Asterix a Obelix sú i dnes známymi komickými postavičkami. Kamarátska dvojica zavalitého Gala menom Obelix a jeho menšieho fúzatého priateľa Asterixa už prežila nejedno dobrodružstvo, najprv na stránkach komiksov, neskôr v animovaných, či hraných filmoch a nakoniec aj v samotných videohrách. Statným bojovníkom sa však na konzolách, či počítačoch príliš nedarilo, pričom jedným z niekoľkých svetlejších bodov boli tituly spadajúce do série XXL, ktoré hráčom prinieslo štúdio Étranges Libellules. O tom v podstate svedčí i nedávne oznámenie remasteru XXL 2. Ako obstál Asterix & Obelix XXL 2 po dvanástich rokoch od pôvodného vydania?

Asterix & Obelix XXL 2 je síce oficiálnym pokračovaním XXL, príbehovo však jednotlivé diely nesúvisia. Celkovo teda nie je žiadnym prekvapením, že sa Osome Studios spolu s vydavateľom Microïds rozhodli skôr pre remaster druhého a o niečo modernejšie pôsobiaceho dielu. Zápletka je vcelku banálna. Zdá sa, že hlavný druid Getafix, ktorého poznáte skôr pod menom Panoramix, zradil celé galské obyvateľstvo. Pomohol Rimanom, ktorí zajali ostatných mocných druidov a uvrhli ich do žalára, kde sú nútení experimentovať s legionárskymi bojovníkmi. Táto nelichotivá informácia sa čoskoro dostane aj k známym Galom, ktorí sa rozhodnú okamžite riešiť túto zapeklitú situáciu. Hoci nie sú ochotní veriť, že by ich Panoramix zradil, vydávajú sa do mesta Las Vegum, obrovského zábavného komplexu, stále uzavretého širšej verejnosti, ktoré má symbolizovať známe mesto hriechu. Práve tam sa nachádza Július Cézar a ich úlohou je pretĺcť sa k nemu cez všadeprítomné stráže a zistiť pravdu.

Agilný ako Rayman, silný ako Sub Zero

Hneď na začiatku si treba ujasniť, že XXL 2 je úplne typická akčná plošinovka so všetkými neduhmi, ktoré sprevádzali tento žáner takmer od jeho vzniku, minimálne od dôb, kedy prišli na svet prvé 3D skákačky. No vzhľadom k tomu, že hlavné postavy sú v prvom rade bojovníci, základ hrateľnosti tvorí zápasenie s rôznorodými protivníkmi. Často sa dostávate do miestností, kde máte doslova vymlátiť dušu z určitého počtu protivníkov a až po splnení tejto kvóty môžete pokračovať ďalej. Inokedy zase musíte schmatnúť nepriateľa a hodiť ho do veľkého terča. Bojový systém pôsobí triviálne, no z môjho pohľadu platí staré známe pravidlo, že v jednoduchosti je krása. K dispozícii máte slušný zástup úderov, pričom môžete ľubovoľne prepínať medzi oboma postavami. Niektoré útoky k tomu vyslovene nabádajú, keďže hra vám často určí jedného protivníka, pričom pokiaľ využijete hrou vybrané kombo, budete odmenený mincami. Najmä vďaka tomu sú súboje fluidné a len tak ľahko neomrzia.

K zamedzeniu nechceného stereotypu prispieva aj veľký počet rôznych protivníkov. Okrem bežných nepriateľov, ktorých vystrelíte niekoľkými údermi niekam do vesmíru, sú tu i majstri meča, na ktorých útok si musíte poctivo počkať a až následne im uštedriť silný úder. Samozrejme, nechýbajú aj protivníci, ktorí útočia z diaľky, légie s kópiami, rýchli, no menej ofenzívni bojovníci, či útočníci s pevnými štítmi. Síce sa jedná o titul určený primárne mladším hráčom, avšak akonáhle začne kombinovať niekoľko druhov protivníkov, mali by ste sa mať na pozore, keďže sa môže pokojne stať, že v boji ľahko padnete. Bohužiaľ, minimálne dva, až tri typy nepriateľov pôsobia vyložene frustrujúco, keďže je problém ich narýchlo vyhľadať v tej bojovej vrave, tí vás následne zavalia svojimi útokmi a vy sa nemáte ani ako brániť.

Bola by to správna plošinovka, keby v nej nebolo žiadne skákanie? XXL 2 síce neservíruje pasáže, v ktorých by boli nutné krkolomné kúsky, no o to zábavnejšie pôsobí samotné skákanie. Nejde pritom o nič, čo by vás zbytočne frustrovalo svojím nekompromisným prístupom k chybám a demotivovalo od ďalšieho hrania. Pokiaľ sa vám náhodou nevydarí nejaký skok, v drvivej väčšine prípadov to neznamená smrť, nakoľko dôraz je kladený najmä na rýchlosť a nie na náročnosť. Ojedinele sa nájdu i úrovne, kde sa máte počas skákania vyhýbať vybraným objektom, avšak tých je ako šafranu. Je však pravdou, že práve tie pôsobia o poznanie náročnejšie.

