Register

A password will be e-mailed to you.

Tento týždeň sa v bratislavskej Starej tržnici konal ďalší ročník akcie TechFest. V rámci nej množstvo spoločností prezentovalo svoje novinky, pričom medzi nimi nechýbala ani singapurská spoločnosť Creative. Pozrieť sme si mohli novinky v portfóliu, no najmä si na vlastnej koži vyskúšať technológiu Super X-Fi, ktorá by mala každému prispôsobiť projekciu presne na mieru.

Poďme v krátkosti najskôr na novinky, ktoré spoločnosť prinesie svojim fanúšikom, respektíve potenciálnym zákazníkom. Športovcov sa pokúsia zaujať slúchadlá Outlier Active a Outlier Air Sports. Skrátka neprídu ani priaznivci prenosných reproduktorov, keďže do portfólia Creative pribudne reproduktor Muvo Play, ktorý disponuje Bluetooth 5.0 konektivitou, výdržou až 10 hodín, možnosťou spárovania s ďalším reproduktorom pre lepšiu reprodukciu zvuku, moderným USB-C portom, no nezabudlo sa ani na certifikáciu IPX7, vďaka čomu by mal reproduktor bez ujmy zvládnuť 30 minútový pobyt pod vodou v hĺbke 1 meter.

Naživo sme si mohli pozrieť aj Creative Pebble Plus, a teda vylepšený model obľúbených reproduktorov Pebble, ktoré po novom pripájajú k dvojkanálovému zvuku aj subwoofer. Viac informácií nájdete v tlačovej správe z minulého mesiaca. Teraz už ale prejdime k hlavnej hviezde celej prezentácie – technológii Super X-Fi.

Táto technológia je popisovaná ako zvuková holografia pre slúchadlá, ktorá by mala každému jednému poslucháčovi prispôsobiť zvuk presne na mieru. V praxi to funguje tak, že si do svojho smartphonu, prípadne i tabletu stiahnete aplikáciu Super X-Fi, za pomoci ktorej si odfotíte obe uši a aj tvár. Zvuk totiž podľa odborníkov z Creative nevnímame iba ušami, ale celou hlavou. Na základe algoritmu aplikácia vytvorí profil, ktorý následne nahráte cez USB do SXFI AMP, čo je zosilňovač, ktorý klame telom. Nemyslím to však v zlom, no prekvapí, ako tak malá vec dokáže robiť tak veľké zmeny.

Je tu i druhá možnosť, a to headsety SXFI AIR a SXFI AIR C, ktoré sa líšia iba v spôsobe pripojenia, nakoľko verzia s písmenom “C” v názve je odkázaná na USB kábel, pričom súrodenec SXFI AIR sa dokáže spojiť s požadovaným zariadením ako za pomoci USB kábla, tak i skrz Bluetooth konektivitu. Samozrejme, za možnosť bezdrôtového pripojenia si bude nutné priplatiť. Ako sú tieto headsety na tom po kvalitatívnej stránke vám však bohužiaľ neprezradím, nakoľko som počas akcie používal zosilňovač SXFI AMP v kombinácii so slúchadlami Aurvana SE. Srdcom a aj mozgom všetkých troch Super X-Fi zariadení je Super X-Fi UltraDSP čip, ktorý sa stará o celú zvukovú holografiu.

Ako prvé sme si mohli vypočuť hovorené slovo, ktoré jasne demonštrovalo, ako Super X-Fi holografia mení zvukový prednes. Sme zvyknutí, že zvuk zo slúchadiel nám je priamo “pumpovaný” do uší, avšak neuvedomujeme si, ako sa tým pádom stráca priestorové podanie zvuku. Technológia Super X-Fi sa práve s týmto problémom snaží bojovať a po osobnej skúsenosti musím povedať, že veľmi úspešne.

Počas priameho testovania sme si mohli vypočuť ukážky z filmov Klan lietajúcich dýk a Avatar, nechýbal ani trailer na Shadow of the Tomb Raider, známu skladbu The Phantom of the Opera v podaní Prague Cello Quartet, no najviac na mňa a kolegu zapôsobila zmena, ktorú sme si mohli vychutnať ako poslednú v rámci pripravených ukážok. Legenda jazzovej hudby Ella Fitzgerald nám síce zaspievala skladbu s mono zvukom, avšak vďaka Super X-Fi došlo k obrovskému skoku vpred. Je ťažké vám takúto zmenu opísať, avšak išlo o rapídne vylepšenie, kedy stará pieseň doslova nabrala druhý dych. Mimo predpripravených ukážok sme si s kolegom pustili ešte ďalšiu klasickú skladbu zo štyridsiatych rokov minulého storočia a potvrdilo sa nám, že staré piesne s mono zvukom môžu za pomoci tejto technológie znieť ako “nové”.

Hoci som si ešte nedávno nedokázal poriadne predstaviť, čo by mi mohla technológia Super X-Fi ponúknuť za vylepšenia, po osobnej skúsenosti je mi to jasné. Ak sa Creative podarí Super X-Fi poriadne odprezentovať a “predať” potenciálnym zákazníkom, mohlo by dôjsť z zásadnému posunu vpred v oblasti reprodukcie zvuku cez slúchadlá. Áno, môžeme polemizovať o tom, že holografia Super X-Fi má evokovať zvuk v profesionálnom nahrávacom štúdiu a ako by tým pádom mohla zlepšiť zvuk pri pozeraní filmov, ktoré sú vo veľkých otvorených scénach. Prípadne či Super X-Fi nezmení podanie zvuku tak, ako tvorcovia nezamýšľali. Samozrejme, všetko má svoje pre a proti, no zvukový prednes je vďaka Super X-Fi bohatší, živší, priestorovejší a povedzme lepšie cielený.

Osobne budem rád, ak by sa mi podarilo získať slúchadlá SXFI AIR alebo SXFI AIR C na test, aby som mohol stráviť s touto technológiou viac času. Oficiálne sa, bohužiaľ, zosilňovač SXFI AMP u nás predávať nebude, no nič vám nebude brániť objednať si ho priamo na stránke spoločnosti Creative. Práve ten by som si vyskúšal najradšej, nakoľko by ma zaujímalo, ako a či vôbec bude spolupracovať so slúchadlami, ktoré nie sú certifikované Super X-Fi technológiou. Slúchadlá by u nás mali byť dostupné, takže aspoň niečo. Ťažko vyrieknuť nejaký ortieľ z tak krátkej skúsenosti, no táto technológia má veľký potenciál. Na záver by som už len rád poďakoval tuzemskému zastúpeniu spoločnosti Creative za pozvanie na predstavenie noviniek a technológie Super X-Fi,

Komentuj!