Vlaňajší Far Cry s číslovkou päť sa viac-menej vydaril, no i tak mu niektorí vyčítali, že do zaužívaného konceptu nepriniesol veľa zásadných noviniek. Far Cry New Dawn, ktorý prichádza ani nie po roku, to bude mať z tohto pohľadu ešte o niečo ťažšie. Zároveň však zo sebou nesie aj jeden nie úplne zanedbateľný tromf. Ako sa vydaril návrat do Montany?

Tým vyššie spomínaným tromfom je, samozrejme, post-apokalyptické zasadenie, no nie je to prvýkrát, čo sa táto známa značka uchýlila k podobným reáliám. V tomto smere totiž patrí primát menšiemu standalone datadisku Far Cry 3 s podtitulom Blood Dragon, zasadenému do dystopickej budúcnosti roku 2007. New Dawn je však zaujímavý aj tým, že priamo nadväzuje na kanonický zaver predošlého dielu. Konkrétne na záver, v ktorom Zem zdevastovala jadrová vojna a došlo k totálnemu kolapsu. A keďže kvalitných post-apokalyptických hier nie je nikdy dosť, i ja som napätím očakával, ako si Ubisoft poradí s touto tematikou po druhýkrát a na o niečo väčšej ploche. Hneď na úvod môžem každopádne prezradiť, že v zásade som s výsledkom spokojný, no bez výhrad to rozhodne nebude.

Samotný príbeh je zasadený do roku 2035. Len obyvateľom Montany trvalo šesť rokov, kým sa odvážili vyjsť z bezpečia svojich podzemných krytov a naplno pochopili, že svet, ktorý kedysi poznali, bol už dávno minulosťou. No nevzdali sa, začali postupne zveľadovať svoju komunitu a pod ich rukami začal rásť i nový domov. Lenže idylka netrvala dlho a na scéne sa objavil neľútostný gang vedený dvojičkami Mickey a Lou, známy ako Highwaymen. A približne od tohto momentu vstupujete do hry vy ako bezpečnostný kapitán, ktorý pomáha bývalému vojakovi, Thomasovi Rushovi, obnovovať svet po apokalypse.

Pokiaľ ide o zasadenie a premisu, z tohto pohľadu je všetko v poriadku. No čo sa týka samotného príbehu, tam je to už tradične o poznanie horšie. V Ubisofte pritom vedia vytvoriť zaujímavý základ, no tam to nezriedka končí. Posledný diel, ktorý z môjho pohľadu disponoval hrdinom s ako tak pochopiteľnými motiváciami a relatívne zmysluplne vystavaným okolitým svetom, bol, pravdepodobne, Far Cry 3 a to je už nejaký čas. Nie je to pritom tým, že by toho neboli schopní, čo nakoniec dokazuje aj minuloročný Assassin’s Creed Odyssey, no v sérii Far Cry je skrátka príbeh odstavený na vedľajšiu koľaj. Poteší aspoň to, že sa zjavia viaceré známe postavy a to vrátane Josepha Seeda.

Dá sa, samozrejme, argumentovať tým, že zápletka ako taká je pre potreby titulu plne dostačujúca. To je rozhodne pravda, no i tak sa mi to zdá byť trochu málo. O to viac, že New Dawn nedisponuje na rozdiel od svojho predchodcu ani zaujímavým záporákom, respektíve záporákmi. Kým hlavné diely tejto značky sa mohli oprieť o skutočne pôsobivých antagonistov typu Vaas Montenegro, Pagan Min, alebo už spomínaný Joseph Seed, spin-offy v tomto smere citeľne zostávajú. A sesterské duo Mickey a Lou to iba podtrhuje, pričom už po prvom vzájomnom strete budete túžiť po tom, aby ste ich čo najrýchlejšie zniesli zo sveta. A nie, to skutočne nebolo myslené ako pochvala.

Druhá strana mince

Autor: Martin Kubeš

Testovaná verzia: PlayStation 4 Pro

Spomínam si, ako sa nadávalo na Assassin’s Creed a každoročné vydávanie nových dielov. Je pravdou, že Far Cry na tom zatiaľ nie je až tak “zle”, avšak ani ne po roku prichádza ďalší titul s touto hlavičkou, i keď ide o spin-off. Far Cry New Dawn by sme však skôr mohli pomenovať ako pokračovanie, no nie regulárne, nakoľko ide o sequel k Far Cry 5. Tieto hry spája množstvo spoločných prvkov, postáv a i herných mechaník. Ak sa v prípade Far Cry 4, Far Cry Primal a v konečnom dôsledku i Far Cry 5 hovorilo ako o reskine, či recykláte, v prípade Far Cry New Dawn už o tom nemôže byť žiadna diskusia.

