Už dva roky prešli od vydania posledného dielu dlhoročnej hernej série WRC, respektíve celým názvom World Rally Championship. Minulý mesiac však fanúšikovia benzínu, štvorkoliek a lesných ciest dostali darček – pokračovanie s číslovkou osem. S vylepšenou grafickou i fyzikálnou stránkou prichádza WRC 8: FIA World Rally Championship súperiť o obsah našich peňaženiek – a trošku vás navnadím – zaslúži si to už len za výborný kariérny mód.

Recenzovaná verzia: PS4

Pretekanie s časomierou na nespevnenom povrchu a s autom, ktoré nikdy nemalo mať taký výkon, aký má, nie je pre každého. Toto nie je svet Need for Speed, kde sa môžete spoľahnúť na nerozbitnosť vášho auta, toto je tvrdý svet rally, kde sa žiadna chyba neodpúšťa. Členité okolie vozovky, premenlivé počasie a v neposlednom rade deštrukčný model vozidla hrajú proti vám. A často sa s nimi spolčí aj vaša hlava.

WRC 8 sa snaží hrať na strunu simulácie, avšak pri zapnutých asistentoch a nižšej obtiažnosti je hrateľnejšia než jej najväčší konkurent od Codemasters, DiRT 2.0. Aby to bolo každému jasné – aj keď World Rally Championship nie je tou najčírejšou simuláciou správania sa rally špeciálu na nespevnenom povrchu, nie je to jednoduchá hra. Správanie súperov sa výrazne líši od nastaveného stupňa obtiažnosti, ale správanie vozidla je vyslovene vo vašich rukách a garantujem vám, že ste už zažili príjemnejšie veci. Nestabilný povrch a veľa koní pod kapotou jednoducho smrdia problémom v každej zákrute a hra výrazne otestuje vašu trpezlivosť.

WRC 8 tradične, prichádza s viacerými hernými módmi, ktorých nepísaným kráľom je ten kariérny. Titul kopíruje oficiálny ročník 2019 skutočného seriálu so 14 pretekmi v rôznych krajinách, a to rovno v troch kategóriách: Junior WRC, WRC 2 a WRC. Jednotlivé časové skúšky sú pritom desivo autentické, nielen graficky, ale i svojou náročnosťou a dĺžkou. Pripravte sa na 20-minútové preteky, ktoré sú výdatnou skúškou sústredenia i vašej presnosti.

Jazdecký život si však môžete výrazne spríjemniť ideálnym nastavením vozidla a ovládania. Musíte však investovať výraznú porciu hodín do testovania toho, čo vám skutočne vyhovuje a čo je len vaša intuícia. Nebude prekvapením, ak sa po správnom nastavení vozidla vaše časy zlepšia o niekoľko sekúnd – čo v kontexte niekoľko minútových časových skúšok môže znamenať drahocenné pozície.

Svoju náročnosť hra predvedie hneď v úvodnej úlohe kariérneho módu. Dostanete do rúk výrazne poškodené auto, v noci a vo výdatnom lejaku. Jedinou úlohou je doraziť po najbližší, niekoľko minút vzdialený, checkpoint. WRC 8 vás tak pripravuje na to najhoršie, čo môžete zažiť. Inak štartujete v seriáli Junior  WRC s relatívne pomalým vozidlom a takmer žiadnym tímom. Vybrať si môžete len identitu tímu, keďže vozidlá majú všetci rovnaké – Ford Fiesta v špeciálnej úprave. V kariérnom móde totiž získavate nielen vylepšenia vášho vozidla (veľmi podobne ako v F1 2019), ale popritom si pre každý pretek skladáte tím, ktorý s vami vyráža na cesty.

V závislosti od financií potom najímate lepšieho meteorológa (budete mať presnejšiu predpoveď), šikovnejšieho mechanika (opraví viac a rýchlejšie) až po finančného riaditeľa, ktorý zabezpečí vyššie odmeny. Na všetkých pritom pôsobí únava, a tak musíte mať širokú základňu potenciálnych “zamestnancov”. Úspechy vás posúvajú nahor, ale veľmi ľahko vás váš tím aj vyhodí po sérii nevydarených pretekov. Kariéra je preto napínavá, schopnosti vášho tímu rastú každým pretekom, ale to aj náklady na opravu auta. Robíte tak nielen manažérske, ale aj finančné rozhodnutie s jediným cieľom – doraziť do cieľa v čo najkratšom čase. Navyše, počet pokusov zajazdiť si jednotlivé časové skúšky opakovane je obmedzený, v hardcore móde dokonca nulový. Ak auto v kariérnom režime “načnete” alebo seriózne nabúrate, po preteku za všetky opravy musíte zaplatiť. A tak sa môže stať, že zarobíte menej, než vás stojí spojazdnenie auta. Bolestivé, ale naučí vás to nehľadať skratky tam, kde nie sú.

