Fallout 76 patril vďaka svojmu zvučnému menu medzi najočakávanejšie hry tohto roka. V priamom súboji si to mal rozdať s takými titulmi ako napríklad God of War, Marvel’s Spider-Man či Detroit: Become Human, i keď žánrovo ide o diametrálne odlišné tituly. Ako to nakoniec dopadlo, sa dočítate nižšie, aj keď tieto riadky vznikali len veľmi, veľmi ťažko.

Hoci sa to môže zdať niektorým skalným priaznivcom značky Fallout málo pravdepodobné, existujú i fanúšikovia série, ktorí už dlhšie volali po akomsi online móde. No Bethesda to celé uchopila po svojom a nakoniec sa ho rozhodla vytvoriť a vydať ako samostatný počin. Po 3 rokoch od vydania Fallout 4 tak prichádza na rad Fallout 76, ktorý je (v podstate) multiplayerovou verziou spomínaného hitu, nakoľko beží na rovnakom engine, má iba jemne vylepšenú grafiku a len mierne prepracovanú funkcionalitu.

Áčkový titul tak prichádza za áčkovú cenu, aj napriek tomu, že v určitom slova zmysle nejde o nový diel a už vôbec nejde o klasické pokračovanie. Fallout 76, ktorý sa dá považovať za spin-off klasickej série, si navyše nezahráte bez pripojenia na sieti, pretože každá hra sa odohráva v online svete na mape, o ktorú sa musíte deliť s ďalšími ľuďmi.

Samotnú hru začínate vo Vaulte 76, z ktorého odchádzate ako jeden z posledných preživších. Vchádzate do post-apokalyptickej pustatiny a vašou úlohou je prežiť a postaviť základy budúcej civilizácie. Pri ceste z bunkra vás, samozrejme, vyprevádza motivačný príhovor, podľa ktorého ste jeden z najnadanejších a najšikovnejších ľudí, a preto ste dostali miestenku do Vaultu a teraz máte pomôcť obnoviť svet.

Vyššie spomínanú úvodnú pasáž Bethesda uvoľnila vo forme videa už dávno pred oficiálnym uvedením titulu do predaja. Jeden z mála pevne naskriptovaných momentov funguje v hre viac než dobre a z tohto pohľadu je rozhodne škoda, že vám zaberie vám iba pár minút. Potom už totiž neskúsený a nevybavený vyrážate do pustatiny a práve tam sa začína naplno odvíjať vaša cesta.

Je  rozhodne sympatické, že Fallout 76 vám poskytuje od samého začiatku určitú voľnosť a je iba na vás, aký štýlom sa do hry pustíte. Môžete sa vydať plniť jednu úlohu za druhou a získavať prvé skúsenosti a výzbroj týmto spôsobom, no ak nechcete, pokojne ich môžete ignorovať a pustiť sa do prieskumu okolia na vlastnú päsť. Úplným nováčikom však v tomto prípade jednoznačne odporúčam plniť questy, pretože pustatina je neľútostná a bez poriadnej výzbroje a dostatku munície v nej dlho neprežijete.

V úvodných leveloch sú možnosti vašej postavy značne oklieštené. Nedokážete cestovať metódou Fast Travel, neviete postaviť základňu, no na druhej strane, výhodou je že až do levelu 5 na vás ostatní hráči nemôžu zaútočiť. Získavaním skúseností sa, pochopiteľne, odomykajú jednotlivé možnosti postavy a hra získava širšie možnosti.

S každou dosiahnutou úrovňou prichádza možnosť vylepšiť si atribúty, ktoré sú tradične rozdelené do šiestich kategórií pomenovaných S.P.E.C.I.A.L. – Strength, Persistance, Charisma, Intelligence, Ability a Luck, čiže sila, výdrž, charizma, inteligencia, obratnosť a šťastie. Jednotlivé kategórie upravujú špecifické schopnosti, ako viac života či možnosť niesť ťažší náklad.

