy instantně přemísťovat za pomoci vašeho vzdušného plavidla, které naleznete a sestavíte poměrně brzy. A právě kompletně namluvené dialogy a časté možnosti volby, které přímo ovlivní okolní svět, jsou těmi největšími pozitivy titulu od studia THE BROTHERHOD.

Na druhou stranu je hraní někdy výzva, a to ani ne tak z důvodů obtížných úkolů a hádanek (ty jsou naopak velmi jednoduché – předměty jsou v lokacích zvýrazněné a obvykle jich ani mnoho nemáte), ale z důvodů velkého rozsahu a absence pomoci v tom, co vykonat dále. Beautiful Desolation je z mého pohledu hra, kterou mnoho hráčů v průběhu hraní odloží; a to z jednoho prostého důvodu, začnou se v desítkách lokací ztrácet a hra explicitně neřekne, co by bylo třeba vykonat pro pokračování v příběhu. V kontextu hry, jejíž design spadá spíše do 90. let než do 21. století, je to ovšem odpustitelné. Nicméně mnoho hráčů toto může snadno odradit.

Ačkoliv titul připomíná RPG klasiky ze začátku milénia, a vlastně zde najdete i parťáky, questy a souboje, je Beautiful Desolation striktně adventurou. A to se cenní, protože izometrických adventur mnoho nevyšlo. Bohužel dobrý pocit z vyřešených hádanek tu není přítomen. Vše je obvykle přímočaré nebo přímo řečené, takže výzvu v tomto směru budete hledat marně. Co se ovšem podařilo je průzkum lokací (kterých je velké množství), ve kterých narazíte mimo klasických obydlí, postav a vegetace také na zapomenuté poklady (které se již hledají obtížněji); zlaté sošky, které lze směnit na speciálních místech za kredity, a ty už jde využít na nákup rozličných předmětů. Nicméně, hlavní složkou hratelnosti jsou časté přesuny po mapě (poslíčkování a nechvalně neoblíbený backtracking je bohužel na pořádku dne) a poměrně dlouhé dialogy. A ty mají po vzoru Fallouta pěkně své animované okénko a možnosti voleb, jak odpovíte.

Doporučit Beautiful Desolation je obtížné, protože ačkoliv to není špatná hra, má až příliš mnoho menších chybek na to, aby se stala klasikou. To ovšem nebude bránit celkem početné skupině fanoušků (archaičtěji laděných) adventur v tom, aby si užili i toto dílo. Revoluce v podobě dramatického kvalitativního skoku, který možná někteří hráči po Stasis čekali, nenastala. Při bližším pohledu to ovšem není náhodou. Studio Christophera Bischoffa The Brotherhood je zaměřeno i na tvorbu samostatné grafiky (která měla být i v začátcích studia prioritní), a herní design je již na druhé koleji. A projevilo se to i u Beautiful Desolation.

Beautiful Desolation - Tenkrát v Africe
Beautiful Desolation je krásná a atmosferická hra plná nápadů, kterou sráží hratelnost pohybující se na hranici triviality (používání předmětů, občasné menší rébusy) a docela tuhé výzvy (hledání toho, co vykonat dále). Typický nezávislý titul, u kterého je vidět mnoho práce, ale nedostatek editorské práce, co by finálnímu dílu dala uhlazenější podobu.
  • Vizuální stránka a celkově zpracování
  • Parťáci, co komentují dění na obrazovce
  • Stylizace vycházející z africké kultury