Prvá PlayStation ponúkla hráčom množstvo skvelých skákačiek. Ostatne, v tom období bol tento žáner veľmi populárny, takže sa tomu ani nemožno čudovať. Mali sme tu značky Crash Badicoot, Croc, Gex, Rayman, Tomba, Ape Escape, Klonoa, čí napríklad Oddworld: Abe’s Oddysee a Exoddus. To ani zďaleka nebolo všetko, avšak ak by ste sa vtedajších majiteľov opýtali na nejakú signifikatnú plošinovku, pravdepodobne by ste dostali jednu z troch odpovedí – Crash, Rayman, alebo Spyro. Fialový dráčik totiž patril ku klenotom tohto žánru, i keď jeho neskorší osud už nebol tak ružový. Dnes sa pokúša o návrat na výslnie a ja vám nižšie prezradím, či sa mu to podarilo.

Ak ste čítali našu rubriku Zapadnuté prachom, bezpochyby vám neuniklo, že sme sa v nej venovali aj skákačke Spyro the Dragon a jej nástupcom. Práve tá odštartovala hviezdnu kariéru štúdia Insomniac Games, no okrem toho tento titul ponúkol hráčom postavičku, ktorá dnes patrí k legendám svojho žánru. Hra bola jasnou trefou do čierneho, o čom svedčili výborné recenzie, predaje a i dve rýchle pokračovania. Tie prichádzali vždy po roku, pričom Insomniac Games iba nerecyklovali, ale vždy pridali niečo nové. Tretí diel s názvom Spyro: Year of the Dragon tak predstavoval kvalitatívny vrchol celej série, nakoľko po prechode na ďalšiu generáciu konzol prešli práva na značku pod iné štúdio. Nás však dnes bude zaujímať práve trilógia od štúdia Insomniac Games, keďže tá sa aktuálne dočkala zmodernizovania v podobe kolekcie Spyro Reignited Trilogy.

Tri dobrodružstvá v jednom balení

Už samotný názov prezrádza, že nový titul pozostáva z troch hier, konkrétne Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! (u nás v Európe bola hra pôvodne známa ako Spyro 2: Gateway to Glimmer) a Spyro: Year of the Dragon. Čaká na vás teda pekná porcia dobrodružstiev, nakoľko všetky hry vám zaberú zhruba 9 až 12 hodín, pokiaľ ich teda nebudete chcieť preletieť raketovým tempom. V takom prípade rátajte s o niečo nižšími číslami. Platí však pravidlo, že ako sa zvyšovala kvalita jednotlivých dielov, tak sa zvyšovala aj ich herná doba.

V krátkosti spomeniem aj príbeh, keďže ani ten tu neabsentuje. Ide však primárne o hru určenú mladšiemu publiku, takže nerátajte s tajuplnou zápletkou a šialenými zvratmi, ktoré obrátia doterajší príbeh naruby. V Spyro the Dragon na vás čaká zloduch menom Gnasty Gnorc, ktorý premenil všetkých veľkých drakov z dračej ríše na skameneliny pripomínajúce drakoham. Vašou úlohou teda bude oslobodiť svojich druhov, získať späť ukradnutý poklad a poraziť už spomenutého Gnorca.

Druhý diel Spyro 2: Ripto’s Rage! sleduje hlavného hrdinu počas dovolenky. Nakoľko je v Dračom kráľovstve upršané počasie a Spyro toho má dosť, vyberie sa na zaslúžený oddych do krajiny Dragon Shores. Pri cestovaní skrz portál však skončí v ríši Avalar, ktorú sužuje zloduch Ripto aj s jeho posluhovačmi. Keďže Spyro je hrdina, nemôže nechať túto situáciu iba tak bez povšimnutia.

Záverečný diel trilógie nazvaný Spyro: Year of the Dragon zachytáva návrat Spyra do dračej ríše, kde práve nastal rok draka. Pri tejto príležitosti sú do ríše prinesené dračie vajcia. Tie však počas osláv ukradne zajačica menom Bianca aj so svojimi pomocníkmi. Ako však vyjde najavo, Bianca nie je hlavným zloduch, nakoľko iba počúva príkazy od čarodejnice Sorceress. Spyrovou úlohou je teda opäť zachrániť situáciu a získať späť všetkých 150 vajec a, samozrejme, poraziť nepriateľov na čele so Sorceress.

