Phil Lord a Christopher Miller sa v roku 2014 zaslúžili o naštartovanie filmového LEGO univerza snímkou The Lego Movie, v slovenskom preklade LEGO príbeh. Dovtedy totiž vznikali najmä video filmy, ktoré sa často snažili bez väčšieho povšimnutia vzbudiť záujem o animované tituly s Lego postavičkami v hlavnej úlohe. Vyššie spomínaný počin si však so svojím 60 miliónovým rozpočtom zarobil necelú pol miliardu, čo bol enormný úspech, vďaka ktorému vznikli i filmy ako LEGO Batman a Lego LEGO Ninjago. Najmä svet kockových nindžov sa stal najmenej úspešným projektom celého univerza a preto tvorcovia skúsili nadviazať na úspech úplne prvého príbehu tohto neortodoxného sveta.

Keď v mojej prítomnosti niekto spomenie LEGO príbeh, ihneď sa mi v mysli vybaví takpovediac kultová pieseň Everything is Awesome. Rovnako si však spomeniem na výborné akčné pasáže s nápadom, rýchlym strihom a unikátnou svojskou animáciou, množstvo referencií, prípadne šikovný presah s reálnym svetom, ktorý pre najmladších divákov slúžil ako príjemne podané morálne ponaučenie. Aj vďaka dobrej réžii Millera a Lorda sa tento film stal akousi mojou srdcovou záležitosťou, na ktorú nedám dopustiť. Funguje totiž ako výborná dobrodružná jazda, ktorá nás prevezie zaujímavými lokáciami, umožní nám spoznať groteskné postavičky a ešte k tomu stihne položiť základy univerzu nespočetných možností. Pokračovanie však neprekonáva svojho predchodcu doslova v ničom.

Pokiaľ si ešte stále pamätáte finálne predošlého dielu, viete, že do Bricksburgu zavítali Duplo postavičky, čo v praxi symbolizovalo nástup nového dieťaťa v reálnom svete, konkrétne mladšej sestričky. Ten mal po piatich rokoch za následok kompletnú deštrukciu celého sveta a to aspoň spočiatku znamená post-apokalyptický vizuál celej snímky, kde si tvorcovia, samozrejme, neodpustili hneď niekoľko narážok na svet Mad Maxa. Na scénu veľmi rýchlo prichádza kráľovná Watevra Wa’Nabi, ktorá je v podstate vládnucou silou v fiktívnom svete mladšej sestry. Watevra unesie Batmana, Wyldstyle, Unikitty, vesmírneho chlapca Bennyho a piráta MetalBeard do svojho vesmíru. Chudákovi Emmetovi preto nezostáva nič iné ako vydať sa do neprebádaných svetov a zabrániť apokalypse, ktorá sa mu prisnila a mala by kompletne zničiť celý LEGO svet.

LEGO príbeh 2 sa v podstate nesie v duchu súrodeneckej rivality. Najmä preto sa často a pomerne evidentne bije vizuálna stránka snímky, nakoľko technicky neustále prechádza medzi fantáziou dievčenskej protagonistky a chlapca, ktorého sme mohli spoznať v prvom filme. I preto sa tvorcovia nesústredili už len na vykreslenie LEGO sveta, ale často od neho upúšťajú a prichádzajú s javmi, s ktorými sme sa ešte nestretli. Tie už evidentne naznačujú istú absurdnosť, čo funguje ako príjemné ozvláštnenie. Celý koncept obrovského neznáma však využívajú len veľmi povrchne a nebudete sa môcť zbaviť pocitu, že prvý diel bol omnoho väčším dobrodružstvom.

Pokiaľ ste boli unesený divokými westernovými naháňačkami, tu vám žiadna zo scén výrazne nezvýši adrenalín. Potenciál tu síce je, predsa len nehostinný apokalyptický svet, v jednu chvíľu sa na scéne dokonca objavia dinosaury s rotačnými guľometmi, no i napriek tomu sú až žalostne nevyužité. Rovnako 3D momenty nepôsobia nijak oslnivo a viac-menej zaváňajú tuctovosťou. Možno za to môže istým spôsobom réžia, nakoľko o tú sa tentokrát nepostarala spomínaná dvojica ale Mike Mitchell, ktorý mal na svedomí napríklad posledný diel Shreka, prípadne novších Trollov. Tak, či onak, omnoho väčší priestor tentokrát dostávajú muzikálové kreácie novej kráľovnej, prípadne Batmana, ktoré však v slovenskom dabingu trochu režú uši. Čo je však pochopiteľné, nakoľko podobné texty len ťažko adekvátne preložíte. Sú však zvučné a najmä najmenší si ich určite užijú.

