Budúci rok to bude dvadsať rokov, čo vyšiel titul Rollcage od štúdia Attention to Detail. Majitelia prvej PlayStation, prípadne PC hráči si dozaista budú spomínať na tento dnes už legendárny titul. Bohužiaľ, napriek nesporným kvalitám a dobrému menu sme sa dočkali iba jedného pokračovanie, ktoré pod názvom Rollcage Stage II dorazilo o rok neskôr. Attention to Detail potom ešte vytvorili niekoľko titulov, pričom najviac hernou obcou zarezonovali preteky Firebugs, ktoré boli považované za duchovného nástupcu značky Rollcage. Niečo na tom určite bolo, keďže hry spájali herné mechaniky, avšak plnohodnotný duchovný nástupca Rollcage prichádza až teraz, a to pod názvom GRIP: Combat Racing.

Nové adrenalínom nasiaknuté preteky však už nemá na svedomí pôvodný tím, nakoľko krátko po vydaní už spomenutého titulu Firebugs došlo k zatvoreniu štúdia Attention to Detail. Novinku tak vytvorili vývojári z Caged Element, pričom ich cieľ bol viac než jasný – znovu oživiť preteky, ktoré hráči zbožňovali na prelome milénia. A hoci od tohto štúdia nenájdete na trhu inú hru, vonkoncom nejde o žiadnych zelenáčov. V samotnom tíme by dokonca mali byť aj vývojári, ktorí kedysi pracovali na Rollcage. Napriek tomu pred nami stojí otázka, či mladé štúdio dokázalo vytvoriť kvalitný adrenalínový zážitok a neurobiť hanbu sebe, či predlohe, podľa ktorej vznikol GRIP: Combat Racing.

Kampaň nie je iba do počtu

Grip: Combat Racing, samozrejme, ponúka i kampaň pre jedného hráča, v ktorej sa budete môcť zdokonaľovať pred vstupom na multiplayerové bojiská. Taktiež si budete vďaka postupu vpred a získavaniu bodov odomykať nové vozidlá, či rôzne predmety, ktorými si budete môcť prispôsobiť vášho tátoša k svojmu obrazu. Singleplayerová kampaň však rozhodne nie je v hre prítomná iba preto, aby tu bola. Čaká na vás totiž naozaj veľké množstvo pretekov, až kým sa prepracujete na úplný záver.

Aby som bol konkrétnejší, v kampani na vás čaká jedenásť tierov (stupňov), pričom tie sa ešte rozdeľujú na jednotlivé turnaje. V každom tiere nájdete tri až štyri turnaje, pričom v jednom turnaji sa nachádzajú tri až štyri preteky. Suma summarum tu máme niečo okolo 150 pretekov v rámci kampane, a to je naozaj slušné číslo. Nepočítajte však s tým, že tu je aj 150 tratí, to naozaj nie. Tých je zatiaľ niečo málo cez 20, no postupne by mali pribúdať ďalšie.

Prvé preteky sú pomerne jednoduché, no postupne začne prituhovať, a to celkom výrazne. V prvých pretekoch sa oťukáte, zistíte, ako sa veci majú, no a to pravé orechové dorazí až po pár turnajoch. Zvýši sa totiž obtiažnosť, okrem rýchlostných power-upov sa dostanete k zbraniam, a čo je najdôležitejšie, i rýchlosť samotných pretekov bude narastať. S tým sa ruka v ruke začne zvyšovať i samotná zábavnosť a adrenalín, keďže rútiť sa 800 km/h naozaj stojí za to. Na druhej strane, krivka obtiažnosti vyletí nahor možno až príliš agresívne, čo môže robiť niektorým hráčom problém.

Čo sa týka druhov pretekov, k dispozícii je hneď niekoľko variant. K dispozícii je klasický pretek, v ktorom ide o to dôjsť do cieľa na prvom mieste. Ultimátny pretek je v podstate o tom istom, avšak do toho získate prístup k zbraniam, ktoré často môžu rozhodnúť o víťazovi iba pár metrov pred cieľom. Eliminačný pretek je tiež v podstate o tom, aby ste dorazili do cieľa prvý, ibaže posledný pretekár jednoducho končí svoje pôsobenie.  Na zmenu poradia máte 30 sekúnd, potom je koniec. Speed Demon dáva najavo už svojim názvom, že v tomto prípade ide o rýchlosť, a tak sa pripravte na množstvo power-upov a boostov. Nechýbajú ani arénové súboje, ktoré sú variáciou na deštrukčné derby. Bonusom je takzvaný Carkour, pod ktorým si predstavte klasický parkour, akurát s vozidlom. Musíte tu teda jazdiť po úzkych cestách, skákať cez rôzne plošiny a podobne. Je toho skrátka pomerne dosť a s variabilitou pretekov GRIP naozaj nemá problém.

