Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Rokmi overená značka prichádza opäť na naše obrazovky, tentoraz so snahou o reštart série. Lákať má na rýchle pretekanie plné kontaktov a nepríjemných súperov. Stačí to titulu GRID na to, aby zaujal?

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Pre každého nadšenca virtuálnej vône benzínu musel byť tento rok zážitkom. Fanúšikovia simulácie a presne rezaných zákrut si otestovali svoje schopnosti v F1 2019 či WRC 8. Oba mimoriadne vydarené tituly ich totiž vedeli zabaviť na veľmi, veľmi dlho. Tým, ktorým stačia len dve kolesá, isto potešili MXGP 2019 či MotoGP 2019. Absolútne arkádové šantenie zase priniesol Crash Team Racing. Čo však s tými, ktorí si chcú len tak zajazdiť, ale nemyslia to tak vážne?

Práve túto dieru v tohtoročnej ponuke videohier prišiel zaplátať starý známy GRID. Mnohými rokmi (a pokračovaniami) overená značka mala prejsť akýmsi reštartom. Digitálni jazdci a piloti, ktorí preferujú arkádu pred simuláciou, si mali prísť na svoje. Lenže… v Codemasters asi vyčerpali svoje sily pri vyvíjaní predošlých herných titulov, teda F1 2019, DiRT 2.0. Inak si len ťažko vysvetliť pomerne skúpy obsah nového GRIDu a menu, ktoré by aj v mobile vyzeralo zle. Poďme však pekne po poriadku.

História pomenovania GRID siaha ešte do roku 2008, kedy sme si na PC a konzolách danej doby mohli zahrať Race Driver: Grid. Po dvoch pokračovaniach nastala od roku 2014 odmlka. Nuž a teraz v roku 2019 prichádza nový GRID ako desiaty diel série TOCA. Novinka prináša len 13 unikátnych tratí a navyše niektoré z nich poznáme z predošlých dielov. Avšak, jednotlivé trate si možno zajazdiť až v 80 rôznych variáciách. Vyskúšať pritom môžete dovedna 70 áut rôznych kategórií – napríklad Ford GT40, Subaru WRX STI či McLaren M8D.

Úvodné menu obsahuje niekoľko dlaždíc na jednej obrazovke, ktoré obslúžia celú hru. Možností tu, bohužiaľ, nie je mnoho. Neviete nijak špeciálne upravovať jazdca ani váš profil reprezentovaný len nickom, avatarom a odznakom. A na tuning vozidiel ste si tiež vybrali zlú hru. Treba sa pustiť do režimu Single player, ktorý ukrýva hlavnú “akože kampaň”. Desiatky odlišných pretekov sú neosobne naukladané v radoch pod sebou, a vy tak môžete “odkrývať” pexeso plnením jednotlivých úloh. Na preteky totiž vyrážate s “parťákom” v štartovom poli, a nie vždy je vašim cieľom víťazstvo. Niekedy stačí umiestniť sa v hornej polovici štartovacieho roštu, inokedy musíte uspieť ako tím. 

Jednotlivé riadky pretekov pritom odlišujú rôzne šampionáty a každý ďalší pretek je náročnejší než ten predošlý. Hra upozorní na variabilitu tried vozidiel hneď v úvode, kedy vás nechá pretekať na troch odlišných tratiach s úplne odlišnými vozidlami – po stránkach výkonu aj veľkosti. Vašou úlohou je odomykať pretek za pretekom. Vybrať si môžete spravidla z niekoľkých áut v danej triede, pričom nie vždy máte potrebné auto v garáži a musíte naň najskôr zarobiť. Z hľadiska personalizácie vášho tátoša si v tejto hre môžete vybrať akurát tak polep. Podobné je to s nastavením jazdných vlastností vozidla, ktoré obsluhujú presne 3 “slajdre”.

Prekopete sa teda “monštruóznou” nádielkou obsahu, nastavení, personalizácie a idete pretekať. Na trati ste vzadu, váš kolega niekde pred vami a spolu s ním aj váš úhlavný nepriateľ. Obe tieto vozidlá sú opticky odlíšené farebnou ikonou, pričom kolegovi môžete v reálnom čase vysielačkou posielať príkazy. Môže strážiť pozíciu, alebo byť agresívny smerom vpred. Tento pomerne príjemný a vítaný element v dynamickom preteku je však úplne znegovaný ohromne nevyváženou inteligenciou súperov.

