Strategický žáner nezažíva práve najlepšie časy a týmto trpí aj subžáner budovateľských stratégií. Jedným z posledných prírastkov do tejto kategórie je titul Dawn of Man. Má hra od štúdia Madruga Works dostatočnú kvalitu aby oslovila svoju cieľovú kategóriu?

Ak sa opýtate fanúšikov budovateľských, respektíve ekonomických, stratégií, ktorú hru považujú v tomto žánri za vrchol, často zrejme padne odpoveď Settlers alebo Stronghold. V posledných rokoch však strategický žáner zažíva krízu. Z letargie sa ho snaží vytrhnúť prevažne indie produkcia, ktorá z času na čas prinesie naozaj zaujímavý titul. Tie sa však, nepodarí vždy dotiahnuť do kvalitného konca a za každým akoby chýbal ten posledný krok k dokonalosti. O to viac však poteší, že Dawn of Man nepatrí do tejto skupiny a naopak ukazuje, že tento žáner má stále čo ponúknuť.

Madruga Works nás po Planetbase a Marse prenášajú v Dawn of Man na opačnú stranu ľudskej evolúcie. Do obdobia o ktoré naposledy zakoplo Age of Empires pred viac než dvadsiatimi rokmi. Aj keď hra neponúka dnešné technológie, neuberá to na atraktivite. Bude tak len a len na vás, aby ste svoj kmeň posunuli vpred, vynašli nejaké to koleso a uplatnili ho v praxi. Prinesiete svojmu ľudu kovy, domestifikáciu zvierat, zkultúrnenie pôdy, a hradby naprieč šiestimi rozličnými obdobiami, alebo vám ho medzitým roztrhá šabľozubý tiger, mamut či partia nájazdníkov?

Svoju cestu začínate s hŕstkou ľudí, stanom a ohniskom. Potom je to už iba na vás. Primal vision, čo je špeciálny pohľad odhaľujúci suroviny a zvery, vám pomôže zorientovať sa v mape a vy tak môžete plný elánu rozbehnúť svoj projekt. Vyznačíte pracovné oblasti, kde bude prebiehať rybolov, klasický lov, zber dreva, kameňa, alebo divoko rastúcich bobuľovín a váš ľud sa automaticky pustí do práce. Začiatky však bývajú ťastrožké a na usadlíkov musíte dávať neustále pozor. Prísť o jedného či dvoch, býva hlavne v úvode bolestivé. Noví vám totiž budú pribúdať iba veľmi pomaly. Buď sa z času na čas náhodne pripoja k vašim ľudom, alebo sa bude vaša populácia zväčšovať rodením detí. Deti však musia dospieť a na začiatku sa nezapájajú do všetkých pracovných činnosti, len pomáhajú pri jednoduchších prácach. S tým ide ruka v ruke aj regulácia obyvateľstva. Starnutie, nástrahy prírody, počasie alebo nájazdy vám z času na čas pekne preriedia počty.

Ako predošlý odstavec naznačil, v hre sa neustále striedajú ročné obdobia. Správne hádate, ak si myslíte, že zďaleka najnepríjemnejšia je zima. Ich kolobeh je však až príliš rýchly a reálne sa tak nemôže stať, že by vás dokázala sama o sebe uvrhnúť do krízy. To však neznemená, že ju môžete podceniť a treba sa voči nej brániť. Napríklad odevmi. No tie si musíte logicky najprv vyrobiť. Je naozaj príjemné sledovať celú ekonomickú reťaz závislostí.  Najskôr musíte vyrobiť kópie, čoby nástroje pre lovcov. Tí donesú mäso, kosti a kože, ktoré spracujete a použijete na výrobu príbytkov, ďalších nástrojov a aj odevov. Tie inak vaši ľudia využívajú skrz jednoduchý automatizovaný mini inventár, v závislosti od činnosti ktorú vykonávajú.

