Register

A password will be e-mailed to you.

Intel, Nvidia a AMD aj v roku 2020 zvedú boj o zákazníka. Čo sa pripravuje na poli hardwaru pre tento rok? Rozhodne to bude zaujímavé, no skoky cez hyperpriestor ešte nečakajte. 

Rok 2019 priniesol niektoré zaujímavé novinky aj na poli hardwaru, ktorý nepochybne patrí k samotnému hraniu. Firma AMD ukázala, že sa nemieni nečinne prizerať konkurencii a posúvala výrobné technológie vyššie. Nové Radeony neokúsili debakel na poli kritiky a benchmarkov, čo nakoniec ocenili aj zákazníci. V boji procesorov vyrazili do boja Ryzeny so svojimi čipmi proti rivalovi z tábora Intelu. Ten prešľapoval na mieste a možno trocha podcenil konkurenciu, čoho dôkazom je odskočenie AMD už na 7nm výrobný proces. Nvidia ukázala, že ray tracing v reálnom čase v hrách nie je už len technológiou budúcnosti, čo bol hlavný slogan RTX 20xx rady. Síce herné štúdia na tento fakt reagujú pomalšie, no to sa občas stáva. Zaujímavý bol vývoj cien pamäťových modulov a aj úložísk. SSD disky už zrejme úplne vytlačia klasické rotačné, pretože zažili pekný pokles cien. Čipy pre pamäťové moduly tiež dobehli resty na trhoch a RAMky sa cenovo trocha ustálili. Hlavne DDR4 moduly. A predstavilo sa aj rozhranie PCI Expres 4.0, no to veľa rozruchu nenarobilo.

Čo však prinesie rok 2020? To čo spomenieme na nasledujúcich riadkoch síce nie je potvrdené, no možno celkom presne predpokladať čoho by sme sa mohli dožiť na poli hardwaru. Určite možno s istotou predpokladať, že PC platforma bude naďalej prosperovať. Síce sa to možno dotkne “PC master race”, ale aj konzoly tak rýchlo a ľahko nezmiznú, čoho dôkazom sú už aj novo oznámené generácie platforiem PlayStation a Xbox. A kontrakty pre dodávku vnútornosti si opäť uchmatol AMD. A aj keď zrejme pripojenie do Matrixu nevyskúšame, určite zažijeme mnohé zaujímavé pokroky. Poďme teda spolu trocha predpovedať.

Rok 2019 sa niesol v znamení ray tracingu, ktorý síce bol v praxi nemastný neslaný, no išlo o hlavnú devízu RTX série GeForce z dvadsiatkovej rady. Stále tu drieme obrovský potenciál, ktorý sa bude len a len prehlbovať. Tento rok by však už mohol znamenať väčší pokrok aj v tejto oblasti. AMD to predpovedá novou radou grafických kariet s označením Navi. Navi boli nepriamo potvrdené spoločnosťou Sony, ktorá si ich upravené verzie objednala do svojích nových konzol PlayStation 5. Tie by mali tiež podporovať ray tracing. Čo sa týka Navi grafík pre stolové PC, tak tu sa možno len domnievať či sa dostanú na trh pred PlayStation 5, alebo až po jej vydaní. Minimálne v jej mid range/tier verziách. Vyššie rady Navi by sa mali objaviť na trhu už tento rok, a bolo by nelogické keby ray tracing nepodporovali.