Autori sa hrdia, že do hry zakomponovali až 400 rôznych “ľudských” profilov jazdenia, avšak súperi v hre sú vyslovene zákerní. Snažia sa vás dostať do hodín v každej možnej chvíli, vyslovene amatérsky do vás narážajú a znepríjemňujú celkový zážitok z hry. Pri vývoji hry sa obšmietal aj Fernando Alonso (po ktorom je pomenovaný jeden riadok pretekov) dúfam však, že pripomienkoval niečo úplne iné.

Naopak, grafické spracovanie poteší každé oko. Hra je farebná a veľmi dynamická a vidno, že na detailoch trate si vývojári dali záležať. Modely áut zvonku vyzerajú úžasne, o niečo horší je však pohľad do vnútra kabíny. A úplnou katastrofou je spätné zrkadlo, ktoré je štandardne vypnuté. Ak si jeho zobrazovanie zapnete v nastaveniach, pocestujete si v čase o 10 rokov nazad – odraz v zrkadle je totiž v nízkom rozlíšení, ešte nižšom framerate a celkovo pôsobí, že radšej v hre ani nemal byť. Prítomný je aj deštrukčný model vozidiel, ktorý nechá po nárazoch odpadnúť nárazník, kapotu či rovno celé koleso. Dnes už tieto vlastnosti často v hrách nevidíme, preto iskry vylietajúce zo spleti áut vyčarujú úsmev na tvári.

Samotnýé jazdenie je pomerne zábavné. Hra je rýchla a dynamická, na presadenie sa máte iba pár kôl a musíte využiť každú šancu. Tu vie niekedy “inteligencia” súperov byť aj nápomocná – neraz sa totiž stane, že skupinka vozidiel pred vami sa dostane do kolízie, a ak sa cez ňu preštrikujete, získate mnohé pozície takpovediac zadarmo. Auto sa ovláda dobre, len musíte počítať s arkádovým fyzikálnym modelom, používať ručnú brzdu viac ako v rally a často auto posielať do power driftu.

Paradoxne, arkádovosť pridáva hrateľnosti na volante. GRID podporuje širokú paletu herných volantov pre PS4, a tak môžete na zákerných súperov nadávať aj spoza volantu – niečo ako jazda po bratislavskom obchvate. Kalibrácia volantu je zvládnutá dobre, citlivosť zatáčania o niečo menej, ale stále v medziach daného žánru. Autá sa bez ohľadu na kategóriu, hmotnosť a výkon sa správajú pomerne lineárne a podobne. Väčšinu vozidlového parku tvoria autá so zadným náhonom a zbytočne vysokým počtom koní pod kapotou, čo nemusí vyhovovať každému. 

Hra pritom odmeňuje nielen za úspešne zvládnuté preteky, ale aj za prípadné drifty, obiehacie manévre a takisto za pozíciu vášho kolegu. Jedným zo vstupných bonusov Ultimate edície je 100 000 na kúpu prvého vysneného vozidla. Ako poznámku pod čiarou uvádzam, že danú sumu vyjazdíte na 3-4 pretekoch. Zároveň platí, že budúci obsah, ktorý prinesie nové sezóny do hry, bude dostupný výlučne pre majiteľov Ultimate edície.

Neberte ma, prosím, nesprávne, riadky vyššie možno znejú príliš kriticky. GRID pritom nie je zlá hra, len akosi nemá vlastnosť, ktorou by vyčnievala nad konkurenciou. Mix nepodarenej AI súperov s arkádovým jazdným modelom a absenciou skutočných výziev proste nefunguje, a obzvlášť nie za plnú cenu. Staršie autohry kúpite za polovicu a zážitkov vám garantujem dvakrát toľko. Oceniť však musíme jednoduchú zábavnosť hry, ktorá iste nájde svoje publikum. 

V Codemasters z môjho pohľadu reštart úspešnej série nezvládli. Možno investovali príliš veľa energie a času do iných titulov vydaných v tomto roku (F1 2019, DiRT 2.0), a tak Grid ostali len holé základy pretekárskej hry. Auto, trať, fyzika a súperi. A to je v dnešnej dobe pri plnej cene strašne málo.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

GRID - Dobré, ale ničím špeciálne preteky
GRID je určený menej náročným hráčom, ktorí nebažia po obsahu, ale skôr sa sústreďujú na samotné jazdenie. Má kolízny model, otravných súperov a príjemné grafické zobrazenie. Reštart úspešnej série však mohol dopadnúť aj lepšie, no vďaka istej zábavnosti si zrejme nájde svoju cieľovku.
Pozitíva
  • Rýchla arkádová zábava
  • Solídny kolízny model
Mínusy
  • chvíľami až zákerná AI súperov
  • Priemerná chytľavosť
  • Spätné zrkadlo
60%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (2 Hlasy)
58%

Komentuj!

komentárov