Virtuálna realita PlayStation VR je na trhu už viac ako rok a pol, pričom za ostatnú dobu našla svoje miesto vo viac ako 4 miliónoch domácností. To je naozaj slušné číslo, najmä ak zoberieme do úvahy, že hranie vo virtuálnej realite predsa len nie je pre každého. Azda najväčším problémom však bolo, že väčšina hier spočiatku skrátka neponúkala hráčom plnohodnotný zážitok. To zmenilo viacero počinov, ako napríklad ASTRO BOT Rescue Mission, Moss, Firewall: Zero Hour, Farpoint, český Beat Saber a mnoho ďalších. Do tejto kategórie, našťastie, spadá aj titul Blood & Truth, ktorý vychádza práve dnes.

Recenzovaná verzia: PlayStation VR (s PlayStation 4 Pro)

Keď sa povie London Studio, mnoho z vás si pravdepodobne nevybaví žiadnu hru od tohto first-party štúdia spadajúce pod Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios. Je to spôsobené najmä tým, že posledné roky nevzniklo pod rukami týchto vývojárov nič zásadné. Počas minulej konzolovej generácie bolo štúdio známe vďaka sérii SingStar, ktorá sa tešila veľkej popularite, o čom svedčí aj zhruba dvadsať iterácií. Pre nás je však z pohľadu dnes recenzovanej novinky omnoho zásadnejšia éra PlayStation 2. Pre najúspešnejšiu konzolu všetkých čias totiž londýnske štúdio pripravilo nielen niekoľko častí This is Footbal, ale najmä open-world gangsterku The Getaway a jej sequel The Getaway: Black Monday.

K tejto tematike sa štúdio vrátila ešte s hrou Gangs of London pre PlayStation Portable, no keďže hra bola iba priemerná, štúdio sa následne radšej venovalo spomínanej značke SingStar. V roku 2016 však London Studio vytvorilo kolekciu menších hier pre PlayStation VR pod názvom PlayStation VR Worlds, kde spomedzi piatich titulov vyčnievala najmä first-person akcia London Heist. Po dlhej dobe štúdio opäť pričuchlo k gangsterkám a strieľaniu, čo sa im očividne zapáčilo, nakoľko práve na základoch London Heistu vytvorili aj svoju novinku Blood & Truth. A ja vás nebude zbytočne napínať ako to dopadlo, pretože dnes recenzovaný titul bezpochyby patrí k hrám, ktoré by majiteľ PlayStation VR mal mať doma. Poďme na to ale pekne postupne.

Vitaj doma, vojak!

V Blood & Truth, ako by sa mohlo javiť na prvý pohľad, nejde iba o bezduché strieľanie, keďže hra obsahuje aj príbeh. V ňom sa zhostíte úlohy Ryana Marksa, príslušníka elitnej špeciálnej jednotky. Ten sa vracia späť do rodného Londýna, nakoľko zomrel jeho otec. Ako však veľmi rýchlo zistí, jeho rodina je zapletená s kriminálnym bossom, a ten má určité zámery, ktoré, nanešťastie, pre Ryana a jeho rodinu znamenajú veľké množstvo problémov.

Samozrejme, príbeh nie je ničím výnimočný a obsahuje veľké množstvo klišé, avšak išlo o zámer tvorcov, keďže chceli vytvoriť poctu hollywoodskym akčným blockbusterom so všetkým, čo k tomu patrí. A hoci príbeh hrá druhé husle, je dobre napísaný a obsahuje aj niekoľko zaujímavých zvratov a prekvapení. Väčšina príbehu je rozprávaná za pomoci flashbackov, čo na druhej strane rozviazalo autorom ruky, keďže takto môžu pred hráčov servírovať rôzne lokality bez toho, aby museli narúšať tempo nejakým cestovaním. Príbehová kampaň inak zaberie zhruba 7-8 hodín na normálnu obtiažnosť, čo je na VR titul naozaj slušné číslo. Navyše, počas prvého priechodu určite neprejde každou možnou trasou a ani nevyzbierate zberateľské predmety.

Kamera, klapka, akcia!

Hoci som príbeh hry pochválil, Blood & Truth si zaslúži pochvalu najmä za akčnú zložku hry, pretože tá je jednoducho fantastická. Ja som skúsil hrať hru s DualShockom 4, no to pravé orechové prišlo až vtedy, keď som si do rúk vzal ovládače Move, ktoré posunuli zážitok z hrania na úplne inú úroveň. Je pravdou, že si môžete túto akčnú jazdu užiť aj za pomoci štandardného gamepadu, avšak ovládanie s ním je občas neohrabané a menej komfortné.

