Register

A password will be e-mailed to you.

Určite ste si už dávno všimli, že Steam ponúka možnosť vyjadriť svoj názor prostredníctvom užívateľských recenzií. Zakaždým keď sa objaví nejaká negatívnejšia kauza v spojení s istým titulom, komunita sa spojí a dá to vybraným titulom poriadne pocítiť. Vo svetle týchto faktov je na mieste položiť si otázku, či sú užívateľské recenzie prínosom, alebo nie. Práve o tomto pojednáva náš špeciál s podtitulom užívateľské recenzie a reviewbombing.

Užívateľské recenzie boli na Steame zavedené z toho dôvodu, aby pomohli zákazníkom lepšie sa zorientovať v pomerne bohatej ponuke. Tí tam dostali možnosť slovne ohodnotiť vybraný titul a následne ho buď odporučiť ďalej, alebo neodporučiť. Samozrejme, užívateľské recenzie existovali už dávno predtým. Z tých väčších portálov spomenieme len Metacritic, kde je možné hodnotiť hry i číselne. S tým je však spojený review bombing. Ide o pomerne nový pojem, no iste ho poznáte. Stačí, že sa nejaké štúdio nezavďačí svojej komunite a už sa spustí obrovská lavína nevôle, kde nahnevaní hráči začnú hodnotiť negatívne tituly od daného tvorcu. Ľudia, ktorý sa pravidelne pohybujú v oblasti hier, vedia, že niečo podobné je potrebné brať s rezervou, no čo príležitostní užívatelia?

Najnovšou kauzou je z tohto pohľadu Epic Games Store a Metro Exodus. Vydavateľ hry sa totiž rozhodol v prípade PC verzie na poslednú chvíľu vymeniť Valve Corporation za Epic Games a aj do krabicových verzií dodať iba kódy na aktiváciu hry na Epic Games Store. I keď je za tým zrejme viac, ako sa prezentuje navonok, tento krok, pochopiteľne, nahneval mnohých hráčov. To, samozrejme, spustilo na Steame review bombing, no paradoxne si to neodniesol tretí diel ságy Metro, ale predošlé dve časti – konkrétne Metro 2033 Redux a Metro: Last Light Redux. Nezaujatému návštevníkovi by sa pritom mohlo javiť, že ide o zlé hry, opak je však pravdou. Podobné kauzy postihli svojho času aj Grand Theft Auto V, Firewatch či The Elder Scrolls: Skyrim.

Položme si teda otázku, k čomu je podobné konanie dobré? Kým niektoré kauzy pôsobia opodstatnene a komunita správne poukazuje na vzniknutý problém (aj keď forma nemusí byť najšťastnejšia), iné pôsobia od začiatku trochu nezmyselne. V prípade poukázania na neprávosti tvorcov voči konkrétnemu človeku môže ísť o zaujímavú formu, viď aj prípad Firewatch a Campo Stanto, kedy tvorcovia brojili proti YouTuberovi PewDiePie, pretože mal na svojom streame nevhodné poznámky. Samotnej hre to však z dlhodobého hľadiska výraznejšie neuškodilo, pretože išlo len o zlomok užívateľských hodnotení.

To nakoniec môže platiť aj u spomínaného Metra, čo však nič nemení na tom, že samotní tvorcovia zo 4A Games nemajú naozaj nič spoločné s tým ako sa rozhodol vydavateľ, respektíve distribútor. Ich práca si jednoznačne zaslúži ocenenie v podobe objektívnej kritiky. Na druhej strane však treba uznať aj pointu komunity, ktorej boli v krabicovej verzii sľubované kľúče pre platformu Steam a nakoniec im boli odopreté. Trocha nepochopiteľný prístup od Deep Silver a Koch Media a situáciu neupokojilo ani vyjadrenie jedného zo zamestnancov 4A Games, ktorý sa vyjadril, že v prípade bojkotu hry na PC, sa môže stať, že ďalšie Metro už na tejto platforme nevyjde. Samotné štúdio sa však o toho veľmi rýchlo dištancovalo, nakoľko nešlo o dobrý typ publicity.

