Azda niet fanúšika videohier, ktorému by meno Hideo Kojima absolútne nič nepovedalo. Legendárny vývojár totiž stojí za sériou Metal Gear, vďaka ktorej máme v hrách stealth v takej podobe, ako ho poznáme. Po problémoch, ktoré vyústili v Kojimov odchod od Konami sme sa na E3 2016 dozvedeli, že Kojima chystá úplne novú značku Death Stranding. Hráči boli z oznámenia nadšení, no postupom času začali vzhľadom na tajuplnú reklamnú kampaň predsa len pochybovať, či pôjde o dostatočne zaujímavý a kvalitný titul, pretože predošlá tvorba japonského vývojára vždy zbierala v recenziách výborné hodnotenia. A hoci Death Stranding vychádza až o týždeň, a teda 8. novembra 2019, ja vám už dnes môžem prezradiť, či Kojima dokázal prekročiť svoj tieň a či stvoril hru, ktorá spadá do kategórie “must have”.

Hoci som hral väčšinu hier, ktoré vznikli pod taktovkou Kojimu, vrchol jeho tvorby a zároveň aj série Metal Gear pre mňa doposiaľ predstavoval titul Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Na novinku Death Stranding som sa, samozrejme, ako takmer všetci tešil už od prvého traileru, no nech sa objavovali nové a nové ukážky, až donedávna vôbec nebolo jasné, čo bude tento počin zač. Dokáže ešte Kojima s pribúdajúcimi šedinami stvoriť niečo výnimočné? Neuškodí jeho vizionárstvu, keď sa z neho stal nezávislý vývojár, že nebude mať nad sebou takmer žiaden dohľad? A bude vôbec Death Stranding zábavnou a zaujímavou hrou? Na tieto a i iné otázky si odpovieme v nasledovných riadkoch, no vopred by som chcel upozorniť, že sa nemusíte báť spoilerov, pretože chcem, aby ste mali z hry rovnaký zážitok, ako ja. Poďme teda na vec.

Sam Porter Bridges na výprave

Hlavným hrdinom hry Death Stranding je Sam Porter Bridges, ktorý je kuriérom. S tým, samozrejme, súvisí aj náplň hry, no o tom až neskôr. Teraz je pre nás omnoho dôležitejšie, že je Sam oslovený, aby pomohol zjednotiť Spojené mestá americké (United Cities of America – UCA) za pomoci chirálnej siete. Dôvodom je, že svet neďalekej budúcnosti zasiahne množstvo explózií, ktorých následkom sa začnú spúšťať nadprirodzené udalosti známe ako Death Stranding. Svet začnú ohrozovať spektrálne stvorenia a ďalšie hrozby, ktorých následkom môže byť vyhynutie ľudskej populácie. Tu však dochádza k prekvapeniu, pretože Sam túto ponuku odmietne. Neskôr však predsa len svoj názor prehodnotí a rozhodne sa pomôcť spojiť a zjednotiť roztrieštenú populáciu a nájsť na pláži postavu menom Amelie. To je však len časť toho, čoho svedkami sa nakoniec hráč stane.

Cesta za zjednotením UCA je totiž iba zlomok toho, čo Death Stranding po stránke príbehu ponúka. Viem, že je ťažké vám “predať” túto hru bez toho, aby som prezrádzal mnoho podrobností, no okrem toho, že v podstate ani nemôžem nič konkrétne povedať, tak ani nechcem. Hideo Kojima už mnohokrát vo svojich hrách dokázal, že príbehové zvraty, prekvapenia, spájanie jednotlivých dielikov skladačky a aj postavy a ich prepracovanosť má jednoducho v malíčku. O nič z toho neprídete ani v jeho novinke, dokonca by som povedal, že sa Kojima aj so svojim tímom omnoho viac “odviazali”, pretože v prípade novej značky nemal tím Kojima Productions zviazané ruky nadväzovaním na už dané skutočnosti, ako napríklad pri prípravách nových pokračovaní série Metal Gear.

Až pri hraní Death Stranding som ocenil, akým štýlom bola spravená reklamná kampaň k tomuto titulu, pretože Kojima zámerne schoval takmer všetky esa do rukáva a na hráča ich vytasí až počas hrania. Je pravda, že niečo sa v traileroch ukázať muselo, najmä teda launch trailer poriadne pritlačil na pílu, avšak cieľom vývojárov a Kojimu bolo, aby hráči boli prekvapení počas hrania a nie iba počas sledovania ukážok.

Okrem hlavných úloh je inak k dispozícii skutočne obrovský počet vedľajších misií, takže nutno rátať s tým, že Death Stranding je hra, ktorej herná doba sa ráta na desiatky až stovky hodín. Záleží už iba na vás, či si budete chcieť hru užiť naplno, alebo iba preletieť príbehom.

