Overkill Software nemá na svojom konte veľké množstvo titulov. V roku 2011 zaznamenali úspech s kooperačnou akciou Payday: The Heist. Ako už samotný názov napovedá, vašou úlohou bolo plánovať a realizovať masívne lúpeže plné dynamickej akcie, či kradmého zakrádania sa, samozrejme v spolupráci s inými živými hráčmi. Dvojka, ktorej sme sa dočkali v roku 2013, pokračovala v úspešnom koncepte, inovovala ho o zaujímavé novinky a zároveň sa prostredníctvom DLC rozrástla o obrovské množstvo obsahu. Ubehlo ďalších päť rokov a nádejne sa javiaci vývojári nám priniesli Overkills’s The Walking Dead. Jedná sa o dôstojného zombie nástupcu titulu Payday?

Overkill’s The Walking Dead bol prvýkrát predstavený ešte v roku 2014, pričom kolaborácia vývojárskeho štúdia Overkill Software a známej komiksovej značky bola oslávená pridaním známej pálky Lucille práve do Payday 2. Následne však prišli roky vývoja, predstavovania neurčitých konceptov, no a tento nádejný kooperačný projekt bol hneď niekoľkokrát odsunutý. Deň D bol po dvoch odkladoch stanovený na november roku 2018, avšak nakoniec bol definitívny iba pre počítačových hráčov, pretože konzoloví hráči si musia na túto kooperačnú akciu počkať až do februára budúceho roku. I napriek štvorročnému vývoju však titul, ktorý je prezentovaný ako finálny produkt, pôsobí značne nedokončene.

Klamlivá prezentácia?

Pamätáte si ešte na atraktívne CGI trailery, ktoré autori vydávali, aby postupne predstavili každý jeden charakter? Áno, hovorím o tých ukážkach, ktoré lákali na emotívny svet a dramatické situácie v ňom, respektíve dobre napísané postavy s určitou hĺbkou, snažiace sa prežiť v nehostinnom svete krutej apokalypsy. Tie realisticky vyznievajúce ukážky, ktoré boli navyše perfektne zrežírované a naznačovali, že sa dočkáme kvalitného príbehu. Väčšine hráčov bolo, samozrejme, jasné, že výsledný titul nebude ani zďaleka dosahovať kvalít prezentácii, no mnohí, vrátane mňa, očakávali dobrý príbeh. Ostatne, ani komiksová predloha Roberta Kirkmana by za veľa nestála, keby jej postavy a dej boli plochejšie než ľubovoľný diel seriálu Ordinácia v ružovej záhrade.

Bohužiaľ, na dobré príbehové pozadie, či kvalitnú prácu z charaktermi môžete okamžite zabudnúť. Všetko sa totiž točí okolo neustálej obrany vášho cenného útočiska, kradnutia surovín, zabíjania krvilačných skupín preživších, či záchrane nevinných. Niekto by mohol oprávnene argumentovať, že podobnými témami sa zaoberá aj komiksový originál, no tam im hlavný autor venuje dostatočnú pozornosť.  Tu však všetko pôsobí všedne a v prípade, že by už malo dôjsť na dramatický zvrat, je podaný tak diletantsky, že je vám daná situácia vlastne úplne ukradnutá. Nehovoriac o tom, že štyri kvalitne predstavené postavy medzi sebou nijako neinteragujú a to ani v príbehových misiách.

Nakoľko už dejová línia nie je nijak zvlášť originálna, mohla by byť aspoň dobre vyrozprávaná. Avšak i v tomto prípade sa jedná o krok vedľa. Celý čas si musíte vystačiť s krátkymi prezentáciami pred každou úlohou a nudným rozprávačom, ktorého odosobnenie od deja je cítiť v každej vete, ktorú prednesie. V konečnom dôsledku pôsobí celé príbehové pozadie iba ako nutnosť, ktorú autori pridali, aby sa mohli pýšiť novým príbehom v bohatom zombie univerze. Tento fakt zamrzí o to viac, keď zistíte, že mali pri vytváraní scenára úplne voľnú ruku, nakoľko sa síce jedná o licencovanú záležitosť, no autori mali možnosť vytvoriť vlastnú a unikátnu víziu tohto univerza.