Čo sa týka príbehu týchto titulov, po tejto stránke je to úplne v poriadku. Máte tu jasne zadefinované dobré a zlé strany, cieľ vašej cesty a aj po toľkých rokoch je pekne vidieť, že v Insomniac Games vedeli čo robia. Príbeh obstál aj v boji so zubom času, takže sa dnes nebudete musieť búchať po čele a iba nechápavo krútiť hlavou.

Nadčasové dielo

Keď minulý rok dorazil naspäť na hernú scénu Crash v kolekcii Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, hráči i recenzenti hlásili až na menšie výhrady spokojnosť. Osobne sa tomu, samozrejme, nečudujem, keďže Crashove základy položené spoločnosťou Naughty Dog obstoja i dnes. Je však potrebné uznať, že na Crashovej hrateľnosti sa predsa len podpísal zub času. Spyro bol už v čase pôvodného vydania modernejšou hrou a obzvlášť je to vidieť v dnešnej dobe.

Je pravdou, že Spyro the Dragon nebola tak rozmanitá hra, ako jej nástupcovia, no ak si porovnám prvého Crasha a Spyra, víťaz je napriek tomu jasný. V Spyrovi ste zbierali diamanty, oslobodzovali drakov, hľadali kľúč na otvorenie špeciálnej truhlice, ukryté zákutia, naháňali sa so zlodejom dračích vajec a aby toho nebolo málo, k dispozícii boli aj špeciálne úrovne, kde ste v časovom limite museli počas letu zbierať predmety, niečo rozbíjať, rozsvecovať a tak ďalej. Variabilita bola jednoducho omnoho vyššia, a to sa stále bavíme iba o prvej hre.

S pokračovaniami sa hrateľnosť iba obohacovala, pričom už v druhej časti sa Spyro naučil plávať, šplhať po rebríkoch, zbierať do úst rôzne predmety, zosilnene udierať svojimi rohmi a niektoré úrovne obsahovali i špeciálne power-upy, ktoré Spyrovi na určitý čas prepožičali ďalšie schopnosti. Tretí diel išiel ešte ďalej, pretože ponúka dohromady až 7 hrateľných postáv, nové minihry ako napríklad box, či jazdu na skateboarde. S týmito skutočnosťami sa spája i jedno moje odporúčanie – začnite hrať túto kolekciu pekne postupne. Ak na to pôjdete od konca, nedoceníte evolúciu jednotlivých dielov.

Na modernú nôtu

Keďže si Spyro Reignited Trilogy kladie za cieľ osloviť ako starých fanúšikov, tak i nových hráčov, museli byť pôvodné hry prerobené od základov. Nemusíte sa však báť, to čo bolo na Spyrovi dobré kedysi, tu nájdete aj dnes, prípadne v ešte lepšej forme. Spyro nikdy nemal problém s ovládaním, no teraz je predsa len o niečo plynulejšie. Vylepšená bola i kamera, ktorá v minulosti vedela nejeden krát dopomôcť k Spyrovej smrti. Bohužiaľ, stále to nie je dokonalé, no situácia je omnoho lepšia, než tomu bolo kedysi. Okamžite po spustení hry však odporúčam zamieriť do nastavení a prepnúť si režim z pasívneho na aktívny, pretože až vtedy začne kamera lepšie reagovať na váš pohyb. Vývojári zo štúdia Toys for Bob však zbytočne neexperimentovali a “iba” vyladili prvky, ktoré za ostatnú dobu jednoducho zastarali.

Azda najväčšieho pokroku sa dočkala grafická stránka. Časy, kedy sme žasli nad grafikou hier z prvej PlayStation už sú skrátka dávno preč, a tak Spyro potreboval výraznú omladzovaniu kúru. Tú zabezpečil Unreal Engine 4, ktorý v tomto prípade odvádza naozaj výbornú prácu. Všetko je plné detailov, jednotlivé úrovne a svety hýria farbami a životom, v tomto smere azda niet čo vyčítať. Niektorí hráči pravdepodobne budú namietať, že hra beží v 30fps, avšak pri hre podobného razenia to nepredstavuje žiaden problém, aspoň teda na herných konzolách. Snímkovanie je stabilné a neklesá, čo je vzhľadom na vysokú kvalitu vizuálu dobrá správa.

