Zaregistrovať sa

Heslo vám bude zaslané na vás.

Štúdio Rockstar Games v minulosti produkovalo jeden open world titul za druhým. To však bola vo svojich najlepších rokoch konzola šiestej generácie, čiže PlayStation 2, a vyvíjanie podobných projektov nebolo tak náročné, respektíve očakávania hráčov neboli tak vysoké. S príchodom tretieho PlayStationu začalo v súčasnosti jedno z najväčších a najúspešnejších herných štúdii pracovať na svojich hrách omnoho dlhšie. Výsledkom bol menší počet titulov, pričom za pozornosť stoja hlavne Red Dead Redemption, Grand Theft Auto IV a pokračovanie s poradovou číslovkou V. Konzola PlayStation 4 je na tom v tomto ohľade ešte chudobnejšia, pretože sa zatiaľ dočkala iba jednej oficiálnej novinky. V prípade Red Dead Redemption 2, tretieho dielu série Red Dead, však ide o udalosť, ako sa patrí.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Mnohí hráči už dnes zabúdajú na to, že Red Dead Revolver totiž patrí do rovnakého univerza ako omnoho známejší Redemption. Mýli ich totiž fakt, že Revolver nemá veľa spoločného s dejovou línou podstatne vyspelejšieho pokračovania. Príbeh pištoľníka Reda Harlowa, ženúceho sa za pomstou, pripomínal svojou hrateľnosťou skôr arkádu a jeho základné mechaniky neboli rovnako až prepracované. Rozhodne však na neho netreba zabúdať, nakoniec ide o titul, vďaka ktorému vznikol celý tento videoherný westernový ošiaľ. V Rockstar Games sa však tentokrát každopádne rozhodli vytvoriť priameho predchodcu Red Dead Redemption, teda dejovú líniu, ktorá bude slúžiť ako vysvetlenie doposiaľ nevypovedaných konfliktov.

Takmer celý divoký západ bol skrotený. Nezadržateľne sa blíži doba civilizácie…

Pokiaľ by ste však náhodou mysleli, že uvidíte zrod známeho a vo svojich dobách obávaného gangu, ktorému velil Dutch van der Linde, ste na veľkom omyle. V novom príbehu sa totiž pozrieme na jeho dramatický zánik a na situácie, ktoré mu predchádzali. Paradoxne, samotný dej sa začína odvíjať ako krvavý epilóg nedopovedaného príbehu. Touto informáciou sprvoti nedisponujete, avšak v mestečku Blackwater došlo k nevydarenej lodnej lúpeži. Vypukla v ňom krutá prestrelka, ovzduším sa prirodzene vznášal pach pušného prachu a pomaly sa rozkladajúcich mŕtvol. Miestni obyvatelia len s mrazivým strachom načúvali zvuku kopýt cválajúcich koňov patriacich ničomnému gangu. Bol to zvláštny útek, keďže sa približovali k tomu a zároveň vzďaľovali od toho, čo chceli najviac. Dočasná sloboda na nich čakala na vrcholoch zasnežených hôr, no korisť z nevydarenej lúpeže zostala ležať v útrobách mesta, do ktorého sa nemôžu vrátiť. Nikto z nich to ani len netušil, avšak koniec toho nešťastného večera znamenal pomalý začiatok rozpadu ich legendárneho gangu.

V tejto súvislosti mi nedá nezmieniť filmovú tvorbu režiséra Quentina Tarantina, ktorého scenáristickú, i režisérsku prácu považujem za obrovský nadštandard súčasnej kinematografie. No a pokiaľ sa mu v tomto ohľade nejaká videohra priblížila, tak je to práve Red Dead Redemption 2. Stačí mi iba spätne zaspomínať na úvod v mrazivých horách, ktorý pôsobí mimoriadne ťaživo. Ocitáte sa v obkľúčení pátrajúcich detektívoch z agentúry Pinkerton. Necítite sa v danom prostredí príjemne, akoby na vás mohla každú chvíľu vyskočiť smrť. Neviete komu veriť a väčšinu miestnych charakterov ani nepoznáte, i keď je jasné, že pre ne existuje nejaké spoločné príbehové pozadie. Istá podobnosť medzi Hateful Eight je viac než zjavná, pričom dvorný scenárista a jeden zo zakladateľov štúdia Rockstar Games Dan Houser často v dialógoch doslova rozoberá lúpež, ktorej priebeh nikdy neuvidíme. Rovnaký aspekt bol využitý v prvom komerčnom filme legendárneho režiséra, teda v Reservoir Dogs.

