Najnovší príspevok do univerza Call of Duty s názvom Call of Duty: Black Ops 4 sprevádzali kontroverzie už pred samotným vydaním. Tá najväčšia sa týkala úplnej absencie akejkoľvek singleplayerovej kampane. Áno, Call of Duty: Black Ops 4 je skutočne prvým Call of Duty vôbec, ktoré úplne vynecháva singleplayerovú zložku. Čo to však znamená pre samotných hráčov? Je kampaň skutočne potrebná pre uspokojenie väčšiny dlhoročných hráčov?

Recenzovaná verzia: Xbox One X

Hoci som dlhoročným fanúšikom značky Call of Duty a ako takú ju teda poznám veľmi dobre, zábavu akú som zažíval pri hraní Black Ops 4, som naposledy pociťoval ešte pri Call of Duty 4: Modern Warfare. A to je už poriadne dlhá doba. Modern Warfare svojho času každopádne zadefinoval, ako má vyzerať kvalitný multiplayer a išlo o hru, pri ktorej som doslova nechal polovicu svojej mladosti. Systém vylepšení, killstreaky a uspokojivý progres naprieč hrou viedli k nekonečným hodinám online zábavy či už s priateľmi, alebo s náhodnými spoluhráčmi.

Singleplayer je preč, prichádza však Specialist HQ

Ako som už uviedol na začiatku, ak náhodou očakávate v novom Call of Duty: Black Ops 4 klasickú singleplayerovú časť, potom máte jednoducho smolu. Ak však budeme úprimní, kupovať si Call of Duty len kvôli tejto zložke, nemá zmysel už niekoľko rokov. Aj napriek niekoľkým svetlým prípadom, totiž kampaň väčšinou nestála za plnú cenu hry.  Na tomto mieste však treba obratom dodať, že aj napriek jej úplnej absencii nám vývojári zo štúdia Treyarch pribalili aspoň akú-takú formu singleplayerovej zábavy s názvom Specialist HQ. V tomto móde sa môžete lepšie zoznámiť s jednotlivými protagonistami (špecialistami) hry, dozvedieť sa o nich niečo navyše a natrénovať si hru za jednotlivých špecialistov.

V praxi však ide len o akýsi glorifikovaný tutoriál, ktorý zrejme nebude potrebovať žiady skalný fanúšik série. Tento mód však každopádne obsahuje niekoľko pekných videí, tutoriál pre každého špecialistu, no a celé je to zakončené zápasom proti botom. Ako celok však určite patrí k tomu slabšiemu, čo nový diel Call of Duty ponúka a  poďme sa skôr vrhnúť na tú lepšiu, multiplayerovú časť. Tá je v podstate rozdelená do troch častí, ktoré tvoria tradičný multiplayer, integrujúci hneď niekoľko samostatných módov, Battle Royale zložka s názvom Blackout, no a, samozrejme, nesmú chýbať ani legendárne zombie.

Multiplayerový mód

Multiplayer by som označil za najtaktickejší v celej sérii Call of Duty. Pribudlo hneď niekoľko podstatných zmien, pričom jednou z najväčších je absencia automatického uzdravovania samotného hráča. Áno, regenerácia života už skutočne nie je automatická. Takže ak po súboji zostanete napríklad na 20 hitpointoch, život sa vám nezačne po čase dopĺňať, ako tomu bolo v každom doterajšom dieli série.

Ako sa teda môže hráč zotaviť po výmene guliek s nepriateľom? Do hry bol pridaný skill s názvom stimpack, ktorý možno aktivovať stlačením tlačidla. Ide však o klasický skill a tým pádom musíte počítať s určitým cooldownom. Nie je teda možné ho neprestajne spamovať a týmto spôsobom udržiavať životy na maxime. Hráč je preto nútený lepšie kalkulovať, počas súbojov častejšie vyhľadávať úkryt, poprípade sa zamyslieť, či môže po ukončení súboja bezpečne pokračovať do ďalšej časti mapy. Nejde síce skutočne o nič prevratné, ale je fakt, že už len samotná prítomnosť tejto mechaniky vnáša do diania úplne inú dynamiku.

