Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Pätnásty diel Final Fantasy mal za sebou mimoriadne komplikovaný vývoj, no i napriek výhradám, ktoré sa mu dali adresovať, išlo v konečnom dôsledku o kvalitný herný zážitok. Samotný titul bol neskôr rozšírený o niekoľko DLC, no a tohto roku sme sa dočkali vydania toho posledného z nich, ktoré nesie názov Final Fantasy XV: Episode Ardyn.

Recenzovaná verzia: PC

Final Fantasy XV bol prvýkrát vydaný v roku 2016, pričom o dva roky neskôr sa ho dočkali aj PC hráči. To svetlo sveta uzrela Windows, respektíve Royal Edition, v rámci ktorej sa fanúšikovia dočkali kompletnej verzie so všetkými dostupnými DLC a dodatočnými úpravami. No hoci ju niektorí označovali za takzvanú definitívnu edíciu, Square Enix o niečo neskôr prekvapil tvrdením, že plánuje vydať i štvoricu nových DLC. Tie mali byť zamerané na ďalšie známe postavy, avšak z pôvodného plánu nakoniec vzišlo.

Epizódy Gladiolus, Prompto a Ignis, ktoré dopĺňala i multiplayerová expanzia Comrades, mali postupne rozšíriť aj nové príbehové kapitoly zamerané na Ardyna, Araneu, Lunafreyu a nakoniec i samotného princa Noctisa. No s odchodom vývojára Hajima Tabatu, ktorý si založil vlastné štúdio, došlo na zrušenie väčšiny z nich. Svojim spôsobom je to škoda a obzvlášť Aranea, respektíve Lunafreya, ktoré nemali v hlavnom príbehu až toľko priestoru ako Noctis, sa mohli dočkať ešte o niečo kvalitnejšieho prekreslenia. No v zásade ma to nijak zvlášť nemrzí. Vývojári by nimi beztak nedokázali úplne vychytať príbehové nedostatky a určitú skratkovitosť druhej polovice hry a ďalšie a ďalšie rozširovanie pôvodného konceptu už pôsobilo ako snaha Georga Lucasa, ktorý taktiež nebol stopercentne spokojný so svojim dielom, neustále zasahovať do pôvodnej trilógie Hviezdnych vojen.

Episode Ardyn je každopádne príjemnou bodkou za svetom Eosu, respektíve dobrodružstvami princa Noctisa a jeho trojice verných spoločníkov. Je priam až symbolické, že na úplný zaver sme sa dočkali kapitoly venujúcej sa ústrednému antagonistovi a skalných priaznivcov určite poteší, že nezlyháva v tom najdôležitejšom – a to v predstavení jeho motivácií. Po skončení posledného prídavku ho vlastne budete do istej miery chápať a čiastočne i súcitiť s jeho tragickým osudom. Z tohto pohľadu teda tvorcovia nesklamali a naservírovali fanúšikom obstojnú dávku atraktívnych príbehových informácií. Pokiaľ však chcete mať úplne jasno, ešte pred štartom DLC je vhodné pozrieť si krátkometrážny film Final Fantasy XV: Episode Ardyn – Prologue, ktorý predchádza jeho udalostiam.

So zvyškom je to však trochu horšie. Samotné rozšírenie je rozložené do trojice kapitol, pričom prvé dve sú mimoriadne krátke a vyložene lineárne. V rámci nich si užijete ďaleko viac sledovania videí, ako hrania a toto napráva až tretia kapitola situovaná do menšieho otvoreného sveta. Tým je hlavné mesto kráľovstva Lucis, Insomnia, v ktorom je vašou úlohou rozpútať v koži zloducha menšie inferno. Pohyb po meste a herná náplň pripomenie nejednému hráčovi sériu Infamous, čo je jednoznačne pozitívne, no obecne sa dá povedať, že autori sa s týmto konceptom príliš nevyhrali. V zásade totiž robíte neustále to isté, konkrétne likvidujete generátory v jednotlivých sektoroch, popritom zabíjate nepriateľov a vylepšujete si schopnosti, len aby ste sa mohli presunúť k záverečnému bossfigtu.

Súbojový systém je pritom i naďalej chytľavý a hranie za Ardyna prináša aj niekoľko zaujímavých noviniek, vrátane možnosti povolať do boja samotného boha Ifrita. Do toho všetkého hrá moderná rocková hudba a obecne platí, že prídavku sa nedá vytýkať slabé tempo, či nedostatočná dynamika. Čo mu však rozhodne chýba, je väčšia komplexnosť a prepracovanosť. Menším plusom je fakt, že nik vás nenúti ničiť všetky generátory, ak sami nechcete, no druhou stranou mince je, že nič iné sa na mape nedá robiť. Respektíve ako sa to vezme, môžete totiž rozbíjať vybrané objekty v honbe za lepším ratingom, zbierať poklady, za peniaze nakupovať predmety v obchodoch… no sami uznáte, že nejde o nič viac ako umelé naťahovanie hracej doby. No a tá je sama o sebe poriadne krátka, takže všetko môžete mať hotové do dvoch hodín. Súčasne sa ani nedá tvrdiť, že by bol tamojší otvorený svet vyložene dychberúci a vzhľadom k jeho menšej rozlohe nepríjemne prekvapí i fakt, že stiahnutie DLC vám zoberie viac než 16 GB voľného miesta na disku.

Final Fantasy XV Episode Ardyn sa nehodnotí ľahko. Skalní fanúšikovia budú nepochybne spokojní a i ja sa zdráham označiť ho za vyložene zbytočné. Má svoje kvality, z príbehového hľadiska je možno i najprínosnejšie, no po stránke hrateľnosti vo mne minimálne Promto zanechal o niečo lepší dojem. A vážne to nie je o tom, že by hranie za hlavého zloducha nebavilo, akurát je miestami cítiť, že výsledok bol do istej miery ušitý horúcou ihlou. No to asi v dnešnej dobe prekvapí iba málokoho…

Hru na recenziu poskytla spoločnosť

Final Fantasy XV: Episode Ardyn - Rozlúčka s Noctisom a jeho družinou
Episode Ardyn je obstojnou rozlúčkou so svetom Final Fantasy XV, no pri trochu snahy mohlo ísť o rozlúčku ešte o niečo väčších parametrov. Tých najskalnejších priaznivcov dokáže uspokojiť, no ostatní sa bez nej bez problémov zaobídu.
Pozitíva
  • Zaujímavo rozširuje charakter ústredného antagonistu
  • Slušné uzavretie celého príbehu Final Fantasy XV
  • Stále chytľavé a dynamické súboje
Negatíva
  • Jednoduchá herná náplň pozostávajúca z opakovania identických činností
  • Otvorený svet tretej kapitoly pôsobí trochu nevyužitým dojmom
  • Krátke a na disku pritom ukrojí zbytočne veľa voľného miesta.
70%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (1 Hlas)
80%

Komentuj!

komentárov