2K Sports už rok čo rok vydávajú veľmi úspešnú športovú sériu NBA 2K. Ide v prípade NBA 2K20 iba o nevyhnutné aktualizácie súpisiek, alebo sa dočkáte aj niečoho, čo opodstatňuje prémiovú cenovku?

Koniec sezóny 2018/19 sa v zámorskej NBA niesol v duchu obrovských zmien na prestupovom trhu. Či už ide o Lakers a ich akvizície v podobe Anthonyho Davisa (ktorý je aj na samotnej obálke hry) a Cousinsa, náhly vzostup Brooklyn Nets a Los Angeles Clippers, alebo len menšie rošády v kluboch ako Indiana Pacers alebo Houston Rockets či Toronto Raptors. Golden State Warriors možno konečne stratí trón, aj keď šampiónmi sa stali hráči Toronta. Ak ste fanúšikmi basketbalu, určite ste sa nenudili a nová sezóna prináša mnoho otáznikov. Tieto zmeny, samozrejme, zachytáva aj tohtoročný basketbal z dielne Visual Concepts, takže minimálne na poli súpisiek je o zábavu postarané. A ide teda len o aktualizované súpisky? Určite nie.

NBA 2K20 tvoria dve nosné časti tak ako v minulosti. Ide o samotný basketbal a to ostatné okolo, ktoré vás motivuje k ďalšiemu hraniu. Medzi to ostatné už tradične patrí hlavný ťahák (a to hlavne v Amerike) režim MyCareer, kde si vytvoríte svojho avatara a prežijete s ním príbehové dobrodružstvo v podobe vzostupu na vrchol. Mojím obľúbeným zostáva stále MyTeam mód, kde zbierate kartičky a svoju zbierku porovnáte s inými súpermi. Ak preferujete prevažne hru proti počítaču, tak MyLeague je vašou voľbou. V každej z týchto oblasti prišlo k renovácii, či už kozmetickej, alebo hernej.  Ako v minulosti aj tento rok ostáva Play Now len do počtu, a predstavuje rýchlu hru.

Začnime od konca módom MyLeague. Ten tvorí hlavná časť MyGM vo verzii 2.0. Zvyšok zastrešuje klasická ligová sezóna, ktorú si zahráte podľa skutočnej predlohy, alebo s vašimi nastaveniami. Novinkou je sezóna-dynastia basketbalu WNBA. Na jej čele vás Candince Parker prevedie aj touto menej populárnou ligou ženského basketbalu. Hlavnou náplňou však stále ostáva MyGM. Váš avatar prevezme rolu trénera, s ktorým preberiete kontrolu nad hociktorým z mužstiev NBA a podľa zvolenej obtiažnosti budete bojovať 5 až 15 sezón o bodové hodnotenie a odmeny. Hlavným zásahom tvorcov je donútenie hráča nesimulovať zápasy čo je tak trochu dvojsečná zbraň. Na jednej strane je to zaujímavejšia “každodenná” náplň a hĺbkové prepracovanie vašich možností, na druhej nemožnosť preskakovať v čase vpred bez postihov.

K nesimulovaniu prispievajú akčné body, ktoré musíte denne utrácať na rôzne akcie, ako prácu s komunitou, rozpravu s hráčmi a trénermi, plnenie úloh, a podobne. To vám následne zvyšuje vašu úroveň. Vášho kouča zlepšíte schopnosťami rozvrhnutými do podoby päťcípeho pavúka. Ten sa delí napríklad na skauting, upravovanie financií, zariadení alebo vyjednávacie schopnosti potrebné pre prácu s hráčmi. Čo vám pridáva bonusy pri týchto akciách. Prepracovaná bola chémia a morálka, ktorá je detailnejšia. Ak ich dostanete na požadovanú úroveň, odomknú sa vám nové možnosti. K tomu vylepšujete tím a plníte úlohy od vedenia a snažíte sa vyhrať všetko čo sa dá. Tento režim je skutočne prepracovaný a ak vás bavil v minulosti, bude vás teraz baviť omnoho viac, ak máte trpezlivosť na dlhé sezóny. No hlavne sa budete musieť svojmu tímu naozaj venovať.