Ďalšou zmenou prešlo správanie minimapy. Každý elitný hráč Call of Duty veľmi dobre vie, že viac ako polovica hry sa vždy odohráva práve na minimape a ani v Call of Duty: Black Ops 4 tomu nie je inak. V minulosti ste ju však mali odhalenú komplet a akonáhle sa na nej objavil nepriateľ, bez ohľadu na to, či ste ho sami videli, alebo nie, hra ho označila červenou bodkou.  No tentokrát je to už trochu inak a to vďaka implementácii fog of war. Vďaka tomu má hráč ďaleko menšiu tendenciu neustále sledovať minimapu a naopak o niečo viac sledovať svoje okolie, aby získal výhodu a ako prvý odhalil pozíciu svojho oponenta.

Pridaných bolo aj niekoľko herných módov. Rozdelil by som ich na tie štandardné, a tie, ktoré sú viac taktické, respektíve sa viac zameriavajú na kooperáciu všetkých hráčov v tíme. Medzi štandardnejšie patrí Free For All, Kill Confirmed, Team Deathmatch a Hardpoint. Tie taktickejšie zase zastupujú Control, Heist, Search and Destroy a Domination. Myslím, že štandardné módy, ktoré nás sprevádzajú v snáď v každej multiplayerovej FPS, nie je potrebné podrobnejšie rozoberať. Preto sa pozrime bližšie na ten zvyšok a menovite na dva, ktoré sú podľa môjho názoru najzaujímavejšie.

Control, ktorý je určený pre 8-10 hráčov, patrí vo svete Call of Duty k úplným novinkám. Hráči v ňom budú na striedačku obraňovať, respektíve obsadzovať vopred určené oblasti, pričom sa to celé odohráva behom niekoľkých kôl, v ktorých má každý tím rovnaký počet respawnov. Pokiaľ si ich náhodou vyčerpáte, tak je jednoducho koniec. No a aby toho nebolo málo, je tu zakomponovaný aj určitý časový limit a ak sa vám behom neho nepodarí obsadiť vybraný bod, opäť nasleduje prehra. Za každý obsadený bod naopak získavate ďalší čas, pričom toto všetko zabezpečuje bezchybnú dynamiku jednotlivých kôl.  Aby ste však uspeli, tu budete musieť asi najviac kooperovať so spoluhráčmi a zároveň využívať kombinácie vlastností jednotlivých špecialistov.

Taktiež si môžete vyskúšať zahrať aj ďalšiu novinku, ktorou je mód nazvaný Heist. Jeho obdobu môžete v podstate poznať i zo série Counter-Strike, avšak tentokrát nebudete však ukladať bombu, ale naháňať osobu, ktorá ukradla vrece s peniazmi. Popritom platí, že si môžete nakupovať zbrane a doplnky na ne tak,  ako v tejto legendárnej značke.

V rámci klasického multiplayeru je inak dispozícii štrnásť pestrých a prehľadných máp, aj keď nie všetky sú, bohužiaľ, prítomné v každom móde. Pozitívom je každopádne to, že nohami budete vždy pevne na zemi a nekoná sa žiaden wallruning, dvojskok, ani nič podobné. Jediné, čo vám hra dovolí, je tradičný slide. Momentálne je na výber desať špecialistov, čo je celkom slušne číslo, aj keď je fakt, že väčšinu môžete poznať už z Black Ops 3 (menovite sú to: Ajax, Battery, Crash, Firebreak, Nomad, Prophet, Recon, Ruin, Seraph a Torque). Každý z nich má však naozaj unikátne schopnosti, ktorými vedia vniesť na bojisko kontrolu, víziu, či chaos.

Čo sa týka zbraní, dostanete približne to, na čo ste zvyknutí, aj keď v arzenáli tentokrát rozhodne nenájdete žiadne hybridné laserové bazukomety, či akustické subatomárne rozprašovače vesmírneho prachu. Všetky zbrane chrlia staré dobré olovo rôznych kadencií. Menovite ide o útočné pušky, samopaly, taktické pušky, ľahké guľomety a nesmú chýbať ani sniperky. V globále je multiplayer dynamický, pocit zo streľby skvelý, ovládanie výborné a nové mechaniky pridali do rokmi vypracovaného systému pohybu ďalšie plusové body. Call of Duty: Black Ops 4 je pre mňa osobne asi najlepším Call of Duty, ak sa zameriam výhradne na multiplayerový element.

