Už sú to dva roky, čo svetlo sveta uzrel titul The Surge od nemeckého štúdia Deck13 Interactive. Hoci sa vývojári zviditeľnili medzi hráčmi už hrou Lords of the Fallen, až s The Surge sa im podarilo zaznamenať solídnejší úspech. A hoci ich “sci-fi Dark Souls” bola podarená hra a tešila sa obľube medzi hráčmi, na špičku žánru predsa len po kvalitatívne stránke tento počin nedosiahol. Teraz to však vývojári skúšajú opäť s pokračovaním, ktoré nesie jednoduchý názov The Surge 2.

Prvý diel The Surge bol pre mnohých priaznivcov “soulsoviek” príjemným osviežením. Konečne totiž niekoho napadlo, že hardcore akčné RPG nemusí mať vyložene historické, prípadne fantasy zasadenie, ale môže sa presunúť aj smerom vpred, a teda do budúcnosti. Tento nápad, našťastie, zafungoval. K tomu sme dostali zaujímavý prvok v podobe odsekávania jednotlivých častí tela, čo dohromady s pomerne atraktívnym zasadením dávalo hráčom k dispozícii Souls hru, ktorá bola aspoň v niečom odlišná. Fanúšikovia však mali pri prvej hre výhrady voči chybičkám, ktoré autori chceli v pokračovaní odstrániť. Podarilo sa?

Jericho City má problém

Hoci je The Surge 2 sequelom a odohráva sa po udalostiach, ktoré sa udiali v prvej časti, vôbec sa nemusíte obávať toho, že by ste sa kvôli tomu strácali v príbehu. Je pravdou, že vďaka znalostiam predchodcu vám budú niektoré veci jasnejšie, avšak to podstatné vám hra povie. Ak ste teda z hocakého dôvodu nehrali predchodcu a pokračovanie vás láka, pokojne sa naň môžete vrhnúť, o nič zásadné v tomto ohľade neprídete.

Aby som však prešiel k podrobnostiam. V úvodnej prestrihovej scéne sledujeme, ako sa nad Jericho City zrúti lietadlo, v ktorom sa nachádza i hlavná postava. Toto nešťastie prežijete iba vy, avšak následkom pádu a zranení upadnete na dva mesiace do kómy. Po prebudení trpí hlavná postava amnéziou a ako zisťuje, situácia v Jericho City vôbec nie je priaznivá. Aby toho na hlavnú postavu nebolo málo, okrem straty pamäte a zmätku všade naokolo začne postava trpieť vidinami. V nich sa objavuje dievča menom Athena, no aký to má význam už musíte zistiť sami. Napriek tomu, že takto môže zápletka pôsobiť celkom dobre, príbeh vôbec nie je dôvodom, prečo si The Surge 2 zadovážiť. Ostatne, to však platí aj pri množstve ďalších Souls hier.

Týmto však nechcem povedať, že by zhruba 20 hodín dlhý príbeh bol vyložené zlý, to nie, avšak svojou pútavosťou sa nachádza niekde vo vodách priemeru. Máme tu záchranu mesta, tajomné vidiny, spiknutie, smrtiacu chorobu, ktorú spôsobujú malé mechanické čiastočky Nanity, no ani to autorom nestačilo na to, aby zápletku poňali naozaj zaujímavo.

Dovidenia Warren…

Kto hral prvý diel The Surge tak vie, že hra mala vopred danú hlavnú postavu – invalida menom Warren, ktorý však za pomoci exoskeletu dokázal opäť chodiť. A nielen to. V pokračovaní však toto už neplatí. Warren je preč, keďže išlo o maximálne nezaujímavú postavu, pričom teraz je na vás, akého hlavného hrdinu, respektíve hrdinku si vytvoríte. Možnosti prispôsobenia sú pomerne rozsiahle, no i tak som mal pocit, že nech sa snažím akokoľvek, vždy vytvorím nie tak úplného “sympaťáka”. Na tom určite má podiel grafické spracovanie, no k nemu sa dostaneme až neskôr. Síce nejde o žiaden veľký problém, no po skúsenostiach s prvou hrou som čakal, že aspoň v pokračovaní budem mať k dispozícii postavu, s ktorou sa mi aspoň trochu podarí stotožniť. Možno to vyjde do tretice…

Zamieriť a odseknúť

Už prvý diel The Surge ponúkal hráčom zaujímavé osvieženie “štandardnej” Souls hrateľnosti. V jadre ide stále o hardcore akčné RPG, no Deck13 zakomponovali do hry možno odsekávať nepriateľom jednotlivé časti tiel. A tento prvok, samozrejme, nechýba ani v pokračovaní. Pokiaľ sa domnievate, že ide iba o nejakú hlúposť, ktorá umožňuje autorom zakomponovať do hry krvavé zakončovacie animácie, tak ste vedľa. Áno, tie krvavé animácie tu nájdete, avšak odsekávanie je veľmi dôležitou súčasťou hrateľnosti, pretože práve týmto spôsobom získavate novú zbroj. Hoci si tým súboj urobíte náročnejší, pretože daná časť tela je obrnená, no o to väčší bonus a pocit zadosťučinenia následne získate.

Ostatne, súbojový systém postavený na odsekávaní častí tela bol “highlightom” prvého dielu, a preto sa nemožno čudovať tomu, že je hlavnou hviezdou aj v pokračovaní. Zaujímavosťou súbojového systému je novinka – odrážanie útokov nepriateľov. Ak patríte k defenzívnejšie orientovaných hráčom podobných hier, určite vám tento prvok príde vhod. Ja osobne som síce radšej využíval uskakovanie, avšak 100 ľudí, 100 chutí.

