Stratégie to majú na konzolách ťažké, Frostpunk však ukazuje cestu, ako to môže dopadnúť pozitívne. Netradičná stratégia zabaví na dlhé hodiny a zaujme nielen svojím zasadením, ale aj hernými mechanizmami.

Strategický titul Frostpunk nie je v hernom svete žiadnou novinkou. Najnovšie však zavítal na herné konzoly, kde stratégie mnohí vopred odsudzujú. Koho zaujíma komplexnejší a hlbší pohľad na dej a príbeh, nech navštívi staršiu recenziu PC verzie, v ktorej hru výborne opísal kolega Róbert.

V skratke, vo vašich rukách nie je nič menej dôležité ako prežitie ľudskej civilizácie. Popri priemyselnej revolúcii nastala doba arktická, teplota klesá hlboko pod bod mrazu a spoločnosť a civilizácia sa rozpadá. Ľudia opúšťajú mestá a hľadajú posledné zóny prežitia – oblasti, kde funkčný parný kotol dokáže vyhriať provizórne obydlia a umožniť prežitie. Skupina preživších, ktorú vediete, takýto kotol objaví v jednej rokline a popri ťažení elementárnych surovín zakladáte malú osadu. Vaším cieľom je prežiť, bez ohľadu na možné straty.

Frostpunk od poľského štúdia 11 bit studios (známe aj hrou This War of Mine) pre PC vyšiel už pred viac ako rokom, no konzolovú verziu si môžeme užívať až od poslednej jesene. Strategické tituly na konzolách nie vždy fungujú dokonalo, v čom spočíva najväčšie riziko ich úspechu. Frostpunk sa s týmto vysporiadal výborne a ovláda sa relatívne jednoducho aj na hernom ovládači.

V hre s cieľom prežitia sú vašimi súpermi teplota, zdroje (ľudské aj materiálne) a čas. S teplotou bojujete za pomoci parného generátora, ktorý spotrebou uhlia zohrieva príbytky a potrebuje vylepšenia. Zdroje sú vo vašej rokline pomerne limitované, a tak musíte zapojiť skautov, ktorí dokážu počas svojich dlhých ciest objaviť živé skupinky ľudí a priniesť aj drahocenné drevo, uhlie či oceľ.

Deň sa strieda s nocou, pracovná doba s oddychovou, ľudia chorľavejú a umierajú, zdroje sa strácajú. Hra vás dostáva do časového stresu na viacerých úrovniach naraz – musíte získavať dostatok surovín na prežitie osady, zároveň musíte plniť sľuby dané občanom a bez technologických inovácií ďalšie dva dni neprežijete. Ak občanov vaším vládnutím znechutíte, doslova vás vyženú.

Vo Frostpunku v podstate neovládate pohyb pracovníkov a inžinierov jednotlivo. Priraďujete ich k budovám, kde automaticky konajú činnosť podľa potreby. Musíte loviť, následne variť, ale aj ťažiť v baniach alebo ošetrovať chorých. Náladu a nádej ovplyvňujete “Knihou zákonov”, ktorá umožňuje uzákoniť napríklad aj zamestnávanie detí alebo zaviesť rituálne obrady.

Ide to aj na ovládači

Celé umenie hry tak spočíva v balansovaní medzi mierou utrpenia občanov a zároveň ich (a vaším) prežitím. Krízový manažment 24 hodín denne. Masovo požadované riešenia/zákony totiž tak, ako v realite, nefugujú, ale ich ignoráciou občanov nahneváte. Musíte plniť prísľuby v podobe zdravotnej starostlivosti či teploty domovov, inak začnú robotníci štrajkovať, vytvoria vlastnú záujmovú skupinu a hra sa pre vás končí.

Tým, že v podstate neustále staviate dedinu a riadite jednotlivé budovy, hra nevyžaduje prílišnú presnosť v ovládaní. Ľavou páčkou posúvate obraz do všetkých smerov, pravá slúži na priblíženie/oddialenie kamery, ale taktiež na jej rotáciu. Po označení budovy dostanete k dispozícii niekoľko záložiek špecifických nastavení, ktoré sa ovládajú zadnými tlačidlami. Touchpadom je možné aktivovať infra pohľad. Ten napomáha v identifikácii chladných budov. Zároveň je nevyhnutné navštevovať hlavné ovládacie menu hry, ktoré sa aktivuje zadnými tlačidlami. Obsahuje spomínanú Knihu zákonov, Strom inovácií, ale aj Konštrukčné menu a prehľadné štatistiky o výkone vašej osady.

Práve množstvo rôznych menu a záložiek na viacerých úrovniach vie v prvých pár hodinách poriadne zmiasť. Tutoriál je pomerne komplexný, mohol by byť však detailnejší a viac dbať na vysvetlenie súvislostí po vykonaní jednotlivých akcií. Ako už však po odohraní niekoľkých hier viete, kde konkrétne nastavenia hľadať a kedy ich použiť, hra naberá spád (rýchlosť plynutia času viete ovládať) a pútavosť. Následkom vašich rozhodnutí, či už prijatých zákonov, nájdených surovín alebo posíl, je každý priechod iný a hra tak baví viacnásobne. Pritom vôbec nie je jednoduchá a niekedy najmenšie rozhodnutie môže poslať teplomer dôvery do mrazivých hodnôt, z ktorých sa nedostanete.

Frostpunk | somhrac.sk

Jednotlivé dni v hre pritom znamenajú maximálne desiatky minút v reálnom živote, a tak vaša forma v manažovaní krízovej situácie dostane veľmi rýchlo spätnú odozvu. Mnohé voľby v hre sú pritom náročné, pretože vás nechajú vybrať si medzi dvoma nemorálnymi, ale za to nevyhnutnými voľbami. “Morálne šedé” rozhodnutia však patria k atmosfére titulu a aj to z neho robí niečo veľmi netradičné. Podobných hier na konzolách nie je mnoho, a táto je navyše technicky vyladená. Okrem občasných pádov FPS pri približovaní/odďaľovaní kamery som sa nestretol so žiadnym bugom.

Výborné, ale nie pre každého

Frostpunk je zaujímavá a netradičná stratégia, ktorá svojím priebehom stupňuje tlak na hráča. Je zasadená v nevídanom prostredí a vyžaduje komplexné sústredenie na mnoho aktivít súčasne. Svojím ovládaním na konzolách z hrateľnosti nič nestráca, možno práve naopak. Hra v záujme prežitia hráča tlačí do morálne otáznych rozhodnutí, pričom svoj príbeh odhaľuje len veľmi sporadicky. Vďaka tomu je dynamická a samotné hranie veľmi rýchle. Frostpunk zaujme predovšetkým tých, ktorí sú ochotní do hry investovať hodiny frustrácie z náročného priebehu. Odmení sa však veľkou dávkou inšpirácie.

Frostpunk - Mrazivá stratégia na teplé zimné večery
Frostpunk nie je hra pre každého. No kto má rád náročné stratégie, tento titul si zamiluje, a to aj na konzolách. Netradičné prostredie so zaujímavými hernými mechanizmami vie zabaviť na poriadne dlho.
  • Atmosféra hry
  • Ovládanie budov namiesto postáv
  • Vysoká znovuhrateľnosť