Register

A password will be e-mailed to you.

Ďalší rok je za nami a môžeme sa obzrieť späť, čo všetko pozitívne nám priniesol v rámci technologického sveta. Či už ide o komponenty pre hráčov, rôzne zatiaľ nevyužité technológie s veľkou budúcnosťou, alebo obyčajné produkty pre obyčajných užívateľov. Do tohoto, samozrejme, počítame aj technológie ktoré sa objavili skôr, no prial im až rok 2019. Viac v našom špeciáli TOP hardvérové a technologické novinky roku 2019.

1. Ryzen 3000 Series

Fénix povstal tento rok z popola a je silnejší než kedykoľvek predtým. Úprimne, v tom čase už bol ten popol dávno odviaty vetrom a stratený. Reč je, samozrejme, o AMD. Pod vedením Lisy Su sa udiali kardinálne zmeny a AMD začalo konečne konkurovať Intelu, ktorý si bol tak istý svojou pozíciou, že celý segment procesorov začal stagnovať.

No tento rok sme s vydaním Ryzen série 3000 videli, že AMD dohnalo a dokonca predbehlo Intel v určitých kategóriach a to všetko za polovicu ceny konkurencie. Na to sa Intel zmohol len drastickým znížením cien svojich produktov, aby sa vyrovnal svojej konkurencii. A pred vydaním Thredripperov tretej generácie dokonca zdvihol embargo na svoje nové produkty skôr, aby v počiatočných recenziách nemohli byť porovnané.

Toto všetko je však dobrá správa, pretože Intel rozhodne nie je neschopný moloch a do budúcna to prinesie lepší vývoj, lepšie cenové prostredie a hlavne viac výkonu pre hráčov, čo sa vlastne premieta už do nových generácií konzol PlayStation 5 a Xbox Series X.

2. GeForce RTX Super verzie a VRS

V kategórii GPU rok 2019 nepriniesol veľa, avšak za zmienku stojí Super refresh série 20 od nVidie a pridanie Variable Rate Shading do DirectX 12 a jeho hardvérová podpora pre budúce AMD karty, vrátane next-gen konzolí.

Čo sa týka Super refreshu nVidia kariet, videli sme slušný nárast výkonu v rámci svojej generácie, kde nVidia vlastne konkuruje iba sama sebe. RDNA architektúra od AMD sa zatiaľ potýka s pôrodnými bolesťami a nie je tak dôvod kupovať karty, ktoré nie sú označené prídomkom SUPER. V rámci GPU je ale dôležitejšie, že herní vývojári začali využívať VRS (Variable Rate Shading), ktorý pridal tento rok do DirectX12 Microsoft, kde podpora na strane nVidie funguje už od roku 2018 a PS5 a Xbox Series X budú mať plnú hardvérovú podporu od AMD.

Zjednodušenie, technológia VRS má za cieľ navýšiť výkon vykresľovania, znížením kvality v oblastiach obrázku, kde nie je kvalita až tak dôležitá. Napríklad pri použití rozmazania pri pohybe je zbytočné vykresliť do posledného detailu všetko, keď je následne informácia aj tak stratená rozmazaním. Záleží samozrejme na samotnej implementácii a aj vyhodnocovaní, čo všetko sa má akou kvalitou spracovávať, avšak v hre Wolfenstein: Youngblood sme mohli vidieť pri určitých nastaveniach zvýšenie FPS až o 15%.

3 Looking Glass 8K Immersive Display

Forma videoobsahu sa za posledné storočie moc nezmenila. Prakticky je to 2D obraz na 2D ploche. Stereoskopické 3D sa objaví raz za čas a hneď zmizne. Postupný nárast môžeme vidieť u VR, avšak to je nepraktické a využíva sa skôr na 3D generovaný obsah. Spoločnosť Looking Glass však posledné roky vyvíjala nový typ holografického zobrazovača, ktorý používa niekoľko vrstiev.