Kde nastala chyba?

Prečo je hrateľnosť Payday i Left 4 Dead taká zábavná? Je to najmä preto, že autori sa nesnažili prehnane experimentovať s daným žánrom. Predstava bola jasná a to vytvoriť priamočiaru kooperatívnu akciu s atraktívnymi mapami, množstvom protivníkov a veľmi rýchlym spádom. Overkill’s The Walking Dead však na to ide trochu zo zlého konca. Snaží sa totiž skĺbiť survival žáner so zbesilou akciou, no zároveň vývojári učinili hneď niekoľko markantných chýb, ktoré značne znepríjemňujú hranie. Za prvé môžem uviesť fakt, že survival žáner sa tu pripomína najmä nižším počtom munície, ktorú môžete nachádzať po koridorových leveloch. Počet protivníkov, živých i nemŕtvych, však omnoho viac pripomína rýchlu strieľačku, čo znamená, že munície by ste nikdy nemali mať nedostatok. Z tohto pohľadu úplne nechápem zmýšľanie tvorcov. Na jednej strane proti vám postavia hordy nepriateľov, avšak zároveň vám nedajú dostatočné prostriedky na boj proti nim. A z toho vyvstáva jedna otázka. Boli by vyššie spomínané hry zábavné, pokiaľ by ste sa museli neustále zapodievať nedostatkom munície? Za mňa je odpoveď jasná.

K dispozícii sú aj chladné zbrane, no bojový systém je až mimoriadne plytký. Nakoľko tvorí mimoriadne podstatnú časť hrateľnosti, je až prekvapivé ako jednoducho a nezábavne pôsobí. K dispozícii sú totiž dva hlavné útoky, pričom hádate správne, jeden je silný a tvrdý, no a druhý zasa rýchlejší, avšak menej efektívny. Pokiaľ čelíte menšej skupine živých mŕtvych, iba málokedy sa vám stane, že by vás pomaly chodiaci zombie pokorili. V stiesnenom priestore už títo protivníci ponúkajú istú výzvu, pričom pokiaľ sa na vás vyvalí rovno celá horda, vaše šance na prežitie sú nulové. Chladnou zbraňou sa cez nich nedokážete presekať a pokiaľ by ste siahli po zbrani, tak zistíte, že s ňou veľa vody nenamútite, keďže tie tri náboje do brokovnice vás jednoducho nespasia. No a v prípade neúspechu sa musíte celou touto hordou frustrácie prebiť znova, keďže záchytné body v misiách úplne absentujú.

Pri kritizovaní ešte musím zostať, nakoľko, po vzore komiksov a seriálu, autori do hry implementovali hluk, ako vášho skrytého nepriateľa. V prípade, že dôjde na argumentáciu strelných zbraní, logicky robíte väčší hluk a vďaka tomu lákate pozornosť neutíchajúcej hordy. Pokojne sa tak môže stať, že sa dostanete na maximálny level hlučnosti a vďaka tomu na vás začne útočiť nikdy nekončiaci príval zombie. Proti tejto mechanike by som nič nemal, avšak opäť mám problém s tým, že sa proti týmto hordám nemáte ako brániť. Vašou jedinou nádejou je vziať v takýchto prípadoch nohy na ramená a dúfať, že vám zúfalý útek vyjde. Z vlastnej skúsenosti vás však musím upozorniť, že vo väčšine prípadov nie.

Náplň konkrétnych misií sa skladá zo stereotypných činností, ktoré sme mohli vidieť minimálne v ďalšej desiatky zombie počinov. Zber komponentov, ktoré o pár metrov niekde použijete, obrana určitého územia, monotónne defense levely, či zadávanie kódov do bezpečnostných zariadení. Jednoducho nič, čo by sme už niekde nevideli, takže na inovácie sa v tomto prípade vôbec nehrá. Samozrejme, podobne bol na tom aj chválený Left 4 Dead, no hre z produkcie Valve to mnohí odpustili vďaka jej zábavnosti. Nechápte ma zle, ja by som absenciu zmysluplných questov bez problémov prežil, keby si ju však hra kompenzovala veľmi dobrou hrateľnosťou. To sa v tomto prípade skrátka nedeje.

