Nová edícia legendárneho motošportového titulu s názvom F1 2019 je tu opäť, a to už po krátkych 10 mesiacoch vývoja. S vylepšenou grafikou i novým obsahom sa teraz uchádza o obsah našich peňaženiek. A vôbec nie márne.

Seriál F1 je unikátom. Ako vo fyzickom svete, tak v tom virtuálnom. Prakticky neexistuje špecializovanejšia automobilová séria. Zvyčajne sa vývojári snažia do hry zakomponovať čo najširšie možnosti, čo najviac modelov áut, tratí, prostredí, nastavení. Avšak séria F1 ide opačným smerom, orientuje sa na jediný typ vozidiel – monoposty (tentokrát výnimočne aj tie zo série F2). Inú ako oficiálnu trať skutočného seriálu F1 tu nenájdete. A presne o to ide.

Codemasters nám už po 10 mesiacoch od posledného ročníka F1 pripravili nový, tentokrát s prívlastkom 2019. Vývojári pohli azda so všetkými stránkami, a tak tu opäť máme unikátny automobilový titul, ktorý je prudko hrateľný aj úplnými začiatočníkmi. Zápoliť je možné, samozrejme, aj online a nechýba ani eSport stránka hry.

Samotná hra si odkrojí z vášho disku asi 54 GB priestoru a pri každom spustení vás privíta efektným krátkym videom zo sveta F1. Úvodné dlaždicové menu ponúka sólo módy Kariéra, Grand Prix, Šampionát či Time Trial. V multiplayeri zasa nájdete možnosť zahrať si online udalosť týždňa, či konkrétny pretek s hodnotením či bez. Prítomná je i možnosť zahrať si po lokálnej sieti. F1 eSports majú v menu vlastnú záložku s kalendárom či pravidlami. Svoj online monopost si môžete aj prispôsobiť, rovnako ako jazdeckú rovnošatu, či avatara zobrazovaného pri vašom mene.

Ďalšie položky menu sú skôr statického než herného charakteru. V showroome máte možnosť si detailne obzrieť monoposty jednotlivých stajní, poteší prítomnosť historicky významných vozov (klasík) či monopostov kategórie F2. Záložka Theatre zasa obsahuje videozáznamy vašich uložených jázd. Ako iste tušíte, hneď od úvodu som sa pustil rovno do kariérneho módu.

Režim kariéry začínate rýchlym vytvorením postavy a následne trojicou súťažných víkendov v sérii F2. Váš jazdec bojuje o titul, rovnako ako vaša stajňa. Počas krátkych herných úsekov máte v troch pretekoch ukázať svoje schopnosti – raz pred seba musíte pustiť tímového kolegu pre vyššie dobro, inokedy predbehnúť toľko súperov, koľko len môžete. Ak sériu F2 vyhráte, môžete si vybrať tím F1, ktorého farby budete hájiť v nasledujúcej sezóne.

Začiatok kariéry v sérii F2 vám pomôže zvyknúť si na ovládanie, a navyše ponúka aj krátke prestihy medzi jednotlivými pretekmi, v ktorých sa “hecujete” s najväčšími konkurentmi v boji o titul. V prípade víťazstva vás agentka upozorní, že si máte svoj tím pre sezónu F1 vybrať s citom, pretože elitné stajne budú čakať víťazstvá od začiatku. V prípade rady neúspechov poletíte. Ja, s unikátnou schopnosťou odtrhnúť predné krídlo na konci ktorejkoľvek rovinky, som si preto radšej vybral Alfu Romeo.

