I keď si to mnohokrát nechceme pripustiť, súčasťou každej cesty je aj koniec. To platilo aj v prípade spoločnej cesty štúdia Naughty Dog a ich ikonického neoficiálneho maskota prvej PlayStation – Crash Bandicoota. Po troch legendárnych skákačkách, ktoré vyšli v rozmedzí rokov 1996 až 1998, nastal podľa Naughty Dog čas posunúť sa niekam ďalej. Skôr, než však Crasha odovzdali ďalej, priniesli fanúšikom pompéznu rozlúčku, i keď tá bola úplne odlišná, než predošlé hry. Odlišná svojim poňatím, nakoľko, našťastie, kvalitatívne sa nezmenilo nič. V roku 1999 tak prišli kartingové preteky Crash Team Racing, ktoré dodnes patria k tomu najlepšiemu, čo tento žáner ponúkol. A keďže návrat Crasha v podobe Crash Bandicoot N. Sane Trilogy zafungoval, dvadsať rokov po vydaní pôvodnej hry prišiel na rad i moderný remaster Crash Team Racing, ktorý s podtitulom Nitro-Fueled priviedli na svetlo sveta vývojári zo štúdia Beenox.

Keď po mnohých náznakoch bol remaster Crash Team Racing počas The Game Awards 2018 oficiálne oznámený, veľmi som sa tešil, že si opäť zahrám klasiku z detstva, pri ktorej sme s kamarátmi presedeli množstvo hodín. Nečakal som, že by sa niečo pokazilo, keďže herné mechanizmy dvadsať rokov starej hry fungujú bez problémov aj dnes, aj keď mnoho súčasných hráčov by asi zlomilo nad Crash Team Racing zlomilo palicu, pretože vôbec nejde o jednoduchú hru. Je to skrátka jeden z tých prípadov, kedy platí “Easy to learn, hard to master.”

Beenox tak mali pred sebou pomerne jednoduchú úlohu, nakoľko do herných mechanizmov a ovládania samotnej hry nemuseli takmer vôbec zasahovať. Zmodernizovať potrebovala najmä grafika, ktorá aj dnes nevyzerá zle, avšak je na kilometre vzdialená súčasným štandardom. S tým sa však vývojári, našťastie, neuspokojili a prinieslo aj niečo navyše. A bez toho, aby ste museli scrollovať stránku dole a zisťovať, aké skóre som hre udelil vám prezradím, že Crash Team Racing Nitro-Fueled je výborná a zábavná hra, ktorá nestratila nič zo svojho kúzla. Poďme teda na štartovú čiaru a pozrime sa na prácu Beenoxu podrobnejšie.

Planéta je v ohrození, chce ju Nitros Oxide

Ako v pôvodnej hre, tak aj v novej verzii nemôže chýbať Adventure mode, a teda príbehový režim. V ňom sa musíte postaviť mimozemšťanovi menom Nitros Oxide. Ten je podľa jeho slov najrýchlejší pretekár v galaxii a na planétu dorazil z jediného dôvodu. Chce ju získať pre seba a premeniť na parkovisko. Už len z tejto zápletky vám je asi jasné, že v prvom prípade ide v príbehovom režime o humor a nečaká vás žiaden prepracovaný a spletitý príbeh. Keďže však Oxide nie je žiaden podliak, planétu chce získať v preteku, kde sa postaví proti najlepšiemu prekárovi planéty. A je na vás, aby ste mu ukázali, že ani omylom nie je najrýchlejším pretekárom v celej galaxii.