Pre vývojármi však musím pomyselne smeknúť klobúk, pretože sa im podarilo docieliť naozaj výborného pocitu z akcie a samotnej streľby. Vďaka ovládačom Move si budete pripadať, že máte naozaj v rukách zbrane a mierite s nimi. Zaujímavým prvkom je aj prebíjanie zbraní, ktoré vykonávate tak, že zoberiete zásobník z vašej vesty a zasuniete ho do zbrane. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako prvok, ktorý vás bude vytrhávať z tempa, avšak opak je pravdou, pretože tento detail naozaj pôsobí v praxi dobre.

Čo sa týka samotného arzenálu, tak na vás čakajú štandardné pištole, revolvery, brokovnice, rôzne útočné automatické pušky, granátomet, nechýbajú ani klasické granáty, a tak ďalej. V tomto smere sa nie je na čo sťažovať a poteší aj detail spojený s väčšími zbraňami, pri ktorých je dôležité ako ich držíte, pretože predsa len nemožno držať brokovnicu rovnako, ako obyčajnú pištoľ.

Nemožno iba strieľať…

Hoci je Blood & Truth akčnou hrou, občas je potrebné trochu ubrať. V takom prípade autori ponúkajú pasáže, kde bude loziť vetracími šachtami, vyskrutkovávať skrutky za pomoci skrutkovača, loziť po rebríkoch, otvárať dvere za pomoci šperháku vo veľmi jednoduchej minihre, no príde na rad i stealth. Herná náplň tak spočíva i v iných aktivitách, čo je jedine dobre, a to aj v takom prípade, že akcia je skvelá a tešíte sa na každú ďalšiu prestrelku.

Treba si však uvedomiť to, že ide o koľajnicovú strieľačku, a tak sa nemožno pohybovať po úrovniach ľubovoľne. Je pripravených niekoľko ciest, po ktorých sa presúvate za pomoci bodov, kam sa postava premiestni po stlačení tlačidla. Osobne mi to nijako neprekážalo a mnoho hráčov to skôr uvíta, pretože práve pri hrách s voľným pohybom pociťuje mnoho hráčov nevoľnosť. Mne sa to zatiaľ ešte nestalo a žiadne problémy som nepociťoval ani pri hraní Blood & Truth.

Pôvabné výbuchy

Všetci vieme, že hry pre virtuálnu realitu nedosahujú na takú úroveň, ako štandardné tituly. Inak tomu nie je ani v prípade Blood & Truth, avšak vývojári odviedli dobrú prácu a hra vyzerá na pomery PlayStation VR titulov naozaj skvelo. Sú tu rozmanité prostredia, množstvo objektov na scéne, veľmi efektné výbuchy, prepracované zbrane, celkom detailné hlavné postavy a najmä úplne stabilný framerate, čo je pri hrách pre virtuálnu realitu kľúčové. Môžno by neuškodilo viac zničiteľné prostredie, avšak s tým majú “problémy” aj klasické hry. Občas sa objavia nejaké grafické nedokonalosti, avšak tie nekazia dojem z celkového zážitku.

Potešili ma i kvalitné herecké výkony, dobré animácie a dabing, ktorý rozhodne nepatrí do béčkovej kategórie. Podarený je aj hudobný sprievod a výborné je i samotné ozvučenie, avšak na to som si už pri veľkých VR hrách zvykol.

Londýn v plameňoch

Blood & Truth je jasným dôkazom toho, že Sony to myslí so svojou virtuálnou realitou vážne. Adrenalínová akčná jazda naplno ukazuje, že hranie vo virtuálnej realite môže priniesť naozaj skvelý zážitok. Pokiaľ máte PlayStation VR doma, určite si zadovážte dnes recenzovanú novinku. O hru bude po obsahovej stránke postarané i do budúcna, keďže majú pribudnúť ďalšie režimy, New Game Plus, či ťažká obtiažnosť do príbehovej kampane.

Ak máte chuť cítiť sa ako akčný hrdina z poriadneho blockbusteru, Blood & Truth vám tento zážitok bezpochyby sprostredkuje. London Studio týmto počinom dokázalo, že im akčné hry nie sú ani po tak dlhej dobe cudzie a hoci by som si rád od nich zahral aj pokračovanie The Getaway, ich novinka Blood & Truth je veľmi príjemné prekvapenie, ktoré stojí za investíciu.

Blood & Truth - Poriadne výbušná jazda
Blood & Truth je skvelý titul a jeden z pádnych dôvodov, prečo mať doma PlayStation VR. London Studio hráčom naservírovalo prvotriednu akčnú jazdu, ktorá skrátka chytí a len tak ľahko nepustí.
  • Skvelý pocit z akcie a streľby