Očakávania tohto tímu boli na začiatku pomerne reálne – poraz svojho tímového spolujazdca (Kimi Räikkönen), dokonči preteky na 18. a lepšom mieste, pričom akékoľvek body sú úspechom navyše. Tu prichádza jeden z prvých pozitívnych bodov najnovšieho prírastku v rodine F1. Na amatérskej obtiažnosti s aktívnymi asistentmi brzdenia či trakčnej kontroly dostanete totiž monopost “do rúk” veľmi rýchlo. Stačí pár okruhov a môžete si zápolenie vychutnávať naplno, aj keď s asistenciou. Hra je tak prispôsobená aj pre hráčov-nováčikov a nevyžaduje dlhé hodiny hrania, kým dokončíte prvé preteky.

Štandardný víkend Veľkej ceny obsahuje niekoľko časovo obmedzených tréningov, kvalifikáciu a až vo finále samotný pretek. Inak tomu nie je ani v kariérnom móde, kde máte možnosť absolvovať dovedna tri časovo limitované jazdy na konkrétnom okruhu, následne kvalifikáciu a až potom sa pustíte do zápolenia so súpermi na trati. Pri jednotlivých tréningových jazdách môžete plniť menšie úlohy, za ktoré dostávate body. Tie slúžia na kúpu vylepšení pre váš monopost. Štandardný set úloh pritom pozostáva zo šiestich misii, od jazdy cez digitálne bránky, kde sa máte naučiť poznať jednotlivé zákruty, cez jazdu so šetrením paliva alebo pneumatík, až po jazdu v kvalifikačnom rytme, kde sa máte posnažiť prejsť trať v istom časovom limite. Podľa toho, ako dobre splníte jednotlivé úlohy, dostanete body.

Tie následne vymieňate za progres v oblasti vývoja vášho monopostu. Vylepšovať môžete štyri hlavné oblasti – aerodynamiku, šasi, spoľahlivosť a pohon. Na niektoré vylepšenia budete čakať niekoľko týždňov, na iné iba jeden. Platí, že ani vyvinuté vylepšenie nemusí skončiť úspešne v súťažnom monoposte, a tak niektoré upgrady budete vyvíjať viackrát. Svoj progres voči ostatným tímom viete sledovať a každé predbehnutie konkurencie poteší. Vylepšenia pritom nie sú iba kozmetického charakteru, ale majú reálny prínos – či už na rýchlosť, prítlak alebo spoľahlivosť monopostu.

Musíte sledovať aj opotrebenie jednotlivých súčastí, pretože pravidlá F1 stanovujú limitovaný počet motorov či prevodoviek pre súťažný ročník. Opotrebený motor je pomalší, ale máte len tri na sezónu, takže musíte opravovať a vymieňať s rozumom. Celý manažment vozidla a tímu pritom prebieha priamo z garáže, kde sa ako jazdec pripájate k PC, ktorým ovládate a nastavujete jednotlivé parametre.

Ste jazdec seriálu F1 a musíte byť zvyknutý na zvýšený záujem médií. Preto takmer po každej jazde pristupujete k mikrofónu a kamere, kde musíte čeliť neraz nepríjemným otázkam novinárov. Vaše odpovede pritom ovplyvňujú morálku jednotlivých tímov vašej stajne, či vylepšujú alebo degradujú renomé celej značky.

Ďalším plusovým bodom kariérneho módu je možnosť variovať nastavenia obtiažnosti a asistentov – pre zvýšenie obtiažnosti netreba začínať úplne od začiatku. Jazdením totiž naberáte skúsenosti a súperi, ktorí vám stačili včera, dnes už nebudú. A tak budete postupne uberať z vplyvu rôznych asistentov a, naopak, pridávať inteligenciu súperom.

Pri nej sa na chvíľku zastavíme. Správanie súperov na trati totiž prešlo výraznou zmenou k lepšiemu. Súperi už viac nie sú hlúpo naskriptovaní samovrahovia jazdiaci vo vláčiku s dokonalou stopou. Využívajú šírku trate, neboja sa pritlačiť vás v zákrute a celkovo pôsobia pomerne uveriteľne. Ich inteligencia však ešte nie je dokonalá a nevie reagovať na podnety alebo ohrozenia z vašej strany, no autori konečne spravili vítaný krok vpred.