Po stránke humoru sa inak staré známe scenáristické duo snažilo zavďačiť všetkým vekovým kategóriám a toto sa im podarilo na výbornú. Tí najmladší si užijú jednoduchší humor, či už situačný alebo slovný, no a tí, čo sa trochu viac orientujú vo filmovom svete, budú zase žasnúť nad nespočetným množstvom skrytých odkazov na známe i menej známe počiny. Taká postava Bruca Willisa, ktorú nadaboval samotný herec, si zo seba uťahuje jedna radosť a ako isto tušíte, terčom parodovania je najmä jeho dlhoročná séria Die Hard. Obdobných vtipov sa dočká i Batman, Aquaman, prípadne kompletná Justice League a tradične aj Pán Prsteňov. Štvrtá stena sa v tomto prípade búra každú chvíľu a budete si tak môcť užiť azda najväčší počet filmových odkazov pri dĺžke sto minút, aké ste mohli doposiaľ vidieť.

Veľmi negatívne osobne vnímam kompletné odstránenie niektorých charakterov. Áno, Vitruvius síce zahynul v minulom dieli, no stále bol prítomný v deji, i keď len v podobe zvláštneho ducha. Tu sa však úplne vytratil, ako by jeho postava ani nikdy nejestvovala, pričom bol jedným z najdôležitejších charakterov jednotky. To isté môžeme povedať o dobrom a zlom policajtovi, ktorému tvorcovia uštedrili jeden jediný záber, čo je podľa mňa veľká škoda, keďže sa jedná o postavu s veľkým komickým potenciálom. Priestor dostáva nový dobrodruh Rex, ktorý zapadá do kockového sveta, no tvorcovia sa k nemu vo finále nezachovali príliš ideálne, čo je vina najmä príliš prekombinovaného scenára, ktorý ku koncu nedáva až tak veľký zmysel.

Svet reálnych ľudí sa tentokrát priamo prelína s novým príbehom, no autori až príliš tlačia na pílu. Krása morálneho ponaučenia prvého dielu tkvela najmä v tom, že prišla takpovediac znenazdajky. Tu je staršiemu divákovi ihneď jasné, čo budú Lord a Miller rozprávať a hoci je záverečná myšlienka i napriek svojej jednoduchosti ako-tak funkčná, omnoho radšej by som prijal, keby nebola neustále nasilu tlačená do popredia. Navyše celý svet tentokrát porušuje svoje vlastné pravidlá, čo ani nie je scenáristicky zdôvodnené. Slúži to síce k tomu, aby sa dejová línia aspoň ako tak uzatvorila, no naozaj neviem, čo viedlo tvorcov k takémuto rozhodnutiu. Je možné, že detský divák bude z celkového diania značne zmätený.

LEGO príbeh 2 nie je vyložene nevydarený film. Opäť sa totiž môžete stretnúť so svojimi obľúbenými postavičkami a prežiť s nimi ďalšie zaujímavé dobrodružstvo. To však predsa len miestami stráca dych a oproti jednotke prehráva i v akčných pasážach, ktoré pritom nie sú zlé, akurát pôsobia o triedu slabšie. Samotný vizuál je pritom ešte o niečo atraktívnejší ako minule a humor je rozhodne najsilnejšou stránkou celého titulu. No iba toto samo o sebe nestačí.  Jednoducho povedané v tomto pokračovaní nie je všetko až tak super a LEGO príbeh 2, bohužiaľ, zaostáva nielen za svojím predchodcom, ale i za kvalitným LEGO Batmanom.

Filmová recenzia LEGO príbeh 2
3.0Celkové hodnotenie