Register

A password will be e-mailed to you.

Je známym pravidlom, že nezávislí tvorcovia častokrát volia netradičné, miestami až riskantnejšie, nápady, ktoré následne prepoja inovatívnou hrateľnosťou. Nižší rozpočet tak skrývajú za zaujímavé a hlavne neopozerané herné koncepty, pretože veľké vývojárske štúdiá s nimi často nechcú pracovať alebo sa od ich tvorby očakáva niečo celkom iné. Podobnou cestou sa vydali i slovenskí vývojári zo štúdia Doublequote Studio so svojou prvotinou Blood will be Spilled. Očividne si vybrali žáner, ktorému veľmi dobre rozumejú a spracovali ho svojsky a pomerne neopozerane. Ako teda vyzerá neortodoxný prístup k typickému spaghetti westernu z pohľadu začínajúcich videoherných tvorcov, pochádzajúcich priamo zo Slovenska?

Recenzovaná verzia: PC

Western je tu s nami už skutočne dlho. Stretávame sa s ním celé desaťročia, či už prostredníctvom filmového média, knižných príbehov, rôznych komiksov, avšak sem-tam sa zrodí krásny žánrový reprezentant i v hlavách herných tvorcov. Nie každý počin však môže byť tak veľkolepý ako Red Dead Redemption 2 a súčasne nie všetci autori chcú tvoriť tradičný a celkom typický western. V predošlej vete spomínaný počin je, samozrejme, vrcholom tohto žánru, ktorý môže konkurovať i najlepším westernovým príbehom, avšak v žiadnom prípade nemôžeme hovoriť o akomsi špeciálnom upravovaní danej tematiky. Je však celkom pochopiteľné, že keď je akýkoľvek žáner na scéne dlhé roky, po čase sa s ním začne experimentovať. A výsledkom takéhoto experimentu je i Blood will be Spilled, ktorý prináša zjednodušenú hrateľnosť X-COMu, prípade inej ľubovoľnej taktickej ťahovej akcie a jeho jadro je zasadené do rozbehnutého westernového vlaku, v ktorom sa namiesto tradičných banditov vraždí hmyz, cicia sa krv, no pušky a pištole spievajú stále rovnakú baladu skazy a smútku.

Once upon a time in…

Westnerová premisa nikdy nemusela pôsobiť honosne alebo komplexne. Úplne postačujúco pôsobí zopár postáv so správnymi motiváciami, aspoň čiastočne naznačenou históriou a zaujímavými situáciami priamo v deji. To všetko Blood will be Spilled rozhodne má. V centre diania stojí pištoľník Jack, muž s nepriaznivou minulosťou, ktorý povstal z pekiel a vracia sa po svoju krutú pomstu. Ako už teda tušíte, príbeh je tradičnou a plnohodnotnou “revenge story”, pričom k nej sa dostávate prostredníctvom vyvesených odmien. Ako to tak býva, na pozadí však figuruje hneď niekoľko šedých eminencií, no a tie hýbu figúrkami podľa svojho vlastného uváženia. Neohrozený Jack sa tak vydáva na brutálnu púť, kde sa preberá otázka skutočnej spravodlivosti na pozadí obrovského kriminálneho komplotu.

Príbeh ako taký nie je napísaný najlepšie, avšak tým chcem povedať len to, že prvotriedne scenáristické kvality by ste nemali očakávať, čo je vzhľadom k neskúsenosti zjavných herných nadšencov úplne v poriadku. Naratívne všetko drží príjemne pokope, akurát mám menší problém s tým, že je prostredníctvom deja k hráčovi pristupované ako k hlupákovi, ktorí nevie odhaliť vcelku priehľadné zvraty. Inak však na vás čaká krvavá cesta s niekoľkými kvalitnými dialógmi, ktorým však chýbajú kvalitnejší herci. Z môjho pohľadu sa úplne nepredviedol ani ikonický Elias Toufexis (hlas Adama Jensena zo série Deus Ex), no je pravdou, že jeho výkon pôsobí zďaleka najprofesionálnejšie a tým pádom si ho aj veľmi rýchlo zapamätáte. Rovnako môžem pochváliť naozaj výborne spracovaný setting hry a zopár komiksových cutscén, ktoré považujem za vrchol prítomného rozprávania. Majú totiž skutočný a nefalšovaný štýl, sú skvelo spracované, no hlavne sa na ne výborne pozerá.

