Od vydania prvého dielu značky Darksiders uplynulo už takmer 9 rokov. Spočiatku nie veľmi nápadný hack and slash počin si však dokázal po svojom vydaní podmaniť hráčov, a tak sme sa o dva roky mohli dočkať pokračovania, ktoré bolo rozsiahlejšie, komplexnejšie a pre mnohých fanúšikov jednoducho lepšie. Neskôr však majiteľa značky, spoločnosť THQ, postihli problémy, ktoré zapríčinili jej krach. V roku 2015 práva prešli na firmu Nordic Games, ktorú dnes už poznáme ako THQ Nordic. A práve pod krídlami tejto spoločnosti sme sa, okrem remasterov prvých dvoch dielov, dočkali i plnohodnotného pokračovania, Darksiders III. Podarilo sa mu hrdo nadviazať na svoj odkaz?

Značka Darksiders sa zaoberá biblickými motívmi, nakoľko v hlavnej úlohe máme jazdcov apokalypsy. Hlavnou postavou prvého dielu bol War, druhého Death, no a v tretej časti nastáva jedna menšia zmena. Hrdinkou je totiž po prvý raz ženský charakter, a to Fury. Ako iste viete, jazdec apokalypsy tohto mena neexistuje (pôvodne je to Famine), no z hľadiska tejto značky to nepredstavuje žiaden problém. Omnoho dôležitejšie je, či sa kedysi populárna značka dokázala pozviechať pod krídlami nového štúdia (aj keď z veľkej časti pozostáva z vývojárov predošlých dielov) i distribútora, pretože žáner hack and slash je v posledných rokoch na ústupe a každý, minimálne slušný príspevok je viac než vítaný. Je teda Darksiders III dôstojným nástupcom svojich predchodcov, alebo tu máme sklamanie, ktoré onedlho zapadne prachom?

Zúrivosť zasahuje

Ak so sériou Darksiders nemáte žiadne skúsenosti, nemusíte sa tretej časti vôbec obávať. Je pravdou, že príbeh súvisí s udalosťami, ktoré sa stali v prvej hre, avšak na to, aby ste si trojku užili, nemusíte mať odohraný žiaden predošlý diel.

Príbeh Darksiders III zavedie Fury na apokalypsou zasiahnutú planétu Zem, pričom jej úlohou je vystopovať a zničiť sedem smrteľných hriechov. Nakoľko ide o titul zo žánru hack and slash, nečakajte, že by vás príbeh zarazil svojou komplexnosťou do sedačky. Samozrejme, to čo som vám pred chvíľou opísal je iba základná kostra, na pozadí ktorej ešte prebieha boj pekla a nebies. Váš cieľ je však jasný, i keď nejaké tie zápletky, ktoré príbeh obohacujú sa, samozrejme, dostavia. Príbeh nemožno, aspoň z môjho pohľadu, nazvať odfláknutým, avšak omnoho viac ma bavili súboje, než sledovanie prestrihových scén. Jednoducho povedané, prím tu hrajú súboje.

Autori zatlačili na pílu

Tretí diel Darksiders však nie je iba nastavovanou kašou. Ctí odkaz série, avšak vyberá sa mierne odlišnou cestou. To bolo možné spozorovať i medzi prvými dvoma hrami a platí to i v prípade novinky. Prvý diel bol viac-menej lineárnou akciou, dvojka sa rozrástla, bola komplexnejšia a ponúkla omnoho otvorenejší svet. Tretí diel je niekde medzi prvými dvoma, keďže nie je ani tak lineárny ako prvý diel, no rozsiahlosť dvojky taktiež nedosahuje. Tento raz tvorcovia čerpali inšpiráciu v hrách, ktoré dnes nazývame “soulsovky”. Nie kvôli tomu, že by sa spomalil celkový gameplay, avšak náročnosť hry vzrástla pomerne zásadne. I na druhej obtiažnosti zo štyroch vás dokáže i radový nepriateľ nepríjemne zaskočiť, takže pri súbojoch musíte okrem útočenia rozmýšľať aj nad úhybmi. Dôležitú úlohu bezpochyby zohráva i načasovanie, nakoľko úhybný manéver v nesprávny moment má rovnaký účinok, ako keby ste ho ani nevykonali.

Áno, stále ide o hack and slash, a teda porciovanie nepriateľov, no zbesilé búšenie do jedného tlačidla vám jednoducho neprinesie úspech. K tomu si prirátajte zbieranie duší, odomykanie skratiek a musí vám byť jasné, odkiaľ vanie vietor. Neberte to však ako výčitku. Tretiemu dielu Darksiders to práveže pomáha. Súbojový systém inak nie je žiadna raketová veda a bezpochyby si ho osvojíte pomerne rýchlo. Hovorí sa, že s jedlom rastie chuť a platí to aj v tomto prípade, keďže bojovať so základnými útokmi je fajn, avšak akonáhle začnú do zoznamu útokov pribúdať nové, na bojisku bude omnoho veselšie. Teda aspoň vám, protivníkom až tak veľmi nie.

Toto je Sparta!

Vidíte dobre, zrak vás neklame. Aby som však tú Spartu uviedol na pravú mieru, nečakajte tu žiaden výlet do komiksu 300. Dôvodom pre dané označenie je skrátka sparťanský systém levelovania. Na výber máte z troch možností, a to život, sila a mágia. Nenájdete tu košatý strom schopností, ktorý sa bude vetviť niekoľkými smermi, pričom na levelovanie do rôznych smerov budete potrebovať odlišné body. V prípade Darksiders III nazbierate duše, u obchodníka ich premeníte za levelovacie body a tie zase následne utratíte za niektorú z vymenovaných schopností. Rýchle, jasné, jednoduché.