Početne sú zastúpené i logickejšie hádanky, ktoré sa spravidla zakladajú na kooperácii hlavných hrdinov. To však ešte neznamená, že si titul užijete s kamarátom po vašom boku, pretože koncept hry možno zahŕňa dve postavy, no nie je určený na priamu kooperaáciu. Do niektorých miest sa dostane iba Asterix, či už kvôli svojej štíhlosti, prípadne výške, inde zase pomôže Obelixova nadľudská sila, vďaka ktorej sa často dokáže prebúrať hrubými stenami. K dispozícii sú aj akési výťahy, pričom nájdu sa i úplne automatické, kde stačí, aby sa Asterix vyhýbal prichádzajúcim prekážkam. Niektoré však nefungujú samostatne, čiže Asterixa, ktorý čaká v tomto stroji, musí potlačiť Obelix pomocou spusteného lana. Párkrát som bol dokonca prekvapený komplexnosťou niekoľkých hádaniek, no vaše ratolesti rozhodne nemusia zúfať, pretože hra vám v podobných prípadoch sama napovie, ako by ste mali postupovať.

Zaujímavosťou je, že Asterix & Obelix XXL 2 obsahuje naozaj veľké množstvo najrôznejších referencií. Jedná sa o cielené odkazy na videoherné, či filmové univerzá, pričom väčšina protivníkov je inšpirovaná nejakou kultovou hernou postavičkou. Rýchli protivníci preto prebrali dizajn Sonica, iní sa zase podobajú na Raymana, štíty niektorých Rimanov tvorí hlava Pac-Mana, no a vrcholom všetkého je jeden z hlavných antagonistov menom Larry Craft. Ostatne, i samotné Las Vegum je neprekvapivo stredovekou variáciou na Las Vegas a pokiaľ dbáte i na najmenšie detaily, nájdete tu odkazy i na Lemmings, Matrix, Terminátora, no aj na sériu Final Fantasy.

Akých vylepšení sa vlastne dočkali galskí kamaráti?

Ak očakávate výraznejšie zmeny, potom budete s najväčšou pravdepodobnosťou sklamaní. Vizuál sa síce dočkal príjemného oprášenia, vďaka ktorému by ste titulu určite netipovali dvanásť rokov, avšak to je na prvý pohľad všetko. Ešte pred začiatkom samotného hrania zistíte, že bol pridaný i klasický výber obtiažnosti, čiže na vás čaká jednoduchá, stredne náročná a náročná výzva, pričom tá posledná vás dokáže v určitých momentoch skutočne potrápiť. Približne v tretine sa taktiež dozviete, že do hry boli pridané i nové vylepšenia, ktoré si môžete zakúpiť za helmy rozmiestnené v jednotlivých leveloch. Zďaleka najzaujímavejším doplnkom sú však výzvy, ktoré patria k tej najtvrdšej bojovej skúške celého počinu a možnosť rýchleho cestovania, pretože backtracking využívate buď kvôli príbehu alebo k získaniu zabudnutých zberateľských predmetov.

Samotná hrateľnosť nebola výraznejšie obmenená, čo zrejme ocenia najmä nostalgickí hráči, ktorí už majú s titulom predošlé skúsenosti. Zároveň to však znamená, že zostali zachované i problémy s kamerou, ktorá si občas naozaj robí, čo sa jej zachce. Nezriedka sa totiž stáva, že zostane zaseknutá pred stenou a vy následne vôbec nevidíte, kde sa práve nachádzate. Krkolomne pôsobia v dnešnej dobe aj niektoré pohyby postáv. Taktiež je vhodné upozorniť na to, že ovládanie na klávesnici pôsobí neprirodzene a len veľmi ťažko sa s ním stotožníte. Určite preto odporúčam gamepad, pre ktorý je titul vlastne aj koncipovaný.

Zažívajú Asterix a Obelix vzostup, či trpký pád?

Asterix and Obelix XXL 2 sú skvelým príkladom toho, že i v podstate triviálna hrateľnosť dokáže zabaviť aj po dlhých rokoch. O obrovskom hite v tomto prípade určite nemožno hovoriť, no ide o solídnu platformovú zábavu Je síce pravdou, že nedosahuje legiend tohto žánru, akými sú napríklad Crash Bandicoot, prípadne Spyro, no to ani nebolo jej cieľom. Podarilo sa jej totiž úspešne predstaviť piliere hrateľnosti série XXL a tým pádom niektorých nalákať aj na pripravovaný tretí diel značky, ktorý by sa mal niesť vo veľmi podobnom duchu. Pokiaľ teda holdujete tomuto žánru, rozhodne si prídete na svoje, či už patríte k staršej alebo mladšej generácii hráčov.

Asterix & Obelix XXL 2 - Galskí bojovníci v novom kabáte
V pripade Asterix & Obelix XXL 2 je zub času rozhodne citeľný, no určite nebol na známych galských bojovníkov až tak krutý, ako na iné podobne ladené žánrové počiny. XXL 2 dokáže bez problémov zabaviť i po rokoch a ocenia ho ako nielen tí nostalgickejší, ale aj mladší hráči.
  • Klasická žánrová zábava
  • Príjemne skrášlený vizuál
  • Množstvo skrytých i očividných referencií
  • Občas krkolomné ovládanie
  • Miestami problémy s kamerou
75%

Veľký fanúšik hier, ktorý si dokáže rovnako užiť temnú adventúru ako aj futuristické FPS. Hry hrávam v podstate od malička a asi aj preto som si k nim vybudoval veľký vzťah a stali sa aj mojou najväčšou vášňou. Okrem hier samozrejme obľubujem filmy a miestami si prečítam dobrú knihu. No hry budú mať v mojom srdci vždy najväčšie miesto.