MyCareer mód je opäť hlavným ťahákom ročníka. Novinkou je prepracovaný editor tvorby postavy, kde dokážete nastaviť snáď úplne všetko na výzore vášho avatara. Pokrivkáva trochu tvorba postavy zo skenov, ale aj ten si viete nakoniec upraviť. Tvorbu hráča viete potom smerovať k predlohe niektorej z hviezd, takže ak chcete svojho KDho, viete či idete správnym smerom. Na príbehu spolupracoval samotný King James. Skôr ako o majstrovské dielo však ide len o marketing a zjavne sa takto LeBron pomaly ale isto tlačí do Hollywoodu. V príbehu uvidíte mnoho hviezd z NBA, ktoré však len sem tam utrúsia vetu. Jeho podanie v minulých rokoch nikdy nebolo nič extra, a vlastne nie je ani teraz. Opäť preberiete rolu neznámeho hráča, ktorý sa šplhá na vrchol a prejde si vysokou školou, draftom, prvými skúsenosťami s agentmi, marketingom a tak podobne. Trochu nešťastne pôsobí to, že ešte predtým než prerazí, tak sa pozná s hviezdami zo samotnej NBA. Verte mi, ak by vás na tréning pozval samotný Kawhi Leonard, alebo Kemba Walker, asi by ste nemali problém riešiť či budete vôbec draftovaný. Dávno by ste bola hviezda, tak ako napríklad bratia Ballovci ešte pred vstupom do ligy.

Na samotné dianie však nemáte žiaden vplyv, a vaša snaha ústi len do získania zlatej VC meny. No aspoň v takto plytkej rovine si možno predstaviť čo prežívajú samotní hráči pred vstupom do ligy. Vyzdvihnúť v tomto klišé musím dialógy a skutočné dobre prepracovanú mimiku a animácie postáv. Pomáhajú v tom aj šikovní herci na čele s Idrisom Elbom. Je vidieť, že v 2K síce vzali rokmi obitý a slabý príbehový koncept (ktorý bol naposledy ako tak dobrý pred 4 ročníkmi v 2K16), ale dokázali ho posunúť na vyššiu úroveň. Príbehová zložka sa neskôr pretaví do MyPark, kde sa porovnáte s inými súpermi. Opäť priebehom času postupne zlepšujete svojho basketbalistu v jeho schopnostiach a aj v jeho vybavení. A opäť je to o tom istom. Buď pustíte perie z peňaženky alebo budete musieť hre venovať enormne veľa času.

Len pre predstavu – v minulom ročníku vás vylepšenie hráča na hodnotenie 99 mohlo stáť približne 820 hodín (a približne 82 mil. VC), a aj to len v prípade, že začnete na hodnotení 85. A tam sa, samozrejme, dostanete za poplatok približne 15 €, pretože v skutočnosti začínate na hodnotení 60. Ako rýchlo svojho hráča vylepšíte na maximum a ostatných zadupete do zeme zaleží len od týchto dvoch faktorov = peňazí alebo času. Vaše schopnosti nehrajú rolu.  Porazí vás aj najhorší hráč s lepším avatarom, ktorý vás zasype trojkami bez ničoho iného. Tu je namieste pýtať sa či to už nie je prehnané a čo vlastne má spoločne basketbal s touto groteskou.

No a MyTeam je vlastne plytkým MyGM režimom. Opäť skladáte svoj tím snov z kartičiek. A áno, 2K Sports opäť masívne tlačia mikrotransakcie aj tu – a teraz ešte omnoho viac ako predtým. Bonusy za denné prihlásenia, pinbalová ruleta, koleso šťastia, automaty, balíčky a VC mena a reklama na každom kroku. Až sa natíska otázka prečo bol do tohto online kasína implementovaný basketbal. Na každom metri totiž možno získať rôzne bonusy a výhry samozrejme za splnenie podmienok vo výzve a tak podobne. A, samozrejme, všetko je často postavené na náhode. Nebolo by na tom nič zlé, no aj tie samotné výzvy od vás niekedy chcú aby ste vlastnili konkrétnu kartičku, inak nemožno pokračovať. A, samozrejme, tá daná kartička, ktorá je často úplne k ničomu v ten moment stojí na trhu 10 desaťkrát viac ako je jej skutočná hodnota.

