Britské štúdio Fallen Tree Games je známe hlavne logicky zameranými titulmi, medzi ktoré patrí napríklad i séria Quell. Ich najnovší počin oproti tomu neskrýva jasnú inšpiráciu v starších dieloch značky Grand Theft Auto, takže ide o trochu iný typ hry, na aké sme u nich zvyknutí. Ukážky sa však javili vcelku sľubne a preto som sa i ja rozhodol vydať do fiktívneho mestečka Bedrock County, aby som posúdil, ako britskí autori vysporiadali s touto tematikou. Stojí American Fugitive za vyskúšanie?

American Fugitive je príbehom Willa Rileyho, ktorý žije vcelku normálny život do momentu, keď je neprávom obvinený z vraždy svojho vlastného otca. Následne ho poháňa už len túžba zistiť, kto za tým všetkým stojí, no z priestorov väzenia to pôjde iba veľmi ťažko. Príležitosť sa mu však ponúkne bezprostredne potom, čo sa dostáva po bitke s ďalším trestancom na menej stráženú ošetrovňu. Vďaka tomu je útek vcelku rýchlou a bezbolestnou záležitosťou a ihneď po návrate do mesta sa púšťa po prvej stope, na ktorú ho naviedol jeho švagor Dwayne. Odhaliť pravdu však nebude jednoduché…

Ak vás zaujíma, aký je príbeh, tak ústredná záhada funguje, akurát treba počítať s tým, že ide o béčko so všetkým čo k tomu patrí. Nechýbajú ani viac, či menej očakávané zvraty, pri ktorých sa budete skôr usmievať, no klamal by som, keby som tvrdil, že zápletka neplní svoju úlohu. Plní a to aj navzdory tomu, že nezriedka si budete  pripadať ako poslíček, ktorý iba mechanicky plní všetko, o čo ho ostatní požiadajú. Originalitu, či hlbšie myšlienky tú síce nenájdete (aj keď tvorovia sa o to zrejme občas snažia), no postupné si získavanie dôvery ostatných postáv, preložené občasným odhaľovaním nových súvislostí  dokáže patrične zabaviť. Na úplnom konci by ste tak  nemali mať pocit, že ste ušli celú cestu zbytočne a postavičky s ktorými Will prichádza počas hry do styku, vedia byť občas až príjemné odtrhnuté od reality.

Herná mapa pozostáva z trojice menších ostrovov, ktoré sa vám sprístupňujú postupne, ako budete postupovať zápletkou. Je pravdou, že v dnešnej dobe rozsiahlych open worldov môže na niekoho pôsobiť nedostačujúcim dojmom, no za mňa je to tak akurát. Základom je, že samotné prostredie pôsobí pomerne variabilným dojmom a pri jeho prechádzaní nebudete mať pocit, že by vám jednotlivé lokality vyslovene splývali. Osobitnú zmienku si v tomto smere zaslúži vydarený cellshadovo ladený vizuál, za ktorý sa tvorcovia skutočne nemusia hanbiť. Ak vyhľadávate výlučne fotorealistickú grafiku, potom vás asi nepoteší, no tých ostatných dokáže v rámci možností príjemne prekvapiť svojou prepracovanosťou.

Taktiež je radosť sledovať, aký dôraz kládli autori na jednotlivé prvky herného sveta. Jeho denná doba sa neustále mení, dynamické je i počasie a všetkému sa, pochopiteľne, prispôsobujú aj NPC postavy. Za autom, ktoré vyjde mimo vozovky, ostávajú stopy od pneumatík a víri sa za ním prach, v noci sa mu dokonca automaticky zapína nočné osvetlenie. Výborné je i spracovanie fyziky celkovo, nielen čo sa týka áut. Čerešničkou na torte je vcelku sympatický deštrukčný model, takže pri brázdení ciest môžete pokojne búrať napríklad ploty, čo pôsobí vcelku efektne. V moderných vysoko rozpočtových tituloch je niečo podobné samozrejmosťou, no u takýchto menších hier určite nie a o to viac to treba oceniť.

Trochu menej už budem chváliť náplň jednotlivých misií, ktorá by mohla byť podstatne rôznorodejšia. Ku cti im pritom slúži fakt, že sú pomerne krátke a vďaka tomu vedia držať vašu pozornosť. Miestami sa v nich dokonca objaví aj zaujímavejší, či rovno vtipnejší nápad, no hoci sa na seba nepodobajú ako vajce vajcu, neustále sa opakujúci vzorec je skrátka neprehliadnuteľný. Trochu prekvapivo pôsobí i to, že vás nenútia bojovať tak často, ako by ste pri podobnom titule zrejme čakali. Do istej miery nepomáha ani to, že viaceré úlohy pôsobia čisto výplňovým dojmom, akoby nimi  tvorcovia chceli vyslovene natiahnuť hernú dobu. Tá pritom nie je dlhá a kampaň viete prejsť i za 8 hodín, no i tak môže niekto nadobudnúť pocit určitej repetitívnosti.