V Codemasters ulahodili aj očiam hráčov, pretože F1 2019 vyzerá opäť o niečo lepšie. Vyzdvihnúť si zaslúžia predovšetkým detailne vymodelované monoposty, ktoré sa nádherne blyštia v každej zákrute. Jazda v daždi je síce náročným, no pôvabným zážitkom. Iste, ako sme už zvyknutí z iných pretekárskych hier, okoliu tratí sa nedostalo toľko pozornosti, isté zlepšenia však badať aj tu.

Po stránke ovládania na hernom ovládači hra využíva všetky dostupné tlačidlá a páčky. Náročná je práca s palubným systémom počas pretekov, ale treba si na ňu zvyknúť, pretože to predné krídlo skrátka občas musíte prenastaviť.

Titul dostáva úplne nový rozmer reality po pripojení volantu. Vyskúšal som ju so známym herným setom Logitech G29, ktorý mám spolu so športovým sedadlom playseat v zápožičke. Až pri ovládaní monopostu skutočným krútením volantu so spätnou väzbou pocítite, že ani tá cieľová rovinka nemusí byť dokonalo rovná a v 300 km/h môže pripomínať jazdu po D1. V dlaniach sa vám taktiež zhmotnia všetky obrubníky, na ktoré s monopostom vyskočíte a okrem svojej vlastnej precíznosti budete bojovať aj s motorčekmi vo volante.

Hneď po prvom pripojení volantu však odporúčam zablúdiť do nastavení, predovšetkým kvôli senzitivite a dead zónam, ale ani mapovanie tlačidiel v mojom prípade nedopadlo na jednotku. Je vhodné preto niektoré tlačidlá prenastaviť, samotný pretek bude potom sústredenejší.

Na ovládanie monopostu si musíte zvyknúť a taktiež si ho nastaviť k vlastným potrebám. V štandardnom nastavení je totiž málo citlivý, a tak sa pre plný rozsah otáčania kolies veľa nakrútite. Zvýšením senzitivity síce mierne stratíte na presnosti, vykúpením však budú oveľa rýchlejšie reakcie. Jazda v hernom kresle v kombinácii s G29 je naozajstným zážitkom, ktorý sa približuje realite. Jej prítomnosť si (metaforicky) môžete zvoliť – manuálnou prevodovkou, používaním spojky či nastavením asistentov brzdenia alebo trakčnej kontroly.

Pri komplexnom pohľade sa naozaj ťažko hľadajú chybičky, ktoré by som F1 2019 mohol vytknúť. Hra sa totiž v porovnaní s predošlými ročníkmi zlepšila azda vo všetkom – grafickom zobrazení, prepracovanom kariérnom móde, pribudli preteky F2 a súperi už nie sú len úplne hlúpymi skriptami. Iste, mohli by sme jej vyčítať značnú repetitívnosť, ale také pretekárske hry jednoducho sú.

Vďaka vyššie popísanému si tak táto motoristická novinka odnáša výborné hodnotenie. Komu ešte v zbierke motoristických titulov F1 chýba, kúpou edície 2019 si zadováži zrejme jeden z najlepších dielov série. Ak nie práve ten najlepší.

F1 2019 - Sústreď sa a brzdi!
F1 2019 síce bola vo vývoji kratšie než predošlé ročníky, no Codemasters dokázali vylepšiť beztak kvalitné jadro v azda každom aspekte. Pokiaľ ste fanúšikmi motošportov a nemáte vo svojej hernej zbierke F1, tak je načase to napraviť. Herné spracovanie Formule 1 totiž nikdy nebolo v lepšej forme.
  • Hra je pripravená pre amatérov aj profíkov
  • Kariérny mód je mimoriadne chytľavý; nový obsah v podobe klasických monopostov, i monopostov F2
  • Vizuálna stránka hry - modely monopostov i tratí vyzerajú úžasne