Hoci je Far Cry New Dawn samostatný titul, osobne by som ho skôr zaradil do obsahu Season Passu k už spomínanému piatemu dielu, nakoľko tam by mu to najviac pristalo. Samozrejme, mohol by sa predávať i ako stand-alone rozšírenie, no nie ako spin-off. Nechápte ma zle, stále ide o zábavnú strieľačku, ktorá viac-menej funguje bez problémov, lenže toto všetko už sme videli. A nie raz…

Bezpochyby nikto nepočítal s tým, že New Dawn predstaví od základov prepracovaný koncept, avšak už samotný úvod hry mi pripadal, akoby som sa presunul v čase a hral napríklad minulročný diel. Čo tým myslím? V prvom rade frenetický úvod. Najskôr niekam cestujete počas prestrihovej scény, zrazu sa situácia zvrtne, nasleduje bláznivá naháňačka spojená s útekom, potom stretnete antagonistu (v tomto prípade teda antagonistky) a nakoniec skončíte mimo ich pazúrov, pretože práve vám sa podarí uniknúť. Samozrejme, bolo by prekvapenie, keby úvod sledujete z pohľadu niekoho iného, ktorý by o niekoľko minút neskôr nečakane zomrel, no aspoň by to bolo niečo nové, prekvapujúce. Tu vás to však nečaká.

Priaznivcov piateho dielu však určite poteší návrat do známych, i keď apokalypsou pozmenených lokalít v Hope County, stretnutia so starými známymi vrátane Josepha Seeda a i teda rozšírenie príbehu, ktorý piaty diel rozrozprával, i keď samotný príbeh New Dawn nie je ničím extra zaujímavý.

A keď sa nad tým trochu viac zamyslím, tých prekvapení tu celkovo nie je veľa. Z noviniek stojí za reč základňa, ktorú postupne vylepšujete a s ňou vlastne levelujete aj vy. Sú tu odviazanejšie zbrane, no osobne som čakal, že sa autori predsa len odtrhnú z reťazí o dosť výraznejšie. Máme tu predsa post-apokalyptický svet, tak prečo z toho neurobiť naozaj bláznivé dobrodružstvo, ktoré by možno bolo plné takzvaných “WTF momentov”, avšak aspoň by na neho hráči neskôr spomínali ako napríklad na Far Cry 3: Blood Dragon. Reklamná kampaň totiž evokovala, že New Dawn bude gýčový, farebný a uletený návrat do známych lokalít. Z toho tu však máme predovšetkým tie farby, keďže evidentne si vo vývojárskom štúdiu veľmi obľúbili ružovú farbu a jej rôzne odtiene.

Aby však moja časť textu neznela príliš negatívne, Far Cry New Dawn je zábavnou strieľačkou, avšak nič nezmení na vašom vzťahu k tejto značke. Ak ste mali radi predošlé časti, nevidím dôvod, prečo by sa vám nemal páčiť i najnovší príspevok do série. Stavia totiž na základoch, ktoré dobre fungujú napriek tomu, že už boli použité niekoľkokrát. Akcia je stále dobre našliapaná a nemal som s ňou žiaden problém. Hneď v úvode poteší (aspoň teda niektorých), keď započujete, ako v diaľke znie Die Antwoord. Nejde síce o skupinu či hudbu, ktorá by bola vyložene kvalitná, no skvelo sa do post-apokayptického prostredia hodí. To sú detaily, ktoré síce nerobia z New Dawn lepšiu hru po hrateľnostnej stránke, avšak majú dopad na celkovom zážitku a atmosfére.

Čo sa týka technickej stránky, tak tá je, aspoň na PlayStation 4 Pro, štandardná. To znamená, že na tejto platforme Far Cry New Dawn vyzerá dobre, beží plynulo a nesprevádzajú vás počas hrania žiadne nepríjemnosti narúšajúce či už hrateľnosť, alebo tempo hry. Graficky tak New Dawn ešte stále vyzerá pekne, i keď medzi absolútnu špičku by som titul nezaradil. Zvuková stránka je bezproblémová, no na to sme si už pri Far Cry zvykli. Štandardom už je i česká lokalizácia, ktorá je kvalitná, i keď gang Highwaymen je v preklade označovaný ako Zbojníci, čo znie trochu zvláštne, najmä v našich končinách, kde si pod pojmom zbojník predstavíte veď viete koho.