Má teda kooperatívny Walking Dead, čo ponúknuť?

Pokiaľ by sme si odmysleli všetky tie frustrujúce herné mechaniky, absenciu munície a technický stav, ktorý si rozoberieme nižšie, Overkill’s The Walking Dead by aj v podstate mal čím zaujať. Prestrelky, v ktorých hráči kooperujú, taktizujú priamo počas boja a postupne eliminujú celú veľkú skupinu protivníkov sú tým najlepším čo titul ponúka. Samozrejme, iba v prípade, že sa pripojíte k schopným hráčom a každý z nich vie adekvátne pracovať so svojou postavou. Ostreľovač si totiž dokáže nájsť výhodnú vyvýšenú pozíciu, z ktorej buď veselo rozdáva jednu ranu do hlavy za druhou alebo informuje o súčasnej bojovej situácii. Tank sa zase môže nenápadne prikradnúť za protivníkov a vypustiť do nich dávku zo svojej brokovnice. Medička zase môže po náročnej bitke vyhodiť batoh, ktorým sa hráči vyliečia, no a postava patriaca do triedy scout slúži na tiché odstraňovanie zombie, nakoľko disponuje účinnou kušou.

Podobne kvalitné momenty, kedy máte skutočnú radosť z hrania však často trvajú iba chvíľku. Sú však poriadne adrenalínové a zároveň dokazujú, že autori by aj vedeli vyprodukovať počin, ktorý nebude robiť svojmu žánru hanbu, akurát v tomto prípade učinili množstvo zlých rozhodnutí. Osobne chápem o čo sa autori snažili, keďže očividne chceli zostať aspoň trochu verní predlohe, no v tomto prípade je to naozaj na úkor hrateľnosti.

Mini RPG elementy

Čo je každopádne aspoň akým takým osviežením, je manažment vlastného tábora a pomerne nenápadné RPG prvky. Je totiž veľmi reálne, že počas hlavnej príbehovej misie natrafíte na preživších, ktorým buď pomôžete, no rovnako ich môžete nechať napospas krutému osudu. V prípade, že danú osobu zachránite, získate nového spoločníka. Aké výhody to pre vás predstavuje? No hlavne môžete zasielať členov vášho tábora na rôzne misie. Každá takto ladená misia má vopred daný level náročnosti, keďže môže ísť o klasický zber surovín, boj s gangami, či odlákanie hordy. Každý člen má svoju vlastnú hernú triedu a na základe nej zasielate spolubojovníkov na úlohy, v ktorých budú najefektívnejší, pričom hra vám ešte pred vyslaním prepočíta percento úspešnosti. Samozrejme, po zdarnom dokončení vás čaká patričná odmena. Samotný tábor má i určitú spotrebu a preto vám každé tri dni, inými slovami po troch úspešne absolvovaných príbehových leveloch, odčíta istú časť zásob. Od tohto javu sa odvíja aj morálka, nakoľko v prípade, že nebudete mať dostatočné prostriedky na uskutočnenie platieb, viera ostatných vo vás klesne a tým pádom aj morálka.

Každá hlavná postava má svoj vlastný strom schopností, ktoré sa síce opakujú, no zároveň sú určitým spôsobom unikátne. Ako som už spomínal vyššie, postavy patria do určitých tried, pričom tank je napríklad expertom pre používanie brokovnice, taktik zasa pre ostreľovaciu pušku a tým pádom sa ich strom schopností viaže na ich triedu. Charaktery majú i vlastné unikátne schopnosti, ktoré sa dajú rovnako vylepšovať. Následne tu máme klasické vylepšovanie života a výdrže. Zaujímavé je však to, že schopnosti postáv sú priamo prepojené s vylepšovaním vášho tábora. Opäť by sme tu našli niekoľko hlavných tried, pričom sa skladajú z troch veľkých upgradov. Tie vám následne otvoria nové schopnosti pre postavy a zároveň umožnia zakúpiť nové užitočné komponenty do tábora. Nejde o nič komplexné, avšak minimálne sa jedná o príjemný doplnok, ktorý Overkill’s The Walking Dead odlišuje od nemalej konkurencie.