Namiesto 2 obrázkov tvoriacich stereoskopický obraz a teda vytvárajúcich len falošný pocit hĺbky, používa Looking Glass 45 rôznych perspektív, sústredených do rôznych vrstiev ktoré odrážajú svetlo a vytvárajú tak kompletný 3D obraz. A tento rok vydali svoj 8K finálny produkt. A keďže obraz tvorí svetlo z rôzneho uhlu, obraz sa prispôsobí rôznym pohľadom. Je síce primárne určený pre 3D generovaný obsah, no funguje aj v kombinácii s klasickou kamerou, kde AI môže dopočítať chýbajúce údaje z videa a pri použití viacero kamier pri natáčaní poskytne skutočný 3D holografický obsah.

Keďže je to prvý komerčný vydaný typ, môžeme vidieť viac firiem zameriavať sa a podobné technológie a možno za 10 rokov sa z toho stane nastupujúci trend. Ľudia čo mali tú výsadu vidieť tento produkt naživo popísali svoje skúsenosti tak, že obraz je živší, príjemnejší a realistickejší než pri klasickom 3D, alebo VR.

4. Apple AirPods Pro

Apple má taký významný technologický vplyv, že čokoľvek predstaví, ostatní taktiež adoptujú. Či už je to dobrá alebo zlá vec záleží na konkrétnom prípade. Avšak Apple tento rok predstavil vylepšenú verziu svojich True Wireless slúchadiel.

Vo svojej cenovej kategórii mal vtedy len jediného konkurenta a to Sony so svojimi WF-1000XM3 slúchadlami. A hlavným lákadlom oboch bolo aktívne potlačenie hluku. Samozrejme, že Sony malo lepší zvuk, bolo na trhu skôr a obsahovalo penové špunty. Avšak to, že Apple prišiel s True Wireless slúchadlami s aktívnym potlačením hluku odštartovalo lavínu a teraz máme produkty s rovnakou funkciou naprieč všetkými cenovými kategóriami.

5. Switch Lite

Čo si budeme nahovárať, rok 2019 bol po stránke konzol pomerne vlažný a nezaujímavý. Ohlásenie novej generácie sa nemôže počítať, kedže stále nemáme finálny produkt v rukách. Avšak aj v tejto púšti sa našla oáza a tou je Nintendo, ktorý predstavil Lite verziu svojej Switch konzoly.

Nintendo Switch Lite má slúžiť čisto ako prenosná konzola a teda prišla o dokovaciu funkciu. Tým však neprišla o zábavu ktorú poskytuje. Táto konzola bola celkovo prijatá veľmi pozitívne a osobne ju môžeme odporučiť každému, kto by rád nazrel do bohatého sveta Nintenda.

6. IKEA Home Smart

IKEA začala prenikať do sveta technológii okolo roku 2017. Najprv začala pomaly, s bezdrôtovými nabíjačkami, káblami a dokonca bluetooth reproduktormi. Postupne sa pridali inteligentné žiarovky a tento rok sa IKEA rozhodla naplno prijať Smart Home a pripravila produkty ako polo-inteligentné reproduktory, automatické rolety a tak podobne.

IKEA na to ide inak ako jej konkurencia z technologického sveta. Namiesto vlastných inteligentných systémov sa rozhodla vyrábať produkty, ktoré sa pomocou IKEA aplikácie stanú doplnkami už existujúcich systémov. Takže pokiaľ máte doma Google Echo, nemusíte sa báť že po návšteve IKEI sprevádzanej minutím dvojnásobného rozpočtu oproti plánu a zakúpením desiatich vonných sviečkami, ktoré ani nepotrebujete, si budete musieť zvykať na nový nekompatibilný systém.

Bonus: Všetko bezdrôtové

A na záver musíme spomenúť nové všetky bezdrôtové technológie ktoré začali naberať na sile v roku 2019. 5G telefóny a siete sa pomaly objavujú po celom svete, rovnako ako WiFi 6 štandard a pre nás možno nepodstatná vec, ale na obrátkach nabral aj Magnetic Secure Transmission.

Rok 2019 sa niesol v znamení úspechov, prehier, prekvapení a nádeje. Stačí sa pozrieť kam sme sa posunuli od roku 2009 a je všetkým jasné, že budúcnosť skrýva veci, o ktorých sa nám nesnívalo ani v najdivokejších snoch.

Komentuj!