Aj keď znie možno prehnane kriticky, osobne ma kampaň bavila a počas tohto krátkeho času som nemal pocit, že by vývojári testovali moju trpezlivosť. No súčasne je asi pravdou, že American Fugitive nie je titul určený na nárazové hranie a pokiaľ aj áno, je lepšie prekladať hlavný príbeh vedľajšími aktivitami. No a v tomto smere pôsobí titul pomerne uspokojivým dojmom, i keď nie kvôli ich kvantite. V skutočnosti je ich vcelku málo – máte tu časovky, kaskadérske skoky a okrem toho už môžete iba hľadať skrýše s peniazmi, či cenné obrazy. No práve s tým sa spája zďaleka najzaujímavejšia činnosť a to sú vykrádačky.

Tie si užijete do sýtosti aj v príbehových misiách a i napriek jednoduchému konceptu a minimalistickému spracovaniu nikdy vyložene neomrzia. Či už budete vykrádať obchody, alebo rodinné domy, takmer každá lúpež je trochu iná. Je iba na vás, či bude prebiehať potichu, alebo vás bude pri prehľadávaní miestností naháňať alarm signalizujúci blízky príchod polície. V tom druhom prípade sa pritom môže pokojne stať, že v jednej miestnosti narazíte na sejf a hoci viete, že kód k nemu sa nachádza nablízku, nemáte ani zďaleka čas preskúmať každý kút. Tým pádom je teda lepšie uniknúť z miesta činu a pokúsiť sa o to neskôr.

Spomínané opletačky s políciou sú každopádne nič moc a bez problémov by som ich označil za najväčší problém celého titulu. Avšak nie z dôvodu ich obtiažnosti. V skutočnosti som pri týchto stretol nezomrel ani raz a ak si dávate pozor, so skillom regenerujúcim zdravie vás nemôže reálne ohroziť takmer nič. Polícia v Bedrock County však dokáže vo svojej otravnosti zdatne sekundovať muchám znepríjemňujúcim život ľudom sediacich v horúčavách pri otvorených oknách. Púšťať sa s mužmi v modrom do prestreliek je zbytočné, nakoľko budú neustále prichádzať ďalší a ďalší. Jediné čo dáva zmysel, je útek mimo ciest a tam vydržať, kým vám nezmizne hľadanosť… alebo si proste vyzliecť, respektíve vymeniť oblečenie mimo ich zrak. Zďaleka najhoršie je pritom to, že niečo podobné vás nečaká iba pri lúpežiach. Často stačí, aby ste jemne ťukli iné auto na ceste, alebo hoci aj zdanlivo mimo svedkov zničili lavičku v parku a za chrbtom ich máte doslova do sekundy. No a po krátkej chvíli sa stane z jedného auta rovno celý zástup, čo nemá vôbec nič spoločné so zábavou.

Ďalším nedostatkom, ktorý musím zmieniť sú technické chyby rôzneho rázu a tých sa po vydaní vyrojilo neúrekom. Nie natoľko, aby bola hra vyložene nehrateľná, no natoľko, že majú istý vplyv na kvalitu zážitku. Poklesy FPS sú na dennom poriadku, predtým než vás autá na cestách zrazia, cez ne prechádzate ako duch, po stlačení pauzy a návrate do hry zase môže prestať fungovať hudba a tak podobne. Vývojári už každopádne pracujú na opravách tých najkritickejších problémov a hoci je pravdepodobné, že časom vychytajú všetky zásadné muchy, momentálne ich nemožno prehliadať.

No i napriek tomu si stojím za tým, že American Fugitive je dobrá hra a všetci, ktorí majú radi podobný koncept, si tu prídu na svoje. Bugy a iné nedostatky sa môžu časom vytratiť, Fallen Tree Games by ju radi obohatili o ďalší obsah a k tomu treba zobrať do úvahy už teraz veľmi výhodnú cenu, nízke hardwarové nároky, či fakt, že hra zaberá na disku minimum miesta. Za mňa teda nakoniec striedma spokojnosť a hoci to nie je úplne bez chýb, kvalitné jadro dokáže prebiť viaceré z nich.

American Fugitive - Cesta za pomstou
American Fugitive je sympatickou variáciou na Grand Theft Auto: Chinatown Wars, ktorá síce sľubovala viac, ako nakoniec doručila, no súčasne je cítiť, že vývojári odviedli v rámci možností svoje maximum.
  • Vydarenená atmosferá zapadákova, podporená i adekvátnou hudbou
  • Jednoduché, no stále zábavné lúpeže
  • Sympatický štylizovaný vizuál a obrovský dôraz na rôzne detaily