Domination už za výhru dáva len vopred pripravené kartičky, takže vlastne ani nemáte šancu na náhodného hráča zo súpisky. No a takto by nemal vyzerať titul za plnú cenu. Na druhej strane pribudli aj zmeny, ak ho chcete hrať bez nutnosti vrážať do neho peniaze (no budete to mať veľmi ťažké). Pribudli Evolution karty, ktoré sa časom zlepšujú ak splníte s daným hráčom podmienky. Takto viete aspoň vytvoriť stavebný kameň vašej rotácie. No vedzte, že všetko čo dostanete zadarmo sa len blyští, no v skutočnosti ide o ťažký priemer. Problémom je, že kým pracne získavate kartičku za kartičkou, iní súperi môžu mať už na druhý deň po spustení tím plný hviezd z limitovanej série. A najhoršie je, že z basketbalového pohľadu na 90% s tým neurobíte nič, nech ste akokoľvek dobrý hráč a nastavíte si akúkoľvek taktiku. Prehrávate potupne, proti súperovi bez akejkoľvek znalosti basketbalu, ktorý len sype trojku za trojkou a urobí maximálne 2 prihrávky.

Tvorcovia aspoň mierne upravili gameplay aby nebolo do neba volajúce, ako ľahko možno prejsť obranou. Pomáha aj napríklad nemožnosť postaviť basketbalistu na akúkoľvek pozíciu. Avšak chcelo by to kartičkové obmedzenia aspoň v nejakej forme. Čo tak turnaje pre hráčov, so slabšími kartami s peknými odmenami? Alebo aspoň vyrovnaný matchmaking. Skrátka, buď tento režim hrajú len ľudia, ktorý majú enormné šťastie na dropy z balíkov a ruliet, alebo doň vrážajú peniaze. Alebo možno 2K Sports vôbec neriešia matchmaking. Neviem si inak vysvetliť prečo proti mne stál v 80% prípadoch DreamTeam, kde je aj posledný náhradník lepší ako môj top basketbalista. Nie, MyTeam vám nedáva žiadnu šancu slušne sa zabaviť, ak už nezískate vytúženú kolekciu a to je obrovská škoda. Taká FIFA je v tomto ohľade niekde úplne inde. Občasne by ste to iste prehryzli, no už pred zápasom často tušíte, ako to dopadne a titul to oberá o všetok pôžitok.

Na druhej strane stojí každopádne samotný basketbal a tu znova uznanlivo prikyvujem, pretože v tejto sfére sa podarilo posunúť titul na ešte vyššiu úroveň. Samotná hra sa citeľne spomalila a citeľne pribudli kontakty medzi hráčmi, takže len tak rýchlo už nepresvištíte okolo obrany, čo bolo problémom napríklad v 2K18. Z videí a trailerov to neuvidíte, no hra sa oproti vlaňajšku výrazne zmenila. Hráči sa hýbu pomalšie a veľký dôraz sa kladie na takzvaný “sprint spam”. Teda neustále šprintovanie, ktoré vo veľkej miere konzumuje hráčovi výdrž a nie je tak problém ubehať hocikoho v prvej štvrtine a týmto ho odstaviť. Prepracovaný bol hlavne dribling. Teraz ovládnete pohyb a kľučky svojho hráča pomocou oboch analógových pák, čo dodáva obrovskú variáciu pohybov a takmer totálnu kontrolu nad jeho pohybom. A verte mi, ovládnutie tejto oblasti si vyžaduje veľa tréningu a pocit z vydarenej kľučky je dvojnásobný. Ani dvojtakty a jednoduché strely z pod koša už nie sú samozrejmosťou a aj na tie sa uplatňuje shotmeter, ktorým môžete sami pokaziť jednoduchú strelu.

