Už pri oficiálnom oznámení FIFA 20, ktorému sme sa venovali aj my, nám EA Sports opäť sľubovali množstvo úprav a rôznych vylepšení týkajúcich sa nového ročníka populárnej série FIFA. No tou zďaleka najzásadnejšou novinkou mal byť nový režim Volta Football, v ktorom sa mali hráči vrátiť späť do ulíc, ako tomu bolo už dávnejšej FIFA Street. Ako to nakoniec dopadlo, si môžete prečítať nižšie.

Kedže FIFA Street patrila medzi moje obľúbené futbalové tituly, neohŕňal som nos a pustil som sa rovno do najväčšej novinky nového dielu, teda do spomínanej Volty. I keď v podstate vás tam hra naviguje v úvode i sama. Vytvoríte si postavu hráča, kde môžete hrať aj nežnejšie pohlavie a začína sa vaša cesta za úspechom. Áno, príbeh Alexa Huntera definitívne skončil a začína sa nový, ktorý vás prevedie z ulíc až na majstrovstvá sveta v Buenos Aires. Vy začínate ako niekto, koho podstate nikto nepozná. “Náhodne” sa ocitáte v tíme ktorý vedie ako líder ambiciózny Afroameričan, no ten si hneď v úvodnom turnaji poraní nohu. A už tu máme zápletku. Tím sa rozpadáva a všetko je tak iba na vás.

Musíte si preto zháňať si ďalších hráčov, aby ste sa mohli zúčastňovať turnajov. Postupne prechádzate rôznymi destináciami po mape a snažíte sa neustále vyhrávať. Na ceste za slávou pritom stretávate aj bývalých hráčov z tímu, ktorých si po úspešných zápoleniach opätovne naverbujete. Pridávať sa k vám môžu aj iní hráči z porazených družstiev, no vždy iba jeden, prípadne si môžete meniť tých, ktorých už nepotrebujete. No a takýmto spôsobom si skladáte svoj výber. Príjemným bonusom je aj menšia účasť Alexa Huntera, ktorého príbeh síce viac-menej skončil, no v EA na neho úplne nezabudli. Viac vám však nebudem prezrádzať a radšej Vám prezradím ako sa mi Volta hrala.

Mám rád rýchlosť a Volta je presne o tom. Žiadne zdĺhavé premýšľanie a taktizovanie. Nahrávka, finta, odraz lopty, ďalšia nahrávka prehodenie lopty a gól. Takto približne môže tiež vyzerať nejedna parádička. Pri hraní som si spomenul na detské časy, kedy sme na ulici hrávali futbal, bolo nám jedno z čoho boli bránky a nepoznali sme žiadne offsajdy. Volta sa sa hrá v režime 3 vs 3 až po 6 vs 6, či už s malými, alebo veľkými bránkami, bez brankára alebo s brankárom. Režim 6 vs 6 je už futbal na väčšom ihrisku, kde platia aspoň pravidla vhadzovania. Menšie ihriská sú ohraničené pletivom alebo mantinelom, ktoré sú dobrou pomôckou pri nahrávaní lopty súperovi.

Hráčov v tíme si inak môžete aj upravovať a možnosti úprav je naozaj mnoho. Ich súčasťou sú dokonca aj tetovania a nakoniec prečo nie? Vašu postavu si môžete taktiež obliecť podľa svojej chuti a pokojne i vynikať medzi ostatnými. Vynikať môžete aj svojimi schopnosťami, ktoré si viete postupne vylepšovať. Tu by som inak ešte mohol spomenúť, že po niekoľkých vyhratých turnajoch mi hra ponúkla možnosť zmeny obtiažnosti z poloprofesionála o stupeň vyššie. To som, samozrejme prijal, no veľmi rýchlo som bol prinútený to stiahnuť späť, nakoľko na ďalší postup je potrebné vyhrávať všetky turnaje, čo vás v tomto trochu obmedzuje. Po odohraní príbehovej časti však Volta rozhodne nekončí. Ku dispozícii je ešte Liga Volta, kde hráte proti náhodne vybratým online hráčom a Turné Volta, kde si postupne odomykáte destinácie a vyhrávate turnaje.  Osobne ma teda Volta viac-menej bavila, celý príbeh som prešiel za približne deväť hodín, no väčšinu asi bude zaujímať aj ten zvyšok.

Zabudnime na ulicu, ideme hrať ozajstný futbal?