Skôr než sa k záverečnému preteku prepracujete, budete musieť absolvovať štandardné preteky, kde musíte skončiť na prvom mieste, za čo získate trofej. Po zozbieraní všetkých trofejí v danej oblasti sa vám odomkne pretek proti bossovi, ktorý tvrdí, že práve on je najlepší pretekár na planéte, a preto by sa mal proti Nitros Oxidovi postaviť on a nie vy. Ak nemáte s Crash Team Racing skúsenosti, tak jediné čo potrebujete o príbehovom režime vedieť je, že musíte každý jeden pretek vyhrať, inak sa nepohnete vpred. Adventure mód v aktuálnom spracovaní však ponúka okrem klasického štýlu aj Nitro-Fueled verziu, ktorá spočíva v tom, že môžete v priebehu hrania meniť svoju postavu, využívať customizáciu a na úplnom začiatku si zvoliť obtiažnosť. Ak si zvolíte klasický príbehový režim ako v pôvodnej hre, tak obtiažnosť bude nastavená automaticky od vývojárov a s postavičkou, s ktorou hrať začnete, tak s ňou aj skončíte. Je však na vás, čo si zvolíte, odmeny budete dostávať v oboch prípadoch. Jednu vec však môžem na margo Nitro-Fueled verzie režimu ešte dodať – aj na strednú obtiažnosť vie byť hra v niektorých pretekoch náročná. Zopár pretekov som tak musel opakovať, no nakoľko som mal odohraných mnoho hodín v pôvodnej hre, nebolo to pre mňa nič nezvyčajné. Ak ste však nováčikovia, dajte si na to pozor, aby vás hra kvôli obtiažnosti zbytočne otrávila.

To bude platiť obzvlášť po tom, ako príbehový režim dokončíte po prvý raz. Tým sa totiž v Adventure móde otvoria nové druhy pretekov. Jednak tu budú preteky, v ktorých budete získavať časové relikvie a aby to nebolo málo, druhý typ pretekov bude zase postavený na zbieraní CTR tokenov. Preteky na čas vedia byť poriadne náročné a to isté platí aj o CTR pretekoch, keďže musíte na trati nájsť a zobrať jednotlivé písmena C-T-R a ešte k tomu aj skončiť na prvom mieste. Pokiaľ zatúžite zvíťaziť vo všetkých pretekoch a dať si na záver s Nitros Oxidom odvetu, pripravte si poriadnu dávku trpezlivosti, budete ju totiž potrebovať. Čo sa týka hernej doby, tá je v prípade Adventure módu veľmi ovplyvnená vašou šikovnosťou a zručnosťami. Prvý priechod postavený na zbieraní trofejí však zaberie zhruba 6 hodín, no pri kompletizácii sa viete dostať aj cez 20. Samozrejme, Crash Team Racing však nie je iba o príbehovom režime a ponúka toho omnoho viac.

Pripraviť sa, pozor, štart!

Čo sa týka zvyšného obsahu, čaká na vás v hlavnom menu položka Local Arcade, kde sú umiestnené varianty ako štandardné preteky, šampionát, Battle, časovky, preteky o relikvie, ďalej CTR challenge a Crystal challenge, kde zbierate povestné fialové kryštály známe z klasických hier Crash Bandicoota. Každý jeden z týchto druhov pretekov je možné hrať ako sólo, tak aj v hre viacerých hráčov. Lokálne je dostupný split-screen pre štyroch hráčov, čo pamätníkov bezpochyby poteší, keďže sa táto forma gaučového multiplayeru, bohužiaľ, objavuje čoraz sporadickejšie.

Ani toto však nie je konečný počet variantov, ktoré na vás čakajú. Napríklad v režime Battle na vás nečakajú štandarné preteky, ale arénové súboje, a to hneď v piatich disciplínach. Okrem súboja na čas tu totiž nájdete Capture the Flag, hon na kryštály, Last Kart Driving, či Steal the Bacon, kde ale nekradnete slaninu, ako by mohol napovedať názov. Ako vidíte, nie je toho zrovna málo. Okrem toho autori do hry zapracovali aj obsah z pokračovaní Crash Team Racing, a teda hier Crash Nitro Kart z roku 2003 a Crash Tag Team Racing, ktorý vyšiel o dva roky neskôr.