Na druhej strane, ak sa vám naskytne voľná strelecká príležitosť, hra vám zlé načasovanie strely prepáči viac, čo vás núti pracovať na obrane súpera. Fyzika lopty sa opäť zlepšila. Prepracovania sa dočkali aj útočné systémy a animácie, vďaka ktorým basketbal nikdy nepôsobil reálnejšie. A verte mi, nových animácií je tak veľa, že takmer nič z minulého roka nepostrehnete. V oblasti prezentácie je na tom NBA opäť briliantne. Až mám pocit akoby na hre pracovali dve odlišné štúdia. Samotný basketbal je z roka na rok lepší, zatiaľčo nosné režimy a nutnosť platieb sú stále horšie.

Graficky, zvukovo a prezentačne je hra na vysokej úrovni, vlastne tak ako vždy. Komentátori nemajú obdoby už niekoľko rokov a bezkonkurenčné je aj predzápasové a prestávkové štúdio so Shaqom, Kennym Smithom a Erniem Johnsonom. Hudobná stránka je menej výrazná ako majú staršie ročníky, no to nie je zásadnou chybou. Hudbe dominuje hip-hop a rap s menšou vložkou popu a rocku. Veľmi poteší aj 6. séria 2K TV, ktorá na týždennej báze rekapituluje novinky a poskytuje zaujímavé rozhovory s hráčmi a pozadia súťaže. Bohužiaľ, toto bude ročník bez sympatickej Rachel DeMity, ktorá sa úlohy moderátorky zhostila výborne. Štafetu tentoraz preberá duo Alexis Morgan a Chris Manning, ktorí však zatiaľ nepôsobia zle.

Takže si to zosumarizujme. Na jednej strane tu máme naozaj skvelý basketbal, kde naozaj nejde len o aktualizované súpisky s niekoľkými pridanými animáciami. Hra sa dočkala mohutného prepracovania a pôsobí reálnejšie ako kedykoľvek predtým. Na druhej je už evergreen v podobe z každého rohu vytŕčajúca nutnosť platiť za prémiovú menu. A bez nej jednoducho zaostávate za konkurenciou a to dosť výrazne. Ak vám súper nadelí 90 bodov a z toho len 85 spoza trojky, tak je niečo zle. 2K Sports to s mikrotransakciami preháňajú a toto od hry predávanej za plnú sumu jednoducho nechcete. Ak by mena stála par centov, tak v poriadku, no za balík mincí nepôjdete pod 5-10 €.

Čo dodať záverom? Či už ste vynechali minulý ročník, alebo ho vlastníte, tak vedzte, že kúpa nového má rozhodne zmysel. Basketbalovo totiž poskočil masívne vpred a z tohto pohľadu ho musím odporučiť. Na svoje si príde v offline režime MyGM a online hranie až tak veľmi nebolí. Teda ak ste stotožnený so zabehnutým systémom, ktorý nie je o toľko drastickejší naproti vlaňajšku. Ak však očakávate zmeny v samotnom koncepte, tak vás, bohužiaľ, sklamem. MyCareer a MyTeam ostávajú rovnaké a je veľmi ťažké zotrvať v hraní bez ďalšej investície. A nemožno byť úplne tolerantný voči AAA hre, ktorá viac ako z polovice stavia svoj zážitok na online hraní, kde od vás neustále pýta peniaze. 2K Sports už priveľmi hazardujú so svojou komunitou, no vzhľadom na absenciu konkurencie im to zatiaľ prechádza. No zrejme to nebude trvať večne.

Cenega LOGO

NBA 2K20 - Nová éra basketbalu?
NBA 2K20 je čisto po basketbalovej stránke splneným snom. Na druhej strane však stoja mikrotransakcie, ktoré sú naozaj prehnané. Ak ste s nimi stotožnení, hra sa dá iba odporučiť. Napokon, stále ide o najlepší basketbal pod slnkom.
  • Samotný basketbal
  • Technická a prezentačná stránka
  • Množstvo režimov