Miernou inováciou prešlo získavanie Perkov. Tie sú tentoraz reprezentované hracími kartami, ktoré dostávate v balíčkoch. Ich obsah je však náhodný, a tak sa môže stať, že niektorý perk budete vlastniť aj viackrát. Aktívnych kartičiek pritom môžete mať presne toľko, koľko máte skúseností, respektíve získaných úrovní. Súčasne platí, že jednotlivé kartičky pripínate ku kategóriám systému S.P.E.C.I.A.L. a viete ich kedykoľvek meniť v závislosti od boja, na aký sa chystáte.

Ako plus hodnotím dobre prepracovaný a návykový spôsob úprav zbraní, premieňania rôznych zdrojov na obživu či lieky. Tieto svetlé stránky si Fallout 76, našťastie, ponechal a aj vďaka dostatku zdrojov na mape nebude pre hráčov problém získať prakticky čokoľvek. Platí to aj o munícii, s ktorej množstvom som okrem úvodných pasáží prakticky vôbec nemal žiadny problém.

Pozitívom je aj atmosférické nazvučenie sveta. Opäť tu je možnosť zvoliť si rádio, či skôr frekvenciu, ktorá vás bude sprevádzať na potulkách pustatinou. Zvoliť si tak môžete hudobný sprievod v podobe klasiky, ale aj retro hity z doby pred nukleárnou katastrofou.

Do sveta, kde vás chce zabiť všetko živé a k tomu aj všadeprítomná radiácia, pribudol ešte jeden záškodník – choroby. Hra vás na nenápadne upozorní textovou notifikáciou a drobnou ikonou pričom niektoré vám konštantne ukrajujú zo života, iné len negatívne ovplyvňujú niektoré schopnosti. Riešením je vždy rovnaká medicína, ktorú nájdete, vyhráte alebo si ju vyrobíte.

A z čoho ich vlastne môžete dostať? No napríklad zo spania na starom matraci, alebo z pitia špinavej vody, či zjedenia zhnitého jedla. Všetky tieto činnosti pritom zohrávajú pomerne dôležitú úlohu a o to špeciálne platí o pravidelnom prísune jedla a vody. Zásob je pritom relatívne dosť, ale nie toľko, aby ste si mohli vyberať a z času na čas je nevyhnutné siahnuť aj po hnilom alebo nespracovanom jedle alebo po toxickej vode. Tým pádom môžete automaticky rátať s radiáciou, ktorá uberá body vášmu zdraviu a riskujete aj šancu nákazy. Tá je pri každej potravine reprezentovaná určitou percentuálnou hodnotou a je len na vás či to risknete, alebo nie. Na znovunahranie staršieho savu sa však v online verzii nemôžete spoliehať.

Okrem plnenia klasických questov je v online svete prítomná ešte jedna novinka – denné udalosti. Tých je na mape spravidla niekoľko zároveň a čakajú len na to, aby ste k nim prišli. Úlohy sa rôznia a môže ísť o vyčistenie priestoru od mutantov, zozbieranie či postavenie niečoho konkrétneho. Plnenie týchto denných úloh vám, pochopiteľne, prináša o niečo väčšie odmeny a z tohto pohľadu sa ich rozhodne oplatí plniť. Pozor však na i obtiažnosť úlohy, pri mnohých je totiž kooperácia nevyhnutnosťou.

Výhodné môže byť obsadzovanie starých tovární, ktoré treba vyčistiť od nepriateľov a aktivovať za malý poplatok v podobe vrchnákov. Továrne viete vybaviť múrmi či automatickými vežičkami, ktoré ich ochránia pred nepriateľmi. Ak v továrni vybudujete správne generátory, uvediete ju do prevádzky a tá vám následne dokáže vygenerovať suroviny, vodu či dokonca jedlo.