Cestou necestou

Hráčom azda najviac vŕtala v hlave otázka, či je Death Stranding “iba” hranie sa na kuriéra a s tým spojené cestovanie z bodu A do bodu B. Odpoveď na túto otázku je jednoduchá – nie, nie je, no nakoľko ste povolaním kuriér, tak primárne plníte úlohy založené na doručovaní. Avšak, nachádzajú sa tu aj klasické súboje, stealth, stavanie stavieb, zháňanie materiálu a mnoho ďalších prvkov hrateľnosti, ktoré prispievajú k celkovej komplexnosti hry. Death Stranding totiž nie je iba “obyčajný” akčný titul v otvorenom svete, pretože ak dianie okolo hry sledujete, cieľom Kojimu bolo vytvoriť nový druh hry, respektíve žáner. Podobne tomu bolo aj v prípade prvého Metal Gearu z roku 1987, kedy priniesol do hier stealth.

Tento raz bol cieľom vytvoriť a poukazovať na spojenie. Či už spojenie medzi životom a smrťou, spojenie medzi obyvateľmi herného sveta, avšak aj spojenie medzi jednotlivými hráčmi, pretože v Death Stranding nechýba asynchrónny multiplayer nazvaný Social Strand System. Vy sa tým pádom nestretnete s ostatnými hráčmi priamo, no stavby, ktoré postavíte vy, prípadne niekto iný, v hernom svete zostávajú a môžu ich využívať aj ďalší hráči. Spoločne tiež môžete nosiť materiál k stavbám, ktoré potrebujú veľké množstvo toho, či onoho materiálu a urýchliť tak proces stavby. Zároveň môžete doručiť objednávku, ktorú niekto stratil alebo odhodil, vymieňať si vybavenie, vozidlá a podobne. Využívať tieto prvky však nemusíte, je totiž na vás, či sa pripojíte do online sveta, alebo dáte prednosť offline zážitku, kde všetko oddriete na vlastnú päsť.

Keď už som spomenul komplexnosť…

Hideo Kojima je detailista, takže do svojich hier implementuje prvky, ktoré by niekto iný opomenul, alebo skrátka nepovažoval za potrebné. Spomeniem iba niektoré veci, pretože vymenovať všetko by bolo zdĺhavé a i zbytočné. Jedným zo zaujímavých prvkov je opotrebovanie materiálov. Napríklad Samove topánky. Čím viac chodíte pešo a po náročnom teréne, tým skôr budete musieť myslieť na novú obuv. Základný model čo-to vydrží, takže sa netreba obávať neustáleho prezúvania, zháňania či vyrábania, no nie je dobré, ak obuv zničíte a nebudete mať náhradnú. Okrem štandardných a spektrálnych nepriateľov vás bude trápiť aj takzvaný Časodážď, ktorý pre zmenu ničí veci, ktoré prepravujete, pretože čoho sa tento dážď dotkne, tomu veľmi rýchlo skracuje životnosť. Pomôcť si môžete opravným sprejom, prípadne na to určenou stavbou, no je to ďalšia vec, ktorá prispieva k celkovej komplexnosti a prepracovanosti hry.

V moderných hrách nesmú chýbať ani RPG prvky, ktoré sú určitým spôsobom prítomné aj tu, ale nie tak priamo. Nenájdete tu totiž žiaden strom schopností, ktorý si postupne odomykáte za pomoci bodov, či čohokoľvek ekvivalentného. V tomto prípade ste ohodnotený za vaše doručenia a postupne, ako sa vám na základe hodnotení od zákazníkov zlepšuje reputácia, sa Samovi zvyšujú aj niektoré atribúty. Postupne tak napríklad Sam odnesie viac nákladu.

Myslieť nutno aj na batérie vozidiel, váhu vášho nákladu, jeho rozloženie, uloženie (niektoré zásielky musíte prepracovať iba vo vodorovnej polohe) a mnoho ďalších vecí. Konečne niekto myslel aj na to, že ak sa chcete schovať vo vysokej tráve no máte na sebe náklad, ktorý z tej trávy vytŕča, nepriatelia vás uvidia. Z určitého pohľadu to možno brať za samozrejmosť, no počet týchto detailov a prvkov je naozaj vysoký a občas človek až neverí, že toľko vecí bolo možné “napchať” do hry, ktorá navyše vstúpila do plnohodnotného vývoja iba pred dvoma rokmi.

Zabudnúť nemožno ani na dieťa označované ako BB – Bridge baby, ktoré je v českej lokalizácii nazvané ako PP (prepojený plod). Prítomnosť spektrálnych nepriateľov, či rôzneho nebezpečenstva dieťa rozrušujú, takže si musíte strážiť ukazateľ, aby dieťa nedostalo šok, inak vám nijako nepomôže. Práve vďaka PP totiž môžete vycítiť prítomnosť spektrálnych nepriateľov BTs – Beached things, ktoré pre zmenu v českej lokalizácii nesú označenie VV. V prípade, že dieťa dostane šok, situácia nie je úplne stratená, no budete musieť zavítať do súkromnej izby, kde Sam môže odpočívať, dať si sprchu, a tak ďalej.

Decima

Ešte pred zahájením samotného vývoja sa Kojima rozhodoval, aký engine bude Death Stranding poháňať. Voľba nakoniec padla na engine Decima, ktorý vytvorilo štúdio Guerrilla Games a mimo iné poháňal aj ich zatiaľ najnovšiu hru Horizon Zero Dawn. Ako sa ukazuje, tento engine je naozaj vynikajúci a patrí k špičke, čo potvrdzuje aj vizuál dnes recenzovaného počinu.