Po grafickej stránke nie je WRC8 to najlepšie, čo môžete vo virtuálnom pretekaní vidieť. Napriek tomu však vývojárom záležalo na detailoch, a tak hra vyzerá uveriteľne a autenticky. Kvapky dažďa či snehové vločky miznú pred vašimi očami, ktoré neraz oslepí ostré slnko za horizontom. Celkovo tu dynamika počasia funguje výborne a neraz prekvapí vás, aj obuté pneumatiky. Poteší aj prepracované okolie trate, ktoré je výrazne členité a neodpustí jedinú jazdeckú chybu. Zabudnite na občasné výlety z trate, ktoré nespôsobia časovú ujmu. V závislosti od zvolenej obtiažnosti máte na návrat len niekoľko sekúnd, inak nasleduje respawn a časová penalizácia. Tú “schytáte”, aj keď o automatizovaný respawn požiadate vy.

Okrem kariéry si, samozrejme, môžete ktorúkoľvek trať vyskúšať aj len tak pre radosť v režime Quick Play či simulovať štandardnú sezóny v kategórii, ktorú si vyberiete. Trénovať môžete hneď v dvoch módoch: v “otvorenom” meste považovanom za testovaciu zónu alebo vykonávaním tréningových úloh na uzavretej trati. V oboch módoch si môžete vybrať želané počasie i vozidlo, a to vrátane kategórie bonusových, ktorá ukrýva historické kúsky ako Lancia Fulvia či Stratos. Pre nadšencov online zápolenia sú k dispozícii obmieňajúce sa týždňové výzvy, ale aj možnosť zahrať si rýchlu hru v konkrétnej miestnosti. Samozrejme, nechýba ani ESport Challenge. A v dnešnej dobe obzvlášť poteší prítomnosť Split screen módu, kde si môžete vo dvojice pomerať jazdecké schopnosti na rozdelenej obrazovke. Súper sa pritom javí ako priehľadné vozidlo a grafická stránka hry v tomto móde nijako netrpí.

Hru som otestoval aj na kombinácii volantu Logitech G29 a profesionálneho playseatu. Podobne ako pri najväčšom konkurentovi v podobe DiRT 2.0, aj WRC8 spôsobí, že vaše šoférske sebavedomie poklesne. Na ovládanie si treba zvyknúť a investovať hodiny jazdenia do identifikovania správnej senzitivity, dead zóny volantu a podobne. V každom prípade, krútenie volantu a ovládanie pedálov pridáva hre úplne iné “grády” a ako zážitok to môžem len a len odporučiť.

Čierny bodík a poriadneho UX dizajnéra k tomu by si v štúdiu Kylotonn zaslúžia za niektoré veľmi nemotorne navrhnuté menu. Prioritou zrejme bolo ovládanie pre PC platformu, o to horšie to následne vyzerá na konzolách. Vybrať preferované vylepšenie vozidla/tímu v kariérnom móde je tvrdá skúška nervov. Ide o detail, ktorý trošku strpčuje celkový zážitok z hry. Po zvukovej stránke titul prináša autentické kvílenie upravených motorov, veľmi dobre nahovoreného navigátora a zopár menej známych hudobných nahrávok v menu. Niet čo vyčítať, ale ani sa pre čo nadchnúť.

V štúdiu Kylotonn (KT Racing) už roky odvádzajú výbornú prácu a dôkazom je aj najnovší diel World Rally Championship. Mnoho menších i väčších vylepšení v porovnaní s predchádzajúcimi dielmi robí z WRC 8 jednoznačne najlepší diel série. Konkurencia v tomto segmente však vplyvom času a úsilia v Codemasters stúpla. Napriek tomu, že hra sa navonok tvári ako tvrdá simulácia, dokáže odpustiť aj mierne amatérske zaobchádzanie. Na titul najlepšej rally hry na trhu však WRC 8 niečo chýba. A nie je to len absencia širšej palety vozidiel spomínaná vyššie. Pre skutočných hardcore hráčov či majiteľov volantov a pedálov je tento diel nevyhnutnosťou. Ostatní musia rátať s výdatnou časovou investíciou, inak budú sklamaní.

WRC 8: FIA World Rally Championship - Rally, ktorá spôsobuje závislosť
WRC 8: FIA World Rally Championship prichádza s výraznými grafickými vylepšenia a do detailov prepracovaným kariérnym módom, ktorý je mimoriadne chytľavý. Hre však chýba väčší výber vozidiel a viac citu by si zaslúžilo ovládanie jednotlivých menu, ktoré je s ovládačom trochu nemotorné. Napriek tomu ide o elitné rally pretekanie vo virtuálnom priestore a kto má rád kombináciu nespevneného povrchu a ručnej brzdy, ten si celkom určite príde na svoje.
  • Dôraz na detaily v grafickom zobrazení
  • Kariérny mód je chytľavý a návykový
  • Detailné nastavenia auta aj ovládania
  • UX v menu by si zaslúžilo výrazne prepracovať
  • Málo rozličných vozidiel v hre
0%

Hráč od čias počítačov 486 a hier ako Fifa 1993. Po PC ére si na staré kolená splnil sny o PS4 a dnes dobieha všetko zameškané. Obľubuje športové a automobilové hry, nepohrdne však ani dobrou akciou z prvej či tretej osoby. Roky profesionálne písal pre PC.sk, automix.sk a OKO Časopis.