Dôležitým prvkom hrateľnosti je energia a najmä jej manažment. Vašu postavu si totiž prispôsobujete za pomoci implantátov a mechanických vylepšení, no každý jeden takýto “bonus” potrebuje určitú energiu. Samozrejme, množstvo dostupnej energie sa vám zvyšuje tým, ako svoju postavu levelujete za pomoci Techšrotu (miestna mena), no vždy budete musieť s dostupnou energiou hospodáriť. Čo sa týka množstva vylepšení, tak tu núdza o variabilitu naozaj nie je. Podobne sú na tom aj zbrane, ktorých je v hre dostatok a každý hráč si bezpochyby nájde svojho favorita. Počítať nutno aj s tým, že jednotlivé zbrane vyžadujú odlišný prístup, no to nie je nič nové a ani prekvapujúce.

Na svetle sveta

Medzi najväčšie problémy prvého dielu patril level dizajn a nezaujímavé a často jednotvárne prostredie výskumného strediska CREO. Tu, našťastie, vypočuli vývojári pripomienky zo strany fanúšikov a až na niekoľko oblastí sa tento raz pohybujete po otvorených priestranstvách miesto po klaustrofobických chodbách. Vítaná zmena. Samotné mesto Jericho na tom nie je po dizajnovej stránke vôbec zle a vďaka tomuto zlepšeniu na hráčov čakajú aj naozaj zaujímavé momenty a oblasti. U mňa v The Surge 2 vyhral park, kde sa nepriatelia maskujú a využívajú výhody tohto prostredia vo svoj prospech.

Prostredí je tu, samozrejme, viacero a určite si ich užijete dosýta, najmä ak budete mať chuť a záujem plniť úlohy, ktoré pre vás majú pripravené NPC postavy. Za svoje putovanie hrou ich stretnete pomerne veľa, pričom vďaka týmto úlohám trochu viac spoznáte herný svet a odhalíte viac o jednotlivých postavách. Väčšina úloh spočíva v tom, že máte niekam prísť, nájsť čo je potrebné a následne to priniesť späť. Variabilita by mohla byť predsa len lepšia, no na druhej strane, ide o akčné RPG postavené v prvom rade na súbojoch, takže je asi naivné očakávať od vedľajších úloh niečo viac.

Bez posunu vpred

Azda najviac som bol prekvapený z toho, ako hra vyzerá. Grafická stránka totiž aspoň v prípade verzie pre PlayStation 4 Pro nie je žiadne terno. Na výber je z dvoch možností – buď dáte prednosť o niečo krajšej grafike, alebo potom 60 snímkom za sekundu. Ja som si vybral krajšiu grafiku, no ani tak nemôžem povedať, že by som bol spokojný. V roku 2019 sú už nároky na kvalitu grafiky vyššie, než tomu bolo pred dvoma rokmi. Príde mi totiž, že vývojári svoj interný engine od prvého dielu The Surge takmer nikam neposunuli. Občas narazíte na pekný detail, no vzápätí vám do očí doslova udrie textúra v naozaj nízkom rozlíšení a počítať musíte aj s prelínaním textúr.

Hra ma svojim vizuálom síce neurazila, no ani nenadchla. V tomto prípade ide o nadpriemer, čo je škoda, pretože hra by si predsa len zaslúžila krajší a modernejší grafický kabátik. Už minule som si sťažoval na hudobný sprievod, pretože melódie boli nevýrazné a jednotvárne. To platí aj v prípade The Surge 2, takže sa nemožno tešiť na nejakú melódiu, ktorá vám utkvie v pamäti a budete mať chuť si ju neskôr vyhľadať a vypočuť aj samostatne.

O niečo lepšie, no stále je kam napredovať…

Z predošlých riadkov sa vám mohlo zdať, že som k The Surge 2 prísny, no v prvom rade som chcel poukázať na veci, ktoré by vás mohli nepríjemne zaskočiť, pretože chyby tu jednoducho sú. Na druhej strane je tu skutočne vynikajúci súbojový systém, množstvo zbraní, veľa možností ako si prispôsobiť svoju postavu, zaujímavejšie prostredie, no nechýba ani dostatok vedľajších úloh, bossov a druhov nepriateľov, vďaka čomu je The Surge 2 lepšou, prepracovanejšou a zábavnejšou hrou, než bol jej predchodca. K tomu je tu veľmi príjemný bonus v podobe českej lokalizácie, takže si hru užije každý jeden hráč. Najviac zamrzí nevyužitý potenciál príbehu a grafika, ktorá sa od predošlej hry veľmi neposunula.

Napriek mojim výhradám som si tých zhruba 30 hodín strávených s The Surge 2 užil. Deck13 opäť ukázali, že “soulsovky” robiť vedia, no zatiaľ nevedia svoje počiny obrúsiť o všetky nedokonalosti. Sú však na dobrej ceste a ak sa budú i naďalej zlepšovať, o niekoľko rokov môžu mať FromSoftware slušného konkurenta. Zatiaľ je však nemecký tím skôr v pozícii učňa, no to vôbec nevadí, pretože ich najnovší pokus The Surge 2 je zábavné hardcore akčné RPG, ktoré môžem napriek spomínaným chýbam fanúšikom podobných hier odporučiť.

The Surge 2 - Na potulkách v Jericho City
The Surge 2 napravuje niektoré chyby svojho predchodcu, no vývojári z nemeckého štúdia Deck13 sa ešte stále nevedia zbaviť všetkých problémov. Napriek tomu je ich najnovší počin zábavný a fanúšikom "soulsoviek" sa dá odporučiť. Síce nie bez výhrad, ale chybu s týmto titulom určite neurobíte.
  • Vynikajúci súbojový systém
  • Omnoho otvorenejšie a variabilnejšie prostredia ako v predchodcovi
  • Množstvo zbraní a upgradov