Simulácia futbalu vo virtuálnom svete ešte nikdy nebola taká presná a lopta taká reálna. Zabudnite však na licencované mená klubov, i na komentár počas zápasu. Legendárny futbal je tu opäť, a to rovno s novým názvom a slušnou porciou noviniek. Ako u nás obstál eFootball PES 2020?

Herná séria Pro Evolution Soccer prináša už roky na naše obrazovky najreálnejšiu simuláciu futbalu na svete. Ročník 2020 sa chce viac zamerať na online hranie a tak k jeho názvu pribudlo slovíčko eFootball. Ostáva nám iba veriť, že časom nevytlačí skratku PES z názvu definitívne.

Virtuálny futbal prišiel v novom šate – zmenilo sa logo, ikona, hlavné menu aj pribudlo aj viacero prehľadov pri detailoch hráčov. Obsahovo však ide o starú známu hru, ktorá ponúka niekoľko známych herných módov, takže tu novinky nehľadajte. Nové obrazovky vyzerajú moderne, sú farebné, obsahujú krásne grafy a kvalitatívne porovnania. Pribudli aj náhľady výzoru hráčov, a tak nový PES vyzerá hneď na prvý pohľad atraktívnejšie.

eFootball PES 2020 | somhrac.sk

eFootball PES 2020 opäť prichádza bez oficiálnych licencií na mená hráčov a klubov, ktoré si tradične ukoristilo EA pre svoj titul FIFA 2020. V Konami však zapracovali, na čom mohli, a tak v hre nájdeme napríklad exkluzívne licencovaný klub Juventus Turín, plne licencovanú Sériu A či Arsenal Londýn a niekoľko ďalších partnerských klubov. Rovnako sú plne licencované aj nižšie európske súťaže, ligy z Južnej Ameriky či Ázie. Chýba však nemecká liga a názvy britských klubov dostali novú príponu za oficiálne meno – B. Ťažko povedať, či je tento boj o licencované používanie názvov komický alebo tragický, pretože fanúšikovský patch dá dozaista už čoskoro všetko poriadku. Aj keď tá zvučka Ligy majstrov v hre jednoducho chýba.

Z hľadiska herných módov neprišlo v novinke k žiadnym zásadným zmenám. Opäť si môžete zahrať legendárny Master League mód, v ktorom začínate s tímom podpriemerných hráčov v druhej lige. V hre sa štandardne opakujú staré známe mená hráčov, a tak si verní fanúšikovia prídu na svoje. Do tohto módu každopádne pribudla zaujímavá novinka. Manažérsku kariéru totiž začínate ako jeden z výberu bývalých futbalových legiend. Mená ako Roberto Carlos či Matthäus v hre potešia, sú detailne graficky spracované a pridávajú režimu Master League nový charakter. Mimo tohto módu a online pripojenia si samozrejme môžete zahrať ľubovoľnú ligu proti umelej inteligencii či šampionát národných družstiev. Samozrejme, nájdete tu aj inak pomenované náhrady Ligy majstrov či Majstrovstiev sveta.

Ako sa dá vyčítať zo zmeny mena, séria Pro Evolution Soccer sa chce viac sústrediť na online zápolenie. Pod ikonou eFootball v hlavnom menu hry sa teda nachádza hneď niekoľko možností, ako si zahrať virtuálny futbal s niekým z opačnej strany planéty. Účastniť sa môžete online divízií, medzi ktorými sa posúvate v niekoľko zápasových kolách, pričom využívate iba oficiálne súpisky prítomných družstiev. Váš rank rastie a súperi sú lepší a lepší.

Pre kreatívnejších je tu mód myClub, v ktorom hráte s vlastným tímom plným hviezd. Teda, záleží na vašej šikovnosti. Získané body totiž premieňate za virtuálne balíčky s hráčmi, ktorí pre vás majú limitovanú životnosť 10 zápasov. Systém známy aj z konkurenčnej FIFA pod menom FUT je mimoriadne chytľavý hlavne kvôli pravidelne aktualizovanému novému obsahu. Každých sedem dní si môžete zahrať nový zápas/šláger týždňa (naposledy AC Miláno vs Inter Miláno) s vašou virtuálnou súpiskou, aby ste nakoniec získali niektorého z oficiálnych hráčov.

Okrem zápasu týždňa sa však môžete zúčastniť aj viac zápasových online turnajov s vysokým bodovými odmenami a špeciálnymi hráčmi. Pozitívom tohto módu je aj možnosť získavať tak podstatné body aj hrou proti umelej inteligencii, nie len online. Jednu z dvoch prítomných mien viete nakúpiť aj za skutočné peniaze, čo môže progres v budovaní mužstva snov výrazne urýchliť. A tak sa stáva, že už v úvodných kolách nastúpite proti súperovi so sureálnym útokom Beckham, Salah, Ronaldo, a v tejto situácii vám nepomôže ani Messi, ktorý je ako dočasný bonus súčasťou Legends edície.

eFootball PES 2020 | somhrac.sk

Kto chce zažiť, ako asi vyzerá kariéra profesionálneho futbalistu-jednotlivca, použije mód Become a Legend, ktorý takúto cestu simuluje. Začať môžete s vymysleným charakterom, ale napríklad aj takým Milanom Škriniarom v drese Internazionale. Ovládať jediného hráča na ihrisku chce úplne iné zmýšľanie i ovládanie hry, vie sa však odmeniť pomerne zaujímavými situáciami.