S novými technológiami sa táto pomyselná reťaz predlžuje a komplikuje. Ak budete chcieť kvalitnejšie, teda vlnené či ľanové oblečenie, budete na to potrebovať látku. Tú získate neprekvapivo z vlny či ľanu, avšak najskôr si ich musíte sami vypestovať a predtým spracovať. Na zber však potrebujete pracovné nástroje a tie sa nevyrobia samé. A takto to pokračuje ďalej. Všetko je tu prepojené so všetkým, viac či menej rovnako ako v skutočnej ekonomike. Ak sa vám ale podarí všetko správne nastaviť, vaša usadlosť sa už o seba postará sama. Prítomný je aj obchodník, ktorý vám môže vypomôcť s nedostatkovým tovarom, alebo s novou technológiou. No iba vtedy, ak máte dostatok vecí na výmenu.

Po úvode, keď sa už  zabehnete s niekoľkými stanmi, pracoviskami a obyvatelia vám pekne pribúdajú, je čas posunúť sa ďalej. Z paleolitu postupne vykročíte skrz mezolit, neolit, medenú dobu a  bronzovú dobu až k železnej dobe. Lovením neznámych tvorov, alebo nazbieraním istého počtu surovín získavate body a cez ne sa zlepšujete v technologickom strome. Najskôr si domestifikujete psov, v ďalšej dobe sa vám odomknú kozy, kravy, ovce, kone či somáre, ktoré využijete aj pri práci. Podobne to funguje pri nástrojoch. Kostené nože postupne nahrádzajú medené, bronzové, či železné, ktoré nielenže viac vydržia, no sú aj účinnejšie.

Aj napriek viacerým dobrým nápadom sa však autorom nepodarilo naplno využiť špecifiká niektorých dob. Ako budete postupovať pravekom, hru začnú oživovať nové prvky. V jednom momente sa napríklad odomknú nové náhodné nepriateľské nájazdy, neskôr zase vyhynú mamuty. Implementácia zmeny spoločnosti z primitívnych kmeňových spoločenstiev na pokročilejší hierarchický národ, kmeň či štát, zapojenie politiky a interakcia s inými mestami, by hre rozhodne dodali väčší impulz a dynamiku. Takto si v podstate iba vylepšujete budovy a nič vám výrazne nekomplikuje tento progres. Ani živelné pohromy.

Aby som však prehnane nekritizoval zábavnosť, sledovanie postavičiek ako behajú sem a tam, kosia trávu, rúbu stromy, stavajú nové budovy, opevňujú, či lovia, vie byť veľmi uspokojujúce. No aj navzdory dobre spracovanej myšlienke a viac než obstojnému prevedeniu do praxe hra trpí menšími problémami. Zatiaľ čo niektoré aspekty ma príjemne prekvapili (ako keď sa napríklad ubránite nájazdníkom a vaši usadlíci ich oberú o zbrane, či oblečenie) iné zase nefungujú až tak dobre, alebo nie sú domyslené.

Neraz sa mi stalo, že som čakal dlhé minúty, kým sa postaví nejaká budova, ktorá vyžadovala napríklad drevo. To neprichádzalo, lebo nebolo dostatok sekier, ktoré sa nevyrábali kvôli ďalšej chýbajúcej surovine, pri ktorej ťažbe opäť niečo chýbalo. Nemáte síce pod palcom obrovské mesto, skôr usadlosť s približne stovkou ľuďmi, no nie je úplne jednoduché optimalizovať celý proces výroby. Samotná oblasť je síce neveľká a nie je v nej veľa budov, no regulácia pomocou tabuliek by bola vhodnejšia, než ako zakaždým manuálne hľadať požadovanú budovu a odkliknúť produkciu. Grafy, ktoré hra ponúka vám síce môžu našepkať, no problém tu nevyriešite. A tak sa stane, že stratíte prehľad, či možno zabudnete a to vám pokazí celú reťaz ekonómie. Čo je síce pekné na ilustráciu toho ako funguje ekonomika v praxi, no pôsobí to frustrujúco. Hra vám každopádne ohlási, že vám chýbajú čakany, lenže vy netušíte prečo a tak začínate pracne skúmať príčiny. Trochu výraznejšie by hra mohla oznamovať aj nájazdy, či útoky divej zvere.