Nie je to pritom tak, že by Dan Houser vyslovene vykrádal tieto filmy, avšak aj zo samotných dialógov je cítiť inšpirácia a obľúbenie si tohto rozprávačského štýlu. Na monológoch, či dialógoch je postavená podstatná časť príbehu, pričom nemáte nikdy pocit, že by vám boli len tak bezmyšlienkovito predkladané dôležité informácie. Všetko sa totiž pomaly buduje, či už sa jedná o vzťahy medzi jednotlivými charaktermi alebo o samotný dej. Väčšinou sa hlavné postavy sami predstavia a podelia o svoju minulosť, pričom Dan na to využíva výhradne šikovné a často veľmi inteligentné dialógové pasáže. Niektoré budete milovať, iné nenávidieť, no rozhodne vás nenechajú chladným. Scenár vie pritom v niektorých momentoch doslova šokovať svojim vývojom, alebo aspoň prekvapiť svojím neortodoxným prístupom k postupnej, často neočakávanej, smrti niektorých členov. Výborne zvládnuté sú však aj komornejšie momenty, kde hrá prím rodinná dráma, vzťahy medzi postavami, či vyrovnávanie sa so svojím osudom. V niektorých situáciách pôsobí toto “naťahovanie” doslova ako trýznivé čakanie na tragické vyvrcholenie.

S týmto sa však spája aj jeden potenciálny nedostatok. Red Dead Redemption 2 totiž nemusí pôsobiť na každého hráča záživne. Nie všetci disponujú potrebnými znalosťami anglického jazyka a zďaleka nie každý musí holdovať takpovediac slimačiemu tempu. Budovaniu postáv, nasávaniu hutnej atmosféry a dejovým zvratom sa tu miestami venuje viac pozornosti, než akčným prestrelkám. Za mňa je však pomer hrateľnosti a čítania dialógov namiešaný ideálne, takže v mojom prípade autori trafili do čierneho. Na hrách totiž milujem ich filmovosť a tou druhé Redemption jednoznačne disponuje. Spôsob rozprávania zápletky je naozaj unikátny, pričom znalci prvého dielu ocenia i značný vývoj charakterových vlastností niektorých postáv. Ten taký John Marston, či Javier Escuella ani zďaleka nie sú tými mužmi, ktorých dejovú zápletku sme mohli vidieť pred ôsmimi rokmi, a je doslova fascinujúce sledovať ich postupný prerod. Rovnako pútavé je zisťovanie ich príbehov, čo dodatočne ešte viac dodáva staršej prvej časti na príbehovej sile.

Otvorený svet alebo striktná lineárnosť? 

Hoci je otvorený svet k dispozícii na preskúmavanie ihneď po ukončení snežného prológu, jednotlivé príbehové úlohy pôsobia skôr lineárnejším dojmom. Väčšinou máte presne stanovenú cestu, po ktorej by ste sa mali vydať a zároveň je takmer každý kreatívnejší spôsob o splnenie misie tvrdo zarazený nápisom “Failed”. Musím sa však v tomto ohľade zastať samotných autorov, keďže ich cieľom bolo vytvorenie naozaj filmovej hry, čo už naznačuje samotné podanie príbehu. Chcú totiž, aby ste boli na konkrétnom mieste, v určitý čas, pričom pokiaľ prijmete ich pravidlá, odmenou vám budú dynamické akčné pasáže, ktoré nemusia vždy nutne využívať obrovské priestory.

Plne chápem, ak to bude niekto vnímať úplne inak, no stojím si za tým, že titulu to vôbec neškodí. Ani si neviete predstaviť, ako napínavá dokáže byť obrana horiacej chatky pred nájazdmi pinkertonovcov, zatiaľ čo máte nad hlavou iba nebo obrastené žiariacimi hviezdami, následný útek tmavými lesmi a posledný boj so zvyškami agentov. Každá prestrelka má svoje príbehové opodstatnenie, pričom pomerne často sa snažíte niekoho alebo niečo vykradnúť, no do toho sa pletú osobné konflikty, boj s inými gangami, no nesmieme zabúdať ani na už spomínaných detektívov, ktorý vám neustále hádžu polená pod nohy. Misie sa často odohrávajú v atraktívnych prostrediach a hoci nešetria nepriateľmi ani akčnými pasážami, každú jednu si užijete najmä vďaka vynikajúcej atmosfére a šikovnému budovaniu napätia.