Žiaden chudobný príbuzný

Zo spomínaných hier však do hry nepribudol kompletný obsah jedna ku jednej, predsa len, i v prvom rade o remaster Crash Team Racing a nie jeho pokračovaní. Napriek tomu je toho pomerne dosť. Tešiť sa môžete na všetky trate, postavičky, motokáry, bojové arény a režimy z Crash Nitro Kart, no a z Crash Tag Team Racing zase pribudli skiny pre postavy a ďalšie motokáry. Obsah Crash Team Racing Nitro-Fueled sa má ešte zadarmo rozširovať, takže je tu stále príležitosť na to, aby tvorcovia pridali aj ďalší obsah z Tag Team Racing, prípadne prišli s vlastnými originálnymi nápadmi. Vďaka zmixovaniu obsahu z doterajších kartingových dobrodružstiev Crasha a jeho kamarátov/nepriateľov tak reamaster ponúka 31 tratí a 26 hrateľných postáv, čo je naozaj slušné. Okrem nového obsahu sa ešte možno tešiť na časovo obmedzené Grand Prix eventy, ktoré prinesú ako už spomínané nové trate, tak aj možnosť získavať Nitro body, za ktoré si bude možné odomknúť ďalšie postavičky, motokáry a predmety na customizáciu.

Keď už som pri customizácii, možnosti prispôsobovania sú naozaj bohaté. Každá postavička má niekoľko skinov vrátane PlayStation 4 exkluzívných retro modelov postavičiek. To isté možno povedať aj o motokárach, ktorých je naozaj veľa. Každej jednej môžete navyše zmeniť kolesá, farbu a umiestniť na ňu rôzne nálepky. Samozrejme, tieto možnosti nemáte odomknuté od začiatku a musíte si ich odomykať. Niektoré získate za plnenie Adventure módu, no väčšinu musíte odomknúť za peniaze v takzvanom Pit Stope. Našťastie, nie za tie reálne, ale za in-game menu, ktorá vám na konto pribúda po dobrom umiestnení v jednotlivých pretekoch. Chvalabohu tu nie sú žiadne mikrotransakcie, za čo musím vývojárov a najmä Activision pochváliť, pretože predsa len, v tomto prípade mohli z dodatočných nákupov pritiecť na účet vydavateľstva nemalé peniaze.

Už aj online

Veľkou novinkou je online multiplayer, ktorý, samozrejme, z pochopiteľných dôvodov v pôvodnej hre nefiguroval. A hoci je jeho prítomnosť zo strany mnohých hráčov vítaná, situácia ešte nie je ani zďaleka ideálna. Musím však vývojárov pochváliť, ako zareagovali na problémy, pretože v deň vydania bola situácia o dosť horšia, než je dnes, to jest iba tri dni po vydaní. V deň vydania bolo štandardnom, že vás hra vyhodila z lobby a aj lagovanie bolo neprehliadnuteľné. Autori, našťastie, promptne zareagovali a vydali update, ktorý situáciu výrazne vylepšil.

Viac-menej sú problémy zažehnané, ale hľadanie spoluhráčov by predsa len ešte šlo zlepšiť. Aby som však prešiel k tomu čo položka Online ponúka. Na výber máte zo súkromnej hry, matchmakingu a položky Friends. K dispozícii je inak štandardný pretek, alebo Battle. Online multiplayer je niečo, čo môže hru udržať pri živote aj dávno po vydaní, takže by vyladenie sieťového kódu malo byť pre Beenox prioritou.

Keď naberieš na kráse

Ako som písal už skôr, vývojári mal pred sebou najnáročnejšiu úlohu najmä v zmodernizovaní grafickej stránky. Hrateľnosť a ovládanie nepotrebovali žiadne zásadné zásahy, i keď možno bude veľa hráčov namietať, prečo Beenox neprispôsobil ovládanie dnešnej dobe. Neberte to tak, že by sa hra ovládala zle, to ani omylom, no plyn (v prípade PS4 verzie) na tlačidle X a brzdu na štvorci sme tu už pekne dlho nemali. Dnešné publikum je skôr zvyknuté na pridávanie plynu a brzdenie cez R2 a L2, no tu hra zostala verná originálu, čo ja osobne kvitujem.