Nepochopiteľný je pre mňa aj voľný výbeh pre vaše zvieratá, ktoré sa pohybujú po celej usadlosti, popred hradbami a tak podobne a vy ich opäť musíte manuálne hľadať. Osobne si myslím, že pravekí ľudia dokázali stavať ohrady. Taktiež je pekné, že môžete pestovať viac druhov obilnín (a to platí celkovo pri dopestovaní potravy, keď najviac využijete jednu, či dve), no majú identický vplyv na samotnú hru. Zamrzí aj spôsob rozdeľovania prác, ktoré postupom času istotne naberali špecializácie a nemyslím si, že každý kováč, bol zároveň aj drevorubačom, lovcom, či bojovníkom. Opäť platí, že toto všetko by zvládla prehľadná tabuľka, kde by ste si mohli čo-to nakonfigurovať.

Premárnený potenciál vidím v absencií stavania aspoň jednoduchej armády, aj keď jej využitie v praxi by nemuselo byť veľké, pretože tu nedobíjate konkurenciu. No nejaké hliadky, či zopár šermiarov, ktorých treba kŕmiť a šatiť, by vás nútilo korigovať iné aspekty ekonomiky. Aj náboženstvo je v hre prítomné len v podobe svätýň, ktoré zvyšujú morálku a vytrhávajú ľudí zo smútku. No kulty ako také absentujú. Bohužiaľ ani politiky si veľa neužijete, takže nikto vám neovplyvňuje spôsob či zameranie osady. Ako som už pritom spomenul, hre by to dodalo potrebnú dynamiku a ešte väčšiu komplexnosť.

Z technického hľadiska je hra každopádne adekvátna svojej cene, i statusu nezávislej hry. Neočakávajte kvality AAA produkcie, no prakticky všetky aspekty sú na veľmi dobrej úrovni. Je pravdou, že animácie ako také pôsobia jednoduchšie a nie každá činnosť je rovnako detailná, avšak všetko potrebné vidíte. Graficky od seba viete odlíšiť ovcu, muflóna, kozu, či kravu a sympatické je i to, že postavičky nemiznú v budovách, ale vidíte ich vnútri. Zvuková kulisa je taktiež na postačujúcej úrovni a hudba dokáže ideálne dotvárať atmosféru. Na výrazné problémy, ako bugy, zamrznutia, pády, či vyložene zle optimalizované časti som počas testovania nenarazil a poteší i fakt, že Dawn of Man si zahráte aj na “prehistorickom” zariadení, v ktorom máte 2Ghz Dual Core.

Dawn of Man je po dlhšej dobe poctivý zástupca ekonomických/budovateľských stratégií. Pomerne dlhý čas som hľadal niečo, čo mi nahradí na disku starší Knights and Merchants, no a zdá sa, že som to konečne našiel. Nie všetko je tu dokonalé a zamrzí i nie naplno vyťažený potenciál, no podstatné je, že sa dokážete príjemne zabaviť rozvojom svoje usadlosti a sledovaním ako sa postupne mení pod vašimi rukami. Za relatívne nízku cenu dostanete kvalitný titul na mnoho hodín, ktorý už v súčasnom stave pôsobí dokončene a to v dnešnej dobe skutočne nie je samozrejmosť.

Dawn of Man - Od kamennej doby až ku kolesu
Dawn of Man nie je dokonalou hrou, no jej malé prehrešky jej s radosťou odpustíte. V dnešnej dobe takmer vyhynuté budovateľské stratégie totiž reprezentuje viac než dobre.
  • Dobre fungujúce ekonomické systémy
  • Zasadenie do praveku a postup dobou
  • Optimalizácia a technický stav
  • Chýbajúce aspekty armády a náboženstva
  • Menšia dynamika a občasné dizajnové nedostatky
Hodnotenie čitateľov: (7 Hlas)
80%

Hry hráva už viac ako polovicu svojho života. Jeho začiatky hernej kariéry sa dátuju do 90. rokov a vyrastal na klasike ako Wolfenstein 3D či Doom. Najlepšia hra vôbec: Half-Life a Counter-Strike. Hráva takmer všetko od casual hier po hardcore simulátory. Motto: "správny hráč nieje obmedzovaný jednou platformou...mal by vlastniť všetky."