Unbound Creations je studio, které se na herním trhu doposud výrazněji neprojevilo, ale už teď se může pyšnit menšími hříčkami, jakými například jsou Postmortem: one must die a Karaski, What Goes Up…. Právě mezi ně se zařadí i nově vydaný počin Headliner: NoviNews, na který si posvítíme v této recenzi.

Headliner: NoviNews je nezávislou adventurou, ve které se chopíte role redaktora, kterého si sami vytvoříte na začátku hry. Jelikož počet stran novin není nafukovací, náplní vaší práce je odmítat a zároveň taktéž schvalovat novinky z různých kategorií, jež se následně dostanou do aktuálního vydání, aby si je mohli lidé přečíst. Může se to zdát jako něco naprosto jednoduchého, avšak opak je pravdou, protože ne vždy je úplně jednoduché vybrat ideální články. Jak se navíc postupně začnete dovídat, každé rozhodnutí se sice na začátku může zdát jako naprosto absurdní, ale ve výsledku může ovlivnit hodně věcí. Na tohle ovšem dojde čas až později.

Mimo tuto práci, do níž vám místy povídá šéf, který vám občas dává předem dané instrukce dle situace, se snažíte zvládat i civilní linku z vašeho života. Každý den potkáváte vaše přátele, se kterými můžete v klidu pohovořit o různých věcech, chodíte po městě, kde můžete sledovat, co všechno hýbe světem, a nakupovat v obchodě za vydělané peníze, kde můžete najít všemožné předměty na vyzdobení vašeho apartmá, ať už se jedná o abstraktní malbu, pracovní stůl či sporák do kuchyně.

Co se týče vaší práce, tak je dobré zmínit, že nesmíte očekávat procházku růžovým sadem, kdy vše prakticky můžete brát lehkovážně. Každá zpráva má dopad na celkově dění, tudíž je dobré občas promýšlet, co vydat a co naopak nechat mezi nikdy nevydanými spisy. Zároveň je také potřeba vybírat tak, aby i váš šéf byl spokojený, protože pokud do novin kupříkladu vypustíte zprávu anarchistů o očistě krutého světa, je vám na sto procent jasné, že velká spokojenost v redakci nebude. O to větší zodpovědnost tak nesete. Jestliže se navíc bude něco takového opakovat, může vám být snížen plat. A zajít to dokonce může až k vyhazovu z práce, takže pak zůstanete chudý jako kostelní myš.

Jenže pak tady máme ještě druhou stránku věci, komunikování s postavami. Jak již bylo zmíněno, jako jedna z vašich náplní je procházet se všude možně, kam až se dá, přičemž k ní se vztahují i rozhovory s lidmi, kteří jsou pro vás důležití. Nutno podotknout, že při vedení dialogu máte vždycky na výběr z několika možností vaší finální odpovědi, která také může mít solidní dopad na váš příběh. Někdy se to sice nemusí na první pohled zdát, ale občas je opravdu dobré zvážit, jakým způsobem se budete chovat k ostatním. Není totiž vždy dobré si například hrát na drsného samotáře, zároveň však není úplně nejmoudřejší vždycky striktně uposlechnout něčí příkaz, jelikož i něco takového může mít negativní vliv na váš konec.

Možných zakončení je zde více, tudíž je vhodné si titul zahrát víckrát, abyste si odzkoušeli další volby a zjistili, kam vlastně povedou. Právě na těchto volbách Headliner: NoviNews staví zdaleka nejvíc a skutečně nejde jen o bezhlavé odklikávání s minimálním dopadem, což je velké plus a přispívá to na kvalitě. Samotné hraní pak mohou pro někoho oživovat i dnes již tradiční achievmenty, kterých je zde relativně dost. A pokud vás neustálé hraní jednoho titulu baví, pak také můžete splnit achievement, kdy musíte hlavní dějovou linii dohrát až pětkrát. Může se to zdát jako docela složitá výzva, avšak zdání klame.

To platí hlavně z toho důvodu, že samotná hra je velice krátká. Body by šly ubrat právě kvůli délce, která se pohybuje něco málo kolem pouhých dvou hodin, nebo ještě méně. Což by nutně nemuselo vadit kvůli již zmíněné znovuhratelnosti, která je zde vcelku vysoká. Ale pokud náhodou nejste typ, kdo má chuť hrát nějakou hru vícekrát, aby ji maximálně vytěžil, z hlediska poměru ceny a délky se pak jedná o trochu nevyvážený poměr, i když cena jako taková není vyloženě vysoká. Toto je však čistě subjektivní. I příběhově se jedná o zajímavý počin, kdy si k postavám opravdu dokážete udělat vztah a bude vám na nich záležet. A teď nutně nemyslíme pouze humanoidy, aby bylo jasno.

Na závěr se ještě hodí zmínit grafickou stránku. Na poměry nezávislých her je dostačujúcí a vcelku pěkně designovaná. Modely postav jsou sice poměrně malé, ale vynahrazují to zajímavou stylizací, a město tak působí vcelku živě. Když bychom se na titul podívali z celkového hlediska, tak Headliner: NoviNews je výborný počin, jehož kvality jsou opravdu znát. Cena sice není v kontrastu s délkou jedného průchodu úplně adekvátní, ale vše to vynahrazuje skvělá hratelnost včetně znovuhrateľnosti, funkční příběh a originální zasazení. Rozhodně se jedná o velmi milé překvapení, které byste si jednoznačně neměli nechat ujít, pokus holdujete nezávislé scéně. Po zakoupení a následném spuštění vás totiž čeká neobyčejný zážitek, který rozhodně stojí za to.

Hru na recenzi poskytla spoločnosť

Headliner: NoviNews - Klenot mezi nezávislými hrami
Headliner: NoviNews je výborným počinem, který by se dal označit za ryzí drahokam mezi nezávislými hrami současnosti. Přináší nejenom originální hratelnost, ale také poutavý příběh a možnost výrazně ovlivnit příběh díky mnoha různým rozhodnutím.
  • Poutavý příběh, postavy
  • Originální hratelnost a prostředí
  • Velká motivace k opětovnému hraní a možnost voleb
  • Pro někoho až moc krátké
0%

Historicky první český spolupracovník stránky Som hráč. Hrám se věnuje už od útlého věku, v podobě již zapomenutých dětských titulů. Poté přesedlal na bojovky a nejoblíbenější jsou hry ze série Street Fighter. Je velkým fanouškem komiksů a přiklání se na stranu Marvelu. Jelikož jej hodně baví nejen hraní, ale i psaní, je rád, že se dostal na post redaktora.