I like the way you die, boy 

Už vyššie som tak prezradil, že súboje sú výhradne ťahové, no je v nich zapojená aj funkcia mierenia, takže nie vždy musíte zasiahnuť protivníkov. K dispozícií je množstvo zbraní, pri niektorých sa kurzor trasie o niečo viac, pri iných zasa menej, no najmarkantnejšie diferencie nájdete v oblasti sily útoku. To, že spravidla čelíte početným prevahám je faktom, s ktorým sa musíte zmieriť, pričom táto nevýhoda je zmierňovaná tým, že váš ťah sa skladá hneď z dvoch akcií. Tým pádom sa môžete presunúť ku krytiu a vypáliť alebo prebiť svoju pištoľ a ihneď zaútočiť. Väčšina duelov je jednoduchá, avšak párkrát som si svoje ťahy musel veľmi dobre premyslieť a pristihol som samého seba pri poctivom taktizovaní.

Možností je totiž adekvátne veľa a občas je naozaj náročné voliť medzi bežným útokom, špeciálnymi strelami alebo premysleným stiahnutím sa k ďalekému kryciemu objektu. Akciu vyberáte z interaktívneho kruhu, v ktorom je vždy napísaná funkcia danej ikony. Strieľanie je spracované pomerne jednoducho, avšak pôsobí dobrým dojmom, keďže využíva i archaické audio z klasických westernov a pôsobí ako milé retro. Tu by som však rád doplnil, že celkové ozvučenie na tom až tak dobre nie je.

Často totiž v hre chýbajú podstatné zvuky ako napríklad pri pohybovaní sa určitých mechanizmov, avšak týmto problémom trpí i prebíjanie dostupných zbraní. Neviem síce z akého dôvodu sa v titule vyskytuje absencia podobného ozvučenia, avšak niektoré situácie vďaka nej pôsobia mĺkvo. Levely sú pritom vystavané tak, aby sa skladali hneď z niekoľkých poschodí a vy teda často preskakujete z miesta na miesto, pochopiteľne za účelom zostrelenia oponenta. Takto sa Doublequote Studio podarilo vytvoriť dynamickú a veľmi svižnú akciu, ktorej nechýba spád. To považujem za slušný úspech, nakoľko i vysokorozpočtovým ťahovým akciám sa to nie vždy vydarí.

Navyše takmer každá nová epizóda, respektíve nový zločinecký cieľ, na stôl prinesie unikátnych protivníkov. Okrem klasických banditov, ktorí po vás pália revolvermi prichádzajú na scénu i nebezpeční ostreľovači s puškami Winchester, lietajúci hmyz s brokovnicou, bitkári alebo skákajúce hlbinné monštrá. Nezabúda sa ani hmyz, ktorí je schopný hádzať dynamit, tuhých mohutných obrov, no a nakoniec i bossov. Ku každému zo zmienených musíte pristupovať odlišným spôsobom, nakoľko bojovníci na blízko dokážu absorbovať slušné množstvo tuhého olova, no a rozhodne nie je vo vašom záujme, aby sa k vám priblížili nebezpečne blízko. Ostreľovači nepredstavujú veľký problém, keďže si svoj útok musia ťah predtým naplánovať a väčšinou máte dostatok času na skrytie sa, prípadne rovno ich elimináciu.

Monštrá je dobré pokoriť ešte z diaľky, nakoľko vo väčšom počte predstavujú problém. Kvitujem i to, že rozličné frakcie na seba navzájom útočia, no bohužiaľ tento nápad je využívaný len povrchne, keďže väčšinou bojujete iba s strelcami, ktorí navzájom spolupracujú. Nastávajú i situácie, v ktorých ste obkľúčený, pričom v takých momentoch je možné využiť nôž na podrezanie zločinca alebo vyciciavanie bordovej tekutiny, ktoré vám dopĺňa krv. K tomu sa však dostaneme o niečo neskôr. V stiesnených priestoroch pôsobí akákoľvek kombinácia nepríjemne, avšak po určitom čase sa naučíte vytvárať naozaj výborné príležitosti pre streľbu, spoluprácu vašich schopností, krytie a občas dokonca spôsobíte to, že nepriatelia omylom zaútočia do vlastných radov. No proste typický, poriadne drsný western ako sa patrí.