Autorom by som však krivdil, ak by som tvrdil, že to je všetko. Nakoľko sa váš arzenál  časom rozrastá a prituhovať začne i na bojisku, nevyhnete sa ani upgradovaniu zbraní. Na to však budete musieť preskúmavať herný svet, pretože materiály na vylepšovanie vám nebudú padať do náručia. I v tomto prípade však autori vsadili na jednoduchosť a ja som za to rád. Je totiž celkom osviežujúce prísť do kontaktu s titulom, ktorý nechce ohurovať čo najväčšou hernou mapou, prekombinovaným systémom levelovania a upgradovania, či nevídanou komplexnosťou. Gunfire Games sa sústredili na to, aby hráčom namiešali dobre vyvážený kokteil, ktorý bude obsahovať iba to, čo aj reálne využijete/potrebujete.

Tajný tromf v rukáve

Vynikajúci prvok hrateľnosti sú takzvané Hollows, a teda podoby, ktoré Fury môže na seba zobrať. Každá jedna podoba poskytuje Fury unikátne schopnosti, vďaka čomu budete môcť preskúmavať doposiaľ nedostupné miesta, vykonávať nové druhy útokov, no čo je ešte dôležitejšie, vďaka týmto podobám budete riešiť i logické hádanky. Nemusíte sa však obávať, tieto hádanky vám nezavaria mozgové závity, no bezpochyby ide o príjemné spestrenie. Je iba škoda, že v porovnaní s predchodcom ich je o poznanie menej.

V čom je háčik?

Darksiders III sú i napriek doterajšej chvále hrou, ktorú trápi niekoľko nedostatkov. V prvom rade musím spomenúť samotný úvod, ktorý môže hráčov skôr odradiť, než nalákať. Nejde pritom vôbec o to, že vás titul hodí rovno do akcie a už o pätnásť minút neskôr postaví pred prvého bossa, skôr ma trápilo to, že začiatok je veľmi nevýrazný. Jednako za to môže veľká linearita, ktorá nepríjemné zaskočí fanúšikov druhého dielu, no svoj podiel na tom má i celková nezaujímavosť úvodnej lokality. Pokiaľ to však vydržíte, za vašu trpezlivosť sa dočkáte patričnej odmeny.

Titul vyložene neohúri ani po technickej stránke, keďže framerate zvykne zakolísať i na výkonnejších verziách konzol. Dodatočné načítavanie lokalít taktiež nepôsobí úplne najlepšie, pričom ani samotná grafika nemôže
konkurovať svojou úrovňou aktuálnej špičke. Zachraňuje to síce štylizácia, no hráči sú dnes jednoducho náročnejší, než kedysi. Na niektorých miestach som spozoroval i jednu zvláštnosť, a to neviditeľné bariéry. Nie však niekde na pomyselnom konci mapy, ale pri stenách budov, kde skrátka Fury zastavila asi pol metra od steny a odmietala sa pohnúť ďalej. Nejde o nič katastrofálne, no i takýto detail dokáže nepríjemne prekvapiť. Je vidieť, že Darksiders III nemali k dispozícii obrovský rozpočet a autorom sa to na mnohých miestach jednoducho nepodarilo zakryť. Na druhej strane, niektoré nedostatky, ako napríklad framerate sa môžu zlepšiť aktualizáciami.

Keď je apokalypsa zábavná

Darksiders III to budú mať ťažké. Vychádzajú totiž v období, kedy je herná scéna doslova zaplavená titulmi, ktoré hráči netrpezlivo vyzerali mesiace dopredu. Keby sme sa tejto hack and slash akcie dočkali napríklad v decembri, bolo by to z komerčného hľadiska rozumnejšie. Takto jej hrozí, že skôr zapadne  a pozornosť jej budú venovať takmer výhradne fanúšikovia značky. A to by bola veľká škoda, pretože i napriek zjavným nedostatkom ide v jadre o zábavnú záležitosť, ktorá je navyše čím ďalej tým lepšia.

Osobne som však rád, že Darksiders III môžem označiť za vydareného zástupcu hack and slash akcií. Nájdete tu zábavný súbojový systém, skvelé Hollows podoby pre Fury, výborný dizajn monštier a i výzvu, ktorá vzišla z inšpirácie v “soulsovkách”. Dúfam, že hráči nebudú prehliadať tento počin a v budúcnosti sa vďaka tomu dočkáme i štvrtého jazdca, ktorý ešte len čaká na svoju príležitosť.

Darksiders III - Jazdcom apokalypsy ešte neodzvonilo
Darksiders III sú vydareným nástupcom mierne zabudnutej značky, ktorá sa pokúša chytiť druhý dych. Veľká škoda slabšieho úvodu, ktorý môže odradiť nejedného hráča.Treba však vydržať, pretože potom Darksiders III ukážu, že vznikli oprávnene a svoje miesto na hernej scéne si zaslúžia.
  • Zábavný súbojový systém
  • Dizajn nepriateľov
  • Hra sa nesnaží ohúriť komplexnosťou, ponúka skrátka to, čo je nevyhnutné