Na pár miestach som však predsa len spozoroval textúry v nižšom rozlíšení, no je to skôr výnimočná záležitosť, než pravidlo. Trochu zamrzí i skutočnosť, že vývojári použili úplné rovnaké textúry na vodnú hladinu v diaľke, ktorá potom na pohľad vytvára dlaždicový efekt, čo si môžete všimnúť na obrázku vyššie. V Spyro: Year of the Dragon je zase jasne vidieť, že malým dráčikom nebola pri modernizovaní venovaná taká pozornosť, ako veľkým drakom z Spyro the Dragon. Mám i pocit, že animácia prechodu z behu do klusu taktiež nenadväzuje úplne dokonale, avšak to u možno preháňam a zabieham do zbytočných detailov, pretože z globálneho hľadiska vyzerá omladený Spyro výborne.

Pozadu nezostal ani soundtrack, o ktorý sa postaral Stewart Copeland, člen legendárnej skupiny The Police. Ten zložil pre potreby Spyro Reignited Trilogy i novú titulnú skladbu, avšak našťastie zostal verný pôvodným melódiám. Pod taktovkou Stephana Vankova bol zremasterovaný celý soundtrack, ktorý dostal mierne upravené aranžmá, avšak pokojne si v menu môžete hudbu prepnúť na klasickú z pôvodných hier. Dabing hlavného hrdinu si zopakoval Tom Kenny, ktorý Spyra daboval v hrách Spyro 2: Ripto’s Rage a Spyro: Year of the Dragon. Pre potreby aktuálnej kolekcie však nahovoril aj úplne prvý diel, čo kvitujem, nakoľko je hlas Spyra jednotný a zbytočne sa nemení.

Niekoľko výhrad nechýba

Ako som už spomínal, kamera stále nie je vyriešená úplne ideálne a jej pohyb by mohol byť omnoho aktívnejší. Našťastie sa mi nestávalo, že by ma naozaj výraznejšie hnevala. Veľkým nedostatkom pre mnohých hráčov je absencia titulkov. Mne osobne nechýbajú, no vývojári ich skutočne mohli zaradiť do kolekcie, mladší hráči a menej zdatní angličtinári by ich dozaista ocenili. Niekoho bude bezpochyby frustrovať i skutočnosť, že niektoré úrovne musíte skrátka riešiť metódou pokus-omyl. Ide najmä o špeciálne úrovne, v tých klasických si vystačíte s vašou šikovnosťou.

Hoci je Spyro: Year of the Dragon považovaný za vrchol celej série, z môjho pohľadu sa v tomto prípade autori už predsa len odtrhli trochu z reťaze. Je skvelé, že chceli mať hru čo najvariabilnejšiu, avšak občas má hráč pri hraní pocit, že minihier je už naozaj veľa a ako sa hovorí, menej je niekedy viac. Niekomu to, samozrejme, prekážať nemusí, no v mojom prípade mi to narúšalo tempo.

Osobne by som ocenil i možnosť prehodiť si ovládanie počas lietania. Mám totiž radšej, keď pohnem analógom nahor, aby tým smerom išla i postava. V tomto prípade to však funguje iba opačne, čo je síce východzie nastavenie v každej hre, kde je lietanie (platí to aj v realite pri lietadlách), no prečo hráčom nedať možnosť vybrať si, všakže? Inak však môžem s radosťou dodať, že hru netrápia žiadne zásadné problémy, či už technického alebo iného rázu, ktoré by kazili výborný dojem z celého titulu.

Návrat v skvelej forme

Spyro Reignited Trilogy je skrátka vynikajúca kolekcia troch skvelých hier. Vývojári zo štúdia Toys for Bob urobili kus poctivej práce a dopriali  legende prvého PlayStationu naozaj vydarený návrat. Prácu síce mali  o to ľahšiu, že základ stvorený vývojármi z Insomniac Games výborne funguje i dnes, no už na prvý pohľad možno vidieť, že zmodernizovaný Spyro bol vytvorený s láskou a úctou k pôvodným hrám. Ak ste Spyra nikdy predtým nehrali, teraz je správny čas to napraviť, keďže si v modernom kabátiku môžete zahrať to najlepšie, čo táto značka hráčom ponúkla.

Spyro Reignited Trilogy - Fénix povstal z popola
Spyro Reignited Trilogy je ďalším dôkazom toho, že ak sa modernizácia staršej hry urobí s láskou a citom, môže z toho vzísť titul, ktorý zaujme i moderné publikum. U Spyra to platí obzvlášť, nakoľko bol už v čase pôvodného vydania modernejší, než jeho kolega Crash Bandicoot. Neváhajte a dajte Spyrovi šancu, odmení vás hodinami kvalitnej zábavy.
  • Tri skvelé hry v jednom balení a navyše za dobrú cenu
  • Výborná grafika, zachovanie pôvodnej atmosféry
  • Dobre zmodernizované ovládanie a hudba