Je skrátka cítiť, že Rockstar Games rozumejú westernovému žánru. Ten bol totiž vždy postavený na dlhšom čakaní na konflikt, ktorý následne vyústil v krvavý kúpeľ. Na rovnakom princípe funguje takmer každá akčnejšie orientovaná misia v Red Dead Redemption 2. Dlhá, no hlavne plodná konverzácia, takmer nekonečný dupot kopýt, keďže často cestujete cez veľké vzdialenosti, no a následné finále, pričom musím zmieniť i to, že vývojári šikovne využívajú samotné prostredie za účelom krytia pri výmenách guliek. Dizajn okolitého sveta je v tomto smere bezchybný, nakoľko krycie objekty rozhodne nebijú do očí, ako v iných žánrových tituloch.

Okrem klasického third person pohľadu, nechýba ani možnosť vyskúšať si hranie z pohľadu vlastných očí, ktoré však predsa len trochu sťažuje váš prehľad nad celkovou situáciou. Tým pádom by som v tomto prípade odporúčal využívať iba s mierou, no minimálne za vyskúšanie určite stojí. Z času na čas príde rad na situácie, kedy vám pomôžu skôr päste, pričom súbojový systém sa dá najlepšie prirovnať k L. A. Noire, ktorý vydalo práve štúdio Rockstar Games. Pôsobí teda ťažkopádnejšie, no o to reálnejšie. A čo by to bol za western bez dych vyrážajúceho hudobného sprievodu? Rozhodne by nedokázal vyprodukovať tak silný emočný zážitok, no a tak ako našiel režisér Sergio Leone skladateľa Ennia Morriconeho, ktorý dal jeho filmom prostredníctvom hudby srdce, Rockstar Games zasa objavili Woodyho Jacksona. Ten plní pre tituly z produkcie Rockstar Games rovnakú úlohu, ako Morricone pre Leoneho filmy.

Hra neobmedzených možností 

Krátko pred vydaním očakávaného počinu bolo zverejnené video, ktoré predstavovalo rôzne možnosti, či už sveta alebo hráča. V tomto ohľade Red Dead Redemption 2 prakticky ani len nemá výraznejšiu konkurenciu. Okrem klasických kartových minihier ako napríklad poker, či blackjack si môžete vyskúšať takzvaný five finger fillet. Ten je aj u nás dobre známy, keďže sa v ňom snažíte sekať nožom pomedzi svoje prsty a pokoriť súpera sediaceho oproti. Autori nezabúdajú ani lov zveri, či už ide o klasickejšie, alebo exotickejšie exempláre. Tie môžete následne sťahovať z kože  buď predávať v obchodoch, či ich darovať vášmu táboru. Legendárne zvery vám ponúknu unikátnu kožu, ktorá vie poslúžiť i na vytvorenie nového odevu, či puzdier na pištole. Niektoré zvery pritom musíte loviť dlho, pomaly a nenápadne sa za nimi prikrádať a následne tichým výstrelom z luku zasiahnuť hlavu, keďže iný zásah, či výstrel zo zbrane znehodnocuje kožu. Iné zvery si vás zase nájdu samé a z predátora sa razom stáva korisť, ktorá musí bojovať o holý život. Pokiaľ sa vám však podarí skoliť napríklad legendárneho medveďa, pocit z víťazstva je na nezaplatenie.

Nezabúda sa ani na morské živočíchy a ich ulovanie vám dá taktiež zabrať. Predchádza tomu totiž dlhé čakanie, kým povestný sumec zaberie a ani vtedy nemáte vyhrané. Chytiť rybu na háčik je totiž jedna vec, avšak dostať ju na breh úplne iná, často ešte náročnejšia. Každý lov so sebou prináša aj jedlo, ktoré je kľúčové k zdravému bytiu. Bez neho totiž chudnete a chradnete, čiže strácate na sile. To sa prejavuje rýchlejším úbytkom takzvaného životného kolesa, ktoré vám regeneruje život pri jeho strate. Jedlo vám však dopĺňa aj staminu, či Dead Eye funkciu, ktorá zasa slúži na spomalenie času a rýchlu likvidáciu cieľov. Tým však vedľajšie činnosti ani zďaleka nekončia. Po svete nájdete roztrúsené sekundárne príbehové misie, ktoré sa spravidla vrstvia a rozdeľujú na niekoľko pasáží. Tie vám často umožnia vyskúšať niektorú z menej tradičných aktivít, pričom ju navyše zaobalia aj do zaujímavej zápletky. Spamäti môžem napríklad spomenúť príbeh Marka Dragica, ktorý sa za vašej asistencie pokúša vytvoriť vlastnú robotickú umelú inteligenciu, pričom tento zrod vcelku nápadne pripomína príbeh o Frankensteinovi.

