MotoGP je po roku späť a vylepšenia tentokrát nie sú len kozmetického charakteru. Do hry pribudol nový obsah a protivníci na trati dostali konečne poriadnu inteligenciu. Ak ste doteraz nad touto sériou váhali, edícia 19 je zrejme tým najlepším začiatkom, aký si viete dopriať.

Už nejakú dobu tu máme rok označovaný číslovkou 2019 a spolu s ním sa nám na trhu postupne objavujú aj najnovšie diely rôznych športových sérií s rovnakým prívlastkom. Jednou z nich je aj MotoGP, plne licencovaná pretekárska hra inšpirovaná rovnomenným šampionátom dvojkolesových tátošov s hrdinami ležiacimi na nádržiach plných výbušných kvapalín.

Tradičným výrobcom hry je talianske štúdio Milestone, ktoré špecializuje svoju tvorbu práve na hry plné motoriek, benzínu a rýchlosti. Tvorcovia majú náročnú úlohu, každý rok musia svoje posledné dielo predčiť
o nejaký malý kúsok tak, aby verní fanúšikovia ostali pri hernej sérii a zároveň hra zaujala aj nových, netradičných hráčov. O tom, ako sa to tento rok podarilo, pojednávajú riadky nižšie.

MotoGP 19 prichádza postavené na overených základoch – má výborný fyzikálny model, podarené a detailné grafické spracovanie a licencie na najznámejší motorkársky šampionát a s ním spojené legendárne mená.

Minuloročnú edíciu tohto špecifického herného titulu poznamenala zmena grafického enginu a s tým spojené chyby. Predovšetkým bolo cítiť nedostatok času vývojárov zapracovať na najrôznejších detailoch. To sa však pri tohtoročnej verzii výrazne zmenilo.

Nové je menu, aj keď jeho položky sú v podstate známe – Career, Quick Modes a Multiplayer – pribudli však Historical Challenges a MotoGP eSport Championship. Pozornosť hneď v úvode si zaslúži nový mód Historical Challenges. Ten obsahuje štyri podskupiny rôznorodých pretekov, ktoré hodnoverne kopírujú významné udalosti reálneho šampionátu MotoGP. Môžete si tak zopakovať historické momenty, úspechy jednotlivých jazdcov či tímov tak, ako sa v skutočnosti stali. Samotnému preteku pritom sekunduje aj textový popis udalosti a okolností danej doby, ktorý uvedie do obrazu aj laikov.

V kariérnom móde si trochu netradične môžete vybrať, v ktorej súťaži začnete. Nemusíte tak štartovať na najnižšom leveli a zdĺhavo sa dostávať k poriadnym mašinám MotoGP. K dispozícii sú celkom štyri súťaže, od začiatočníckeho Red Bull Rookies Cupu cez Moto2, Moto3 až po najdôležitejší šampionát, MotoGP. Prvým krokom je vytvorenie si postavy, vlastného jazdca, pod ktorým v hre ďalej vystupujete.

Ešte pred úvodným kolom vás však čaká trošku zbytočne dlhý loading, ktorý sprevádza každé načítanie hry. Škoda. Zmizli aj ilustračné videá predstavujúce jednotlivé trate alebo krajiny, v ktorých sa šampionát odohráva. Naopak, poteší možnosť si pred každým pretekom vybrať jeho formát. Môžete jazdiť iba hlavný pretek, ale aj vyskúšať trojicu rýchlostných skúšok alebo tréningov, následne kvalifikáciu a až potom samotný pretek. Náruživým fanúšikom sa tak otvára možnosť odohrať si doslova celý Grand Prix víkend so všetkým, čo k tomu patrí, v celkovej dĺžke niekoľkých hodín. Podľa formátu, aký si vyberiete a podľa vášho umiestnenia a disciplíny na trati, dostanete po pretekoch body.

Zvuková a grafická kulisa samotných pretekov bola už v predošlých dieloch na vysokej úrovni, nový diel však posunul latku ešte o kúsok vyššie. Detaily motoriek i jazdcov sú opäť takmer dokonalé, istými zlepšeniami však prešlo aj okolie trate a diváci. Hru som testoval ešte pred samotným vydaním, a tak obsahovala drobné grafické nedostatky či bugy, verím však, že aktualizácie vyriešia drobnosti ako nerealistickú stopu motorky mimo trate a podobne.

