Register

A password will be e-mailed to you.

V našej pravidelnej rubrike vám znovu dávame do pozornosti niekoľko nových indie hier, ktoré vyvinuli malé štúdiá. Tentoraz pokračujeme výberom za mesiac október a ako vždy, ide znovu o tituly, ktoré už vyšli a zároveň sa už nenachádzajú ani v predbežnom prístupe. To znamená, že si ich môžete v prípade vášho záujmu užiť naplno a bez obmedzení. Aké pozoruhodné tituly sa teda objavili v októbrovej ponuke?

1. My Memory of Us (PC, PlayStation 4)

My Memory of Us je 2D adventúra ktorá môže na prvý pohľad ľahko oklamať svojou detsky štylizovaným spracovaním. Avšak po chvíli zistíte, že v malebných kulisách sa skrýva temný a pomerne depresívny príbeh. Ten sa silno inšpiroval udalosťami druhej svetovej vojny, konkrétne okupáciou Varšavy nemeckými vojakmi. Na druhú stranu však nevychádza z presných historických reálií, takže nečakajte ulice plné vojakov, ale pre zmenu patrolujúcich robotov. Príbeh sa totiž točí okolo priateľského vzťahu chlapca a dievčaťa, ktorí si plnými dúškami užívajú svoje detstvo. Ich denná náplň pozostáva napríklad so zberu jabĺk, alebo šibalskej krádeže narodeninovej torty. To sa však jedného dňa radikálne zmení. Vďaka mohutnej vojenskej invázii sa z ulíc rýchlo stratia usmievaví ľudia, zmiznú pouliční hudobníci a začnú sa budovať getá, podobné tým, ktoré vybudovali Nemci vo Varšave pre Židov. Avšak namiesto Hitlera je tu hlavný zloduch akýsi Zlý kráľ a namiesto nemeckého wermachtu okupujú mesto komicky vyzerajúci roboti.

Po stránke hratelnosti je My Memory of Us založené na riešení hádaniek a na vzájomnej kooperácii oboch hlavných postáv. Chlapec je napríklad talentovaný zlodejíček, ktorý sa dokáže zakrádať, alebo oslepovať robotov pomocou zrkadla. Dievča zase dokáže strieľať z praku a rýchlejšie utekať. Celou hrou však musia pokračovať spolu, čo značne komplikuje fakt, že dievča je označené červenou farbou. Tá plní úlohu známej žltej Dávidovej hviezdy ktorými nacisti označovali Židov, čo znamená, že jej pohyb po meste je značne obmedzený.

My Memory of Us vytvorilo poľské štúdio Juggler Games, takže nečudo, že sa silne inšpiruje reálnymi udalosťami vo Varšave počas druhej svetovej vojny. Preto sú tu aj zakomponované skutočné spomienky poľských vojnových hrdinov, napríklad Henryka Slawika alebo Janusza Korczaka. My Memory of Us vyšlo 9. októbra 2018 na platformách PC a PlayStation 4 a za zmienku stojí, že obsahuje profesionálne české titulky od známeho prekladateľa Filipa Ženíška. V budúcnosti sa počíta s vydaním aj na Xbox One a Nintendo Switch.

2. The Hex (PC, PlayStation 4)

The Hex je netradičnou paródiou na archetypálnych počítačových hrdinov a zmesou rôznych žánrov. V jednej starej reštaurácii sa jedného dňa zíde šesť hrdinov z videohier. Každý z hrdinov predstavuje jeden herný žáner, na čo už poukazujú aj ich samotné mená. Konkrétne sú to Spacemarine, Sorceress, Platformer, Fighter, Apocalypse Survivor a dokonca aj The First Person Perspective. Majiteľovi reštaurácie v tej chvíli neznámy telefonát oznámi, že jeden z týchto exkluzívnych hostí plánuje vraždu. Aby ste odhalili potencionálneho vraha z radov spomínaných počítačových hrdinov, môžete ovládať kohokoľvek z nich a pozrieť sa do jeho osobnej minulosti. A práve tento aspekt tvorí základ hrateľnosti.

Každý úsek je totiž výrazne žánrovo odlišný od každého ďalšieho, pričom platí, že dôležité je to, za koho práve hráte. Takže napríklad First Person Perspective prenesie kameru do pohľadu vlastných očí, Sorceress musí podstúpiť bitky v klasickom štýle JRPG a Apocalypse Survivor vám pripomenie pôvodné diely Falloutu. Aby toho nebolo málo, s Platformerom si poriadne zaskáčete, Fighter prinesie starú dobrú klasickú bojovku v štýle Tekken a u Spacemarina očakávajte frenetickú strielačku z top down pohľadu. Keďže je však The Hex je postavený aj na príbehu, medzi spomínanými pasážami budete aj chodiť po reštaurácii a postupne spovedať jednotlivých hrdinov, aby do seba zapadla mozaika vyšetrovania a príbehu.

Daniel Mullins Games je, ako už samotný názov napovedá, hlavne projektom jediného programátora Daniela Mullinsa, ktorý oslovil len zopár pomocníkov, aby mohol dokončiť tento zaujímavý projekt. Aj jeho prvá videohra z roku 2016 sa môže pochváliť podobnou originalitou a námetom, čerpajúcim z prostredia počítačových hier. V titule Pony Island ste sa totiž zase pokúšali uniknúť z videoherného automatu, navrhnutého samotným diablom, aby uväznil duše živých. Celá hra zámerne výrazne pripomínala rozbitý herný stroj, plný chybových hlášok a bugov. Jeho druhý počin, The Hex vyšiel 16. októbra 2018 na PC a PlayStation 4.