Výhodou je aj možnosť presúvať svoj C.A.M.P. ľubovoľne po mape, vrátane postavených konštrukcií. Ak si teda svoje prenosné obydlie niekde rozostavíte a vybudujete jeho okolie – od vežičiek až po pracovné stoly – viete ich kedykoľvek za malý poplatok presunúť na iné miesto na mape. Investícia do presunu sa oplatí, pretože za Fast Travel do svojho tábora neplatíte nič.

C.A.M.P. okrem útočiska výborne slúži aj ako sklad neželaných alebo aktuálne nevhodných predmetov. Podniknete misiu, vyzbierate, čo môžete, čo nie je nevyhnutné, odložíte v tábore a hor sa späť do pustaniny. Váš lup tam počká až do doby, kým z neho niečo nebudete potrebovať vyrobiť.

Ak na mape náhodou stretnete iného živého hráča (čo však nie je vôbec  samozrejmosť), osloviť ho môžete jednou z vopred preddefinovaných hlášok, ktorých zmysel vaša postava reprezentuje pohybom končatín. Z môjho pohľadu však ide o trochu neosobný a nie úplne funkčný spôsob komunikácie. No keď už nič iné, aspoň viete vyslať signál, že sa chcete priateliť alebo zaútočiť.

Jednotlivé mechaniky síce nie sú vyložene dokonalé,  no sú aspoň ako-tak funkčné a v kvalitnej hre by mohli veľmi dobre plniť svoju úlohu. Toto však, bohužiaľ, nie je podobný prípad, nakoľko s každou odohranou hodinou sa zvyšuje počet zaznamenaných nedostatkov a novinka od Bethesdy čoraz viac testuje trpezlivosť. A skutočne sa nedá odvolávať na to, že hra prišla iba po pol roku po svojom ohlásení, ba dokonca ani na to,  že je to online záležitosť, na ktorej sa bude ďalej pracovať.  Vo vývoji totiž musela byť podstatne dlhšie, no i napriek tomu je  z nej neustále cítiť, že autori nemali príliš jasno v tom, čo tvoria a pre koho to tvoria. Fallout 76 navyše pôsobí značne nedokončeným dojmom a je plný zbytočných chýb.

Z vlastnej skúsenosti spomeniem napríklad len absenciu pohybu nôh nepriateľov pri zmene ich polohy, či neustále prepady snímkovania, neraz až za nehrateľnú úroveň. Ťažko sa potom zvádzajú súboje proti presile, ak máte 9 nábojov a 15fps. A to je skutočne iba špička ľadovca. Bugov je tu skrátka toľko, že len za týždeň od spustenia vyšli dva vcelku masívne patche, no ani tak sa im nepodarilo vyriešiť tie najhoršie problémy. Pri menšom štúdiu by nad tým možno ešte dali prižmúriť oči, no rozhodne nie pri gigantovi akým je Bethesda.

Smutne pôsobí napríklad aj taktický mód, ktorý značne utrpel zasadením do online sveta. Zatiaľ čo vo Fallout 4 ste cez neho spomalili čas a vybrali najzraniteľnejšiu časť tela súpera, v online variante na toto jednoducho nie je čas. Skôr, než vôbec stihnete zamerať nepriateľa, ten už svoju polohu zmení a vy radšej zvolíte priamu paľbu. Ako-také využitie má len pri love drobných a mimoriadne otravných hlodavcov, či inej rádioaktívnej hávede.

No aj keď odhliadneme od bugov a rôznych nedokonalostí prvého vydania Fallout 76 – na ktoré upozorňovali samotní vývojári vopred – multiplayerový nástupca legendy v dnešnej konkurencii jednoducho nestíha. Graficky ani herne. Pomalé presuny po rozľahlej mape post-apokalyptického sveta plného príšer sú síce spočiatku zábava, ale takpovediac rýchlo omrzia.