Fyzikálny model ovládania je opäť prakticky na najdokonalejšej úrovni, akú v digitálnom svete poznáme. Motorku ovládate plynom, dvoma brzdami a polohou jazdca, respektíve jeho ťažiska. Ak zvolíte nesprávny pomer síl alebo poradie, máte problém presne tak, ako v skutočnom, fyzikálnom svete. Subjektívne mám však pocit, že ovládanie dvojkolesového tátoša je, takpovediac, priateľskejšie. Nechápte ma zle, MotoGP je stále prudký simulátor, avšak zrejme spravil drobný krok smerom k ovládateľnosti pre nových hráčov, a to predovšetkým na nižších obtiažnostiach. Ak napríklad necháte zapnutého asistenta brzdenia, každý pretek vyhrá aj nováčik za páčkami herného ovládača.

Navyše, percentuálnym vyjadrením viete nastavovať kvalitu súperov. Tu nastala zrejme najväčšia medziročná zmena. Vaši oponenti na trati totiž konečne nekopírujú predskriptovanú ideálnu stopu a nejazdia výhradne v na pohľad umelom vláčiku. Nový model umelej inteligencie, ktorý ovláda dráhu a pohyb súperov, má totiž schopnosť učiť sa a predovšetkým, reaguje na vonkajšie podnety. Jazdci tak reagujú na počasie, teplotu pneumatík či svoje poradie. Už to nie sú len jazdci s preddefinovanými atribútmi ako rýchlosť či zrýchlenie, ktorí sa nejako zoradia na trati, a tak aj pretek dokončia. Noví súperi reagujú na váš pohyb i vašu rýchlosť a výrazne zlepšujú celkový zážitok z hry. Navyše, existuje predpoklad, že inteligencia súperov sa bude časom vylepšovať vďaka novým aktualizáciám.

Za najdôležitejšiu novinku a vylepšenie hry tak považujem nový herný mód Historical Challenges, ktorý prináša aj menej rozhľadeným fanúšikom reálnej série MotoGP kus histórie – s legendárnymi motorkami i jazdcami. Druhým dôležitým vylepšením je inteligencia protivníkov, ktorí sa v edícii charakterizovanou číslovkou 19 správajú reálnejšie než kedykoľvek – ako skutoční, živí oponenti, robia chyby a nie vždy je možné predvídať ich pohyby a reakcie. Čerešničkou na torte je z môjho pohľadu automatizovaná možnosť úprav a nastavení motorky, ktorá aj laikom prináša silný nástroj, ako nastaviť svoju motorku k dokonalým výkonom bez hlbokých vedomostí o technickej stránke týchto strojov.

MotoGP 19 je podstatne lepšou a zaujímavejšou hrou než jej minuloročná edícia. Novinka priniesla tradične skvelú grafiku a fyzikálny model doplnený o inteligentných súperov a nový herný mód, ktorý zaujme tak starých mazákov, ako aj úplne nových hráčov. Titul má viac obsahu, je menej monotónny, vyzerá a ovláda sa skvelo. Naozaj ťažko identifikovať jeho slabú stránku – pre niektorých to môže byť repetitívnosť, ale také sú športové hry, stále robíte to isté dookola, kým nie ste najlepší.

Pre fanúšikov šampionátu alebo digitálneho pretekania je MotoGP 19 povinnosťou a pre nováčikov ide o diel, ktorý im do obývačiek prinesie o niečo viac než len “obyčajné” pretekanie. Spokojní tak môžu byť ako hráči, tak i autori, že sa im podarilo priniesť tituly pre rôzne skupiny záujemcov.

MotoGP 19 - O triedu lepšie motorky
MotoGP 19 je zábavný pretekársky titul, ktorý posúva túto značku zase o krok vpred. A tentoraz nejde iba o grafický upgrade, autori vylepšili množstvo prvkov a mechanizmov, takže ak patríte k fanúšikom seriálu MotoGP, nemusíte váhať, videoherné spracovanie sa tento rok štúdiu Milestone naozaj podarilo.
  • Dramaticky vylepšená AI protivníkov
  • Nový herný mód Historical Challenges
  • Značne vylepšený fyzikálny model s orientácou na pneumatiky