Register

A password will be e-mailed to you.

Asi ste začuli niečo o koronavíruse. Pravdou je, že sa rozšíril už takmer po celom svete a nepriamo ohrozuje aj naše milované hry. No nechajme bombastické titulky inak zameraným médiám. Pozrime sa na túto situáciu reálnejšie.

Koronavírus označovaný aj ako SARS-CoV-2 bol prvý krát zaznamenaný vo Wuhane v Číne. Objavil sa koncom roka 2019 a svet straší od začiatku tohoto roka. Zjavne mu pomohla aj tamojšia čínska politika. Hoci neskôr to už vláda začala brať vážnejšie, vírus sa rozšíril aj za hranice. A šíri sa pomerne dobre aj do zvyšku sveta. Mnohé firmy už prijali rôzne opatrenia. Rušia sa napríklad podujatia ako futbalové zápasy, ale teoreticky ohrozená je aj napríklad E3 konferencia.

Paralela s herným priemyslom začína už pri hre Plague Inc. , ktorá náhle nabrala na popularite. A v Číne ju rovno zakázali. Aj keď nejde o žiadny strategický skvost a na poli tohoto žánru sa nájdu aj lepšie tituly, predsa len má svoje kvality. Minimálne vám zaujímavo predstaví čo znamená rozdiel medzi vírom a baktériou a ako sa vlastne taký vírus môže šíriť svetom. Výrazne tomu napomáha napríklad turizmus ale aj mutácie samotného víru. Koronavírus už mimochodom stihol mutovať raz, či dvakrát.

V každom prípade však netreba podliehať panike. Ročne sa nakazí len samotnou chrípkou násobne viac ľudí a aj násobne viac ľudí jej podľahne. Aj keď na samotný vírus, ktorý napadá prevažne pľúca zatiaľ neexistuje vakcína či liek, a ide o pomerne nebezpečnú chorobu, nejde o koniec sveta. Pravda, mnoho ľudí víru podľahlo, ale minimálne rovnaký počet ľudí sa z neho dostalo a dnes sú úplne v poriadku. Ohrození sú hlavne starší ľudia a ľudia ktorý sú už teraz na tom zdravotne zle, hlavne po imunitnej stránke. Tabuľky uvádzajú najrizikovejší vek 80+r, ktorému podlieha skoro 15% nakazených. Ak ste mladší ako 50 rokov, takmer neexistuje šanca na úmrtie – menej ako 0,5%.

No späť k hrám. V prvom rade tento vírus ovplyvňuje dodávky pre Microsoft a Sony, hlavne čo sa týka dodávky hardwaru pre ich nové konzoly. Ako spomínajú riadky vyššie, veľké podujatia sú ohrozené tiež. Platí to napríklad pre GDC, ktorá sa odložila z Marca. A to pritom nejde o verejné podujatie ako E3. Tu sa už reálne hovorí o jeho zrušení. A aj keď veľké firmy “len” neodprezentujú svoj nadchádzajúci lineup titulov, pre indie scénu môže ísť o fatálnu ranu. Častokrát je to totiž jediná cesta ako získať záujem fanúšikov.

Čo sa týka GDC tá aspoň vracia peniaze za vstupy, no bočné výdavky za hotely a letenky už zrejme budú stratené. Ďalším vážnym problémom je výroba herných konzol. Takmer 90% hardwaru sa totiž vyrába práve v Číne. Nintendo napríklad nestíha spĺňať objednávky a rovnako tak má problémy aj Facebook s Oculus Quest VR. Sony pri PlayStation 4 pociťuje prepady v dodávke, no horšie je na tom Apple a Huawei, ktoré už svoje obchody nestíhajú zásobovať.

Momentálne odhady voči hernému biznisu sú také, že sa ho to nedotkne, ak sa vírus podarí dostať pod kontrolu v nasledujúcich dvoch mesiacoch. No niektorí odborníci ako napríklad Panos Kouvelis sa domnieva, že je vhodné pripraviť sa na horšie časy. Hlavne čo sa týka prichádzajúcej generácie konzol PlayStation 5 a Xbox Series X. Ich produkcia by mala v tomto období štartovať vo veľkom meradle, no čínska vláda pracovné podmienky obmedzuje.

Otázkou teda nakoniec ostáva, či je vhodné koncentrovať všetku produkciu do Číny. Problémy s dodávkami hlásia aj niektoré firmy produkujúce elektromobily – batérie sa nestíhajú dodávať. Samozrejme, nejde o jednoduchú odpoveď a ľahko riešiteľný problém. Faktom však ostáva, že Čína drží v rukách silné karty čo sa týka výroby mnohých súčiastok. Ak by sa zo dňa na deň rozhodli všetky fabriky zatvoriť, je dosť možné, že to pocíti celý svet. A to by malo omnoho väčšie dopady na ľudstvo ako koronavírus.

Komentuj!