Multiplayerové šialenstvo

Hoci je GRIP: Combat Racing zábavou i pre jedného hráča, titul má najväčšie kúzlo až pri hre proti skutočným protivníkom. Jednako sa stáva férovejším, keďže umelá inteligencia zvykne podvádzať, no ešte dôležitejší je fakt, že záležitosti podobného razenia skrátka väčšinou bývajú zábavnejšie v multiplayeri. Pre mňa zásadným a výrazným plusovým bodom pre GRIP je to, že autori nezabudli na split-screen, a to dokonca až pre štyroch hráčov. Kedysi mimoriadne populárna, no dnes veľmi opomínaná forma multiplayeru v tejto hre, našťastie, nechýba. Hoci som nemal zatiaľ možnosť odskúšať hru proti trom ďalším ľuďom, vo dvojici všetko funguje tak, ako sa patrí.

Chýbať nesmie ani online multiplayer, ktorý mi počas testovania nerobil žiadne problémy, avšak na serveroch zatiaľ nebolo príliš veľa hráčov. To je však pochopiteľné, nakoľko som hru testoval ešte pre samotným vydaním. Zajazdiť si môžete desiati, takže na trati bude dostatok oponentov. Ak narazíte na dobrých hráčov, dozaista si užijete kvalitnú zábavu, pretože o tom je GRIP: Combat Racing v prvom rade.

Po technickej stránke bez problému

Čo by to bolo za adrenalínové preteky, keby ich trápila technická stránka? GRIP: Combat Racing, našťastie, nezrážajú žiadne výrazné problémy, i keď úplne stopercentné to tiež nie je. Titul poháňa Unreal Engine 4, ktorý zabezpečuje, že vozidlá i trate sú plné detailov a vyzerajú skrátka dobre. Nechýba ani podpora výkonnejších konzol či HDR, no dôležité je, že na každej dostupnej platforme, s výnimkou Nintendo Switch, hra beží v 60fps. Pred aktualizáciami na PlayStation 4 Pro framerate občas jemne zakolísal, avšak iba v naozaj náročných scénach, kedy bolo na obrazovke množstvo vozidiel, výbuchov a kolízií. Po poslednej aktualizácii sa už situácia zlepšila a so žiadnym výrazným prepadom som sa už nestretol.

Za zmienku stojí i soundtrack, ktorý ponúka množstvo drum ‘n’ bass a techno skladieb. Hoci nie som priaznivcom tohto žánru, nakoľko preferujem skôr rockovú hudbu, autori v tomto prípade neurobili chybu. Vybrané skladby sa výborne hodia k celkovému zážitku a svojim charakterom skvelo dopĺňajú  hektické dianie na obrazovke.

Po zemi, či po stene, na tom nezáleží

GRIP: Combat Racing je pomerne unikátna pretekárska záležitosť. Vôbec nie je prekážkou, ak svoje vozidlo prevrátite na strechu, jednoducho sa ide ďalej. Uvidíte pred sebou prekážku? Tak to skrátka zoberiete po stene, či strope a je vybavené. Som rád, že značka Rollcage konečne dostala moderného a plnohodnotného nástupcu.

Ak hľadáte adrenalínové preteky, potom ste na správnej adrese. Hráči na konzole PlayStation 4 majú k dispozícii i WipEout, avšak na ostatných platformách toho nie je až tak veľa, za predpokladu, že si chcete vyskúšať niečo kvalitné. Spomenúť možno napríklad i titul Antigraviator, no ani jedna hra neponúka jazdenie vo vozidlách, skôr ide o vznášadla a klzáky. GRIP: Combat Control má teda v rámci svojho žánru výsadné postavenie. To ešte, samozrejme, nestačí na dobrú hru, avšak autori dodali vďaka odozve z Early Access verzie zábavný a odladený produkt, ktorý bude časom ešte viac kvitnúť do krásy.

GRIP: Combat Control sú skvelé arkádové preteky plné adrenalínu a navyše za veľmi dobrú cenu. Nájdete tu dlhú kampaň, niekoľko rôznych druhov pretekov, dostatok vozidiel, ich customizáciu, veľmi pekné a rôznorodé trate a raritu menom split-screen multiplayer. Titul však rozhodne nie je dokonalý a najmä umelá inteligencia ešte bude potrebovať vybalansovať, keďže zvykne miestami nepekne podvádzať. Občas musíte rátať i s chaosom na obrazovke, no tomu akosi nezamedzíte pri rýchlostiach vyšších ako 500 km/h. Niektoré trate sa budete musieť najskôr naučiť, keďže stačí malé zaváhanie a skončíte poľahky mimo nich. Mám však pocit, že GRIP: Combat Racing bude jedným z prípadov, kedy hráči budú hlásiť spokojnosť a recenzenti až tak veľmi nie. Ja som však taktiež hráč a za seba dávam vývojárom zo štúdia Caged Element palec nahor. GRIP: Combat Racing je totiž príjemná záležitosť, ktorá zrejme ešte nepovedala posledné slovo.

GRIP: Combat Racing - Pod vplyvom adrenalínu
GRIP: Combat Racing sú vydarené futuristické preteky plné adrenalínu, ktoré navyše v súčasnosti nemajú žiadnu priamu konkurenciu, iba žánrových kolegov. Ak hľadáte preteky, v ktorých budete môcť doslova lietať v rýchlosti 800 kilometrov za hodinu, potom ste na správne adrese. Vitaj späť "Rollcage"!
  • Výborný pocit z rýchlosti, dobrá variabilita pretekov
  • Split-screen zápolenie až pre 4 hráčov
  • Audiovizuálne spracovanie, soundtrack