V dobe moderných titulov ako napríklad spomínaný Spider-Man, kedy si cestu od úlohy k úlohe skracujete akrobatickými zážitkami medzi mrakodrapmi Manhattanu, Fallout 76 ponúka iba nie veľmi záživnú cestu po vlastných nohách cez nepekné prostredie v strachu, odkiaľ vyskočí príšera, ktorá bude nad vaše sily. Iste, aj takýto zážitok z hry môže byť cieľom. Hlavne ak máte partiu podobne zmýšľajúcich. Vývojári však trochu chybne stavili na to, že na mape si vždy nájdete spoluhráčov, s ktorými podniknete nejakú výpravu alebo postavíte tábor. To však v realite veľmi neplatí, mapy sú takmer ľudoprázdne (aspoň v prípade PS4 verzie) a je vzácnosťou, ak vôbec niekoho stretnete. Ku koncu testovania som sa už stretol aj s niekoľkými desiatkami ľudí na mape naraz. Tí však boli, bohužiaľ, úrovňou ohromne vzdialení tej mojej.

Nemám z princípu nič proti tomu, že Fallout 76 stavia na multiplayerových prvkoch a kooperácii hráčov. Môj hlavný problém spočíva v tom, že jednoducho nefunguje ako online záležitosť a jeho jednotlivé zložky nie sú veľmi dobre prispôsobené multiplayerovému hraniu. Niet pochýb,  že i napriek tomu uspokojí hlad tých najvernejších fanúšikov, ktorí dychtivo očakávali, čo nové prinesie post-apokalyptická Západná Virgínia. Vo finále sme však nedostali vôbec nič nové, len miestami už predsa len trochu zastaralé herné mechanizmy zasadené do online prostredia. A to skrátka nestačí.

Je pravdou, že hra dostáva s partiou kamarátov úplne iný rozmer, ako keď blúdite po mape osamote a snažíte sa len tak prežiť. Už v dvojici či trojici si môžete vyskakovať aj na tie najdesivejšie skupinky mutantov a váš progres tak razom naberie na obrátkach. Lenže niečo podobné sa dá nakoniec aplikovať na takmer každú online hru, ktorej jadro nie je úplne zhnité. Otázkou je, koľkým fanúšikom bude niečo podobné stačiť ku kúpe, ale obávam sa, že je to trochu málo. Obzvlášť ak sa pozrieme na to, akú kvalitu priniesli posledné mesiace a v tomto smere Fallout 76 citeľne zaostáva.

Ak by Fallout 76 vyšiel ako online rozšírenie Falloutu 4, niet pochýb, že by bola i širšia verejnosť o poznanie zhovievavejšia. V tom prípade by sa totiž Bethesda mohla oháňať argumentom, že ide “len rozšírenie už beztak zastaranej hry” a niet pochyb, že viacerí by jej to zhltli aj s navijakom. To sa však nestalo. Tieto riadky sa mi ako fanúšikovi značky nepíšu ľahko, ale Fallout 76 skrátka hlboko podliezol svoje možnosti. Nedá sa pritom napísať, že by bol vyložene zlý, ale v súčasnom stave ho možno odporúčať iba tým najotrlejším priaznivcom série s vysokou mierou tolerancie. Rád by som veril, že časom sa situácia zmení a vývojári na hre ešte poriadne zapracujú, to však už bude hudba budúcnosti a nie recenzovanej verzie. A iba množstvo potenciálu skutočne nestačí na dobré hodnotenie.

Fallout 76 - Na polceste za katastrofou
Fallout 76 síce ponúka fanúšikom série Fallout možnosť vychutnať si pustatinu Západnej Virgínie, no, bohužiaľ, iba online, pripadne s priateľmi. Bohužiaľ, preto, lebo online zložka titulu veľmi nesvedčí a zamrzí aj absencia zmysluplného smerovania. Dá sa povedať, že kto obľubuje atmosféru tohto post-apokalyptického sveta, takmer určite si vystačí aj so starším Falloutom 4.
  • Jedinečná atmosféra sveta Fallout, tentokrát online
  • Vylepšovanie postavy, perky, systém S.P.E.C.I.A.L., relatívny dostatok zdrojov na mape, prenosný C.A.M.P.
  • Kooperatívnosť, možnosť odpáliť atómovú bombu