V krátkosti ešte spomeniem veci, ktoré sa mi nepáčili, prípadne boli mdlé, alebo ma vyslovene štvali. V prvom rade ide o sesterské duo zastávajúce úlohu hlavného nepriateľa. Slečny sú totiž maximálne nesympatické, vôbec nie sú vtipné a jediné stretnutie s nimi, na ktoré sa budete tešiť je to záverečné, kedy im budete môcť spočítať ich nepekné skutky. Osobne by som taktiež uvítal, keby sa už autori vykašlú na pasáže s halucináciami, pretože opakovaný vtip už nie je vtipom. Najviac mi však vadili mikrotransakcie. Ani nie ich prítomnosť, ale neustále pripomínanie, že sú k dispozícii. Príde mi to maximálne zbytočné, obzvlášť pri single-player hre.

Far Cry New Dawn je jednoducho viac toho istého. Je tu zopár noviniek, avšak nie toľko, aby to stálo za reč. K dobru hrá skutočnosť, že sa titul predáva za nižšiu cenu, dokáže stále pobaviť, a jeho základy fungujú bez problémov. Mne ani tak neprekáža to, že v tomto prípade ide naozaj o recykláciu použitého materiálu, skôr ma trápi, prečo autori nevyťažili z post-apokalyptického prostredia viac. To, že použijem veľa ružovej farby a “prinútim” ľudí vrátiť sa späť k starým spôsobom života, je pre mňa trochu málo. Bez ohľadu na to, či ide o realistické stvárnenie sveta po jadrovej apokalypse, alebo nie. Tešil som sa na naozaj strelené dobrodružstvo v staro-nových lokalitách, no to sa akosi nedostavilo. New Dawn je však dobrý titul, ak od neho nemáte prehnané očakávanie. Pokiaľ si vystačíte s ďalšou porciou Far Cry, potom vás novinka nesklame. Ostatní hráči musia však byť obozretnejší.

Hodnotenie: 70%

PlayStation 4 verziu na recenziu poskytla spoločnosť

O spracovaní post-apokalyptického sveta vo Far Cry New Dawn sa už viedli siahodlhé diskusie a niektorým hráčom sa od prvých ukážok príliš nepozdávala jeho celková farebnosť a živosť. Montana však rozhodne nie je austrálska pustatina a Ubisoft zvolil tento štýl aj na základe konzultácií so skutočnými odborníkmi. Hoci to môže znieť pre niekoho prekvapivo, v skutočnosti by malo isť o vedecky najpresnejšie zobrazenie toho, akoby vyzeral povrch Zemegule po jadrovej apokalypse. I keď je to, samozrejme, diskutabilné a stále sa pohybujeme v rovine teórie, je naozaj sympatické, že vývojári venovali tejto problematike zvýšenú pozornosť. Každopádne, tamojší svet vyzerá naozaj pôsobivo a kým miestami je na nerozoznanie od toho súčasného, niektoré odlišnosti vám udrú okamžite do očí. Jeho atraktivite pochopiteľne, napomáha aj tradične výborný vizuál.

Čo sa týka samotnej hrateľnosti, po tejto stránke nedošlo k výrazným zmenám. No niet sa čomu diviť, ide o vedľajší diel vyložene vystavaný na princípoch vlaňajšej päťky. V Ubisofte sa navyše tentokrát šikovne vyhli obvineniam z reskinu, pretože od samého začiatku dávali najavo, že využijú pôvodnú mapu, akurát prepracovanú do post- apokalyptických kulís. V hlavnej úlohe je znova nemý a ľubovoľne upraviteľný protagonista, znova je prítomný i systém talentov, či žoldierov, návrat hlásia aj prepperské skrýše a nemôžu chýbať ani už pomaly tradičné nepriateľské základne. Zásadný rozdiel spočíva v tom, že tentoraz ich môžete dobíjať i viackrát, zakaždým za o niečo väčšie odmeny. Akurát treba počítať s tým, že ich oslobodzovanie bude čoraz viac náročnejšie. Bohužiaľ, umelá inteligencia sa oproti predošlej časti nedočkala citeľného zlepšenia a netýka sa to iba protivníkov, ale aj spoločníkov bojujúcich na vašej strane.