Samotný zážitok je totiž dostatočne vyvážený a hra vás, okrem zbraňových vylepšení a odomykania nových zbraní, neustále motivuje aj novými skinmi, ktoré získavate plnením rôznych úloh.  Každý jeden mód má pritom svoj vlastný systém levelovania a získané XP sa nijakým spôsobom neprenášajú do tých ďalších. V praxi to síce výrazne spomaľuje celkový progres zvyšovanie úrovne, avšak na druhej strane je to úplne pochopiteľné vzhľadom na odlišné prístupy ku samotným zbraniam.

Battle Royale AKA Blackout

Ktorý hráč by v roku 2018 nepoznal pojem Battle Royale? Tento fenomén pomohol výrazne spopularizovať PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS, ktorého úspech neskôr prekonal Fornite. Obe hry si do dnešného dňa zachovávajú horné priečky čo sa týka počtu aktívnych hráčov.  Či už patríte k jednej alebo druhej skupine a tou opačnou opovrhujete, faktom zostáva, že Blackout by ste mali rozhodne skúsiť. A to myslím smrteľne vážne, pričom herná komunita hovorí to isté.

Blackout je pritom vcelku tradičný Battle Royale mód, akurát s tým rozdielom, že do tohto subžánru integruje zbraňový arzenál zo sveta Call of Duty. Nájdete tu teda aj rôzne vozidlá, vrtuľníky, doplnky na zbrane, či power-upy, ktoré oživujú samotné herné princípy. Žiadne stavanie à la Fortnite však rozhodne nečakajte. Čo naopak môžete očakávať, je bezproblémová skúsenosť, doslova „out of the box“. Určite nemôžem tvrdiť, že som v Blackoute nahral stovky hodín, no za tú desiatku som nenarazil na výraznejšie problémy. Hra je konzistentná, férová, a to i v plnom počte hráčov na mape. Je priam neuveriteľné, že sa vývojárom podarilo hneď na prvý pokus pripraviť tak komplexný zážitok v tak vysokej kvalite a stabilite.

Tak, ako býva v prípade Battle Royale zvykom, tento mód zahráte v režimoch Solo, Duos a Quads. Určite je to individuálne, no mňa osobne Solo mód veľmi nenadchol. Prejavuje sa tam stará známa Call of Duty mentalita, a to prílišné kempovanie. Aj keď mi je jasné, že aj toto k tomu všetkému patrí, Duos a Quads prinášajú podstatne zábavnejší a energickejší zážitok. Ak vás už každopáne nebaví nekonzistentosť a neustále bugy v PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS a zároveň vás nenadchla jednoduchosť titulu Fornite a jeho stavanie, určite dajte Blackoutu šancu. Možno to bude presne to, čo hľadáte.

Zombie mód

V zombie móde som skutočný amatér. Možno aj preto ma potešila integrácia režimu pre začiatočníkov, ktorý som okamžite využil. V tomto režime dostanete viac životov, no a samotné zombie na vás nebudú také kruté, ako obyčajne. Ide skutočne o dobrú vstupnú bránu do sveta masívnych hord nemrtvých. K dispozícii sú tri samostatné príbehy, čo je poriadny náklad v porovnaní s históriou zombie módu. Čo ma však zarazilo, je štvrtý príbeh/mapa, ktorý je k dispozícii len po zakúpení Black Ops Passu. Skutočne potrebujeme v roku 2018 season pass, a to za plných 50€ ?

Tak, či tak, komunita Zombie fanúšikov tvrdí, že Zombie mód v Call of Duty: Black Ops 4 patrí k tým najlepším vôbec, a nakoľko mám len malú skúsenosť z minulosti, nezostáva mi nič iné, len tomu veriť. Zombie ma zabavili, avšak nie je to nič pre mňa. Viac si užijem tradičný multiplayer, prípadne radšej zabŕdnem do Blackoutu.

Aby sme si však povedali trochu viac detailov. Zombie mód je v tomto prípade akousi náhradou za príbehový režim a nejde iba o likvidovanie hord nemŕtvych. Detaily príbehového pozadia, samozrejme, netreba prezrádzať, no podstatné je prežiť. Zatiaľ sú k dispozícii, ako bolo vyššie spomenuté, tri mapy, a to Voyage of Despair odohrávajúca sa na Titanicu, IX zasadená do gladiátorskej arény v období rímskej ríše a Blood of the Dead, ktorú zrejme fanúšikovia ocenia najviac, pretože ide o reimagináciu mapy Mob of the Dead. Majitelia Black Ops Passu si budú môcť vychutnať i mapu Classified, ktorá je pre zmenu reimagináciou mapy Five známej z Call of Duty: Black Ops. Ak máte radi Zombie mód, určite si v novinke užijete mnoho hodín skvelej zábavy. V Call of Duty: Black Ops 4 je Zombie mód naozaj vydarený, no osobne dávam skrátka prednosť iným režimom.