Na druhej strane stojí, samozrejme, Nvidia. Tá síce nepotvrdila prechod na 7nm výrobný proces, no vzhľadom nato, že AMD už má také karty v ponuke, sa toto riešenie javí ako pravdepodobné. Avšak aj napriek tomu, že konkurenti z AMD vyrábajú novšou technológiou, výkonnostným grafom stále kraľuje značka GeForce so svojou top kartou – RTX 2080 Titan. Aj keď jej konkurencia je statná. Radeon RX 5700 XT má čo v tomto boji povedať – na vrchol však ešte nedosahuje. Nové Navi karty však nakláňajú misky vah smerom od zelených na červenú stranu. To Nvidiu istotne nenechá chladnou a na Navi odpovie novo oznámenou radou Ampere, ktorá nahradí terajšíu Turing architektúru. Ohľadom novej karty z tejto rodiny sa však zatiaľ nevie prakticky nič. Kolujú len reči a zmes nepotvrdených informácií, ktoré naznačujú novú kartu s pravdepodobným s označením GeForce RTX 3080. No podľa doterajších skúseností sa karty istotne dočkajú viac RT jadier určených pre prepočet ray tracing, viac CUDA jadier určených pre výpočet (grafických) dát a aj viac Tensor jadier určených pre strojové učenie. Zrejme pribudnú aj takty na jadrách a možno uvidíme konzistentné prekonanie 2 GHz hranice.

Ďalšou zaujímavosťou bude PCI Express 4.0 rozhranie. To však zrejme ostane len v rovine zaujímavosti. Na hranie totiž nebude mať markantný dopad a to minimálne v tomto roku. To však neznamená, že v budúcnosti sa to nemôže zmeniť. S tým súvisí tretia generácia Ryzenov, ktorá začne chipsetom X570. Ten sa vyznačuje dostupnosťou viacerých vysokorýchlostných spojov. To povedie k zvýšenej priepustnosti dát, ktoré budú obsluhovať grafické karty, ale aj prenos z (SSD) diskov. Avšak to je hudbou budúcnosti, pretože dnešné PCIe zbernice nie sú tým miestom, ktoré by boli “bottleneckom” výkonu. Minimálne pri grafických kartách. Dokonca ani schopnosť PCIe 4.0 prepustiť tok dát z diskov na úrovni 5 Gb/s nevytrhne výkon pri hrách z letargie v tomto ohľade. Pre porovnanie, stále tu postačuje staršie Sata rozhranie, ktoré “dáva” len 580 MB/s. Nárast výkonu v hrách sa hýbe len na úrovni jednociferných percent, čo sa týka tejto zbernice. Na druhej strane, na toto rozhranie snáď už čoskoro (musí) naskočiť aj Intel. Ten by mal priniesť nové CPU s výrobným procesom 10nm+, ktoré značí väčšie zmeny.

Intel. Spomenutá 10nm architektúra naplno prichádza aj do týmu “modrých” v jubilejnej 10. generácii. A nepôjde len o úpravu krásy. Po “fiasku” s Cannon Lake, ktoré vlastne len preleštilo staršiu 8. generáciu, Coffee Lake 9. rada síce prišla s prechodom zo 14nm na 10nm výrobný proces, ten však nijako neotriasol trhom a vlastne ani svojim výkonom. Aj keď prakticky Core deviatky neboli zlé, hráči čakali viac. Hlavne čo sa týka letovania, nastalo tu zlepšenie. No faktom ostáva, že zaujímavé boli tieto procesory hlavne pre ľudí so staršími niekoľkoročnými generáciami. Intel totiž pri 10 generácii – Ice Lake – oznámil novú mikroarchitektúru Sunny Cove. A vylepšený proces 10nm+, čo je v podstate nová architektúra aspoň čo sa Intelov týka. Pri 9 gen. šlo len o zmenšenie tranzistorov, bez nejakej ďalšej zásadnej zmeny na čipoch. A práve Ice Lake by konečne mal rozhýbať stojaté vody procesorov od Intelu. A vraj majú stáť ozaj za to, aspoň podľa presiaknutých informácií. Nové procesory pre desktopové PC by sa mali objaviť v polovici tohto roka a iste sa nebudú chcieť dať zahanbiť pred konkurecniou, ktorá nespí na vavrínoch. Pre laptopy sa niektoré už objavili koncom roka 2019, a tie značia predzvesť toho čo by mohlo prísť.