Death Stranding vyzerá skutočne skvelo a je jedno, či práve budete na pustej planine, alebo na trávou zarastenej lúke. Výborné sú aj animácie, modely postáv, detaily na postavách, vozidlách, či rôznych predmetoch. Kvalitné sú aj herecké výkony jednotlivých hercov, no o tom asi nik nepochyboval. Skvelou správou navyše je, že hra nemá problém s technickým stavom, takže si na PlayStation 4 Pro (štandardnú PlayStation 4 som netestoval) užijete okrem skvelej grafiky aj stabilný framerate. Aby som však iba nechválil, jazda na motorke po komplikovanejšom teréne pôsobí chvíľami trochu kostrbato a občas dochádza aj k prelínaniu textúr vášho nákladu a radaru na pleci, či so stenami, no nejde o nič vážne. Navyše, musíte mať celkom veľký náklad. Zaujímavé je, že ak máte naozaj vysoký náklad a narazíte vrchom nákladu o strop, horné balíky vám spadnú na zem. Na jednej strane teda vidno, že kolízne zóny fungujú, no občas tie textúry skrátka nefungujú na 100%.

Ku kvalitnému vizuálu treba pripočítať aj audio, ktoré vôbec v ničom nezaostáva. Výborné je ozvučenie, dabing, hudba, soundtrack, takže bezpochyby vysoké produkčné náklady je vidno, respektíve počuť aj v tomto smere.

Atmosférická bomba

Už v úvodných minútach, ktoré strávite v spoločnosti tohto titulu, na vás bude dýchať skvelá a jedinečná atmosféra sveta. Hustý dážď, pustota, do toho BTs, to všetko do seba krásne zapadá a vyvoláva v hráčovi skvelý dojem. O nič horšie to nie je ani v prípade, že je pekné počasie, nikto sa vás nepokúša zabiť. A to vám ani nehovorím o momentoch, kedy Kojima Productions zošliapnu plynový pedál na podlahu a naservírujú pred vás niečo, čo má okoreniť “štandardnú” hrateľnosť.

Tu musím oceniť, že Kojima a jeho tím majú skvelý cit pre načasovanie. Skôr, než vás napadne sa vnútorne spytovať, že čo bude ďalej, tak už je pred vami nejaká situácia, ktorá posúva zážitok o úroveň vyššie. Následne sa situácia po vyriešení “problému” upokojí a ide sa ďalej štandardným tempom, až pokiaľ…

Kojima, našťastie, nesklamal

Death Stranding je z môjho pohľadu skvelá hra, ktorá potvrdzuje, že Hideo Kojima patrí k špičke na hernej scéne. Svoju prvú nezávislú hru stvoril k obrazu svojmu a dokázal vyvážiť pomer jednotlivých prvkov tak, aby dokopy tvorili jedinečný a naozaj skvelý celok. Viem, mnoho som vám o príbehu nepovedal, avšak ako som už písal, na jednej strane ani nemôžem a na strane druhej ani nechcem. Reklamná kampaň totiž nebola nadarmo vytvorená tak, že prezradzovala o hre iba minimum.

Je zbytočné písať, že Death Stranding nebude hra pre každého. To totiž platí o každej hre. Ak má niekto rád frenetické strieľačky, asi pre neho nebude skákačka, no nie? Death Stranding je však vynikajúca hra, ktorá našťastie dokázala naplniť nemalé očakávania. Môžete sa hnať iba za príbehom, či plniť všetky úlohy, ktoré sú k dispozícii, prípadne sa iba kochať nádhernou krajinou, zakaždým budete robiť niečo, čo je zaujímavé, prípadne pútavé, skrátka hocičo, len nie nudné. Oceňujem aj fakt, že sa legendárny vývojár nebál vystúpiť zo svojej komfornej zóny, pretože mohol jednoducho vytvoriť ďalší Metal Gear, ibaže s inými názvami a postavami a fanúšikovia by hlásili spokojnosť. Risk sa tento raz oplatil, pretože vznikla hra, ktorá v určitých smeroch posúva videohry zase o krok ďalej. Som zvedavý, čo nám Kojima-san ponúkne nabudúce, určite sa opäť máme na čo tešiť. Do vydania Death Stranding sa však vy tešte na tento titul, určite nebudete sklamaní. Pre mňa jeden z adeptov na hru roka a aj tejto konzolovej generácie.

Death Stranding - Hra roku?
Hideo Kojima opäť dokazuje, že právom patrí medzi elitu na hernej scéne. Titul Death Stranding si našťastie nevystrieľal svoje tromfy v traileroch, takže na hráčov čaká množstvo skvelých a nezabudnuteľných momentov až počas hrania. Nesmiete minúť!
  • Atmosféra, herný svet, gradácia
  • Príbeh, postavy, herecké výkony, snaha priniesť do hier niečo nové
  • Dôraz na detaily, grafika, audio, česká lokalizácia