Move a little strange, you’re gonna get a bullet. Not a warning, not a question… A BULLET! 

Prítomnosť špeciálnych schopností bola načrtnutá, avšak je podstatné vedieť, že dôležitú rolu zohráva výber jednej z troch tried. V tomto ohľade oceňujem krásny odkaz na westernovú klasiku Sergia Leoneho The Good, the Bad and the Ugly, pričom už zrejme viete, akými názvami budú tieto triedy disponovať. Po úspešnom zvolení si zistíte, že každá z tried má vlastné schopnosti, pričom porážaním protivníkov postupne získavate pomyselné skúsenostné body, no a tie využívate práve k zakúpeniu schopností. Môže sa jednať o pasívne, no i aktívne schopnosti, čiže po nejakom čase vám už nabíjanie revolverového cylindru neberie ťah. Získavate i guľky, ktoré sa odrážajú od tvrdých plôch, čiže krytie banditov už nie vždy zachráni. Nehovoriac o tom, že takéto zabitie vyzerá mimoriadne efektne. Za najlepšiu tradičnú schopnosť považujem možnosť vystreliť na troch rôznych protivníkov počas jedného ťahu, vďaka čomu sa rýchlo zbavíte nechcenej počtovej nevýhody.

Na využívanie spomenutých doplnkov potrebujete krv, ktorá sa dá získať iba satím, alebo po úspešne splnenej prestrelke, nakoľko ste bodovaný za svoj výkon. Ojedinele spolupracujete i s ďalšími postavami, ktoré sa diametrálne líšia zbraňovým arzenálom, novými schopnosťami i prístupom k súbojom, čo opäť naštrbuje monotónnosť a táto časť hry pôsobí i po dlhšej dobe mimoriadne sviežo a zábavne. Nechýbajú výbušné predmety, rotačné guľomety, ktoré sa dajú použiť raz za dve celé kolá alebo padajúce lustre, omračujúce nepriateľských strelcov. Nie vždy pritom ide o porazenie všetkých žijúcich kriminálnikov, keďže niekedy máte iba prejsť z miesta A do bodu B alebo odpáliť bránu, prípadne podzemný poklop.

S všetkými zmienenými kladmi sa spája i vážnejší problém, ktorým je umelá inteligencia oponentov. Tí miestami robia naozaj nelogické rozhodnutia, strieľajú do nezničiteľných objektov, posunú sa až k miestu odkiaľ vás jednoducho nemôžu zasiahnuť, alebo z neznámych dôvodov proste netrafia svoj cieľ, teda celkom voľného Jacka. Práve táto ich neschopnosť až príliš zjednodušuje väčšinu bojov, čo je problémom, ktorý je nutné rýchlo odstrániť. Našťastie, tvorcovia sú si vďaka spätnej väzbe vedomí tohto problému a snažia sa pracovať na jeho zredukovaní. Je teda celkom možné, že za nejakú dobu sa s niečím podobným ani nestretnete.

Druhou najpodstatnejšou časťou hrateľnosti je platformovanie a elementárne hádanky. Skákanie je občas podmienené akýmsi časovým limitom, kde niekoho prenasledujete, snažíte sa prebehnúť z jedného krytu do druhého, keďže sa na vás rútia náboje z neúprosného guľometu, inokedy však máte času na rozdávanie. Šlo by o ideálne doplnenie primárne akčnej hrateľnosti, keby pohyby hlavného charakteru nepôsobili tak hrozne kostrbato a skákanie nebolo často nepresné. Opätovne hovoríme o probléme, ktorý sa dá odstrániť, akurát v pokročilejších fázach, kedy je už aj menšia chyba takmer smrtiaca, mi mimoriadne prekážal.