Mapa už každopádne nie rozdelená na zóny, ktoré musíte postupne oslobodzovať spod útlaku. Prístup do severnej časti je dokonca sprvoti uzamknutý a podmienený postupom v hlavnom príbehu. Inak sa však na nej môžete realizovať tak ako sa vám len zachce a plniť ľubovoľnú z ponúkaných aktivít. Jediné čo vás môže obmedzovať je, že ako nepriatelia, tak i samotné úlohy, majú vlastnú úroveň náročnosti. A kým protivníci s vyšším označením vám dajú v skupinkách  poriadne zabrať, proti tomu najtuhšiemu z nich si si sprvoti ani len neškrtnete.

Aby ste sa dokázali vyrovnať tým najlepším, nevystačíte si iba s vylepšovaním vašich schopností, ale musíte myslieť aj na samotné zbrane. Áno, aj zbrane tu majú vlastné úrovne celkovo ide asi o najvýraznejšiu novinku nového dielu. Kým v minulosti ste si ich kupovali, montovali na ne doplnky a týmto spôsobom prípadne zvyšovali ich palebnú silu, nový systém počíta s ich výrobou. No platí jednoduché pravidlo – čím kvalitnejšia zbraň, tým viac surovín potrebujete na jej výrobu. K tým najsilnejším kúskom sa však taktiež nedostanete okamžite, ale až postupne ako si budete vylepšovať vašu vlastnú základňu s názvom Prosperity.

Keď sme už pri tej základni, jej rozvoj prebieha vcelku očakávaným a nijak originálnym spôsobom, konkrétne cez tabuľku v menu. Kým na výrobu zbraní, či dopravných prostriedkov potrebujete rôzne typy materiálov, tu sa zase nezaobídete bez etanolu, ktorý v budúcnosti supluje úlohu benzínu. Takže okrem plnenia tradičných príbehových, či vedľajších misií veľmi rýchlo uviaznete v kolotoči neustáleho zháňania surovín. Nakoľko sa nachádzajú takmer všade, osobne mi to nijak zvlášť nenarúšalo plynulosť priechodu. No plne chápem, že to asi nebude každému po chuti.

Druhou naozaj výraznou novinkou, ktorú sa hodí zmieniť, sú takzvané expedície. Tie môžete pravidelne podnikať prostredníctvom vrtuľníka do lokalít mimo Montany. V rámci nich sa pozriete do oblastí ako je napríklad opustený zábavný park v Lousiane, či do slávny Alcatraz. I hoci je ich zmysel prostý – áno, získavať ďalšie a ďalšie suroviny – predsa len ide veľmi zábavnú zložku hry. Aj tie môžete, samozrejme, plniť opakovane a navyše v nich zďaleka najlepšie vyniká kooperačný aspekt titulu. Nehovoriac o tom, že je skrátka príjemné raz za čas si vyraziť mimo ošúchaných kulís dobre známeho okolitého sveta.

I keď som sa pri hraní Far Cry New Dawn príjemne bavil, po celý čas som sa nemohol zbaviť dojmu, že tentoraz ide až o príliš veľký recyklát. Síce priznaný a je sympatické, že to reflektuje i nižšia cenovka (dĺžka je pritom adekvátna), no i tak som mal pocit, že francúzsky gigant ide miestami vyložene na pol plynu. Že to stále stačí na kvalitný titul? Určite áno, a to najmä vďaka svojmu zasadeniu a celkovo funkčným mechanikám. Rozhodne však nejde o žiadny žánrový etalón, iba o veľmi zábavnú strieľačku. Nič viac, nič menej. No stále je to lepší Fallout ako Fallout 76 a i to sa v konečnom dôsledku počíta.

PC verziu na recenziu poskytla spoločnosť

Far Cry New Dawn – Najrealistickejšia apokalypsa
Far Cry New Dawn je ako hambuger z McDonaldu. Okamžite vám zachutí a dokážete si ho patrične vychutnať, no súčasne viete, že to nie je to najlepšie, čo môžete dostať za danú cenu. Dôstojný spin-off Far Cry 5, no nabudúce by už naozaj nezaškodilo trochu viac obmeniť pravidlá hry.
  • Montana pôsobí atraktívne aj v post-apokalyptických kulisách
  • Budovanie vlastnej základne, expedície a nový systém zbraní
  • Za nižšiu cenu poskytne dostatok zábavy