S mierne pozmeneným názvom, kompletnými licenciami a vylepšeným fyzikálnym modelom prichádza nový ročník pretekania motoriek v blate – MXGP 2019.

Recenzovaná verzia: PS4

Rok sa s rokom stretol a my si môžeme opäť vychutnať novú generáciu “najšpinavšieho” motorkového pretekania na trhu. Nie, páni z Milestone nezmenili hlavný zámer svojho podnikania – zdá sa, že blato milujú. V ročníku 2019 ho totiž nájdete viac, než v ktoromkoľvek predošlom titule série.

Starým harcovníkom netreba túto značku nijak zvlášť predstavovať. Pre tých novších – ide o jediné licencované motokrosové preteky, respektíve simuláciu, akú viete nájsť na konzolovom trhu, hoci samotná značka je dostupná aj na osobných počítačoch. Má síce svoju konkurenciu, avšak už roky si drží svoj štandard a taktiež i oficiálne licencie. Najnovšia verzia prichádza s drobnou zmenou, ktorú už mnohí určite postrehli. Z oficiálneho názvu hry vypadlo označenie PRO a stala sa oficiálnou videohrou prebiehajúceho ročníka MXGP.

Starý známy titul prešiel zmenou herného enginu už dve generácie dozadu, kedy si vývojári osvojili engine Unreal 4. Odvtedy sme svedkami vylepšovania a vylaďovania. Aj tohtoročná alternácia sa hýbe výnimočne dobre a vyzerá ešte lepšie než minulú sezónu. Zmeny badať predovšetkým pod kolesami, ale k tomu sa vrátime neskôr. Tohtoročný reprezentant digitálneho sveta motokrosu prichádza v zhruba 16 gigabajtovom balíčku. Ešte počas testovania pod NDA, teda ešte pred zahájením predaja, vyšli prvé aktualizácie a hra tak vstupuje na trh o niečo pripravenejšia.

Ako prvé po spustení iste zaujme kompletne prepracované hlavné menu, ktoré vyzerá modernejšie a mimoriadne štýlovo. Hra vás pošle rovno do kariérneho módu, v ktorom začínate v nižšej súťaži MXGP 2. Po úvodných nastavenia obrazu, zvuku a náročnosti fyzikálneho modelu či súperov, môžete vyraziť na trať. Predtým si však vyberiete dodávateľa motorky a hlavného sponzora.

Ovládanie sa prakticky nezmenilo. Opäť musíte ovládať dve brzdy, pravou páčkou sledovať ťažisko jazdca a zároveň riadiť, ale stále máte aj možnosť pretočiť čas späť a napraviť svoju jazdeckú chybu. Čo sa však zmenilo, je správanie motorky a trate pod jej kolesami. Fyzikálny model je realistickejší než kedykoľvek predtým, a tak každá jedna motorka zanecháva svoju stopu, ktorú v ďalšom kole uvidíte, ale aj pocítite. Ovládač vibruje v zápale hry viac než zubná kefka, vletieť do zákruty správne je preto kľúčové.

MXGP 2019 je na amatérskych nastaveniach pomerne prívetivá záležitosť, avšak náročnosť si môžete upravovať hneď v niekoľkých úrovniach – od inteligencie súperov až po prítomnosť krátkeho návratu v čase. Všetko môžete dynamicky meniť aj počas kampane, a tak s rastom vašich schopností môže plynulo rásť aj obtiažnosť. A tá najvyššia už vyžaduje naozajstnú porciu koordinácie vašich prstov.

Na úvod vás v nižšej súťaži čaká 17 rôznych tratí. Ak by bol začiatok ťažký, počas sezóny môžete vymeniť hlavného sponzora a aj jeho očakávania. Za odjazdené preteky nezískavate len body do celkového poradia, ale aj takzvané GP Points, ktoré môžete meniť za vylepšenia a personalizačné prvky na vašu motorku. Tuning menu je viacúrovňové a mierne zmätočné, správne vylepšenia vám však podstatne zjednodušia život na trati, a tak sem zablúdite radi. Personalizovať môžete azda všetko – od blatníkov cez prilbu až po model motorky. Na svojho jazdca a dvojkolesového tátoša sa pozeráte v rámci menu sezóny neustále, a tak personalizácia nebude baviť iba mladšie ročníky.

O niečo bohatšia je aj môžnosť nastavení motorky, kde viete pre konkrétne podmienky na trati zvoliť tuhosť tlmičov, dĺžku jednotlivých prevodov, priebeh výkonu motora či bŕzd. Všetky nastavenia sú pomerne ľahko pochopiteľné aj pre menej znalých užívateľov, zároveň ich výrazne cítiť aj na trati. Tá sa, samozrejme, mení aj vplyvom počasia, ktoré vie byť v niektorých destináciách poriadne vrtkavé. Úvod preteku v daždi, záver na suchu a druhý pretek opäť v daždi. Náhoda v hre vám môže výrazne pomôcť i uškodiť.

Úplnou novinkou je traťový editor, ktorý – ako iste tušíte – umožňuje vytvoriť si vlastné trate. Nuž, koho by táto možnosť lákala, môže sa tešiť na tri rôzne prostredia, z ktorých bolo počas testovania dostupné jedno. Turorial vás prevedie stavbou trate blok po bloku a v podstate vám v úvode nedovolí vytvoriť nefungujúcu trať. Jej prejazdnosť verifikuje svojou jazdou umelá inteligencia, čo je mimoriadne zaujímavý pohľad. Svoje trate môžete následne aj zdieľať online a zajazdiť si na nich s priateľmi.

Online mód obsahuje v podstate len dva režimy – súkromný a verejný pretek.  Ani tentokrát nechýba tréningový mód, v ktorom si môžete bez súperov vyskúšať ovládanie motorky. Priestor tréningu sa však teraz viac podobá na trať než na otvorený svet v lese s vyjazdenými cestičkami, ako tomu bolo vlani. Okrem vyššie spomenutého si môžete v rámci zábavy zahrať aj Time trial či pretekať na konkrétnej trati mimo kariéry. Týmto novinky v MX GP 2019 končia. Iste, badať aj grafické vylepšenia, hlavne čo sa týka detailnosti samotných pretekov. Hra sa hýbe úžasne plynulo, je dynamická, nebadať prepady FPS ani “spomalené” textúry. Vyzdvihnúť si ešte zaslúži soundtrack, ktorý predovšetkým v menu ponúka zaujímavú modernú hudbu.

Legendárne preteky v blate opäť nesklamali. Nový ročník licencovaného motokrosu prináša novinku v podobe traťového editora a kompletne licencovaného ročníka MXGP. Pribaľte k tomu vylepšenia fyzikálneho modelu, o niečo lepšiu grafiku a novinky v skladbe hlavného menu a máte pred sebou MXGP 2019. V novom ročníku vývojári skrátka stavali na väčšom wow efekte zo samotného diela a v podstate im to vyšlo.

MXGP 2019 - To blato si zamilujete
Ak ste vlastníkmi MXGP Pro, novinka od Milestone nie je pre vás povinnosťou. Séria MXGP je však i naďalej tým najlepším, čo môžete nájsť na trhu a MXGP 2019 je toho dôkazom.
  • Licencovaný motokros, nové hlavné menu