Pokiaľ sa ďalej rozhodnete byť tým krutým a bezcitným gaunerom, môžete napríklad prísť do mestečka Valentine a takmer celé ho vystrieľať. V takom prípade však musíte rátať s postihom v podobe vypísania odmeny na vašu hlavu, i keď ju v praxi môžete preplatiť na pošte v inom mestečku. Zakázané nie je ani vykrádanie akéhokoľvek obchodu, no v tom prípade by ste si mali radšej nasadiť cez tvár masku a po dokonaní činu zmeniť účes a oblečenie, inak je veľká pravdepodobnosť, že pri ďalšej návšteve vás obyvatelia mesta spoznajú. Kradnúť sa dajú i koče a kone, ktoré môžete následne po jednej z príbehových pasáží predávať u priekupníka. Pokiaľ zase zavítate do skrytých a opustených území, tam je možné natrafiť na útočiská iných gangov, ktoré sa dajú dobiť a následne si odtiaľ vziať všetko cenné.

No ak nechcete, nemusíte sa venovať ani jednej zo zmienených aktivít. Stačí sa prechádzať a kochať krásnym svetom a venovať sa iba náhodným stretnutiam na mape. Aj tie sú plne voliteľné, keďže často od vás vyžadujú pomáhanie obyvateľom sveta. A vy im, samozrejme, môžete buď podať pomocnú ruku, no rovnako je tu i možnosť zastreliť ich a okradnúť. Za dobré činy však často prichádza aj pekná odmena, či už v podobe tipu na lúpež alebo financií, prípadne vzácnych predmetov. V prípade, že zavítate do vášho tábora, zistíte, že je to pomerne živé miesto. Všetci sa neustále niečomu venujú a aj vy sa môžete zapojiť do prác okolo neho. Nechýba ani možnosť komunikovať s ostatnými spoločníkmi, negatívne, či pozitívne reagovať na názory a otázky ostatných, utvárať priateľstvá, nepriateľstvá, vyjadrovať svoje pocity, či spievať alebo oslavovať vydarené akcie pri rozpálenom ohni. Práve tieto vedľajšie táborové dialógy názorne poukazujú na fungovanie vašej gangsterskej rodiny a rozhodne vám odporúčam vracať sa na toto miesto pomerne často. Je to však iba vaša voľba a sami sa rozhodnete, čo chcete robiť, v tomto ohľade vás autori nijak neobmedzujú.

Najkrajší a najdetailnejší počin súčasnosti? 

Svet Red Dead Redemption 2 je bez akéhokoľvek preháňania naozaj obrovský. Ukrýva v sebe zasnežené hory, bahnisté a vodou nedotknuté oblasti, vyprahnuté púšte, zelenkasté lesy, civilizačné mestá s električkami a dláždenými chodníkmi, menšie mestečká, ktoré ešte pripomínajú klasický divoký západ, avšak nesmieme zabúdať ani na exotický ostrov, ktorý však navštívite iba v rámci príbehu. Jednotlivé lokácie ponúkajú nádherné scenérie, keďže stačí vyjsť na nejaký kopec a dlhé minúty sa kochať prekrásnym svetom. Zatiaľ čo tohtoročný Spider-Man možno pôsobí na prvý pohľad pre oko efektnejšie, krásne prostredia neindustrializovaného sveta musia uchvátiť azda každého hráča. A podobne vedia uchvátiť aj meteorologické zmeny. Z ničoho nič sa na vás môže spustiť obrovská dažďová smršť, do toho začne všade fúkať, stromy sa začnú ohýbať pod obrovským náporom, okolo vás sa rozletí tráva, a  i váš kôň sa môže vyplašiť zo všade šľahajúcich bleskov. A to ani nehovoriac o tom, že príval búrky následne môže vyvolať hmlu, či pestrofarebnú dúhu. V horách zase dochádza k neustálemu sneženiu a vy iba s údivom sledujete ako sa drobné čiastočky vločiek usádzajú na vašom kožuchu. V krutej snehovej búrke sa pritom rozhodne nechcete ocitnúť, keďže v nej nie je vidieť ani na pár metrov. Najlepšie je na tom všetko to, že sa nejedná o skripty, keďže počasie je úplne nevyspytateľné a búrky, prípadne víchrice sa vyskytujú po okolí celkom náhodne a s rôznorodou intenzitou. To opäť iba podtrhuje živosť celého sveta.