Grafické zobrazenie hráčov medziročne určite získalo na kvalite. Predovšetkým licencovaní hráči, mužstvá a štadióny sú neskutočne detailné, viditeľne narástol počet polygónov všetkých modelov. Hráči síce teraz vyzerajú o niečo plastickejšie, získali však predtým nevídané detaily. Škodou je, že “tuctoví” hráči z menej známych líg a tímov sú na prvý pohľad mimoriadne generickí.

Lopta! Páni moji, virtuálny futbal hrám roky, ale také dokonalé spracovanie fyziky lopty som ešte na obrazovkách nevidel. V žiadnej sérii. Ak sa pohľadom sústredíte len na ňu, ťažko odlíšite či ide o reálny futbalový prenos, alebo o videohru. Lopta rotuje a odráža mimoriadne reálne. Hráči majú v závislosti od vlastnej kvality problém s jej spracovaním a ani jednoduché nahrávky nemusia skončiť slávne. Hlavne ju držať čo najďalej od vlastnej šestnástky, tam sa totiž odráža ako Plačkovej auto na mieste pre hendikepovaných.

eFootball PES 2020 | somhrac.sk

Jej pohyb dokážete predpovedať, ale aj tak do posledného momentu neviete, či situácia dopadne podľa vašich predstáv. Dlhé krútené diagonály naprieč ihriskom vyzerajú neuveriteľne, ale na ich spracovanie potrebujete nadpriemerných hráčov. Strely z diaľky zväčša skončia presne tam, kde majú – vedľa brány. Pro Evolution Soccer miestami pripomína futbalový taktický simulátor. Góly tu nikdy nepadali ľahko, a inak to nie je ani v najpokročilejšom evolučnom pokračovaní.

Hra je úplne čerstvá, a tak obsahuje aj chyby. Všimnete si ich predovšetkým ako fantómové textúry pri opakovaných záberoch. O grafickú dokonalosť tomuto titulu naozaj nejde, ostatné snáď čoskoro opravia pripravované aktualizácie.

Nedá mi nespomenúť dnes už azda legendárnych komentátorov, ktorí sú rokmi jednou z najväčších slabín celej série. Nie, ani ročník 2020 nepriniesol zmenu, a tak opäť zažijete 40 rýchloopočúvateľných fráz dookola. Niektoré sa nebudú týkať vášho zápasu, iné dokážete predpovedať so železnou presnosťou. Je to škoda, pretože vhodným komentárom by virtuálne zápolenie získalo na náboji, takto je z toho opäť vlastný gól. Situáciu zachraňuje aspoň kvalitný hudobný sprievod v menu.

Medzi negatíva ešte radím pomerne zdĺhavé párovanie súperov v jednotlivých online módoch. Mimo tých najpopulárnejších ako Match of the week sa na vhodného protihráča načakáte. Občas až niekoľko minút.

Pochváliť musím optimalizáciu náročnosti hry. Zatiaľ čo Pro Evolution Soccer 2019 dokázal pravidelne roztočiť PlayStation 4 do najvyšších otáčok na dlhé minúty, nový ročník toto správanie výrazne redukoval. Pri spustení zápasu ešte konzolu budete počuť, ale potom sa upokojí na únosnú mieru a vy sa môžete sústrediť na futbal.

Pre fanúšikov série je nový diel povinnosťou, a som si takmer istý, že s medziročným pokrokom budú spokojní. Kto ešte nemá v knižnici žiaden Pro Evolution Soccer, eFootball PES 2020 mu musím odporučiť, pretože reálnejšiu simuláciu futbalu si inde nezahrá.

eFootball PES 2020 - Kráľ je späť s novým menom
Nové meno našťastie nezmenilo smerovanie hernej série, ale ani so sebou neprináša výrazné revolučné zmeny. eFootball PES 2020 je evolučným ročníkom s mnohými vylepšeniami a prináša vylepšenú grafiku, takmer dokonalý fyzikálny model lopty a nové detailné prehľady v menu. Orientuje sa najmä na online hranie, ale pritom si zachováva aj Master League mód.
  • Fyzikálne najdokonalejšia lopta vo virtuálnom priestore
  • Režim myClub s legendárnymi hráčmi ako Ronaldinho alebo Beckham
  • Výrazne prepracované detaily postáv i štadiónov a pritom optimalizovaná náročnosť hry