Na druhej strane barikády samozrejme (ne)vyčkáva AMD. Na svoju šancu len nečaká a aktívne a úspešne bojuje. Červení sú už o krok ďalej pred Intelom. Kým Intel len teraz naplno presedláva na 10nm architektúru, už 2. generácia Ryzenov stojí na 7nm architektúre. Intelu tu už môže začať tiecť do topánok a zaspáva generáciu. To je však z hľadiska trhovej ponuky len a len dobre. Ryzen 4000 bude patriť rodiny Zen 3 generácie, ktorá naplno ukáže 7nm architektúru a možno aj 7nm+. To znamená viac taktov, lepšia spotreba energie, možno ešte viac jadier. Aj keď 32 vlákien na 16 jadrách už teraz znie z pohľadu hier prehnane. A to aj voči Intelom, ktoré sú len na polovičných počtoch jadier aj vlákien (zato však stále s lepším výkonom na jedno jadro). No vo video a serverovom priemysle isto nájde uplatnenie i zvyšujúci sa počet jadier. To však nemusí byť všetko. AMD možno stihne vydať, alebo minimálne oznámiť, aj úplne novú rodinu Zen 4. Tie budú zrejme vyrobené na 6nm alebo dokonca možno aj na 5nm technológii. To však zrejme až na konci roka 2020, alebo až v tom ďalšom, a to už Intel bude mať čo robiť. Mikročipový priemysel totiž nestojí len na hernom hadrware.

No a z pohľadu úložísk prim budú hrať SSD disky, ktoré budú mať, samozrejme, väčšiu kapacitu, aj rýchlosti. Viac sa budeme stretávať s diskami so zbernicami PCI 4.0 a prenosovou rýchlosťou až 6500 MB/s, ktoré zabezpečí Phison PS5016-E16 mostík. Okrem toho budú vysokokapacitné terabajtové  SSD disky cenovo dostupnejšie. Teda ak ceny za NAND opäť nenaberú stúpajúci trend, čím so sebou vlastne stiahnu aj RAMky.

A nakoniec spomeňme RAM pamäťové moduly. DDR5 sa zrejme konečne objavia na desktopoch. Tie budú oproti DDR4 čipovo hustejšie a mohli by priniesť až dvojnásobnú priepustnosť. V syntetických meraniach zrejme spravia pekné výsledky, no v praxi, hlavne tej hernej, to nebude taká sláva. No k výšinám sa dá ísť len krok za krokom. Hlavným problémom bude optimalizácia pre tieto modely z hernej strany, tak aby dostali z výkonu maximum. No a táto optimalizácia zaberie nejaký ten čas. Zrejme k slovu prídu aj vyššie kapacity. Avšak tie zatiaľ ani teraz nepotrebujeme v nekonečných veľkostiach. 16 až 32 GB kit sa javí stále ako optimum.

Rok 2020 určite prinesie zaujímavé novinky. No éra bombastických zmien a výkonnostných skokov je zrejme za nami. Na Fortnite aj tak nepotrebujete top PC a hrám dominujú skôr MMO zážitky budujúce skôr na výkonnostnej stabilite, než na kvalitnom obraze. Avšak nadšenci hardwaru si stále prídu na svoje a sledovať vzostup AMD, ktorý sa derie dopredu na dvoch frontoch bude rozhodne zaujímavý. Na poli grafických kariet si to zrejme opäť ustráži Nvidia so svojim GeForce, no Radeony sú minimálne z hľadiska ceny zaujímavou voľbou. Aspoň v strednej triede, kde sa rozdiely vyrovnávajú. Na vrchol to však Radeonom zatiaľ nestačí. Intel môže naopak ľahko veľmi ľahko prísť o procesorový trón. No môže si za to sám svojím laxným prístupom a prílišným sebavedomím. Uvidíme dokedy bude hrubý výkon, zato však len na jedno jadro, stačiť v hernom priemysle.

Komentuj!