The western is a man’s world – and i love it

Hra je rozdelená do niekoľkých kapitol. Spravidla platí, že každá nová kapitola prinesie novú oblasť a ich výtvarná stránka je naozaj vydarená. Čakajú na vás krásne západy slnka, dažďom premočené bojové polia, vzdialené mestečká, suché prérie, otrocké bane a množstvo ďalšieho. Lokácie disponujú vlastnou atmosférou a v sprievode nápaditého hudobného podkladu vyvolávajú v hráčovi zakaždým celkom iné pocity. Ako fanúšik westernu oceňujem i to, že do deja zakomponovávajú tému mexických a negroidných otrokov, silu a moc zlata, zomierajúcu kultúru Indiánov a minimálne jedna oblasť pripomína boje z čias krutej Občianskej vojny.

Je pritom pozoruhodné ako dobre spolu kooperuje práve hudba, vizuálna stránka a téma, keďže bez kvalitnej súhry by nebol možný takto silný zážitok. Naprieč levelmi sú skryté i memoáre rôznej podoby, kde hovoríme o lore predmetoch. Tie trošku rozvinú pozadie úhlavných nepriateľov, či odkazujú na uplynulé udalosti. Zbierate dokonca i jednotlivé časti legendárnej zlatej zbrane. Bohužiaľ, k jej efektívnosti sa už vyjadriť nemôžem, nakoľko kvôli chybe mi nebola doposiaľ odomknutá.

Mestečko Driftwood je akýmsi hubom, ktorý spája jednotlivé epizódy. V ňom najčastejšie komunikujete s postavami, nepovinne rozvíjate Jackov charakter a niektoré charaktery reflektujú vaše rozhodnutia v príbehu. Hoci sa môže zdať, že hlavná dejová línia nie je príliš zložitá, je šikovne dopĺňaná takýmito menšími dialógmi, ktoré koncovému hráčovi mnoho nepovedia, avšak stále vytvárajú plnohodnotnejší dojem z rozprávania príbehu. Nachádza sa tu i obchod so zbraňami, kde si kupujete nové revolvery a v súvislosti s tým ma tak trochu sklamalo, že si nemôžete zaobstarať pušky, brokovnice alebo nejaký iný väčší kanón. Pôvodné trailery síce naznačovali prítomnosť i iných zbraní, do finálnej hry sa však nedostalo nič s väčšou palebnou silou.

Nie, Blood will be Spilled nie je perfektnou hrou. Je však podstatné si uvedomiť, že na tomto projekte pracovali len traja nadšení vývojári a z tohto hľadiska je výsledok viac než dostačujúci, možno až prekvapujúci. Aktuálne najväčším problémom zostáva nepriaznivý technický stav, ktorý Doublequote Studio musí urýchlene opraviť. Po vyladení v recenzii spomínaných problémov si môžete k výslednému hodnoteniu pridať pokojne i päť percent naviac, nakoľko zastávam názor, že v kvalitách sú si české Feudal Alloy a táto westernová adaptácia rovné. Stále teda hovoríme o silne nadpriemernom počine a dúfam, že autori svoju prvotinu rozšíria o DLC, ktoré by sa zaoberalo minulosťou Jacka, alebo by vyriešilo otvorený záver.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Blood will be Spilled - Slovenská variácia na spaghetti western
Blood will be Spilled je na pomery malého slovenského nezávislého štúdia výborným projektom, ktorý si najviac užijú fanúšikovia klasických spaghetti westernov. Nevyhol sa síce technickým problémom, no verím, že nadšenci z Doublequote Studioa všetko čoskoro opravia.
Pozitíva
  • Výborné ťahové súboje kombinované platformovou hrateľnosťou
  • Relatívne súdržný príbeh, ktorý dokáže v rámci možností zaujať
  • Množstvo odkazov na žánrové ikony a rešpektovanie naratívnych prvkov westernov
Negatíva
  • Nedostatočné ozvučenie
  • Aktuálne horší technický stav, no na opravách sa pracuje
  • Slabšia umelá inteligencia, ktorá sa však má taktiež dočkať zlepšenia
65%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (3 Hlasy)
86%

Komentuj!