Ďalším zaujímavým prvkom je celkový realizmus. Ten sa prejavuje napríklad aj animáciou takmer každého úkonu, vrátane otvárania, či vykopávania dverí. Aj skrine a zásuvky najprv musíte otvoriť a až následne z nich vybrať predmety, pričom pokiaľ sa budete pozorne dívať napríklad na animáciu prebíjania zbraní, budete uchvátený detailnosťou a unikátnosťou, platiacou pre každú pušku alebo revolver. Niečo podobné môže znieť ako samozrejmosť, no tieto realistické pohyby úkony všetko mimo iné značne spomaľujú. Okrem toho na vašom oblečení badať takmer každú špinu. Niesli ste náhodou na vašom chrbte mŕtvolu? Tak vedzte, že po nej zostane červená škvrna. Spadli ste z nejakého dôvodu do blata, snehu alebo piesku? Na vašom oblečení to ľudia ihneď spoznajú, no kým sneh sa po určitom čase roztopí, bahno zasa stvrdne a opadne. V podobných detailoch Red Dead Redemption 2 doslova exceluje.

Zaujímavé je i to, že ak si chcete vyskúšať nejaký účes, po kompletnom oholení vám musí brada alebo vlasy dorásť, nakoľko kaderníctvo po vzore série Grand Theft Auto tu skutočne nájdete. NPC postavy, ktoré sa nachádzajú v meste každú chvíľu reagujú na vaše činy a príbehové udalosti. V prípade, že ste dobrákom, s radosťou vás pozdravia a prehodia pár slov. O zloduchovi menom Arthur Morgan si však medzi sebou iba šepkajú z diaľky a dávajú mu jasne najavo, že tu nie je vítaný. Súčasne však medzi sebou môžu len tak komunikovať o historkách a lúpežiach, o ktorých sa dopočuli od iných. No a v prípade, že skúsite niektorého z obyvateľov postreliť do nohy a o pár dní sa vrátite do daného mesta, zistíte, že nebohá obeť má amputovanú nohu. Príjemným bonusom je i diár hlavnej postavy, kde si postupne zapisuje svoje pocity, nálady i myšlienky. Občas pútavý text dokonca doplní o zaujímavú kresbu. To všetko činí herný svet jedným z najrealistickejšie vyznievajúcich, aké som v živote videl. Je to miesto, ktoré takmer verne simuluje reálny priebeh skutočného života.

Videoherný magnum opus

Rockstar Games dokázali opäť zúročiť dlhé roky čakania a vyprodukovali počin, ktorý bude kandidovať na hru roka, ak nie súčasnej hernej generácie. Sám som hľadal tak ako sa len dalo, no v konečnom dôsledku som narazil len na niektoľko menších technických nedostatkov v podobe samovoľného vzletu vášho koňa, miznutia postáv, prípadne predmetov. Tieto problémy sa však zďaleka nevyskytujú u každého a súčasne ani nejde o nič, čo by sa nedalo ľahko opraviť. Odhliadnuc od nich však ide o naozaj excelentný videoherný zážitok. Zážitok, ktorý vás strhne, nadchne, miestami vydesí svojou surovosťou a v niektorých pasážach dokonca i dojme k slzám. Jedná sa totiž o dokonalú súhru hrateľnosti, hudby, príbehu a vizuálneho spracovania, čo dokopy tvorí jednu z najlepších ód na videohry vôbec. Pokiaľ však pôjdete do tohto unikátu s tým, že ide o Grand Theft Auto, akurát s koňmi namiesto áut, poriadne sa popálite. Je to skrátka úplne iný titul a to po všetkých stránkach, s čím by ste mali pri jeho kúpe jednoznačne počítať.

Hru na recenziu poskytla spoločnosťCenega LOGO

Red Dead Redemption 2 - Westernový magnum opus
Dámy a páni, je tomu skutočne tak. Red Dead Redemption 2 je jedným z najlepších open world titulov súčasnej hernej generácie. Pokiaľ navyše pristúpite na jeho spôsob rozprávania príbehu, dočkáte sa jednej z najemotívnejších dejových línií v histórii videohier. Očakával však vôbec niekto iný výsledok?
Pozitíva
  • Živý, uveriteľný a bohatý otvorený svet prepracovaný do najmenších detailov
  • Westernový epos so silnými charaktermi, emotívnymi udalosťami, ktorý navyše perfektne podtrháva atmosféru predcivilizačnej doby
  • Výborná a záživná hrateľnosť, zábavné hlavné i vedľajšie úlohy
Negatíva
  • Pomalšie tempo nemusí zachutiť každému
99%Celkové hodnotenie
Hodnotenie čitateľov: (12 Hlas)
86%

Komentuj!

komentárov