Aby som sa však vrátil ku grafike. Tá je jednoducho skvelá a zaslúži si veľkú pochvalu. Framerate je stabilný a aj keď mnoho z vás bude namietať voči 30fps zámku, vôbec to nie je problém a hra beží plynulo. Je pravdou, že 60fps by podľa mňa nebolo problém dosiahnuť (zvláda to aj Mario Kart 8 Deluxe na Nintendo Switch), no hra sa “nezadýcha” ani v tých najnáročnejších scénach, a to je hlavné. Autori starým tratiam a postavám vdýchli novú energiu do “žíl”, a tak robia postavičky rôzne grimasy, rôzne sa hýbu a sú plné života. To isté platí aj o tratiach a živote v okolí, čo si však možno všimnúť až vtedy, keď sa poriadne zahladíte, alebo na pár sekúnd zastavíte. Postavičky okolo tratí skandujú, vyskakujú, prípadne tancujú, pričom ani to nie je všetko a môžu toho robiť omnoho viac. Jediné, k čomu mám výhradu sú občas slabšie textúry na skalách, čo si však možno všimnúť iba vtedy, ak zastavíte.

Výborné sú aj zvuky a melódie, pričom si môžete zvoli ako zremasterovaný zvukový sprievod, alebo pôvodné melódie, ktoré v nejednom pamätníkovi vyvolajú poriadny nával nostalgie.

Zatiaľ najlepší pokus

Crash Team Racing Nitro-Fueled je v poradí tretí remaster, ktorý nám Activision v spolupráci s nejakým tímom vývojárov naservírovali. Je pravdou, že či už Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, alebo Spyro Reignited Trilogy sú skvelé modernizácie vynikajúcich hier, práve dnes recenzovaný titul je podľa mňa najlepším remasterom z tejto trojice. Je to z toho dôvodu, že okrem prepracovania pôvodných hier prináša aj niečo navyše. Áno, nezabudol som na dve úrovne, ktoré pribudli do N. Sane Trilogy, avšak toľko obsahuje navyše, čo prináša práve Crash Team Racing Nitro-Fueled nemá v porovnaní s danými hrami konkurenciu.

Ani Nitro-Fueled nie je dokonalá hra, keďže by mohla mať lepšie odladený sieťový kód v online pretekoch, taktiež odomykanie nových skinov a predmetov by mohlo ísť o niečo rýchlejšie, ale to nie sú žiadne zásadné, alebo neopraviteľné nedostatky. Navyše, valí sa na nás ďalšia porcia obsahu, a to už teraz nie je obsahuje v hre málo.

Crash Team Racing Nitro-Fueled je hrou, ktorá fanúšikom urobí nesmiernu radosť, pretože dostanú svoju milovanú hru v ešte lepšej forme než kedysi. Nováčikovia si budú musieť na niektoré veci zvyknúť, no ak by sa úplne upustilo od náročnosti a zmenili niektoré kľúčové veci, už by to nebol ten titul, ktorý sa v srdciach hráčov udržal dlhých 20 rokov bez toho, aby sa z jeho kúzla stratilo čo i len kúsok lesku. A za túto skvelú prácu a úctivé zmodernizovanie legendy si štúdio Beenox jednoducho zaslúži veľkú pochvalu.

Crash Team Racing Nitro-Fueled - Stará láska nehrdzavie
Crash Team Racing Nitro-Fueled je v mojich očiach zatiaľ najlepšou modernizáciou legendárneho titulu, ktorý vznikol pod vydavateľstvom Activision. Skvelá zábava od prvej minúty hrania, maximálna úcta k originálu, množstvo obsahu navyše a hodiny prvotriednej zábavy. Sú tu síce veci, ktoré nie sú úplne moderné, avšak práve tie robia Crash Team Racing hrou, ktorá si pred 20 rokmi získala srdcia miliónov hráčov po celom svete. A niet pochýb o tom, že to dokáže aj zmodernizovaná verzie s podtitulom Nitro-Fueled.
  • Okamžitá zábava pre každého, množstvo obsahu
  • Modernizácia, ktorá je maximálne úctivá k originálu
  • Skvelá grafika a aj audio