Už som už spomínal v úvode, v EA sľubovali množstvo noviniek. Hlavnými zmenami  si mali prejsť napríklad kľučky, penalty, priame kopy, ale aj strely z voleja. A áno, toto môžem skutočne potvrdiť. Priame kopy a penalty prešli vcelku zásadnou zmenou a podľa môjho názoru k lepšiemu. Pomyselnú dráhu, ktorá bola prítomná ešte vo FIFA 19, tentoraz vystriedal krúžok, ako napríklad v titule FIFA 2003.  Nahrávky, či už po výške, alebo do behu sú presné a vo väčšine prípadov nájdu spoluhráča. I zakončenia sú skutočne ukážkové. Pribudli i nové animácie prestrihových scén. Z ďalších noviniek sa hodí zmieniť fakt, že v kariérnom móde si môžete vôbec po prvýkrát vyskúšať rolu manažérky tímu. Prvýkrát si taktiež môžete zahrať rumunskú ligu, no trúfam si povedať, že väčšinu domácich fanúšikov ponechá táto možnosť chladným. Celkovo však platí, že pokiaľ nemáte nahrané desiatky a desiatky hodín, s výnimkou vyššie popísaného zrejme výraznejšie zmeny ani nepostrehnete.

Okrem uvedeného a úplne nového režimu Volta sa môžete realizovať aj v tých klasických, ktoré nebudú neznáme žiadnemu hráčovi série FIFA. Máte tu Ligu majstrov, ktorá pribudla v titule FIFA 19, ženský medzinárodný turnaj, výkop, či kariéru, kde to môžete skúsiť ako v koži konkrétneho hráča, tak i trénera. Samozrejmosťou je aj prítomnosť FUT režimu (FIFA Ultimate Team), čiže v tomto prípade všetko po starom. Ide o najväčšieho tahúňa titulu, ktorý aj patrične tlačí na mikrotransakcie, no akékoľvek investície stále nie sú nutné. V tom prípade však musíte počítať s tým, že budovanie vášho virtuálneho tímu vám zaberie nejaký čas. To je aj dôvod, prečo sa v tomto móde výraznejšie neangažujem, no až na pár drobností som i tak neprišiel na výraznejšie zmeny.

Hodí sa však zmeniť, že nový diel trápi tentoraz po štarte až nezvykle veľa nedostatkov a zďaleka najvýraznejšie sú zrejme v Kariére. Je to pomerne prekvapivý fakt, nakoľko v minulosti to mali vývojári po tejto stránke zvládnuté o poznanie lepšie. O mnohých chybách ste sa už zrejme mohli dočítať na internete a i vám sa môže pokojne stať že za papierovo kvalitnejšie tímy budú nastupovať hráči, ktorí nepatria do základu a tie sa budú následkom toho prepadávať. A to je len špička ľadovca. Tvorcovia si pritom tieto problémy veľmi dobre uvedomujú a pripravujú i patch, ktorý ich má odstrániť, no v týchto chvíľach ešte stále nebol vydaný.

Sériu FIFA inak osobne beriem v prvom rade ako arkádu. Som zvyknutý, že lopta ide tam kde jej rozkážem a že sa nejedná o realistický simulátor futbalu. Pokiaľ sa na toto naladíte aj vy, v zásade vás hrateľnosť ako-taká nemá čím sklamať. v EA v podstate iba zdokonaľujú dlhodobo funkčný koncept a z tohto pohľadu sa nedá čo vytýkať ani novému dielu. Grafická stránka je výborná, atmosféra na ihrisku je skutočne skvelá a dokáže navodiť príjemné pocity u nejedného fanúšika tohto kolektívneho športu. Umelá inteligencia síce stále nie je bez chyby, no oproti vlaňajšku si zase o niečo polepšila, najmä čo sa týka bránenia. Brankári chytajú pre zmenu subjektívne o niečo horšie, no to je v tomto prípade asi plus. No v konečnom dôsledku to vychádza i tak narovnako.

Byť či nebyť?

Aká je teda FIFA 20? Ako sa hovorí, sto ľudí sto chutí. Čisto po futbalovej stránke ide asi o najlepší ročník vôbec, ktorý prináša niekoľko vcelku podstatných noviniek. Osobne mi herne vyhovoval, no súčasne je pravdou, že skutočne podstatných noviniek tu nie je veľa a k tomu treba prirátať fakt, že tento rok až nečakane veľa módov trpí menej závažnými, no i závažnejšími problémami. Dá sa očakávať, že v EA všetko časom vychytajú, no i tak si vývojári zaslúžia varovný prst. Režim Volta každopádne stojí za to a ide o naozaj príjemné spestrenie. No ak vás vyložene neláka a máte predchádzajúci ročník, je otázne, či má pre vás nový diel zmysel. Najlepšie ak sa rozhodnete sami.

FIFA 20 - Privítajte pouličný futbal
FIFA 20 prináša i tentoraz kvalitný futbalový zážitok, ktorý oživuje nielen atraktívny režim Volta, ale aj nový spôsob zahrávania priamych kopov a penált. Zásadných zmien však nie je veľa a poväčšine ide o úplne identický zážitok ako vlani, čím tento rok na konkurenciu nestačí.
  • Režim Volta Football
  • Niekoľko príjemných zmien oproti predchádzajúcemu ročníku
  • Stále výborná atmosféra na ihrisku