Technické problémy požierajú zábavu rýchlejšie, než nemŕtvy chodec človeka

Ak by sme sa mali venovať iba technickým problémom, ich zoznam by rozhodne nepatril k tým najkratším. Preto si povieme najmä o tých najzjavnejších a najkritickejších zároveň. Nedá mi nezmieniť katastrofálnu optimalizáciu. Nejedná sa pritom o žiadny etalón vizuálne atraktívnej hry, to práve naopak. Dlhý vývoj sa predsa len trochu podpísal na grafickej stránke a to, čo mohlo pôsobiť atraktívne pri úvodoch vývoja, už dnes nikoho neohúri. Preto pôsobia nedostatky ako neustále prepady snímok za sekundu pomerne zvláštne , keďže skôr by som to pochopil pri titule, ktorého vizuálna stránka predbehla dobu a súčasné zariadenia na ňu nie sú pripravené. V tomto prípade však vôbec nezáleží na výkone vášho stroja, keďže je to výhradne problém samotnej hry. Neostáva tak nič iné, iba dúfať, že to autori čím skôr vyladia.

Druhým veľmi podstatným problémom sú nahrávacie časy. Tie odradili mnohých potenciálnych záujemcov od hrania i takého multiplayerového skvostu, akým bolo Grand Theft Auto Online, ktorý pritom disponoval obrovským množstvom zábavného obsahu. V tomto prípade ma niekoľkokrát dohnali k rozzúrenému vypnutiu, keďže som nemal chuť a ani silu pokračovať vo frustrujúcom hraní. V skratke trvajú až neprimerane dlho, no a vídať ich budete často. Chcete sa pripojiť do hry? Čaká vás nahrávacia obrazovka. Chcete sa odpojiť od daného hráča? Znova na vás čaká nahrávacia obrazovka. A teraz si predstavte, že na prvý pokus nemusíte nájsť nikoho schopnejšieho, čo vás v konečnom dôsledku donúti pozerať sa na rovnakú obrazovku ešte niekoľkokrát predtým, ako sa vôbec dostanete k samotnému hraniu. V súvislosti s tým sa hodí zmeniť aj to, že sa pripájate na hráčov a nie na stabilný server. Tým pádom sa môžu vyskytnúť i ďalšie lagy, spôsobené prípadným nekvalitným spojením.

Tak teda druhý Survival Instinct alebo potencionálny nástupca Left 4 Dead?

Vývojári zo štúdia Overkill Software si poriadne zavarili a vyprodukovali počin, ktorý by pre nich mohol byť osudný. O kooperatívnu variáciu na nechválne známy Survival Instinct, ktorý bol vo svojej dobe považovaný za trpkú tragédiu síce nejde, ale nemá od nej zase až tak ďaleko. Kráľa tohto žánru sa rozhodne nepodarilo prekonať, no i napriek tomu tu vidím určitú budúcnosť. No iba v prípade ak budú autori tvrdo pracovať a svoj titul neustále vylepšovať, ako sa to podarilo aj No Man’s Sky. Bezprostredne po vydaní však titul pripomína po jeho vzore skôr akýsi nedokončený Early Access. Dúfam teda, že práce na ňom po tomto prvotnom debakli neskončia a za rok, prípadne dva, takpovediac vstane z popola. Všetko to však momentálne stojí na vývojároch a ich ochote pokračovať v naprávaní enormného množstva zbytočných chýb.

Overkill's The Walking Dead - Druhý Survival Instinct?
V prípade Overkill´s The Walking Dead síce, našťastie, nejde o druhý Survival Instinct, avšak v súčasnej podobe má na míle ďaleko od kvalitnej kooperatívnej akcie. Otázkou zostáva, akú veľkú pozornosť mu budú vývojári venovať do budúcna, keďže istý potenciál tu je. Momentálne však titul nestojí za pozornosť.
  • Občas dokáže zabaviť a ponúknuť istú dávku adrenalínu
  • Jednoduchšie RPG elementy, vedenie vlastného tábora
  • Nezvládnuté gameplay mechaniky, neustále apelovanie na stealth a survival