Grafika a zvuk

Call of Duty: Black Ops 4 som mal možnosť testovať na konzoli Xbox One X v kombinácii s Elite Controllerom. A poriadne som si to užil. Na pretras však prišiel aj môj sekundárny FPS ovládač Scuf Infinity One, s ktorým som dosahoval ešte lepšie výsledky. Čo by som však mohol vyčítať,  je využitie identického enginu, ako v prípade Black Ops 3. Hra už s ním jednoducho nevyzerá tak dobre, ako by vyzerala v roku 2015, a i keď je prítomných viacero vizuálnych vylepšení, na trhu nájdeme podstatne krajšie FPS. Call of Duty sa však nikdy nehralo na blonďavého krásavca s nagélovanými vlasmi, séria sa sústreďuje skôr na stabilitu snímkovania a samotný herný mechanizmus pohybu. A v tomto smere naozaj exceluje.

Na Xbox One X ponúka Call of Duty: Black Ops 4 stabilných 60fps pri použití dynamického rozlíšenia, ktoré môže kolísať od 1560×1500 až po 3840×2160. Čo ma však skutočne prekvapilo, bola stabilita snímkovania aj pri masívnejších prestrelkách. Nebudem však tvrdiť, že sa občas neobjaví nejaký ten prepad, hlavne v Blackoute je pri jazde helikoptérou možné zaznamenať pokles ku 50fps. Čo sa týka stability, hra mi za celú dobu spadla iba raz a to je všetko. Rovnako som za celú dobu testovania neevidoval žiadny problém s pripojením.

Je však pravdou, že viacero hráčov hlási problémy so zvukom, hlavne v Blackout režime. No osobne som tieto problémy nezaznamenal, i keď to môže byť spôsobené tým, že nie som tak ostrieľaný harcovník v Battle Royale. Sťažnosti sú každopádne mierené najmä na ťažsiu orientáciu podľa zvuku krokov nepriateľov vo vašom okolí. Sám to však nemôžem potvrdiť, ani vyvrátiť, nakoľko som nič také skutočne neevidoval.

Je chýbajúci singleplayer mínusom?

Sme na konci a prichádza záverečná dilema. Strhnúť titulu body za absenciu singleplayer kampane? Osobne to odmietam, nakoľko nechcem hodnotiť niečo, čo v hre ani nie je. Žiť v minulosti a donekonečna predpokladať, že vývojár bude mínať svoje prostriedky na párhodinovú kampaň, len aby uspokojil promile zákazníkov, by bolo asi trochu naivné. Je vidieť, že dané kapacity boli použité pre vylepšenie multiplayeru, a ten sa tento rok naozaj vydaril. V hre dokonca nenájdete ani neslávne supply dropy, ktoré sa používajú na random loot systém. Všetko si zatiaľ viete pekne a pomaly zaistiť smerom k vlastnej spokojnosti. A tak to má byť.

Vďaka všetkému vyššie popísanému je Call of Duty: Black Ops 4 naozaj excelentným prírastkom do tejto série a nebyť existujúceho BattlePassu, ktorý iba zbytočne štiepi komunitu, a trocha lepšie spracovaného režimu Specialist HQ, asi by som nemal vôbec žiadne výhrady. A vzhľadom na to, že ide už o pätnásty diel Call of Duty, len ťažko to mohlo dopadnúť lepšie.

Call of Duty: Black Ops 4 – Najlepšie Call of Duty za dlhú dobu
Call of Duty: Black Ops 4 sa zbavil singleplayerovej kampane a miesto nej ešte viac rozšíril multiplayer. Okrem viacerých noviniek stojí za pozornosť hlavne vydarený režim Battle Royale a ak hľadáte kvalitnú multiplayerovú strieľačku, tak ste na správnej adrese.
  • Nová herná mechanika v podobe zrušenia autohealu a pridania Fog of War na minimapu
  • Inovácia multiplayeru v podobe nových taktických herných módov
  • Battle Royale sa vydaril