Čo sa teda reálne zmení review bombingom? Asi najvýraznejšie ovlyvňujú mienku hráčov veľké portály ako IGN, PC Gamer, Eurogamer, Metacritic, alebo youtuberi ako AngryJoe či Worthabuy. Je to, samozrejme, diskutabilné, no reálne platí, že nahnevané minirecenzie na Steame neurobia až tak veľkú dieru do sveta a vývojári si z nich väčšinou nerobia ťažkú hlavu. Navyše, každý kriticky uvažujúci človek si po prečítaní niekoľkých z nich uvedomí, že s objektivitou nemajú vôbec nič spoločné.

Ďalším zaujimavým fenoménom sú užívateľské recenzie jednotlivcov, ktorí majú v hre nahrané stovky, v krajnom prípade až tisíce hodín a ktoré pritom danú hru úplne pochovávajú. Na svoj názor má, samozrejme, právo každý a je možné, že zásahom vývojára dôjde k niečomu, čo diametrálne mení daný titul k horšiemu. V realite však k tomu veľmi často nedochádza a vo väčšine prípadov ide o minoritné zásahy. No i tie sa občas nepozdávajú vybraným skupinám a dávajú to náležito najavo.

V neposlednom rade sú tu i hráči, ktorý sa sťažujú na základné herné prvky a zjavne nejde o recesiu. Mnoho ľudí si zakúpi hru, častokrát i v prémiovom balení, a následne jej vyčíta to, čo sa od nej dalo od začiatku očakávať. No a potom tu máme i čisto recesistické recenzie, vďaka ktorým sa aj skutočne zlé tituly ako Bad Rats: the Rats’ Revenge dostávajú do kladných čísel. Nejde pritom o jediný podobný prípad. Steam je doslova zavalený množstvom neprílíš kvalitných hier, ktorých jediným zmyslom je čo najjednoduchšie získavanie stoviek, respektíve tisícok achievementov. Daná cieľkovka je, pritom pochopiteľne, spokojná a hoci tieto hry nemajú žiadnu výraznejšiu hodnotu, často pri nich nájdete veľmi pozitívne čísla.

To však rozhodne neznamená, že užívateľské recenzie nemajú ako celok žiadny význam. Existuje totiž i nemalo hráčov, ktorí si dajú tú námahu, aby nezaujato previedli svoje skutočné pocity z hrania do textovej a prehľadnej podoby. Práve takýchto ľudí by si mala komunita vážiť najviac, nakoľko z ich strany ide o najlepší možný feedback k danému titulu v zmysle, či zaň obetovať peniaze, alebo nie.  Všetko to úsilie pritom robia s vo svojom voľnom čase a zadarmo, hru si navyše často i sami kúpia.

Problém, ktorý je popísaný v článku však, samozrejme pretrváva a z toho pohľadu sa javí ako možné riešenie i zakázanie, či obmedzenie užívateľských recenzií, pokiaľ sa nevymyslia nejaké adekvátne pravidla. Zrejme najvhodnejšou cestou, ak máte záujem objektívne a kriticky hodnotiť hry na Steame, je stať sa kurátorom. Tento proces by mal byť prístupný každému po splnení určitých podmienok, ako nahraný počet hodín a vlastníctvo danej hry. V tom prípade sa však určite hodí spomenúť, či ma jedinec túto hru zakúpenú, alebo ju dostal ako promo materiál, ide totiž o vcelku relevantnú informáciu. Momentálny status quo každopádne poukazuje na určitú nevyzretosť najhlučnejšej časti hernej komunity, ktorá sa skrýva za anonymitou internetu. A to navonok nepôsobí dobre.

Komentuj!

komentárov