3. Return of the Obra Dinn (PC)

Return of the Obra Dinn sa už na prvý pohľad výrazne vizuálne odlišuje od bežných hier svojim monochromatickým vizuálnym štýlom, inspirovaným hrami pre počítače Macintosh z 80. rokov. Príbeh tejto detektívnej adventúry sa odohráva v roku 1807 vo chvíli, kedy sa nákladná loď Obra Dinn vracia domov zo svojej viacročnej cesty okolo Afriky. Loď je však takmer zničená a bez živej posádky. Vy sa ocitáte v úlohe poisťovacieho kontrolóra Britskej Východoindickej spoločnosti a musíte odhaliť, čo sa stalo počas plavby na lodi…

K tomuto účelu máte k dispozícii tajomné hodinky nazývané príznačne Momento Mortem, vďaka ktorým si dokážete pretáčať čas a odhaliť tak posledné chvíle života nebohých námorníkov. Pomocou týchto útržkov udalosti či iných dostupných nápoved a za použitia vášho logického myslenia musíte priradiť tvár každému zo šesťdesiatych pasažierov a zistiť konkrétnu príčinu smrti. Viac sa o tejto hre dozviete prostredníctvom našej recenzie.

Return of the Obra Dinn vytvoril Lucas Pope, bývalý vývojár so štúdia Naughty Dog. Túto známu spoločnosť opustil po dokončení hier zo série Uncharted, aby mohol realizovať svoje netradičné nápady. Hneď vzápätí sa preslávil výborným mixom adventúry a simulátoru pod názvom Papers, Please, ktorá bola vo viacerých anketách vyhlásená ako najlepšia indie hra roku 2013. Jeho druhý výtvor, Return of The Obra Din vyšiel 18. októbra 2018 zatiaľ iba na platforme PC.

4. Project Warlock (PC)

Project Warlock je 3D akčná hra s prvkami PRG, vytvorená v tradičnom pixel-artovom vizuáli a vzdávajúca tak hold klasickým akčným hrám z deväťdesiatych rokov. Aj príbeh je preto tradične veľmi jednoduchý, keďže v úlohe tajomného a mocného mága musíte putovať rôznymi svetmi, či dimenziami a snažiť sa v nich zlikvidovať všetko zlo. Všetkému tamojšiemu dianiu teda dominuje rýchla akcia, čo znamená postaviť sa nespočetným hordám tupých nepriateľov, v kombinácii s občasným hľadaním kľúčov a iných secretov. Kvôli zvýšeniu náročnosti je obmedzené aj ukladanie pozícií, takže musíte zvládnuť niekoľko náročných levelov v každej epizóde, aby sa mohol uložiť váš herný postup.

Pokiaľ v leveli zomriete, musíte ho absolvovať znovu od začiatku. Keď chcete hru úspešne dotiahnuť do konca, pripravte sa, že musíte prejsť cez 60 úrovní rozdelených do piatych svetov a poraziť 72 druhov protivníkov a piatych unikátnych bossov. K tomu máte k dispozícii 38 rôznych druhov zbraní. Spomínané RPG prvky zahrnujú vývoj schopností vašej postavy, vylepšovanie zbraní a mnoho voliteľných perkov, či kúziel.

Project Warlock vytvorilo nezávislé štúdio Buckshot Software na známom engine Unity3D, pričom grafika okrem pixel-artového prevedenia využíva iba 8-bitovú farebnú paletu. Celkovo je však vizuál aj obohatený o zopár moderných efektov a obsahuje možnosť nastavenia voľby grafických filtrov. Project Warlock vyšiel 18. októbra 2018 síce zatiaľ len v časovo obmedzenej exkluzívnej licencii na platforme GOG, avšak v blízkej budúcnosti sa objaví aj v iných digitálnych distribúciách.

5. Orphan (PC)

Orphan je atmosférická 2D plošinovka, pripomínajúca svojim spracovaním hru Limbo (2010), ale netají sa ani silnou inšpiráciou klasikami ako Blackthorne (1994) či Another World (1991). Pomerne temný príbeh sleduje chlapca, ktorý po útoku mimozemšťanov prišiel o všetko. Obrovské stroje, ovládané mimozemšťanmi ničia na Zemi všetko, čo im príde do cesty a pripravia o život aj chlapcových rodičov. Malý chlapec môže byť dokonca posledný, kto prežil túto inváziu a tak je len na ňom, aby sa vysporiadal s touto neľahkou situáciou a pokiaľ možno pomstil svojich rodičov. Keďže je slabý, sprvoti mu nezostáva nič iné, len sa pod rúškom noci zakrádať v tieňoch.

Chlapec však postupne silnie a aj samotný herný štýl plynule prechádza od stealth žánru k akčnej záležitosti. Nepriatelia totiž nie sú takí neporaziteľní, ako sa spočiatku javia a pri troche snahy a ich zbrane sa dokonca dajú využiť aj proti nim. Oproti tradičným plošinovkám je tu prítomná možnosť zbierania a používania rozličných predmetov a je občas je nutné aj strategicky uvažovať nad ďalším postupom.

Orphan je zatiaľ jediný projekt malého nezávislého štúdia Windy Hill, sídliaceho v Kentucky. Štúdio prvýkrát predstavilo tento projekt v januári 2016 na Kickstarteri, kde sa im podarilo nakoniec vybrať 36,888 dolárov. Finálna verzia vyšla 31. októbra 2018 zatiaľ len pre platformu PC a v súčasnosti sa dá zakúpiť na Steame, či GOGu.

Takže toto bola naša ponuka vybraných titulov od nezávislých štúdií za mesiac október. Veríme, že vás aspoň niečo z nášho výberu zaujalo a zase o mesiac sa môžete tešiť na ďalší výber pozoruhodných indie hier.

Komentuj!